2014-11-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
De två småbarnen var ju hemma med henne. De gick aldrig till någon skola, inte heller dagis.

Jag vet inte vad ni har för erfarenheter, men jag har haft flera småbarn med bara få år emellan. Det var några år av undantagstillstånd, kan jag säga, när man stupade i säng kl nio på kvällen. Jag upprepar, det svenska klimatet är inte snällt mot småbarnsföräldrar. Barnen kan inte springa ut och in som i varmare länder, utan de är inne, där allt möjligt kan gå sönder eller vara farligt. Om man ska ut är det ett fasligt byltande med tröja-overall-sockor-stövlar-vantar-mössa-halsduk. Inte som i Zimbabwe (jag har hälsat på svenska barnfamiljer där) där man behöver sandaler, shorts och t-shirt.

Trots att jag aldrig var deprimerad var det väldigt jobbiga år när situationen ibland kändes övermäktig. Amani som aldrig varit van vid ensamhet blev väldigt isolerad i ett främmande land där hon inte kunde språket. Våldet kan absolut inte ursäktas, men att hon inte kunde hålla ihop hemmet kan väl vara förklarligt.

Naturligtvis finns det en förklaring och den som jag tycker ligger närmast till hands är att Madi är personlighetsstörd och mer eller mindre deprimerad. Hon har ju helt bortprioriterat Yara och jag hade önskat att förhörsledaren gått hårdare åt henne på den punkten, för kärlek är inte bara något som kan bedyras genom ord, utan något som främst visas genom handling. Den man älskar tål man inte se frysa, den man älskar vill man göra det mysigt åt, det gör t.ex. ont att se sitt barn/den man älskar ligga på en tunn madrass på golvet i ett mörkt och kalt rum, utan den man älskar värnar man om på olika sätt och varför gjorde inte Madi det? Jo, av den enkla anledningen att hon inte älskade Yara tror jag och det är tabu i alla kulturer att inte älska ett barn, likväl så förekommer det att så är fallet och om en personlighetsstörd människa inte älskar, ja, då är det extra stor risk att ett barn råkar illa ut
Citera
2014-11-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Det har spekulerats ifall kallelsen från skolan är den utlösande faktorn för övervåldet.

Kan det ha varit så att de upptäcker att hon är livlös vid 21.20, Rami slutar chatta, Amani försöker få liv i henne, Rami filmar, och sen märker de att hon är helt död och att de då börjar misshandla hennes avlidna kropp ytterligare (rättsläkaren trodde att benen hade manglats och huden och musklerna ramlade av från armen för att den var så tilltygad) för att kanske skylla på balkongfall?

De ringde 112 först 35 minuter efter filmandet.

Eller utverkade de detta sanslösa övervåld mot Y då hon levde?

Var kroppstemperaturen 33 grader? När togs den och vad indikerar den?

Jag vet inte hur snabbt kroppstemperaturen hos en avliden person sjunker, men det låter som en låg temp för att vara hos en flicka som befinner sig i inomhusmiljö, hon har väl varit död ett bra tag kan antas.

Yara hade ju både färska och nya skador. Jag tror det är möjligt att Yaras skröpplighet paradoxalt nog kan ha utlöst våldet. Vad som utlöser besinningslöst våld mot barn är ofta svårt att förstå för omgivningen. Jag tänker b.la på tvåårige Theo som misshandlades svårt att sin styvfar därför att "han inte stod ut med att Theo verkade vara rädd för honom" Hos en störd människa kan precis vad som helst utlösa våld och den som misshandlas frekvent dubbelbestraffas inte sällan. Vad hen än gör så är det fel i misshandlarens ögon och kräver en smäll eller att en hårtuss slits av för att misshandlarens inre tryck ska lättas lite för stunden.
Senast redigerad av Potifar2 2014-11-09 kl. 22:39.
Citera
2014-11-09, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, så är det.. Det finns mycket starka indikationer på att Rami inte fysiskt har deltagit i denna sista misshandel som ledde till Yaras död. Med andra ord, till den är enbart Madi vållande.

Rami är inte oskyldig, men där handlar det om underlåtenhet.

Det är dessutom en extra uppseeendeväckande underlåtenhet då Rami ska vara juridiskt utbildad och engagerad i mänskliga rättigheter. Nu vet jag inte hur synes på Mänskliga rättigheter är i Gaza bland jurister, men att barnmisshandel är okej kan jag inte tänka mig är en generell åsikt bland människorättsaktivister i Gaza.

Ramis ansvar att beskydda Yara mot våld var ännu större om det är sant att han är jurist och människorättsaktivist.
Citera
2014-11-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Det är dessutom en extra uppseeendeväckande underlåtenhet då Rami ska vara juridiskt utbildad och engagerad i mänskliga rättigheter. Nu vet jag inte hur synes på Mänskliga rättigheter är i Gaza bland jurister, men att barnmisshandel är okej kan jag inte tänka mig är en generell åsikt bland människorättsaktivister i Gaza.

Ramis ansvar att beskydda Yara mot våld var ännu större om det är sant att han är jurist och människorättsaktivist.

Rami är absolut inte jurist. Han har någon form av "utbildning" från ett företag som mot pengar säljer kursintyg. Av intet värde.

Däremot var han särskild vårdnadstagare till Yara, och hade en garantställning. Han skulle ansvara för att Yara skyddades och hade det bra varje sekund i livet.

