2014-11-11, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Som jag sa, jag är 99% säker. Jag har försökt förstå mig på det här med UTC men det blir förvillande när tydligen inte ens blir rätt i FUP:en. En förklaring kan vara att utskrifterna från "stordatorn" i USA lämnar tidsuppgifter som UTC.

Sen när det skulle jämföras med den svenska tidslinjen blev det lite hit och dit. Sommartid i Sverige och sommartid i Gaza (som tydligen är olika från år till år). Jag hoppas verkligen att det blir klargjort för rättssäkerhetens skull.

Undrar vad GW tycker om det här?

Ja det förändrar onekligen tidslinjen.

Amina/Madi framstår som en betydligt kyligare karaktär än vad som framgår av förhören. Hon agerar in i det sista.
Citera
2014-11-11, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Kan man inte få fram Skype konversationer med personerna i efterhand? Reserverar min okunnighet ang Skype. Om de tex kan se samtalen Yara hade med sin mamma. Vad hon sa och om hon var sminkad, gjorde tecken mm.

Sen tänkte jag på förhören med Madi. Hon verkar mest intresserad av att höra Rami på banden, så inte ens efter Yaras död är hon det viktigaste att prata om. Men nyfiken blev hon över att Yaras pappa var i Sverige, var han bodde, om han fick uppehållstillstånd...
Då blev hon aktiv i förhöret. Men inte när Yaras skador berättas o visas. Där låser hon sig helt. Sen dessa skratt i tid o otid. Man blir mållös..

Jag blir också väldigt illa berörd av hennes åthävor. Hon snokar hela tiden för att få ett grepp om vad polisen vet och vad dom gissar. Amani verkar väldigt road av talet om garderobsblodet och likhunden. På sid 970 skrattar hon och säger "eran hund är märklig"...
Citera
2014-11-11, 01:55
Medlem
Citat:
Jag blir också väldigt illa berörd av hennes åthävor. Hon snokar hela tiden för att få ett grepp om vad polisen vet och vad dom gissar. Amani verkar väldigt road av talet om garderobsblodet och likhunden. På sid 970 skrattar hon och säger "eran hund är märklig"...

Hon kanske skrattar för att hon vet något de inte vet. Överlag framstår hon i förhören som en fullblodspsykopat. Möjligtvis kyligare och mer kalkylerande än vad man tror.
Citera
2014-11-11, 02:15
Medlem
yasers avatar
Nån som kan ge mig vägledning till Mad#s förhör? Vilken del av fup hittar jag dom?

Vore tacksam för hjälp..
Senast redigerad av yaser 2014-11-11 kl. 02:20.
Citera
2014-11-11, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yaser
Nån som kan ge mig vägledning till Mad#s förhör? Vilken del av fup hittar jag dom?

Vore tacksam för hjälp..

(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Citera
2014-11-11, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Varför räknas inte tidigare misshandel ej dödlig in i målet? Hon har gamla skador och hon pekar ut båda i ett antal vittnesmål från barnen. Är detta verkligen helt ointressant för mordet?

Jag uppfattar vanvården och gamla skador är viktiga i åtalet, särskilt om åklagaren vill få fram att Rami som vårdnadshavare hade ett ansvar som garant för hennes välfärd. Det framkommer att Rami varit likgiltig när Yara for illa, ständigt hungrig och rädd. Som vårdnadshavare såg han hur hon levde, att hon hade ingen säng eller lampa, eller eget skrivbord eller något som tydde på ett normalt liv för en liten flicka. Yara saknade egna vänner och hade inte kontakt med andra barn efter skolan. Hon var inte hembjuden till andra barn efter skolan. Hade inte klasskamraterna födelsedagskalas?

Om det var så att Rami vill få fram att han själv aldrig deltog i misshandeln så var han, ändå helt likgiltig till hur hon hade det under all den tid han var hennes vårdnadshavare.

Fostran är inte att få barn att lyda, sköta småbarn, städa, handla mat och göra tvättstuga. Det som är mycket graverande är att Rami har en fru som tar med Yara på stöldräder; en väckarklocka för varje normalt funtad karl. Rami levde i den hemska miljö som var deras hem, och det är talande för vad han är för slags person. Och varför fick inte Yara följa med och fiska?
Senast redigerad av Vresrosen 2014-11-11 kl. 06:40.
Citera
2014-11-11, 07:01
Medlem
Citat:

Det hon får fram är att hon vet vad som hände den kvällen, och att de inte vet. Om det är rätt översatt så raljerar hon över en hund som påstår fel, och kom till fel slutsatser.

