2014-11-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte hennes spädhet berodde på att hon inte fick mat. Hon åt i skolan och antagligen fick hon mat hemma också, även om det bara var mortadella och cornflakes. Barn i fattiga länder och på flyktingläger klarar sig med mindre mat än vad hon fick och de växer ändå. Även om de får jobba. Barn växer när de sover och är trygga. Hon fick ingen kärlek och hon fick inte heller vila i trygghet. Det var bråk hela tiden, hon drogs ur sängen och misshandlades när hon minst anade.

Att vara hungrig och svälta är inte samma sak. Jag tror Yara ofta var hungrig. Och plågades av två personer med grava empatistörningar och en hel del sadistiska drag. Barn i flyktingläger har det betydligt bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Ja, hennes kropp har fått kämpa. Vi vet ju inte heller hur många skador/infektioner hon har haft under året. Alltihop kräver iallafall mer energi än normalt. Hon fick åtminstone äta sig mätt i Landskrona hos Islam. Det får vi vara tacksamma för. Hon fick uppleva lite gott innan hon dog
Undrar om hon inte har haft urinvägsinfektion, med den madrassen inklädd i gladpack och utan hjälp med hygienen, skolkamrater tyckte att hon luktade.
Citera
Medlem
fasligts avatar
Vad är det som skulle bevisa att A varit mer aktiv än R? Det är väl bara R: s utpekande av A. Och vad är det värt? A säger att ingen av dem gjorde det. Det enda förutom R: s utpekande som är mer komprometterande för A är, så vitt jag kan se, att A. s DNA finns på kaveln. Det kan förmodligen hennes advokat påstå inom rimligt tvivel har avsatts vid något av de sällsynta tillfällen då hon bakat. Inga fingeravtryck gick att säkra så det kan åtminstone nästan lika säkert ha varit han som slog med den. I övrigt fanns blod på A: s gröna linne och under R. s tofflor. Båda kommer sannolikt att hävda att de fick på sig detta under räddningsaktionerna. R påstår att han bar Y till soffan, A påstår att hon bar Y till soffan. Ingen av dem har minsta spår på händer, kläder eller under naglar då de undersöktes hos polisen. Är inte det väldigt, väldigt konstigt? I det kaos och hysteriska panik de båda påstår sig ha befunnit sig i då de inte fick Y att vakna tänkte de på att skrubba och eventuellt klippa naglarna (båda hade korta naglar)? Jag tror att misshandeln skedde tidigt på dagen och att flickstackarn dog under eftermiddagen någon gång. Kanske var fisketuren bara en förevändning för att göra sig av med de kläder som kanske faktiskt hade blodfläckar? Och så har de städat och skaffat alibi (så gott de kunnat) och pratat ihop sig om en historia? I mina ögon är ingen av dem mer "oskyldig" än den andra. Om A bestämmer sig för att dra samma story som R men med honom som livsfarlig galning? Då är det väl lika sannolikt att det är så det gått till? Möjligen har A ett ess i ärmen för att beslå R med lögn och uppdiktning i detta med samlagandet som enligt honom skulle pågått under rätt lång tid men enligt chattloggen inte kan ha varat många minuter. I så fall borde det finnas spermafläckar i hans kallingar eftersom han gör enormt stor affär av att A duschat medan han själv stannade kvar i sängen efter akten. Direkt efter A: s duschande drar väl det sista våldsutbrottet och filmandet igång och det verkar inte finnas tid för R att tvaga sig precis. Syftet med detta tjat om att A duschar är väl, antar jag, att hinta om att A behövde tvätta bort bevismaterial, något som han i sin, må vara ynkliga men dock, förträfflighet inte behövde bekymra sig om. Nä, jag tror fortfarande på den psykopatkalla sadisten R som bödel i detta fasansfulla drama.
Citera
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag gillar Hjärpe skarpt. Har liksom liksom dig haft honom som föreläsare och lärare även om det var ett tag sedan. Och jag tror ingen tvivlar på Hjärpes sakkunskap. Sedan kan jag önska att han inte gett sig in i vissa debatter under årens lopp främst för att jag inte håller med honom. Men det är knappast temat för tråden.

