2014-11-09, 08:04
Medlem
Motsägelser förekommer men dessa motsägelser värderas lite utifrån den som rapporterar.

Tex framkommer det i Bukhari att Aisha var med på slagfältet i olika åldrar. Men att hon borde ha varit minst 15 för att kunna ha varit närvarande där.

Citat:

On the day of the battle of Uhud, the people ran away, leaving the Prophet , but Abu- Talha was shielding the Prophet with his shield in front of him. Abu Talha was a strong, experienced archer who used to keep his arrow bow strong and well stretched. On that day he broke two or three arrow bows. If any man passed by carrying a quiver full of arrows, the Prophet would say to him, "Empty it in front of Abu Talha." When the Prophet stated looking at the enemy by raising his head, Abu Talha said, "O Allah's Prophet! Let my parents be sacrificed for your sake! Please don't raise your head and make it visible, lest an arrow of the enemy should hit you. Let my neck and chest be wounded instead of yours."

(On that day) I saw 'Aisha, the daughter of Abu Bakr and Um Sulaim both lifting their dresses up so that I was able to see the ornaments of their legs, and they were carrying the water skins of their arms to pour the water into the mouths of the thirsty people and then go back and fill them and come to pour the water into the mouths of the people again. (On that day) Abu Talha's sword fell from his hand twice or thrice.

Detta är inte en beskrivning av ett barn och Uhud var 1 år efter äktenskapet, så hon borde då varit 10år. Det finns fler saker som inte stämmer...
Citera
2014-11-09, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Det du skriver här är ju bara dina (eller någons) radikala spekulationer kryddat med kraftigt vinklade uppgifter...
Vilken märklig inställning!
Vad snackar du om.. Du har ju Sahih Bukhari framför dig.. läs..
Citera
2014-11-09, 09:21
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vilken märklig inställning!
Vad snackar du om.. Du har ju Sahih Bukhari framför dig.. läs..
Du skrev : "Denna Aya uppenbarades 8-9 år före Hijrat". Enligt?
Du skrev: "om vi då tänker att hon var 9 år gammal (vi säger så) så skulle hon ändå hamnat runt 20 vid giftermålet". Varför 9? Hon kunde ju vara 4-5 år och ändå vara "jarya".
Du skrev :"Motsägelsen är att man här nämner /Jariya/ och inte /sibyah/". Varför skulle det vara en motsägelse?
Du skrev: "konradiktionen är Hisham ibn urwahs rapportering.". Något du inte har visat än...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mots%C3%A4gelse

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontradiktion
Senast redigerad av jarbouh 2014-11-09 kl. 09:45.
Citera
2014-11-09, 09:41
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Motsägelser förekommer men dessa motsägelser värderas lite utifrån den som rapporterar.

Tex framkommer det i Bukhari att Aisha var med på slagfältet i olika åldrar. Men att hon borde ha varit minst 15 för att kunna ha varit närvarande där.
Enligt?
Även om det vore så, så är det ingen motsägelse...

Citat:
Detta är inte en beskrivning av ett barn och Uhud var 1 år efter äktenskapet, så hon borde då varit 10år. Det finns fler saker som inte stämmer...
Hon beskrev ju detta långt senare...
Även om det vore så, så är det ingen motsägelse...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mots%C3%A4gelse
Senast redigerad av jarbouh 2014-11-09 kl. 09:48.
Citera
2014-11-09, 10:25
Medlem
Literals avatar
Citat:
. Varför 9? Hon kunde ju vara 4-5 år och ändå vara "jarya".
En <Jarya> kan dock inte vara 4-5år gammal.Det är nog en äldre flicka som åsyftas.
För övrigt jämför man historiska fakta med årtal som muhammedaner generellt är överens om.
Senast redigerad av Literal 2014-11-09 kl. 10:33.
Citera
2014-11-09, 10:38
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
En <Jarya> kan dock inte vara 4-5år gammal.Det är nog en äldre flicka som åsyftas.
Varför inte?
Citat:
För övrigt jämför man årtalen med historiska fakta som muhammedaner generellt sett är överens om.
Vilka årtal tänker du på?
Citera
2014-11-09, 12:15
Medlem
Citat:
Med andra ord, för att någon (totalt oinsatt) inte anser att detta kan vara helt kosher...

Jo, men att just denna hadith är mutawatir motsäger ju ditt påstående...

Citat:
Siffror och detaljer är saker som är lätta att komma ihåg fel över århundraden.
Att ha sex med en nioåring, nej jag tror inte det, flickor måste enligt Islam ha fått sin mens, vilket inte händer vi 9 års ålder särskilt inte i primitiva länder. Det händer ibland nuförtiden, pga alla hormoner och konstiga mattillsatser.

Allt det fetade är ju skitsnack... Har du något legitimt stöd för vad du påstår här?

Jag tror en historiker, barnläkare eller annan vetenskapsperson skulle instämma, och jag kan visa statistik som visar menstruationsåldern i olika kulturer. http://thesocietypages.org/socimages/files/2008/09/ruralurban.jpg

Det skulle inte gå att hitta någon förklaring till att 9 år var en vanlig ålder. Det kan förekomma i extremfall om det är något konstigt som inträffat. Men det skulle då vara minst 4-5 år tidigare än vad man skulle förvänta från 600-talets saudi arabien.

