Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Jag gillar Hjärpe skarpt. Har liksom liksom dig haft honom som föreläsare och lärare även om det var ett tag sedan. Och jag tror ingen tvivlar på Hjärpes sakkunskap. Sedan kan jag önska att han inte gett sig in i vissa debatter under årens lopp främst för att jag inte håller med honom. Men det är knappast temat för tråden.
Utan frågan är vad Hjärpes sakkunskap har att tillföra i just det här fallet? Som riskerar att bli ännu mer obegripligt. Att de inblandades agerande styrs av fruktan och komplexa familjelojaliteter är rätt givet. Är inte första gången det sker och det lär inte påverka en svensk rättegång.
Att förklara Madis beteende ur något andligt islamskt perspektiv låter rätt förfärligt. (ursäkta om jag var lite vanvördig men jag tror det finns en viss övertro på Hjärpe här)
Tycker dock att det hela ska bli intressant.
Edit/ Jo förresten. Ett konkret och kanske lite kontroversiellt förslag från min sida. Sätt in Hjärpe som förhörsledare till Madi (eller låt honom sitta med). Skulle kanske göra susen! (på riktigt alltså inget skämt)
Den starka sidan hos Hjärpe är hans kunskaper om islams
politiska, kulturella och sociala sidor. Islam är mer än ande och religion - kultur och livsstil följer med det religiösa kittet och det ser lite olika ut beroende på breddgrad.
Nu tror jag att Rami och Amani är kraftigt sekulariserade.
Prat om Allah är bara ett bevis för att islam som religion bryter in på alla livsområden inklusive individens språk. Så har det varit även hos oss, fastän det har avklingat säger somliga fortfarande "Herregud" som ett utrop utan att mena något andligt.
Amani har ett religiöst språkbruk men det är också det enda språk hon har !!!