2014-11-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Vad är det som skulle bevisa att A varit mer aktiv än R? Det är väl bara R: s utpekande av A. Och vad är det värt? A säger att ingen av dem gjorde det. Det enda förutom R: s utpekande som är mer komprometterande för A är, så vitt jag kan se, att A. s DNA finns på kaveln. Det kan förmodligen hennes advokat påstå inom rimligt tvivel har avsatts vid något av de sällsynta tillfällen då hon bakat. Inga fingeravtryck gick att säkra så det kan åtminstone nästan lika säkert ha varit han som slog med den. I övrigt fanns blod på A: s gröna linne och under R. s tofflor. Båda kommer sannolikt att hävda att de fick på sig detta under räddningsaktionerna. R påstår att han bar Y till soffan, A påstår att hon bar Y till soffan. Ingen av dem har minsta spår på händer, kläder eller under naglar då de undersöktes hos polisen. Är inte det väldigt, väldigt konstigt? I det kaos och hysteriska panik de båda påstår sig ha befunnit sig i då de inte fick Y att vakna tänkte de på att skrubba och eventuellt klippa naglarna (båda hade korta naglar)? Jag tror att misshandeln skedde tidigt på dagen och att flickstackarn dog under eftermiddagen någon gång. Kanske var fisketuren bara en förevändning för att göra sig av med de kläder som kanske faktiskt hade blodfläckar? Och så har de städat och skaffat alibi (så gott de kunnat) och pratat ihop sig om en historia? I mina ögon är ingen av dem mer "oskyldig" än den andra. Om A bestämmer sig för att dra samma story som R men med honom som livsfarlig galning? Då är det väl lika sannolikt att det är så det gått till? Möjligen har A ett ess i ärmen för att beslå R med lögn och uppdiktning i detta med samlagandet som enligt honom skulle pågått under rätt lång tid men enligt chattloggen inte kan ha varat många minuter. I så fall borde det finnas spermafläckar i hans kallingar eftersom han gör enormt stor affär av att A duschat medan han själv stannade kvar i sängen efter akten. Direkt efter A: s duschande drar väl det sista våldsutbrottet och filmandet igång och det verkar inte finnas tid för R att tvaga sig precis. Syftet med detta tjat om att A duschar är väl, antar jag, att hinta om att A behövde tvätta bort bevismaterial, något som han i sin, må vara ynkliga men dock, förträfflighet inte behövde bekymra sig om. Nä, jag tror fortfarande på den psykopatkalla sadisten R som bödel i detta fasansfulla drama.

Det finns teknisk bevisning som entydigt pekar ut A. Motsvarande bevisning mot R finns inte. Det innebär inte att R är oskyldig. Frågan är om R har deltagit till misshandeln eller inte. Om han inte har deltagit, har han i så fall beordrat eller godkänt misshandeln, är nästa fråga. Om han inte ens har gjort det så handlar den tredje frågan om R ändå kan dömas pga sin garantställning, dvs att han var ansvarig för flickan. Det vill säga att han såg hur hon misshandlades, eller valde att inte se, men ändå kunde ha stoppat det innan flickan dog. Hans försvar går ut att han ingenting såg innan flickan var död.
Senast redigerad av nantale 2014-11-10 kl. 23:12.
Citera
2014-11-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Jag tänker på förhöret med Amanis kusin (make till Islam) när han berättar om att han inte trivdes i Karlskrona och ville flytta till Landskrona istället. I själva verket ville han säkert få bort sin fru så långt från Amani han kunde. Han ansåg säkert att Amani hade dåligt inflytande på hans fru Islam som närvarade vid stölderna och även hjälpte henne om jag inte minns fel.

De verkar inte heller velat ha besök av henne när de åkte dit strax innan mordet. Han sa själv att de inte hade setts på 1 1/2 år.

Det verkar väl som Ingen i släkten som accepterade henne. Fanns säkert en anledning till det.

Men man skall inte glömma bort Ramis roll i det hela. Han såg detta men blundade.

