2014-11-09, 23:52
Medlem
Y*** var gravt underviktig.

Enligt obduktionen var hon 125 cm lång och vägde 21 kg = BMI 13,4. BMI under 18,5 är undervikt. Ifall Y*** hade vägt 29 kg hade hennes BMI varit 18,6 (precis på gränsen till normalvikt). Däremot reserverar sig hemsidan för att barn kan ha tillväxtspurter och växa mer på längden under vissa perioder, Y*** var något kortare än genomsnittet, inget som kan förklara hennes låga BMI alltså.

http://bmi-räknare.se/bmi-raknare-for-barn.html
http://www.rikshandboken-bhv.se/Dokument/PCPAL-5-18ar-flicka.pdf

http://www.forensicpathologyonline.com/e-book/post-mortem-changes/cooling-body
http://www.dundee.ac.uk/forensicmedicine/notes/timedeath.pdf

Kl 22.40-22.50 var hennes kroppstemperatur 33.6 C.

Enligt andra länken (sid. 6) är normal sänkning av kroppstemperatur under normala förhållanden 1,5 C per timme under de första 6 timmarna och efter det 1 C per timme. Enligt första länken så höjs kroppstemperaturen vid dödsfallet om man dör av exempelvis emboli: It cannot be assumed that the body temperature is normal at death, in cases of fat or air embolism, certain infections, heatstroke and in pontine haemorrhage, drug reactions, etc. a sharp rise in temperature occurs.

Sen kan hon ha legat täckt av kläder eller täcke (vilket skulle sakta ned nedkylningen), hon kan ha blivit duschad med kallt eller ljummet vatten, eller normalvarmt vatten. Men om vi räknar enligt modellen i andra länken med

Klockan: Temperatursänkning 1,5 C/timme: Temperatursänkning 1,0 C/timme:
22.45 ------ 33,6 ------------------------------------ 33,6
21.45 ------ 35,1 ------------------------------------ 34,6
20.45 ------ 36,6 ------------------------------------ 35,6
19.45 ------ 38,1 ------------------------------------ 36,6

Jag hade någon tanke om att hon skulle ha haft en lägre normal kroppstemperatur för att hon var undernärd och frusen, men det är också möjligt att hon har några inflammationer i kroppen till följd av hennes gamla skador och frakturer vilket skulle kunna ge en kroppstemperatur som är lite högre än normalt, dessutom så kan hon ha haft en högra kroppstemperatur vid dödstillfället eftersom hon antagligen dog av emboli.

Dessutom vill jag återigen tillägga något jag tidigare har skrivit flera flera gånger: Även om döden inträffade vid 19.00-20.00 så innebär inte det att det var vid den tidpunkten de mördade henne. Hon kan ha legat ensamt och kvävts under flera timmar till följd av skadorna som åsamkats henne tidigare.

Nu spekulerar jag bara, det kanske inte är så enkelt.
Citera
2014-11-09, 23:59
Medlem
Risk för O T här..men med blufftitlar och lögner tar sig filurer allt för ofta fram.

Det var en gång en man från Egypten. Han hade mörkt lockigt hår och talade med en speciell, hes röst.
Hans förnamn var Reefat och han blev visst "årets svensk" och folk trodde att han hade doktorerat...

Citera
2014-11-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Jag läste domen (TACK FÖR LÄNKEN!!!) och det är inte fastställt att mannen doppade barnets hand i hett vatten. Mamman säger att mannen höll barnets hand under skållhett vatten (i badrummet, blir det ens så varmt där?) och mannen säger att mamman var den som höll barnets hand under skållhett vatten i badrummet. En läkare som är expert på barnmisshandel tror inte att man har hållit handen under rinnande hett vatten då det saknas stänk-skador, men att skadan skulle kunna uppstå genom att man håller barnets hand under rinnande hett vatten.

Alltså kan de inte döma någon för att ha bränt barnets hand, för (precis som i Lindome-fallet) så har vi två som går in och begår ett brott, skyller på varandra och offret kan inte peka ut vem som gjorde det ( i Lindome-fallet blev offret mördat och här var offret en traumatiserad 2-3-åring). Domstolarna vet helt enkelt inte vem som är skyldig och vem som är oskyldig till gärningen, då kan man inte döma någon.

Däremot så finns det (tydligen) något som heter "garantställning". Man kan alltså inte underlåta att antingen skydda de i beroendeställning från misshandel eller underlåta att ringa 112 eller ta den i beroendeställning till vårdinrättning.

Alltså döms den som står i garantställning till barnet för att ha underlåtit att ta barnet till sjukhus då skadan uppstod (skadan var mycket allvarlig, barnet låg på sjukhus i 17 dagar efteråt) och det var uppenbart att barnet var allvarligt skadat.

