2014-11-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vem var flickan då, som var med?
Ingen aning, men spekulationerna om att Yara varit här innan hon sökte asyl, stämmer ju inte. Eftersom hennes uppgift var att få PUT, och sedan få hit familjen, så är det säkert så att hon kom då de säger, dvs februari 2013. Där är uppgifterna entydiga.

Kanske var det en av Islams flickor. Det finns nog mer kontakt mellan familjerna än de nu vill medge. Islams friserade bild i förhöret ger jag inte mycket för.
Vid stölden på COOP i Landskrona kom det ju dit en man med pengar för att så att säga "lösa ut" Amani, nu funkade ju inte det, hon blev dömd för stölden. Jag undrar vem den mannen var. Han dök upp och Islam försvann från platsen, troligen väntade han på parkeringen, och Islam ringde honom och sa att det blivit problem.

I det polisförhöret efter stölden så visar Amani hela sin kapacitet till lögner, vaga beskrivningar, känsloutbrott och förmåga att dra fram kulturkortet.
Citera
2014-11-11, 08:28
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vem var flickan då, som var med?

Här bekräftar släktingarna att det var Yara som var med vid stölden:
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/yara-fanns-i-karlskrona-redan-2012(4272294).gm

Sen har vi också vittnesmålet från Therese.

Vilka har störst anledning att ljuga om Yara? Och varför?
Citera
2014-11-11, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rami verkar inte sett eller hört något. Att Madi spöade Yara var liksom vardagen. Det tillhörde deras liv. Normalt liksom.

Man höjde bara TV-ljudet mens det pågick.

Madi menar å sin sida "skulle jag slagit Yara" skulle Rami inte godkänt det. Alltså har hon inte gjort det, ansvaret ligger hos Rami.

Kan det vara så jävligt att Madi bokstavstolkar? Hon kanske faktiskt inte har slagit Yara, utan "bara" har knuffat henne, nypt, bitit och knäckt fingrar och andra ben? Hur stolligt det än låter för den som aldrig gjort ett barn medvetet illa så kan det för en barnmisshandlare vara så att ordet "slå" gör att de förnekar det, för de har ju aldrig slagit barnet, att det är lika illa att plåga på andra sätt kan paradoxalt nog vara svårt för dem att erkänna.
Citera
2014-11-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Kan det vara så jävligt att Madi bokstavstolkar? Hon kanske faktiskt inte har slagit Yara, utan "bara" har knuffat henne, nypt, bitit och knäckt fingrar och andra ben? Hur stolligt det än låter för den som aldrig gjort ett barn medvetet illa så kan det för en barnmisshandlare vara så att ordet "slå" gör att de förnekar det, för de har ju aldrig slagit barnet, att det är lika illa att plåga på andra sätt kan paradoxalt nog vara svårt för dem att erkänna.
I det här fallet, med de redovisade skadorna, är det ingen tvekan om att gärningsmannen vet om att det är slag.
Citera
2014-11-11, 08:53
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/yara-fanns-i-karlskrona-redan-2012(4272294).gm

Jag ställde en fråga i kommentarsfältet på BLT angående det här. Vi får se om de kan svara eller har hört nåt annat

De enda som kan vinna något på att ljuga, förutom Amani, är familjen till den flicka som var närvarande. Det är nog inte så att föräldrar vill att småbarn ska bli inblandade.

Men jag tror också hon har varit här tidigare, iallafall några månader mer än vad de påstår, om det var Amani som hämtade henne. Kom Yara hit på annat sätt kan hon ha kommit hit precis när som helst.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-11 kl. 09:00.
Citera
2014-11-11, 08:57
Medlem
Novamis avatar
Tack till Er som sett till att vi tillslut fick ta del av FUP!
Någon som har koll på om det finns ljudupptagning av rättegången dag 2? Hittar bara från dag 1
Citera
2014-11-11, 08:59
Medlem
Citat:

Tack för hjälpen. Det är så mycket information, så jag glömde källorna. Det som gnager är tankarna på "oredovisade" barn. Det finns fotografier på Yara tagna klumpvis, som de fotografier tagna av den gode mannen under en dag, då hon och Yara promenerade i Karlskrona. Det är mer bilder från den dagen än under hela Yaras liv.

Det är konstigt att man inte får en kort kronologisk redovisning av dessa personers liv, och särskilt Yaras korta liv. Det är som om man har rättegång med/om skuggvarelser. Det kommer inte sluta bra för rättsväsendet i denna rättegång, som inte ens kan bringa klarhet i vilka dessa personer är.

Det blir så fånigt att fylla i luckorna med vittnesmål av en "expert" typ Hjärpe för att tala om vad de är för folk som är åtalade, när utredarna inte tagit reda på det själva.

