2014-11-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madcatsays
Men råd med en stor tv, laptop, pc, iPad och en iPhone 5s hade de....men inte en billig lampa till Yaras sovrum. Skylla på vägglöss! Skitsnack! De hade ju textilier liggande lite överallt. De kunde väl köpt en billig lampa i metall eller plast eller glas på IKEA som gick att kolla enkelt och ofta.

Utan bil var det säkert inte lätt att ta sig till Ikea men....
de bodde nästan grannar med en Röda Korsets second hand så visst hade de lätt och billigt kunna köpa en lampa till tösen...men de var inte intresserade av att göra det minsta för henne...
Citera
2014-11-10, 17:51
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Nej, hon var inte normalviktig utan underviktig enlig barn-BMI, se mitt tidigare inlägg.

Att flickan missköttes på olika vis är väl ställt utan tvivel men om hon var underviktig? Nej det är jag inte säker på. Min 5-åring har BMI på 13,3 (längd 115 och vikt 18) och ligger inom ramen för det normala. Handlar oftast om att följa sin kurva och det är möjligt att Yara inte gjorde det iofs.
Citera
2014-11-10, 18:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Nykomling som jag är, så säger jag först hej allihopa!
En sak som jag lägger märke till är Ramis uttalanden på videofilmerna. Om vi ponerar att han är helt oskyldig och chockat filmar Amani efter misshandeln, borde han inte ropa typ " vadfan har du gjort! du har slagit ihjäl henne din idiot!" osv. Istället säger han "varför gör du så där?" och "vem slår på det sättet?". Det känns inte på riktigt. Det är som om han inte är helt spontan, att han inte anklagar henne på ett äkta, direkt sätt.
Hm...Han visste kanske att hon isåfall hade svarat "Men för fan Rami, du var ju själv med och slog henne!" och det vågade han inte riskera på sin bevisfilm?

edit: men om man är chockad av att ens fru har mer eller mindre slagit ihjäl ett barn drar man kanske inte fram mobilen för att filma?

Sätt dit dem bägge för mord!

"Men för fan Rami, du var ju själv med och slog henne!"

Precis.. Rami visste att han inte skulle få ett svar i linje med ovanstående. Det var därför som han vågade ställa de frågor som han ställde.

Det bevisar att han inte fysiskt var aktiv vid misshandeln – om vi vågar förutsätta att han inte hade för avsikt att dokumentera egen medverkan i dödsmisshandeln. Och det borde vi kunna förutsätta ..

Rami har inte aktiv deltagit i den sista misshandeln.
Citera
2014-11-10, 18:21
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det blir knasigt för att tolken inte kan översätta en arabisk mening till en svensk mening där ordföljden blir rätt. När polisen märker hur dåligt flyt de har på förhöret med Madi skulle de tagit in en kvalificerad tolk, men vana från förhör och med riktiga språkkunskaper i båda språken. Det är tolken som hackar sönder förhören.

Sakens allvar motiverar att de anlitar en tolk från Stockholm, Malmö eller Göteborg, om de så hade fått betala för resekostnader. Det brister i det mesta som rör Karlskrona.

Ja, precis. De översätter ordagrant rakt av så att det låter konstigt på svenska. Men just i filmen när han säger "Vem gör något sådant mot ett barn?" Istället för "Va fan har du gjort, din idiot!" så tror jag att man hittar förklaringen i det arabiska uttryckssättet.
Citera
2014-11-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Att flickan missköttes på olika vis är väl ställt utan tvivel men om hon var underviktig? Nej det är jag inte säker på. Min 5-åring har BMI på 13,3 (längd 115 och vikt 18) och ligger inom ramen för det normala. Handlar oftast om att följa sin kurva och det är möjligt att Yara inte gjorde det iofs.

Hon åt ju skolluncher under ganska lång tid och verkar varit duktig på att ta för sig när det väl serverades mat, så jag tror hon klarade sig ganska bra på att hamstra lunch i skolan, däremot är det klart hon var jävligt hungrig på morgonen och säkerligen under helgerna och att det var svårt för henne att rent av öka i vikt.
Citera
2014-11-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kan mycket väl var så att förhörsledarna vet att de har tillräckligt med bevis för att få Madi dömd och att de är ute efter Rami. De kanske hoppas på att hon blir vansinnig av svartsjuka och vill hämnas. Madi delar in omvärlden i de som är hennes älskling och de som inte är det.