Däremot så gjorde Högsta domstolen en väldigt snäv tolkning av vad en "garantställning" innebär. En majoritet ansåg att eftersom att mamman var förälder och dessutom vårdnadshavare så hade hon en uppenbar garantställning, men mannen hade bara varit sammanboende med mamman ett kortare tag och var ej vårdnadshavare så därför hade han inte samma rättsliga skyldighet att ta barnet till sjukhus. Ett justitieråd var oense och tyckte att även mannen skulle dömas för sin underlåtenhet.
En lag bör överensstämma med folks allmänna omdöme. Det kan omöjligen vara så att folk i allmänhet tycker att det är riktigt och lagligt att en vuxen person inte agerar vid ett sånt här tillfälle när ett barn har så ont på grund av en olycka. Nu förstår jag plötsligt vad kristdemokraterna ville med sitt lagförslag omkring mannen som blev rånad när han låg på tunnelbanespåret. De ville att det skulle vara olagligt att inte ingripa. Att inte hjälpa en människa, slå larm. Nu förstår jag plötsligt att man måste ha en sån lag vad gäller vuxna och barn.
I "vårt" fall känner jag mig i alla fall tämligen säker på att Madi måste anses ha en "garantställning". Att Rami har det vet vi redan.
Citera
2014-11-10, 00:08
Medlem
Citat:

Enligt obduktionen var hon 125 cm lång och vägde 21 kg = BMI 13,4. BMI under 18,5 är undervikt. Ifall Y*** hade vägt 29 kg hade hennes BMI varit 18,6 (precis på gränsen till normalvikt). Däremot reserverar sig hemsidan för att barn kan ha tillväxtspurter och växa mer på längden under vissa perioder, Y*** var något kortare än genomsnittet, inget som kan förklara hennes låga BMI alltså.

http://www.forensicpathologyonline.com/e-book/post-mortem-changes/cooling-body
http://www.dundee.ac.uk/forensicmedicine/notes/timedeath.pdf

Kl 22.40-22.50 var hennes kroppstemperatur 33.6 C.

Enligt andra länken (sid. 6) är normal sänkning av kroppstemperatur under normala förhållanden 1,5 C per timme under de första 6 timmarna och efter det 1 C per timme. Enligt första länken så höjs kroppstemperaturen vid dödsfallet om man dör av exempelvis emboli: It cannot be assumed that the body temperature is normal at death, in cases of fat or air embolism, certain infections, heatstroke and in pontine haemorrhage, drug reactions, etc. a sharp rise in temperature occurs.

Sen kan hon ha legat täckt av kläder eller täcke (vilket skulle sakta ned nedkylningen), hon kan ha blivit duschad med kallt eller ljummet vatten, eller normalvarmt vatten. Men om vi räknar enligt modellen i andra länken med

Klockan: Temperatursänkning 1,5 C/timme: Temperatursänkning 1,0 C/timme:
22.45 ------ 33,6 ------------------------------------ 33,6
21.45 ------ 35,1 ------------------------------------ 34,6
20.45 ------ 36,6 ------------------------------------ 35,6
19.45 ------ 38,1 ------------------------------------ 36,6

Jag hade någon tanke om att hon skulle ha haft en lägre normal kroppstemperatur för att hon var undernärd och frusen, men det är också möjligt att hon har några inflammationer i kroppen till följd av hennes gamla skador och frakturer vilket skulle kunna ge en kroppstemperatur som är lite högre än normalt, dessutom så kan hon ha haft en högra kroppstemperatur vid dödstillfället eftersom hon antagligen dog av emboli.

Dessutom vill jag återigen tillägga något jag tidigare har skrivit flera flera gånger: Även om döden inträffade vid 19.00-20.00 så innebär inte det att det var vid den tidpunkten de mördade henne. Hon kan ha legat ensamt och kvävts under flera timmar till följd av skadorna som åsamkats henne tidigare.

Nu spekulerar jag bara, det kanske inte är så enkelt.

Tack. Jag läste FUP så det sprutade ur öronen. Kommer inte ihåg något nu på detaljnivå.

Men jag har en stark uppfattning om att Yara misshandlades och sedan självdog av sina skador redan på eftermiddagen/tidig kväll.

Sedan skaffade de sig alibin av olika slag.

Men jag skall återgå till FUP. Det är Källan.
Senast redigerad av Remark 2014-11-10 kl. 00:24.
Citera
2014-11-10, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
En lag bör överensstämma med folks allmänna omdöme. Det kan omöjligen vara så att folk i allmänhet tycker att det är riktigt och lagligt att en vuxen person inte agerar vid ett sånt här tillfälle när ett barn har så ont på grund av en olycka. ..............
I "vårt" fall känner jag mig i alla fall tämligen säker på att Madi måste anses ha en "garantställning". Att Rami har det vet vi redan.

Jag håller med. Hon har ju varit hennes extramamma i över ett år.

Men det känns surt att vi inte får reda på vad som hände.
Citera
2014-11-10, 00:36
Medlem
Guardian Angels avatar
[quote=typiskt1|51046769]Y*** var gravt underviktig.

Visst var hon underviktig men BMI för barn är lägre;

Ålder: 8 år
Kön: Flicka
Vikt (kg): 21 kg
Längd (cm): 125 cm
BMI: 13.44

BMI barn:
Undervikt ... - 13.53
Normalt 13.54 - 18.31
Övervikt 18.32 - 20.69
Fetma 20.70 - ...
Citera
2014-11-10, 01:10
Medlem
Klarabella79s avatar
[quote=Guardian Angel|51047137]
Citat:

Visst var hon underviktig men BMI för barn är lägre;

Ålder: 8 år

Kön: Flicka
Vikt (kg): 21 kg
Längd (cm): 125 cm
BMI: 13.44

BMI barn:
Undervikt ... - 13.53
Normalt 13.54 - 18.31
Övervikt 18.32 - 20.69
Fetma 20.70 - ...

Herregud hur smal var hon?! Vägde o mätte sonen på 4,5 år ikväll bara för att jämföra. Han är smal som en pinne typ men äter bra

Vikt: 22,3
Längd: 114cm
Senast redigerad av Klarabella79 2014-11-10 kl. 01:13.
Citera
2014-11-10, 01:19
Medlem
[quote=Klarabella79|51047376]
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel

Herregud hur smal var hon?! Vägde o mätte sonen på 4,5 år ikväll bara för att jämföra. Han är smal som en pinne typ men äter bra

Vikt: 22,3
Längd: 114cm

Hon ser ju ut som en 5-6 åring på bilderna från sista dagen i skolan, smal som en pinne

Hon har inte fått tillräckligt med mat, vilket hon även försökt säga till bio-mamman via skype, ( och då åkt på stryk av Amani efteråt) ingen har förmodligen gjort ordning frukost åt henne, ingen middag, inget kvällsmat!
Det kostade väl pengar? De verkar ialla fall som att de inte har spenderat ett öre på flickan
Underhåll och barnbidrag gick nog till annat!!
Citera
2014-11-10, 01:23
Medlem
Klarabella79s avatar
[quote=juli2010|51047422]
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79

Hon ser ju ut som en 5-6 åring på bilderna från sista dagen i skolan, smal som en pinne

Hon har inte fått tillräckligt med mat, vilket hon även försökt säga till bio-mamman via skype, ( och då åkt på stryk av Amani efteråt) ingen har förmodligen gjort ordning frukost åt henne, ingen middag, inget kvällsmat!
Det kostade väl pengar? De verkar ialla fall som att de inte har spenderat ett öre på flickan
Underhåll och barnbidrag gick nog till annat!!

Ja till cigg o knark fanns det pengar
Citera
2014-11-10, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Kan nog ligga något i det...Rami berättade ju att Amani blev ursinnig på Yara då hon uppfattade det som om Yara "gav tecken" till mamma Madleen när de skypade. Denna ängslan och oro fanns nog hos Amani ständigt, att Yara skulle avslöja....

I förhör säger Rami, om det nu finns lite sanning i det han säger att Amani skrikit till Yara vid bråket " Vad har du sagt? Vad har du gjort? " ( Fup förhör 4 med Rami )

Dessutom så verkade enligt R bråket med Y och A startat direkt hon kom hem från skolan!

Jag tror mer och mer på att "mötet" kanske kan vara det som fick Amani att ha ihjäl Y
Citera
2014-11-10, 12:07
Medlem
MrsMagoos avatar
AKTBIL: 190 B 1063-14
Förtydligande av bevistema för Jan Hjärpe
Med anledning av tingsrättens föreläggande förtydligas bevistemat för Jan Hjärpe enligt följande.
Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi vid Lunds universitet, ska höras om sina erfarenheter av hur kulturell och religiös bakgrund kan påverka utsagor, förhållningssätt och agerande samt om den palestinska synen på familjen. Förhöret åberopas för att förklara Am*ni M*dis delvis svårförstådda inställning till händelsen och omständigheterna kring denna samt de interna ansvarsförhållandena i familjen.
Citera
2014-11-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Att man vill ha med kudden är möjligen juridisk. Det är lättare att döma för mord om det är kvävning med kudde än om det är misshandel med trubbigt föremål, eftersom uppsåtet är tydligare. Även om det borde vara självklart är det långt ifrån alla domstolar som tycker om att döma för eventuellt uppsåt. Ibland är poliser med vid obduktion och det är nog långt ifrån otroligt att den attsatsen är ett direkt svar på frågan "kan hon kvävts med den blodiga kudden?".

Att domstolar inte dömer för eventuellt uppsåt är inte konstigt. Det har inte använts i svensk rätt sen 2004.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in