Han ingrep inte.
Citera
2014-11-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Vad är det som skulle bevisa att A varit mer aktiv än R? Det är väl bara R: s utpekande av A. Och vad är det värt? A säger att ingen av dem gjorde det. Det enda förutom R: s utpekande som är mer komprometterande för A är, så vitt jag kan se, att A. s DNA finns på kaveln. Det kan förmodligen hennes advokat påstå inom rimligt tvivel har avsatts vid något av de sällsynta tillfällen då hon bakat. Inga fingeravtryck gick att säkra så det kan åtminstone nästan lika säkert ha varit han som slog med den. I övrigt fanns blod på A: s gröna linne och under R. s tofflor. Båda kommer sannolikt att hävda att de fick på sig detta under räddningsaktionerna. R påstår att han bar Y till soffan, A påstår att hon bar Y till soffan. Ingen av dem har minsta spår på händer, kläder eller under naglar då de undersöktes hos polisen. Är inte det väldigt, väldigt konstigt? I det kaos och hysteriska panik de båda påstår sig ha befunnit sig i då de inte fick Y att vakna tänkte de på att skrubba och eventuellt klippa naglarna (båda hade korta naglar)? Jag tror att misshandeln skedde tidigt på dagen och att flickstackarn dog under eftermiddagen någon gång. Kanske var fisketuren bara en förevändning för att göra sig av med de kläder som kanske faktiskt hade blodfläckar? Och så har de städat och skaffat alibi (så gott de kunnat) och pratat ihop sig om en historia? I mina ögon är ingen av dem mer "oskyldig" än den andra. Om A bestämmer sig för att dra samma story som R men med honom som livsfarlig galning? Då är det väl lika sannolikt att det är så det gått till? Möjligen har A ett ess i ärmen för att beslå R med lögn och uppdiktning i detta med samlagandet som enligt honom skulle pågått under rätt lång tid men enligt chattloggen inte kan ha varat många minuter. I så fall borde det finnas spermafläckar i hans kallingar eftersom han gör enormt stor affär av att A duschat medan han själv stannade kvar i sängen efter akten. Direkt efter A: s duschande drar väl det sista våldsutbrottet och filmandet igång och det verkar inte finnas tid för R att tvaga sig precis. Syftet med detta tjat om att A duschar är väl, antar jag, att hinta om att A behövde tvätta bort bevismaterial, något som han i sin, må vara ynkliga men dock, förträfflighet inte behövde bekymra sig om. Nä, jag tror fortfarande på den psykopatkalla sadisten R som bödel i detta fasansfulla drama.

Jag håller faktiskt med dig i sak. I alla fall att det är psykologiskt möjligt. Yara verkar ha varit minst lika rädd för båda. Så båda lär ha misshandlat henne. Däremot säger alla att all teknisk bevisning pekar på Madi. Eftersom jag inte kan något om teknik så är det väl så. Och vi har två utsagor. En helt vansinnig Madis. Och en betydligt rimligare men med en hel del lögner Ramis.

Den enda som kan tänkas tjäna på att i ett visst läge berätta är Madi. Så jag hoppas att vi via henne kan få veta lite mer om just Rami denna dag.
Citera
2014-11-10, 23:22
Medlem
znummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Vem har sagt att hon var gravt underviktig? Det enda vi vet är att hennes vikt utvecklades negativt i förhållande till längden. Jag vet inte ens varför ni använder olika uppgifter om hennes BMI. Det finns många olika BMIskalor och de vettigaste att använda sig av är väl de som återges i FUP?

Jag vet inte ens var gränsen för grav undervikt går. Det är ganska ointressant. Däremot tycker jag inte att man ska förvanska de siffror som finns. Hon har uppenbarligen svultit. Så enkelt är det.
Inlägget jag citerade (skrivet av Typiskt, eller ngt likn) påstod det. Såklart. Att Micro klev in och började sprida sin okunnighet fick, den egentligen ointressanta, diskussionen att ta fart.

Det finns inte alls många olika bmiskalor. Alla som har någon form av basal förståelse för vad BMI är fattar ju att man inte kan använda vuxna bmigränser för normalvikt på prepubertala barn. Att Micro och Typiskt inte lyckats applicera grundläggande källkritik när de googlat bmi för barn är ingen ursäkt för att spridas dyngan. Det räcker att konstatera att hon var lätt underviktig och inte följde sin utvecklingskurva. Det vettigaste är väl att inte påstå saker som inte är sanna, kan jag tycka.
Citera
2014-11-10, 23:24
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znummi
Om du tänker efter lite och gör några provberäkningar på barnen i din närhet så kommer du se det orimliga i att använda vuxenstandarder på barn. Alla barn blir då gravt underviktiga.

Ja, det verkar som att Yara hamnade precis under gränsen för normalvikt, konstigt att iso bmisidan inte flaggade för det.