Utan frågan är vad Hjärpes sakkunskap har att tillföra i just det här fallet? Som riskerar att bli ännu mer obegripligt. Att de inblandades agerande styrs av fruktan och komplexa familjelojaliteter är rätt givet. Är inte första gången det sker och det lär inte påverka en svensk rättegång.

Att förklara Madis beteende ur något andligt islamskt perspektiv låter rätt förfärligt. (ursäkta om jag var lite vanvördig men jag tror det finns en viss övertro på Hjärpe här)

Tycker dock att det hela ska bli intressant.

Edit/ Jo förresten. Ett konkret och kanske lite kontroversiellt förslag från min sida. Sätt in Hjärpe som förhörsledare till Madi (eller låt honom sitta med). Skulle kanske göra susen! (på riktigt alltså inget skämt)
Den starka sidan hos Hjärpe är hans kunskaper om islams politiska, kulturella och sociala sidor. Islam är mer än ande och religion - kultur och livsstil följer med det religiösa kittet och det ser lite olika ut beroende på breddgrad.

Nu tror jag att Rami och Amani är kraftigt sekulariserade.

Prat om Allah är bara ett bevis för att islam som religion bryter in på alla livsområden inklusive individens språk. Så har det varit även hos oss, fastän det har avklingat säger somliga fortfarande "Herregud" som ett utrop utan att mena något andligt.

Amani har ett religiöst språkbruk men det är också det enda språk hon har !!!
Senast redigerad av MossTrums 2014-11-10 kl. 22:43.
Citera
2014-11-10, 22:42
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Vad har vi att se fram emot i morgon då? Föräldrarna ska tydligen höras, och åklagaren ska vidareutveckla eller fortsätta sin sakframställan om jag har fattat rätt. Mamman är hörd, eller förhörd av polisen i ett komplement till FUP som vi inte har tillgång till. Eller har jag bara missat den?

Nä, det har du ju rätt i. Kanske vi ska våga hoppas på att digitaliseringen nått ända till Karlskrona? Vi får skriva dit imorgon bitti och göra en förfrågan.
Citera
2014-11-10, 22:48
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Undrar om hon inte har haft urinvägsinfektion, med den madrassen inklädd i gladpack och utan hjälp med hygienen, skolkamrater tyckte att hon luktade.

Ja, det är inte helt osannolikt. Urinen kan dessutom lukta mer illa än vanligt. Det kan t.o.m ha varit urinvägsinfektion redan när hon befann sig i Gaza. När det gäller barn och gamla är det väl vanligt att en sådan infektion gör dem oroliga också?
Citera
2014-11-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om man läser de tre förhören med Rami så märker man att han ändrar sin berättelse, exempelvis när det gäller vem som bar Yara till duschen. Han borde väl kommit ihåg om det var Madi som bar Yara till duschen så som han först sade - och till och med demonstrerade hur hon gjorde det - eller om det han själv som bar henne till duschen, vilket var vad han sade i det sista förhöret. När han tillfrågades om vem som är ''min drottning'' som ringde till honom eller vice versa så sade han att det är Madi men sedan - när telefonnumret inte stämde- invecklade han sig in i ett resonemang om att de tog med sig massa SIM-kort när de var i Landskrona. Det finns också en annan kvinna, Jessica, som Rami chattat med eller haft kontakt på annat sätt, men henne vill han inte kännas vid nu. Att Rami ljuger om sina kvinnor betyder inte att han dödat Yara. Jag förstår inte varför han gör det. Kanske skulle någon av dessa kvinnor kunna ge honom ett alibi eller vittna till hans fördel på något annat sätt. Han kanske vill framstå som en god och trogen make men varför....Han är inte anklagad för äktenskapsbrott utan för mord.

Tror mycket av missförstånden beror på dom usla tolkarna. Ord som dusch och bad blandas ihop. Den förste förhörsledaren hoppade mellan Amanis dusch ca 18:30? och duschen av Yara ca 21:20. Då är det begripligt att det blir rörigt. Näste förhörsledare hade fått mer fakta och då gick det lite bättre.

Rami grattade kungen på facebook, då fick han en kommentar av J*ssica, "ha,ha". Något annat om denna dam har jag inte sett.