Jag har tänkt mycket på förhöret med pojken. Min åsikt är att den pojken är inte normalt utvecklad, i jämförelse med barn i samma ålder som jag haft med att göra. Ungen for fram och tillbaka och kunde inte koncentrera sig. Jag undrar om inte en del av Yaras skador är orsakade av honom. Det var sättet han pratade om Yara som var groteskt. Ett barn som pratar så som han gjorde, har påbörjat livet fel.

Jag undrar varför Madi tar sig besvär att smuggla in släkten till Sverige, när ingen gillar henne. Det är inte pengar hon får, för hon äger inget och köper inget. Vad är syftet med att få hit denna klan?
Var det inte så att syskonen fanns här innan Amani kom!
Citera
2014-11-10, 19:12
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
"Men för fan Rami,

Rami har inte aktiv deltagit i den sista misshandeln.

Ligger något i det, helt klart. Eller så vet han exakt var hennes gräns går och vad han kan säga för att framstå som oskyldig?
Citera
2014-11-10, 19:15
Medlem
NotGonnaGetUss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc

Jag håller med. Jag har en 6 och en 8-åring som är 124 respektive 127 cm. De väger runt 21-23 kg. Dom är aktiva och sportar.
Däremot verkar Yara ha fått för lite mat men vikten hade kunnat vara helt normal annars.
Citera
2014-11-10, 19:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Utan bil var det säkert inte lätt att ta sig till Ikea men....
de bodde nästan grannar med en Röda Korsets second hand så visst hade de lätt och billigt kunna köpa en lampa till tösen...men de var inte intresserade av att göra det minsta för henne...

Nej, Yara följer inte sin kurva.. hon tappar vikt sista året och växer inte heller på längden som hon skall ...
Citera
2014-11-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Man behöver inte heta Hjärpe för att fatta att i deras idévärld så är mannen Rami överordnad kvinnan Madi (Amani) i familjen, i samhället, i världen och kvinnan är endast till för sin man.

Det finns människor i alla kulturer som inte passar in i normen. Familjen Rami Ashour - Amani Madi verkar inte passa in i normen. Tveksamt huruvida Rami var överordnad Amani. Ännu mer tveksamt är att hon bara skulle ha varit till för sin man. Hon gör ingenting av det som en god hustru ska göra. Hemmet är ostädat, Rami lagar fisk, köper persilja och redovisar kvitton för Amani. Hon reser iväg för att smuggla in barn, trots att hon påstår att hon inte ens kan sova ensam. Om hon är hemma så sitter hon vid datorn eller sover. Hon slår sin make och sina barn. Familjen umgås inte med andra palestinier eller andra barnfamiljer.

Jag blir inte klok på vare sig Madi eller Rami. Jag är tveksam till att Hjärpe kan tillföra någonting i just det här fallet.
Citera
2014-11-10, 19:44
Medlem
Min fundering är på vad de gjorde efter Rami filmat i duschen. Min gissning är att de försökte städa bort så mycket blod de kunde i sovrumet och andra ställen. Att Madi duschade Yara kan också vara ett sätt att spola bort en massa blod.

I den tekniska protokollbilagan har de kollat vissa rum med medlet Bluestar. Då kan man finna blodspår som är osynliga för ögat men som finns där. De hittade en hel del i vuxensovrummet. Det hittades också lite i tv rummet och några andra ställen. I garderoben var det många spår och i badrummet fanns också en del.

Så Madi eller Rami hade nog städat upp efter sig innan de ringe 112.
Citera
2014-11-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Min fundering är på vad de gjorde efter Rami filmat i duschen. Min gissning är att de försökte städa bort så mycket blod de kunde i sovrumet och andra ställen. Att Madi duschade Yara kan också vara ett sätt att spola bort en massa blod.

I den tekniska protokollbilagan har de kollat vissa rum med medlet Bluestar. Då kan man finna blodspår som är osynliga för ögat men som finns där. De hittade en hel del i vuxensovrummet. Det hittades också lite i tv rummet och några andra ställen. I garderoben var det många spår och i badrummet fanns också en del.

Så Madi eller Rami hade nog städat upp efter sig innan de ringe 112.

Jag tror att mobilfilmningens huvudmål var att senarelägga Yaras död. Tror hon dog redan tidigt den eftermiddagen. Förmodligen före 16.00.

Därefter pratade dom ihop sig, städade osv. Slängde sig på datorn, chattade för att (ge sig själv "alibi") understödja den sena döden av Yara.

Tror inte på någon av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in