Håller helt med. Jag menar inte att Yara var välgödd, men jag tycker inte man behöver överdriva. Yaras situation var tillräckligt vidrig utan att man behöver hitta på saker.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om man läser de tre förhören med Rami så märker man att han ändrar sin berättelse, exempelvis när det gäller vem som bar Yara till duschen. Han borde väl kommit ihåg om det var Madi som bar Yara till duschen så som han först sade - och till och med demonstrerade hur hon gjorde det - eller om det han själv som bar henne till duschen, vilket var vad han sade i det sista förhöret. När han tillfrågades om vem som är ''min drottning'' som ringde till honom eller vice versa så sade han att det är Madi men sedan - när telefonnumret inte stämde- invecklade han sig in i ett resonemang om att de tog med sig massa SIM-kort när de var i Landskrona. Det finns också en annan kvinna, Jessica, som Rami chattat med eller haft kontakt på annat sätt, men henne vill han inte kännas vid nu. Att Rami ljuger om sina kvinnor betyder inte att han dödat Yara. Jag förstår inte varför han gör det. Kanske skulle någon av dessa kvinnor kunna ge honom ett alibi eller vittna till hans fördel på något annat sätt. Han kanske vill framstå som en god och trogen make men varför....Han är inte anklagad för äktenskapsbrott utan för mord.

Hur menar du att telefonnumret inte stämde? Har du kollat?
Mobilnumret till "Min drottning" går till Madi. Du hittar det på Sudan 1058 i FUP
Gjorde en snabb koll på Truecaller och numret går till "Amani"
Citera
2014-11-10, 23:25
Medlem
Citat:
Jag tänker på förhöret med Amanis kusin (make till Islam) när han berättar om att han inte trivdes i Karlskrona och ville flytta till Landskrona istället. I själva verket ville han säkert få bort sin fru så långt från Amani han kunde. Han ansåg säkert att Amani hade dåligt inflytande på hans fru Islam som närvarade vid stölderna och även hjälpte henne om jag inte minns fel.

De verkar inte heller velat ha besök av henne när de åkte dit strax innan mordet. Han sa själv att de inte hade setts på 1 1/2 år.

Samtidigt så snodde Islam Lilly och Amani varor i Landskrona medan Islam Lilly bodde där, så lite kontakt hade de ändå även efter Islam Lilly flyttat till Landskrona. När jag läser Amanis och Yaras mammas chatt så tycker att det verkar som att Amani måste försvara Islam Lilly...
Citera
2014-11-10, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madcatsays
Hur menar du att telefonnumret inte stämde? Har du kollat?
Mobilnumret till "Min drottning" går till Madi. Du hittar det på Sudan 1058 i FUP
Gjorde en snabb koll på Truecaller och numret går till "Amani"

Jag menar ingenting annat än vad som går att läsa i förhören. Om nya Sim-kort osv.
Citera
2014-11-10, 23:32
Medlem
Jag vill be om ursäkt för BMI-debatten i tråden, jag tog främst upp den för att diskutera tidpunkten för döden.

Sidan jag gick in på (http://bmi-räknare.se/bmi-raknare-for-barn.html) skriver att undervikt är under 18,5 MEN de skriver uttryckligen att en del barn växer mer på längden i perioder och om era barn har lågt bmi och är fulla av energi så är det ingen som menar att ni är dåliga föräldrar, det är ju värre att tvinga i ett barn mat så så länge de växer enligt sin kurva, är glada och spralliga så är det ju jättebra! Ingen kritiserar er!

Angående ISO-BMI så är det tydligen ett mått på övervikt, och inte undervikt. När man matar in Y*** längd och vikt på denna hemsida (http://www.isobmi.se/)så står det
"Normalviktigt
Ditt barns BMI är 13,44
Detta betyder att ditt barn räknas som normalviktigt.
Beräkningen utgår ifrån att ditt barn är exakt 8 år gammal."

Provar man att skriva in i25 cm 5 kg som vikt istället för 21 kg så får man detta svar:
"Normalviktigt
Ditt barns BMI är 3,2
Detta betyder att ditt barn räknas som normalviktigt.
Beräkningen utgår ifrån att ditt barn är exakt 8 år gammal."

... och underst står det: "Observera: Testet undersöker inte om ditt barn är underviktigt."

