2014-11-10, 14:34
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
På sidan 431 i fup finns protokollet från kroppsbesiktningen av KJ. Den utfördes den 1 juli och då vägde han 77 kilo. Längd: 191 cm.

Vid en kroppsbesiktning ingår självklart både vägning och mätning. Besiktningen utförs av en läkare.

Står det någonstans då vad KJ vägde då han häktades? Det vore ju för diskussionen intressant att veta tänker jag.
Citera
2014-11-10, 14:37
Medlem
Spindelfridas avatar
Det är fullkomligt obegripligt att det kan bli så mycket tjafs om hur VB:s händer och ben kapades. Och inte minst att tjafsandet tillåts fortsätta sida upp och sida ner... Hur kapandet möjligen gick till finns ju redovisat i tråden. Här nedan berättar rättsläkaren SSJ själv om sina funderingar kring detta. Ljudupptagning från tingsrätten. Intressant att notera är att inte ens rättsläkaren är 100 procent säker på att händer/ben de facto brutits av.

SSJ: Ehm…jag kan inte säga exakt vad som har använts, men skadornas utseende…eh…talar för att det måste vara ett tyngre föremål som en yxa, eller en stor tung kraftig kniv. Eh…och skadorna har mer utseende av att det är ett hårt hugg, och så har resten av benet brutits av, eh..antingen genom att hugget i sig har varit så kraftigt, eller genom att man har brutit efteråt. Det går inte att säga. Ehm…så det är det närmaste jag kan komma. Det är mycket enklare om man har…ehm…förslag på föremål och jämför, framför att man ska kunna säga utifrån skadorna att det är exakt en sådan typ av föremål. Men vi är…och jag kan inte utesluta att det har använts flera olika föremål…men yxliknande eller stor tung kniv…öhm…skadan tyder på att det har varit…alltså det talar för att sånt har varit använt.
US: Mm. Inte såg?
SSJ: Vi har ingen skada som är sågliknande. Det finns vissa längs förlöpna linjer i själva delningsytan, men…ehm… när man sätter ihop…och det kan man på den ena sidan sätta ihop till två, en, och så…är det helt tätt…alltså en såg vill alltid orsaka att det är…substansförlust, alltså det försvinner en del av det man sågar i, det…det…sågtänderna har…är riktade utåt. Nu passar de helt ihop. Och det vill säga, att det har varit ett rent hugg, och så eventuellt en brytning.
Citera
2014-11-10, 14:40
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, inte utan verktyg, det har jag svårt att tro.

Och jag har läst noga och kopplat innebörden. Jag gör bara en annan tolkning av vad PekkariP1 skriver än vad ni gör.

Med andra ord precis som du gör genom hela tråden. Det verkar vara roligt åtminstone. Du har fortfarande inte svarat på varför VB skulle knacka på hos MB. "Efter" sitt besök hos KJ.
Citera
2014-11-10, 14:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Står det någonstans då vad KJ vägde då han häktades? Det vore ju för diskussionen intressant att veta tänker jag.
När jag arbetade på häkte så skulle alla nyinskrivna träffa läkaren inom några dagar från inskrivningen. Jag tror att man på det läkarbesöket mäter och väger vederbörande - det förs då in i den intagnes patientjournal - och omfattas då av samma sekretess som övriga uppgifter i densamma - dvs vårdare har inte heller tillgång till den och den läggs inte till förundersökningen om det inte finns uppgifter som är av vikt för förundersökningen i den.
Citera
2014-11-10, 14:43
Medlem
Citat:

Visst vore det intressant men jag menar att det inte förekommer någon sådan uppgift eftersom det inte förekommer några ' invägningar' på häkte, något du påstår att det gör. Vilken grund har du för din uppfattning?
Är alltså inte ute efter tjafs, vill bara förstå.
Citera
2014-11-10, 14:47
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:

Nej, det gör det inte. När han greps i maj ansåg polisen nämligen att det redan då var för sent att genomföra en rättsmedicinsk kroppsbesiktning. Så de sket helt enkelt i det
Men den 24 juni kom tydligen åklagarna på andra tankar och lät polisen kontakta en läkare med begäran om ett rättsintyg. Själva besiktningen gjordes alltså den 1 juli, och rättsintyget skrevs ut den 12 juli.
Citera
2014-11-10, 14:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Med andra ord precis som du gör genom hela tråden. Det verkar vara roligt åtminstone. Du har fortfarande inte svarat på varför VB skulle knacka på hos MB. "Efter" sitt besök hos KJ.
Ja, jag har läst noga, kopplat och tolkat genom hela tråden. Att du tolkar annorlunda än jag kan jag inte hjälpa. Jag ser inte mycket roligt i det här brottet. Jag vet inte varför hon skulle knacka på hos MB, jag kan bara gissa vad hon ville hos sin älskare som just gjort slut. Försöka lappa ihop, kanske? Be om ursäkt? Det går att gissa på mycket.
Citera
2014-11-10, 14:52
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Visst vore det intressant men jag menar att det inte förekommer någon sådan uppgift eftersom det inte förekommer några ' invägningar' på häkte, något du påstår att det gör. Vilken grund har du för din uppfattning?
Är alltså inte ute efter tjafs, vill bara förstå.

