2014-11-09, 23:34
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Mourtadd
Har inte hittat belägg för att hela surat al-Qamar kom ner på en gång och att den kom ner 614 e.Kr. Versen hade lika gärna uppenbarats mot slutet av mekkatiden.
Accepterar du följande premisser:

1. År 610 fick Muhammed sina första uppenbarelser i staden Mecka.
2. År 622 emigrerade Muhammed till staden Medina.

?
Citera
2014-11-09, 23:49
Medlem
al-Mourtadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Accepterar du följande premisser:

?

Enligt "The Sealed Nectar" av Mubarakpuri stämmer det så ja.
Citera
2014-11-10, 00:41
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Enligt "The Sealed Nectar" av Mubarakpuri stämmer det så ja.
Ok, då vill jag att du läser följande hadith i Bukhari:

“Since I reached the age when I could remember things, I have seen my parents worshipping according to the right faith of Islam. Not a single day passed but Allah’s Apostle visited us both in the morning and in the evening. When the Muslims were persecuted, Abu Bakr set out for Ethiopia as an emigrant.”
Bukhari, Volume 3, Book 37, Number 494.

Här påstår Aisha att hon kunde minnas att muslimerna förföljdes och att hennes far emigrerade till Etiopien. Hur gammal var hon när hon såg denna händelse? Välj du en lämplig siffra.
Senast redigerad av Ismail 2014-11-10 kl. 00:46.
Citera
2014-11-10, 00:42
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Först har jag en fråga till dig. Accepterar du följande premisser:

?

Jag väntar på ditt svar.
Ja.
Citera
2014-11-10, 00:44
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Ja.
Se inlägg #51. Finns en fråga som du kan svara på
Citera
2014-11-10, 01:02
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:

“Since I reached the age when I could remember things, I have seen my parents worshipping according to the right faith of Islam. Not a single day passed but Allah’s Apostle visited us both in the morning and in the evening. When the Muslims were persecuted, Abu Bakr set out for Ethiopia as an emigrant.”

Här påstår Aisha att hon kunde minnas att muslimerna förföljdes och att hennes far emigrerade till Etiopien. Hur gammal var hon när hon såg denna händelse? Välj du en siffra.
Men det du skriver här stämmer ju inte med hadithen...
Det står att hon så länge hon kunde minnas så tillbad hennes föräldrar på muslimskt vis. (punkt!). Inget om att hon mindes Abu Bakrs emigration till Etiopien...
Citera
2014-11-10, 01:02
Medlem
al-Mourtadds avatar
Citat:

Här påstår Aisha att hon kunde minnas att muslimerna förföljdes och att hennes far emigrerade till Etiopien. Hur gammal var hon när hon såg denna händelse? Välj du en lämplig siffra.

Det framgår inte när Abu Bakr tänkte emigrera till Habasha (vilket han inte gjorde) och blev uppmanad att återvända. Det som man vet är att muslimerna gav sig ut i omgångar ända fram till hijran till Medina. Alltså kan den här händelsen fortfarande vara nära i tid till emigreringen till Medina. Teoretiskt kan hon alltså varit mellan 6 och 8 år.
Citera
2014-11-10, 01:14
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tror en historiker, barnläkare eller annan vetenskapsperson skulle instämma, och jag kan visa statistik som visar menstruationsåldern i olika kulturer. http://thesocietypages.org/socimages/files/2008/09/ruralurban.jpg

Det skulle inte gå att hitta någon förklaring till att 9 år var en vanlig ålder. Det kan förekomma i extremfall om det är något konstigt som inträffat. Men det skulle då vara minst 4-5 år tidigare än vad man skulle förvänta från 600-talets saudi arabien.
Jag har aldrig påstått att nio är en vanlig ålder då man fick sin första menstruation, bara att det kunde ske...
Citera
2014-11-10, 01:22
Medlem
Literals avatar
Citat:
Har inte hittat belägg för att hela surat al-Qamar kom ner på en gång och att den kom ner 614 e.Kr. Versen hade lika gärna uppenbarats mot slutet av mekkatiden.
Då kan jag hålla med om att jag borde ha varit noggrannare.Följde tråden och glömde skriva lite detaljer.Men osannolikt trots din invändning.
Men just den suran har enligt Ibn Ashur (al-Tahreer wal-tanweer) kommit till 5år före härförarens emigration.Enligt en annan källa Khatib, M.M., (The Bounteous Quran) menar att versen kom 8år innan hans emigration.Hon var en " jarya" på den tiden.

Al-Tabaris menar Abu Bakr hade 4 barn och samtliga födda innan islam.
Citera
2014-11-10, 01:30
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
<Jarya > en tjänsteflickas ålder.Det kan inte ha varit en 4 eller 5-åring
.
Nej, jarya är ordagrant när man är i en ålder där man kan springa (röra sig fort), på arabiska...

Citat:
Sura <AL-Qamar> år ~614 e.Kr
al-Mourtadd har gett ett bra svar på det här.
Citera
2014-11-10, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Motsägelser förekommer men dessa motsägelser värderas lite utifrån den som rapporterar.

Tex framkommer det i Bukhari att Aisha var med på slagfältet i olika åldrar. Men att hon borde ha varit minst 15 för att kunna ha varit närvarande där.
Detta är inte en beskrivning av ett barn och Uhud var 1 år efter äktenskapet, så hon borde då varit 10år. Det finns fler saker som inte stämmer...

Citat:
Enligt?
Även om det vore så, så är det ingen motsägelse...

När man granskar ahadith , så letar man inte efter motsägelser på det sättet du tror.. Jag skrev att det finns motsägelser men att dessa värderas lite utifrån vem som rapporterar. Det jag skrev ovan menade jag rent allmänt i Bukharis samling.

Men motsägelser i texten i sig är inte tillräckliga för att avfärda eller bekräfta något. Dess innehåll måste granskas och jämföras. Det finns ahadith men det finns också asanid.

Citat:
.
Nej, jarya är ordagrant när man är i en ålder där man kan springa (röra sig fort), på arabiska..

Nej, du har fel, det är inte ett barn som kan röra sig fort, du applicerar etymologin och inte kontexten.
Se distinktionen mellan fraser, uttryck, ord och begrepp!

Nej jariya kan betyda många saker. På arabiska (nu vet jag inte om du är arab eller ej) och även så den klassiska arabiskan innebär att samma ord blir fraser med en annan mening.

Jariyatan alaban-------------har en annan innebörd jämfört med jariyatan tulaibuha som har en annan innebörd jämfört med jariyatil hadithatil sanna..

Så vilken av ovan alternativen förekommer i just den kontexten?
Så det du läser som översättning av ett ord används på flera olika sätt och beskriver 3 olika unga flickor i var sin kontext. När västerlänningar läser dessa texter i form av översättningar kan dessa oftast inte förstå skillnaden. Men den ena kan vara en mognare flicka än den andra beroende på kontexten och man tittar inte bara på ordet Jariya..

Arabiska är mer komplicerad än många tror.
Jag trodde du kunde arabiska, det var därför jag blev förvånad av att du inte läste texten.
Senast redigerad av IR5 2014-11-10 kl. 07:04.
Citera
2014-11-10, 06:58
Medlem
Citat:
<Jarya > en tjänsteflickas ålder.Det kan inte ha varit en 4 eller 5-åring.
Precis, speciellt inte i den kontexten om saken granskas på originalspråket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in