2014-11-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det finns teknisk bevisning som entydigt pekar ut A. Motsvarande bevisning mot R finns inte. Det innebär inte att R är oskyldig. Frågan är om R har deltagit till misshandeln eller inte. Om han inte har deltagit, har han i så fall beordrat eller godkänt misshandeln, är nästa fråga. Om han inte ens har gjort det så handlar den tredje frågan om R ändå kan dömas pga sin garantställning, dvs att han var ansvarig för flickan. Det vill säga att han såg hur hon misshandlades, eller valde att inte se, men ändå kunde ha stoppat det innan flickan dog. Hans försvar går ut att han ingenting såg innan flickan var död.

Varför räknas inte tidigare misshandel ej dödlig in i målet? Hon har gamla skador och hon pekar ut båda i ett antal vittnesmål från barnen. Är detta verkligen helt ointressant för mordet?
Citera
2014-11-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Alla behöver inte tycka lika

Men jag skulle gärna vilja veta vad det samtalet innehöll.

Sant
Och vi lär nog aldrig få reda på vilken tid det skedde eller vad som sades?

Så många luckor man hade velat ha svar på.
Citera
2014-11-11, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Sent ute, men vill i alla fall tacka fredriksam, CountryChick och Hamilkar för ert jobb med att fixa fram Fup!

Minns att det tidigare i tråden diskuterades om ensamkommande ankarbarn, någon dom ang. en 17-åring och praxis för om dessa barns föräldrar ska få uppehållstillstånd. Snubblade idag över denna artikel om en 12-åring från Afghanistan vars far kommit hit efter att dottern varit tre år i Sverige, dottern har PUT och fadern ska utvisas. Så kanske stämmer det att chanserna att få hit föräldrar på anknytning minskat även för yngre barn, en 12-åring känns ju som betydligt mer beroende av föräldrar än en 17-åring. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19833173.ab

Ensamkommande barn får PUT om de har egna skyddsskäl eller om de saknar mottagare - d.v.s. föräldrar eller barnhem i hemlandet. Gaza-barnen som saknar skyddsskäl och som har föräldrar i hemlandet har ändå fått PUT eftersom Sverige inte skickar barn till Gaza. Trots att de fått PUT på humanitära skäl så har man ändå gett deras föräldrar PUT på anknytning fram till mars 2014. När det gäller ensamkommande barn från andra länder, som saknar skyddsskäl och som har PUT på grund av att de saknar mottagare i hemlandet, så har man sedan länge resonerat så att barnen kan återförenas med sina föräldrar i hemlandet så fort föräldrarna ger sig till känna genom att söka anknyting. Barnen behöver inte åka hem eftersom de har PUT, men vi behöver inte ta hit deras föräldrar heller eftersom de tydligen finns där och kan ta hand om sitt barn.
Senast redigerad av nantale 2014-11-11 kl. 00:09.
Citera
2014-11-11, 00:20
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ensamkommande barn får PUT om de har egna skyddsskäl eller om de saknar mottagare - d.v.s. föräldrar eller barnhem i hemlandet. Gaza-barnen som saknar skyddsskäl och som har föräldrar i hemlandet har ändå fått PUT eftersom Sverige inte skickar barn till Gaza. Trots att de fått PUT på humanitära skäl så har man ändå gett deras föräldrar PUT på anknytning fram till mars 2014. När det gäller ensamkommande barn från andra länder, som saknar skyddsskäl och som har PUT på grund av att de saknar mottagare i hemlandet, så har man sedan länge resonerat så att barnen kan återförenas med sina föräldrar i hemlandet så fort föräldrarna ger sig till känna genom att söka anknyting. Barnen behöver inte åka hem eftersom de har PUT, men vi behöver inte ta hit deras föräldrar heller eftersom de tydligen finns där och kan ta hand om sitt barn.

Tack för att delar din kunskap med oss! Och så outtröttligt och pedagogiskt upprepar om och om igen. Det kanske finns hopp om att denna vedervärdiga pantsättning av värnlösa barn i främmande land åtminstone kommer att minska ...
Citera
2014-11-11, 00:25
Medlem
Citat:

De barn som skickas har oftast just individuella skyddsskäl. Det är själva förutsättningen. Dessa barn utgör majoriteten av de ungdomar som när de kommit och fått PUT sedan söker anknytning. Jag tror att just du Nantale känner väl till både de formella (och informella) beräkningarna när det gäller den här gruppen.
Citera
2014-11-11, 00:26
Medlem
Ska bli mycket intressant att få höra Madleen i rätten.

Hade hon och/eller Mohammed någon som helst kontakt med Rami eller Amani efter ca 21:15-21:20 (svensk tid) den kvällen?

Denna text finns i FUP:en:

Varför svarar du inte mig? Svara då Yara. Allt väl. Tacka Gud för det. De håller på att undersöka henne. Hoppas och be till Gud på det bästa.

Vem skrev och vem undrade?
(skrivit om den tidigare men hade då ej rätt klockslag # 9647).
Citera
2014-11-11, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Tack för att delar din kunskap med oss! Och så outtröttligt och pedagogiskt upprepar om och om igen. Det kanske finns hopp om att denna vedervärdiga pantsättning av värnlösa barn i främmande land åtminstone kommer att minska ...

Nej tyvärr den ökar. Och kommer troligtvis att öka ännu mer. Nu är tyvärr debatten så politiserad i Sverige att det är näst intill omöjligt att diskutera den. Den här tråden är ett bra exempel på varför det inte går.
Citera
2014-11-11, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Ska bli mycket intressant att få höra Madleen i rätten.

Hade hon och/eller Mohammed någon som helst kontakt med Rami eller Amani efter ca 21:15-21:20 (svensk tid) den kvällen?

Denna text finns i FUP:en:

Varför svarar du inte mig? Svara då Yara. Allt väl. Tacka Gud för det. De håller på att undersöka henne. Hoppas och be till Gud på det bästa.

Vem skrev och vem undrade?
(skrivit om den tidigare men hade då ej rätt klockslag # 9647).

Vet du nu när denna text skrevs? Jag tror de flesta av oss reagerade när vi såg den ( i ditt inlägg) men den verkade falla utanför alla ramar.
Citera
2014-11-11, 00:42
Medlem
TbbWs avatar
När Amani åkte till Gaza, vad var det för pass?
Passen i skåpet var det för pass? Palestina är ju inte en egen stat (ännu)
Gammal och trött som jag är så har jag för mig att om man var Palestiner så var man statslös och kunde då inte resa eftersom man var passlös.
Citera
2014-11-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Vet du nu när denna text skrevs? Jag tror de flesta av oss reagerade när vi såg den ( i ditt inlägg) men den verkade falla utanför alla ramar.

Jag har också sett det i FUP, tror det var på Amanis tidslinje, skrevs om jag inte minns fel någon gång på natten, 23.00-01.00.
Nu hittar jag inte den bland fup länkarna
Citera
2014-11-11, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juli2010
Jag har också sett det i FUP, tror det var på Amanis tidslinje, skrevs om jag inte minns fel någon gång på natten, 23.00-01.00.

Är inte Madi den enda som kan ha skrivit den texten? Ramis telefon var ju beslagtagen. Eller har jag fel? Låter som en påstådd olycka....kanske därifrån den uppdiktad historien till Madleen om en bilolycka kommer.
Citera
2014-11-11, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juli2010

Hittat http://minfil.org/XbO5g1b5bc/Chat_mellan_Amani_Och_Madleen_Samt_Undersokning_Mo bil_Och_Laptop.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in