Jag har en anhörig som satt häktad en längre tid innan han sattes på fri fot och friades från det han var misstänkt för. Han vägdes då han kom in och vägdes då han släpptes ut. Han var förvånad över att han vägde på pricken lika mycket då han tyckte maten var jättebra på det berörda häktet och att han inte heller rörde sig på samma vis som han gör i vanliga fall. Han sa att han han blev "invägd" och vägd då han släpptes. Det är det jag har att gå på och det är min grund till det jag skrev. Han satt i ca en månad i häkte iaf och ingen viktökning. Sen kan det säkert variera från person till person, men 7 kg känns väldigt mycket och jag skulle nog snarare då skylla på ev medicinering om han ökat så mycket i vikt men minns inte hur det var med medicinering?

Sedan har jag aldrig frågat vem som vägde honom, jag tog för givet att det var häktespersonal men det är nog mer troligt att det är som Spindelfrida säger, att det är läkare som gör detta.

Edit; Eller som kriminalvården säger, enligt Microś länk, sjuksköterskan.
Senast redigerad av Pastakrydda 2014-11-10 kl. 14:58.
Citera
2014-11-10, 14:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, det gör det inte. När han greps i maj ansåg polisen nämligen att det redan då var för sent att genomföra en rättsmedicinsk kroppsbesiktning. Så de sket helt enkelt i det
Men den 24 juni kom tydligen åklagarna på andra tankar och lät polisen kontakta en läkare med begäran om ett rättsintyg. Själva besiktningen gjordes alltså den 1 juli, och rättsintyget skrevs ut den 12 juli.
Hälso- och sjukvård

Kort efter att du anlänt till häktet söker sjuksköterskan upp dig och gör en hälsoundersökning.

http://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/haktad/ankomsten-till-haktet?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=ins krivning&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a7b577910 -dea8-4b49-834e-16325bc00e2e&_t_ip=85.24.180.64&_t_hit.id=Kriminal varden_Mvc_Models_Pages_StandardPage/_667390c5-bbf6-4474-bd00-e692000c94a4_sv&_t_hit.pos=2

Hans hälsa osv kontrolleras vid inskrivningen - men inte av kriminalvårdspersonal utan av sjukvårdspersonal .. ingångs vikt etc skall alltså finnas i patientjournalen som omfattas av samma sekretess som alla andra patientjournaler.
Citera
2014-11-10, 14:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, jag har läst noga, kopplat och tolkat genom hela tråden. Att du tolkar annorlunda än jag kan jag inte hjälpa. Jag ser inte mycket roligt i det här brottet. Jag vet inte varför hon skulle knacka på hos MB, jag kan bara gissa vad hon ville hos sin älskare som just gjort slut. Försöka lappa ihop, kanske? Be om ursäkt? Det går att gissa på mycket.

Att hon ens skulle ha knackat på hos MB är ju ett rent villospår som du försökt plantera i tråden - så varför behöver du gissa dig fram till orsaken av något du själva kreerat?

Har du verkligen snärjt in dig så mycket i dina egna fantasier att de blivit sanning för dig själv nu?

Hon var aldrig hos MB eftersom KJ mördade henne innan hon kom till någon annan - det är vad bevisen visar.
Citera
2014-11-10, 15:02
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hälso- och sjukvård

Kort efter att du anlänt till häktet söker sjuksköterskan upp dig och gör en hälsoundersökning.

http://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/haktad/ankomsten-till-haktet?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=ins krivning&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a7b577910 -dea8-4b49-834e-16325bc00e2e&_t_ip=85.24.180.64&_t_hit.id=Kriminal varden_Mvc_Models_Pages_StandardPage/_667390c5-bbf6-4474-bd00-e692000c94a4_sv&_t_hit.pos=2

Hans hälsa osv kontrolleras vid inskrivningen - men inte av kriminalvårdspersonal utan av sjukvårdspersonal .. ingångs vikt etc skall alltså finnas i patientjournalen som omfattas av samma sekretess som alla andra patientjournaler.

Det kan jag mycket väl tänka mig. Att det är så det går till. Men en rättsmedicinsk kroppsbesiktning och det som jag talat om hela tiden, utförs av en läkare som sedan utfärdar rättsintyg. En sådan besiktning gjordes alltså inte förrän den 1 juli, trots att den borde ha gjorts redan samma dag han greps...
Citera
2014-11-10, 15:03
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Klart du tycker det är kul att ifrågasätta. Ingen gör det lika ofta som dig.
Tack för svar. Men Varför skulle VB våga sig på att gå hem till MB då AN var hemma. Varför gick hon fel åt fel håll, varför nämnde hon inte för KJ att hon skulle till MB efteråt.
Senast redigerad av henkess 2014-11-10 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in