Citat:
Ursprungligen postat av al-Mourtadd
Vilka andra uppgifter? Du nämnde tidigare mannen som "var äldre och med dåligt minne", alltså Hishaam ibn Urwah. Hishaam hörde det från sin far Urwah ibn al-Zubayr som var Aishas systerson. Hishaam berättade även samma hadith när han var yngre. Och även om vi säger att Hishaam var äldre fanns det en annan som hörde från Urwah ibn al-Zubayr, nämligen Muhammad az-Zuhri som vi även finner i Sahih Muslim. Muslim nämner även en tredje väg som varken har Hisham eller hans far med nämligen al-A‘mash från Ibraaheem från al-Aswad från ‘Aa’ishah.

En fjärde väg i Abu Dawuud, med kedjan Muhammad ibn ‘Arm från Yahya ibn ‘Abd ar-Rahmaan ibn Haatib från ‘Aa’ishah.

Okidoki, det visste jag inte.
Jag är inte tillräckligt insatt i hadither, islam, historia, hur man räknade årtal, osv, för att kunna sätta mig in i alla de olika personerna, deras bakgrund, om de var tillräckligt skiljda från varandra, om informationen kan ha kommits ihåg fel, osv. Så jag tänker inte påstå att de har fel allihop. Det finns nog mer kunniga personer än mig att sätta sig in i det.

Men jag påstår ändå att siffror är svåra att komma ihåg. För en historiker tror jag inte att de långa kedjorna som kom ihåg Aishas ålder skulle vara vetenskapligt tillräckliga. Betänk hur lätt det är att felaktig information om detaljer sprids i media, och då bara inom några veckor.

Själv tror jag, ur psykologisk aspekt, att folk kom ihåg hennes år av denna anledning: 6 år vid trolovning, 9 vid äktenskap (sex), och sen levde de i 9 år tills profeten dog. De är för "perfekta" , kanske blandade man ihop åldern de levde tillsammans med åldern med äktenskapet. Men detta är bara mina spekulationer! Jag har studerat lite historiekritik och vet hur lätt siffror ändrar sig tills de når något som folk lätt kommer ihåg.

Jag spekulerar även att muslimerna såg det som något heligt att Muhammed hade sex med en så ung tjej för att säkerställa att hon var "ren". Aisha är speciell i Islam, precis som att Moder Maria var oskuld enligt Bibeln. Men detta är min personliga spekulation och jag har inget stöd för den i källor.

Däremot så står det i Koranen
Citat:
The usage of this word "shudud" in The Quran suggests reasonable physical strength, i.e. at least several years into adolescence [18:82, 28:14] which also agrees with most Classical Arabic dictionaries which average about from the age of 17 for the word "shudud". -- http://www.misconceptions-about-islam.com/muhammad-married-young-girl.htm

Detta är alltså från koranen. Om Aisha verkligen hade nått full mognad vid 9 år hade hon varit den enda i världen som gjort det! Nej, jag tror istället att muslimer vill se Aisha som något extremt, liksom Moder Maria var oskuld, så vill man tänka att Aisha var ett sånt extremfall att de gifte sig redan när hon var 9 år.
Citera
2014-11-09, 14:43
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Ja det finns t.ex. motstridiga uppgifter i Bukhari angående Aishas ålder. Det finns en hadith som säger att hon var sex år när hon gifte sig, och en annan säger att hon var äldre än sex år. Vilket alternativ ska vi tro på?

Kan du ge mig de exakta haditherna? Om några sådana existerar...

Först har jag en fråga till dig. Accepterar du följande premisser:

1. År 610 fick Muhammed sina första uppenbarelser i staden Mecka.
2. År 622 emigrerade Muhammed till staden Medina.

?

Jag väntar på ditt svar.
Citera
2014-11-09, 18:02
Medlem
Bogomils avatar
Aaaah, jag ser att olika muslimska "tolkare" nu är inne på att ge sig själv tolkningsföreträde.
Citera
2014-11-09, 19:14
Medlem
Literals avatar
Citat:
Varför inte?

Vilka årtal tänker du på?
<Jarya > en tjänsteflickas ålder.Det kan inte ha varit en 4 eller 5-åring.

Sura <AL-Qamar> år ~614 e.Kr
Aisha var född: ~612 e.kr alt, och med största sannolikhet före 610 e.Kr.
Senast redigerad av Literal 2014-11-09 kl. 19:28.
Citera
2014-11-09, 22:59
Medlem
al-Mourtadds avatar
Citat:
<Jarya > en tjänsteflickas ålder.Det kan inte ha varit en 4 eller 5-åring.

Sura <AL-Qamar> år ~614 e.Kr
Aisha var född: ~612 e.kr alt, och med största sannolikhet före 610 e.Kr.

Har inte hittat belägg för att hela surat al-Qamar kom ner på en gång och att den kom ner 614 e.Kr. Versen hade lika gärna uppenbarats mot slutet av mekkatiden.
Citera
2014-11-09, 23:06
Medlem
al-Mourtadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag spekulerar även att muslimerna såg det som något heligt att Muhammed hade sex med en så ung tjej för att säkerställa att hon var "ren". Aisha är speciell i Islam, precis som att Moder Maria var oskuld enligt Bibeln. Men detta är min personliga spekulation och jag har inget stöd för den i källor.

Det kan mycket väl vara så att Aisha som stoltserade med att hon var profetens enda oskuld angav lägre ålder, men det är en annan diskussion.

Citat:
Detta är alltså från koranen.

Jag ser inte hur dessa verser är relevanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in