Det gjorde han inte. Därför anser jag han minst lika skyldig som Madi till mordet på Yara.
Senast redigerad av Remark 2014-11-09 kl. 22:59.
Citera
2014-11-09, 22:57
Medlem
Någon som vet ...

vad som händer i veckan? Börjar på tisdag tror jag ...

Fördjupade mig i FUP:en från början .... sedan var jag tvungen till paus. Men tänkte nu återvända till den igen.

Vill gärna läsa på till på tisdag, om det var då.
Citera
2014-11-09, 23:07
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Madi verkar lida av en inte alltför ovanlig vansinnig föreställning bland människor som begår brott mot andra av en gud på samma sida som dem själva. Något andra fann tragiskt i tråden var att rektorn var med i en olycka och hamnade i koma, jag själv kan anse att även bland dem som själva inte kommer ställas inför rätta tycks iallafall en ha straffats för att inget ingripande skedde i tid. Gud eller inte, just koma var ett passande tillstånd att hamna i.
Citera
2014-11-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Här har vi den:

Ett misshandelsbrott kan begås genom underlåtenhet. Fråga om en garantställning har uppkommit i förhållande till ett barn för den som sammanbor med barnet och en av barnets föräldrar.

https://lagen.nu/dom/nja/2013s588
Ni som har läst domen och tror att ni förstår den, kan ni förklara den för mig! Varför döms inte mannen i målet? Han är barnvakt för en pojke på 3 år som skållar en hand i kokhett vatten. Handen svullnar till sin dubbla storlek. Men han gör INGENTING. Åker inte till akuten t ex? Och detta INGENTING-görande anses helt lagligt för Högsta Domstolen. Så ni som förstår detta - förklara!
Citera
2014-11-09, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Ni som har läst domen och tror att ni förstår den, kan ni förklara den för mig! Varför döms inte mannen i målet? Han är barnvakt för en pojke på 3 år som skållar en hand i kokhett vatten. Handen svullnar till sin dubbla storlek. Men han gör INGENTING. Åker inte till akuten t ex? Och detta INGENTING-görande anses helt lagligt för Högsta Domstolen. Så ni som förstår detta - förklara!

Jag läste domen (TACK FÖR LÄNKEN!!!) och det är inte fastställt att mannen doppade barnets hand i hett vatten. Mamman säger att mannen höll barnets hand under skållhett vatten (i badrummet, blir det ens så varmt där?) och mannen säger att mamman var den som höll barnets hand under skållhett vatten i badrummet. En läkare som är expert på barnmisshandel tror inte att man har hållit handen under rinnande hett vatten då det saknas stänk-skador, men att skadan skulle kunna uppstå genom att man håller barnets hand under rinnande hett vatten.

Alltså kan de inte döma någon för att ha bränt barnets hand, för (precis som i Lindome-fallet) så har vi två som går in och begår ett brott, skyller på varandra och offret kan inte peka ut vem som gjorde det ( i Lindome-fallet blev offret mördat och här var offret en traumatiserad 2-3-åring). Domstolarna vet helt enkelt inte vem som är skyldig och vem som är oskyldig till gärningen, då kan man inte döma någon.

Däremot så finns det (tydligen) något som heter "garantställning". Man kan alltså inte underlåta att antingen skydda de i beroendeställning från misshandel eller underlåta att ringa 112 eller ta den i beroendeställning till vårdinrättning.

Alltså döms den som står i garantställning till barnet för att ha underlåtit att ta barnet till sjukhus då skadan uppstod (skadan var mycket allvarlig, barnet låg på sjukhus i 17 dagar efteråt) och det var uppenbart att barnet var allvarligt skadat.

Däremot så gjorde Högsta domstolen en väldigt snäv tolkning av vad en "garantställning" innebär. En majoritet ansåg att eftersom att mamman var förälder och dessutom vårdnadshavare så hade hon en uppenbar garantställning, men mannen hade bara varit sammanboende med mamman ett kortare tag och var ej vårdnadshavare så därför hade han inte samma rättsliga skyldighet att ta barnet till sjukhus. Ett justitieråd var oense och tyckte att även mannen skulle dömas för sin underlåtenhet.
Citera
2014-11-09, 23:24
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2

Vi var flera som hyste tvivel om hans akademiska bakgrund. När sedan någon som vet mer påpekade att franska är ett krav för att kunna studera vid det universitet han påstod ha legat vid är saken klar.

Självklart är misshandel inte lagligt någonstans i världen.
Citera
2014-11-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rami är absolut inte jurist. Han har någon form av "utbildning" från ett företag som mot pengar säljer kursintyg. Av intet värde.
Det var Yaras pappa som hade examen från en så kallad diplomfabrik. Rami har uppgett tre olika universitet, man brukar veta var man är utbildad, så det låter som skryt.
Citera
2014-11-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Det var Yaras pappa som hade examen från en så kallad diplomfabrik. Rami har uppgett tre olika universitet, man brukar veta var man är utbildad, så det låter som skryt.

Ja, jag tillåter mig starkt att tvivla. Det passade väl in i den "image" han försökte sig skapa när han kom till Sverige.

EDIT. Yaras frånvaro från skolan ökade ganska dramatiskt efter jul och så gjorde ju även Ramis från sin utbildning.

Det måste finnas ett samband.
Senast redigerad av Remark 2014-11-09 kl. 23:47.
Citera
2014-11-09, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella

Men det är Rami som framhäver att han är advocat (?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in