Hon snokar, och ger ingen information som kan underlätta utredningen eller belysa det som verkligen hände.

Hon ligger pyrt till nu i Karlskrona tingsrätt, men till hovrätten har hon förberett överklagande. Hon behöver bara hitta ett nytt ombud och ta på sig offerkoftan.

För när saken inte är lika infekterad, och det finns en dom där man kan bocka av vad som gjort intryck på domstolen blir försvaret enklare. Då kan Madi med ombud visa på var som är rimliga tvivel och inte styrkt. Den taffliga tolkningen blir värdefull för Madi ur rättssäkerhets synpunkt, då åtalet är mord och brott som kräver starka bevis. Man undrar varför Madi slösade bort sitt potential på att göra ingenting vettigt av sitt liv. Det kanske är det som är nyckeln till Madis bitterhet, och inte barnen och Rami.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-11-11 kl. 07:04.
Citera
2014-11-11, 07:13
Medlem
Det är ngt som inte stämmer.

Jag har inte hunnit läsa FUP än men jag läser det som kommer fram i tråden.
Det känns tillrättalagt och allt ska peka på Amani. Hon skrattar åt teknikerna och vill väldigt gärna veta vad Rami har sagt.
Om Yara dog tidigare dvs före kl 20.00, då har detta helvetespar haft tid på sig att komma överens om hur dom ska lägga upp det hela.
I mina ögon är det osannolikt att Rami skulle vara den hunsade mannen som har en mycket störd fru.

Rami slår hårdast (Yara berättar), polismannen berättar att han noterade det elaka ögonkastet som Rami gav Yara när polisen gjorde hembesök (grannar hade larmat polisen tidigare), Amani anmälde Rami för misshandel när hon var gravid i 4:e månaden, Rami chattar med kvinnan och tar en " 5 min snabbis" med kärringen (morddagen)

Jag tror att det var han som misshandlade Yara till döds i uppfostringssyfte, att så går det om man skvallrar. Att Yara upptäcktes död senare var inte meningen.
Paret kom överens om att Amani skulle ta på sig skulden. Båda två har varit delaktiga i filmerna osv
Citera
2014-11-11, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag uppfattar vanvården och gamla skador är viktiga i åtalet, särskilt om åklagaren vill få fram att Rami som vårdnadshavare hade ett ansvar som garant för hennes välfärd. Det framkommer att Rami varit likgiltig när Yara for illa, ständigt hungrig och rädd. Som vårdnadshavare såg han hur hon levde, att hon hade ingen säng eller lampa, eller eget skrivbord eller något som tydde på ett normalt liv för en liten flicka. Yara saknade egna vänner och hade inte kontakt med andra barn efter skolan. Hon var inte hembjuden till andra barn efter skolan. Hade inte klasskamraterna födelsedagskalas?

Om det var så att Rami vill få fram att han själv aldrig deltog i misshandeln så var han, ändå helt likgiltig till hur hon hade det under all den tid han var hennes vårdnadshavare.

Fostran är inte att få barn att lyda, sköta småbarn, städa, handla mat och göra tvättstuga. Det som är mycket graverande är att Rami har en fru som tar med Yara på stöldräder; en väckarklocka för varje normalt funtad karl. Rami levde i den hemska miljö som var deras hem, och det är talande för vad han är för slags person. Och varför fick inte Yara följa med och fiska?
Det är väl ändå inte bevisat att Yara var med vid några stölder?
Citera
2014-11-11, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Det vet vi inte, men de gånger Amani åkte fast, och är dömd för, var inte Yara med. Hon kom hit senare.
Citera
2014-11-11, 08:01
Medlem
BLT liverapporterar från 3:e rättegångsdagen med start 8.30
Citat från hemsidan
"Rättegångsdagen inleds med att Yaras pappa Muhammed Alnajjar hörs. Därefter ska hans fru Madleen höras. "
Hoppas de har fått fram en riktigt bra tolk, och att det kommer ljudfiler så småningom.
Citera
2014-11-11, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1

Vem var flickan då, som var med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in