Fått sim-kort av Landskronafamiljen, där är jag nyfiken...
Senast redigerad av Konfycius 2014-11-10 kl. 22:54.
Citera
2014-11-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Är det ordet Wallah som alla araber säger jämnt? Det är inte speciellt religiöst! Det är väl mer som att det ska låta övertygande. Det ordet hörs ju lika mycket som Jalla.

Wallah betyder typ "Jag svär!" Och om jag inte minns fel så sa han det flera flera gånger när han hade fått höra att Yara sagt att han fimpar cigaretter på hennes fötter
Citera
2014-11-10, 22:56
Medlem
Citat:
Vad har vi att se fram emot i morgon då? Föräldrarna ska tydligen höras, och åklagaren ska vidareutveckla eller fortsätta sin sakframställan om jag har fattat rätt. Mamman är hörd, eller förhörd av polisen i ett komplement till FUP som vi inte har tillgång till. Eller har jag bara missat den?

Rami verkar inte sett eller hört något. Att Madi spöade Yara var liksom vardagen. Det tillhörde deras liv. Normalt liksom.

Man höjde bara TV-ljudet mens det pågick.

Madi menar å sin sida "skulle jag slagit Yara" skulle Rami inte godkänt det. Alltså har hon inte gjort det, ansvaret ligger hos Rami.
Citera
2014-11-10, 23:01
Medlem
Jag tänker på förhöret med Amanis kusin (make till Islam) när han berättar om att han inte trivdes i Karlskrona och ville flytta till Landskrona istället. I själva verket ville han säkert få bort sin fru så långt från Amani han kunde. Han ansåg säkert att Amani hade dåligt inflytande på hans fru Islam som närvarade vid stölderna och även hjälpte henne om jag inte minns fel.

De verkar inte heller velat ha besök av henne när de åkte dit strax innan mordet. Han sa själv att de inte hade setts på 1 1/2 år.
Citera
2014-11-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Den starka sidan hos Hjärpe är hans kunskaper om islams politiska, kulturella och sociala sidor. Islam är mer än ande och religion - kultur och livsstil följer med det religiösa kittet och det ser lite olika ut beroende på breddgrad.

Nu tror jag att Rami och Amani är kraftigt sekulariserade.

Prat om Allah är bara ett bevis för att islam som religion bryter in på alla livsområden inklusive individens språk. Så har det varit även hos oss, fastän det har avklingat säger somliga fortfarande "Herregud" som ett utrop utan att mena något andligt.

Amani har ett religiöst språkbruk men det är också det enda språk hon har !!!

Kraftigt sekulariserade var nog ordet.

I Palestina är livsstil och kultur i hög grad lika oberoende om du är kristen eller muslim. Samma konservativa kollektiva familjebaserade samhällsform i båda fallen. Skillnaderna är marginella och styr inte vardagslivet. Sedan handlar det om vilken sorts muslim eller kristen du är. Vilken skola eller gruppering. Och vilken klass eller ev. elit. Men nu talar vi generellt. Och det straff paret fruktar hade sett likadant ut om de kommit från en kristen familj på Västbanken istället för en muslimsk i Gaza.

Det som möjligtvis kan vara intressant och ovanligt är väl Fatah/Hamas problematiken. Nu kan jag inte annat än att bedöma Yaras far som en tjänsteman inom Fatah. Sedan vet väl du som jag att vi talar om stora släkter här. Att någon gren tillhör respektive sida är ju inte ovanligt. Att paret däremot skulle ha några politiska ambitioner finner jag ungefär lika osannolikt som hastigt påkommen religiositet.
Citera
2014-11-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Jag tänker på förhöret med Amanis kusin (make till Islam) när han berättar om att han inte trivdes i Karlskrona och ville flytta till Landskrona istället. I själva verket ville han säkert få bort sin fru så långt från Amani han kunde. Han ansåg säkert att Amani hade dåligt inflytande på hans fru Islam som närvarade vid stölderna och även hjälpte henne om jag inte minns fel.

De verkar inte heller velat ha besök av henne när de åkte dit strax innan mordet. Han sa själv att de inte hade setts på 1 1/2 år.

Det verkar väl som Ingen i släkten som accepterade henne. Fanns säkert en anledning till det.

Men man skall inte glömma bort Ramis roll i det hela. Han såg detta men blundade.

Han ingrep inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in