Jag noterar särskilt, att när man förhörde kumpanen i stöld så kom inga frågor som kunde ge svar på det som borde varit grundläggande personuppgifter om alla dessa personer. Jag skulle inte utgå från att något är sant om man inte vill eller kan svara på enkla frågor, som jag tycker är en självklarhet man svarar på när man blir tillfrågad. Oavsett om man är åtalad eller bara växlar några ord med någon.
Citera
2014-11-11, 09:11
Medlem
Iobberknolls avatar
Klipp från BLT´s kommentarsfält Jag blir bara ännu mer förvirrad
Strax efter mordet framkom det i bl a BLT och Blekingenytt att flickan befunnit sig betydligt tidigare i Sverige och vid ett tillfälle varit närvarande när den misstänkta kvinnan snattat på Willys i Pantarholmen? Gäller de uppgifterna fortfarande? Framkommer det i förhör med t.ex släktingarna? Eller kom flickan som var med vid stölderna från någon annan familj?
av Iobberknoll 8:53

Hej lobberknoll. Min kollega Johan tar en titt i förundersökningen och i vårt arkiv. Förhoppningsvis kan han ge dig ett svar.

@lobberknoll.
Yara kom till Sverige i februari 2013. I augusti samma år, samtidigt som Yara började på Tullskolan (där hon kom att gå fram till sin död) greps hennes moster (den nu mordmisstänkte kvinnan) på Willys när hon försökte snatta. Hon skyllde då på Yara, som var med i butiken.

@Johan Har ni eller polisen försökt ta reda på vilken flicka som var närvarande vi stölden på Willys? Om det inte var Yara måste det ha varit någon annan. Personalen på Willys sade väl att det var Yara?

@lobbernoll.
Jag tror du blandat ihop två saker.
1/ Yaras "moster" (farbrors fru) har gripits och dömts för snatteri. Yara var med vid tillfället. Men Yara var aldrig misstänkt för att snatta – polisen utgick från att det var mostern som gjorde det. Det verkade otroligt att Yara, 8 år, skulle snatta en bh och rakhyvlar. Dessutom var de placerade högt upp på hyllor.
2/ Yara har själv snattat i samma butik, det gällde då riskakor och godis. Detta har uppmärksammats av personal som tog kontakt med skolan - som pratade med Yara om det.

Citera
2014-11-11, 09:12
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag ställde en fråga i kommentarsfältet på BLT angående det här. Vi får se om de kan svara eller har hört nåt annat

De enda som kan vinna något på att ljuga, förutom Amani, är familjen till den flicka som var närvarande. Det är nog inte så att föräldrar vill att småbarn ska bli inblandade.

Men jag tror också hon har varit här tidigare, iallafall några månader mer än vad de påstår, om det var Amani som hämtade henne. Kom Yara hit på annat sätt kan hon ha kommit hit precis när som helst.

Fint! Vi får se om du får nåt svar.
Citera
2014-11-11, 09:14
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Fint! Vi får se om du får nåt svar.
Se ovan. Ingenting stämmer
Citera
2014-11-11, 09:15
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Klipp från BLT´s kommentarsfält Jag blir bara ännu mer förvirrad
Strax efter mordet framkom det i bl a BLT och Blekingenytt att flickan befunnit sig betydligt tidigare i Sverige och vid ett tillfälle varit närvarande när den misstänkta kvinnan snattat på Willys i Pantarholmen? Gäller de uppgifterna fortfarande? Framkommer det i förhör med t.ex släktingarna? Eller kom flickan som var med vid stölderna från någon annan familj?
av Iobberknoll 8:53

Hej lobberknoll. Min kollega Johan tar en titt i förundersökningen och i vårt arkiv. Förhoppningsvis kan han ge dig ett svar.

@lobberknoll.
Yara kom till Sverige i februari 2013. I augusti samma år, samtidigt som Yara började på Tullskolan (där hon kom att gå fram till sin död) greps hennes moster (den nu mordmisstänkte kvinnan) på Willys när hon försökte snatta. Hon skyllde då på Yara, som var med i butiken.

@Johan Har ni eller polisen försökt ta reda på vilken flicka som var närvarande vi stölden på Willys? Om det inte var Yara måste det ha varit någon annan. Personalen på Willys sade väl att det var Yara?

@lobbernoll.
Jag tror du blandat ihop två saker.
1/ Yaras "moster" (farbrors fru) har gripits och dömts för snatteri. Yara var med vid tillfället. Men Yara var aldrig misstänkt för att snatta – polisen utgick från att det var mostern som gjorde det. Det verkade otroligt att Yara, 8 år, skulle snatta en bh och rakhyvlar. Dessutom var de placerade högt upp på hyllor.
2/ Yara har själv snattat i samma butik, det gällde då riskakor och godis. Detta har uppmärksammats av personal som tog kontakt med skolan - som pratade med Yara om det.

Jag har själv ifrågasatt deras svar och kopierat länken laScala lade ut, vi får se om vi får något svar. Verkar snarare vara de som blandar ihop saker
Citera
2014-11-11, 09:16
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Se ovan. Ingenting stämmer

Han förstod inte din fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto