Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Visst vore det intressant men jag menar att det inte förekommer någon sådan uppgift eftersom det inte förekommer några ' invägningar' på häkte, något du påstår att det gör. Vilken grund har du för din uppfattning?
Är alltså inte ute efter tjafs, vill bara förstå.
Jag har en anhörig som satt häktad en längre tid innan han sattes på fri fot och friades från det han var misstänkt för. Han vägdes då han kom in och vägdes då han släpptes ut. Han var förvånad över att han vägde på pricken lika mycket då han tyckte maten var jättebra på det berörda häktet och att han inte heller rörde sig på samma vis som han gör i vanliga fall. Han sa att han han blev "invägd" och vägd då han släpptes. Det är det jag har att gå på och det är min grund till det jag skrev. Han satt i ca en månad i häkte iaf och ingen viktökning. Sen kan det säkert variera från person till person, men 7 kg känns väldigt mycket och jag skulle nog snarare då skylla på ev medicinering om han ökat så mycket i vikt men minns inte hur det var med medicinering?
Sedan har jag aldrig frågat vem som vägde honom, jag tog för givet att det var häktespersonal men det är nog mer troligt att det är som Spindelfrida säger, att det är läkare som gör detta.
Edit; Eller som kriminalvården säger, enligt Microś länk, sjuksköterskan.