Här hittade jag en annan länk: http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Hur-ar-tillvaxtkurvorna-gjorda/BMI-kurvan/
Där det står: "För vuxna definieras dessa gränser med BMI-värdena 25 och 30. För barn har man föreslagit att samma percentilnivåer för populationen som vid 18 års ålder motsvarar 25 respektive 30 ska, extrapolerat nedåt i åldrarna, definiera övervikt respektive obesitas. Dessa nivåer ("ISO-BMI" 25 och 30 linjer) är markerade i de svenska SD-BMI kurvorna. I exemplet Figur 20 visas även ISO-BMI linjer för 35 och 40. Undervikt har på motsvarande sätt definierats i tre nivåer som "thinness grades 1-3"[10] utgående från BMI-positionerna 18,5, 17 och 16 vid 18 års ålder.

ISO BMI-nivåerna för undervikt-slankhet motsvarar genomsnittligt följande SDS nivåer för pojkar/flickor i det multinationella materialet: för ISO BMI 16 är SDS -2,6/-2,4, för ISO BMI 17 är SDS -1,9/-1,8 och för ISO BMI 18,5 är SDS -1,0/-1,0 (Cole 2007)."

Jag är tillräckligt gammal för att ha hört om matvägrande barn som lever på pasta och gurkbitar men som växer som de ska och är fulla av energi. Nuförtiden så säger experterna att barn får i sig allt de behöver men kanske inte dagligen, utan under en 2-veckors period (vissa dagar får de i sig mer kolhydrater, andra dagar mer protein mm, men under två veckor så har de fått i sig allt de behöver).

Så det är ingen kritik mot er som föräldrar, ni är säkert jättesnälla och rara mot era barn, men det var de inte mot Y***. Därför var hon mager och växte inte ordentligt. Hon verkade inte vara energisk. Hon mådde inte bra, varken fysiskt eller psykiskt, till följd av försummelse och våld.
Citera
2014-11-10, 23:33
Medlem
Citat:

Nu kanske jag minns fel, men var det inte för 1 ½ år sen stölden i Landskrona. Om Isl*m var medbrottslingen vid det tillfället fick hon kanske förbud att umgås med Amani...

pst... tvåa på den
Senast redigerad av Konfycius 2014-11-10 kl. 23:36.
Citera
2014-11-10, 23:34
Medlem
Sent ute, men vill i alla fall tacka fredriksam, CountryChick och Hamilkar för ert jobb med att fixa fram Fup!

Minns att det tidigare i tråden diskuterades om ensamkommande ankarbarn, någon dom ang. en 17-åring och praxis för om dessa barns föräldrar ska få uppehållstillstånd. Snubblade idag över denna artikel om en 12-åring från Afghanistan vars far kommit hit efter att dottern varit tre år i Sverige, dottern har PUT och fadern ska utvisas. Så kanske stämmer det att chanserna att få hit föräldrar på anknytning minskat även för yngre barn, en 12-åring känns ju som betydligt mer beroende av föräldrar än en 17-åring. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19833173.ab
Citera
2014-11-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att mobilfilmningens huvudmål var att senarelägga Yaras död. Tror hon dog redan tidigt den eftermiddagen. Förmodligen före 16.00.

Därefter pratade dom ihop sig, städade osv. Slängde sig på datorn, chattade för att (ge sig själv "alibi") understödja den sena döden av Yara.

Tror inte på någon av dem.

Jag tror städningen av blod skedde mellan sista filmen och då de ringde efter ambulansen.
Var det inte en halvtimme där? Då Rami i förhör påstår att de försökte väcka henne, under en halvtimmes tid?

Jag tror ingen av dem fattat ( framförallt inte Rami) att Y är död förens vid första filmen!

Finns det någonstans i tråden en sammanfattning på tider under eftermiddag/ kvällen? Hittade inte när jag sökte.
Har för mig att det någonstans i förhören stod att det inte var någon dataaktivitet fram till kl, 19.00, förutom Ramis skype med hans pappa!
Citera
2014-11-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juli2010
Jag tror städningen av blod skedde mellan sista filmen och då de ringde efter ambulansen.
Var det inte en halvtimme där? Då Rami i förhör påstår att de försökte väcka henne, under en halvtimmes tid?

Jag tror ingen av dem fattat ( framförallt inte Rami) att Y är död förens vid första filmen!

Finns det någonstans i tråden en sammanfattning på tider under eftermiddag/ kvällen? Hittade inte när jag sökte.
Har för mig att det någonstans i förhören stod att det inte var någon dataaktivitet fram till kl, 19.00, förutom Ramis skype med hans pappa!

Alla behöver inte tycka lika

Men jag skulle gärna vilja veta vad det samtalet innehöll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in