Citat:
De två småbarnen var ju hemma med henne. De gick aldrig till någon skola, inte heller dagis.
Jag vet inte vad ni har för erfarenheter, men jag har haft flera småbarn med bara få år emellan. Det var några år av undantagstillstånd, kan jag säga, när man stupade i säng kl nio på kvällen. Jag upprepar, det svenska klimatet är inte snällt mot småbarnsföräldrar. Barnen kan inte springa ut och in som i varmare länder, utan de är inne, där allt möjligt kan gå sönder eller vara farligt. Om man ska ut är det ett fasligt byltande med tröja-overall-sockor-stövlar-vantar-mössa-halsduk. Inte som i Zimbabwe (jag har hälsat på svenska barnfamiljer där) där man behöver sandaler, shorts och t-shirt.
Trots att jag aldrig var deprimerad var det väldigt jobbiga år när situationen ibland kändes övermäktig. Amani som aldrig varit van vid ensamhet blev väldigt isolerad i ett främmande land där hon inte kunde språket. Våldet kan absolut inte ursäktas, men att hon inte kunde hålla ihop hemmet kan väl vara förklarligt.
Jag vet inte vad ni har för erfarenheter, men jag har haft flera småbarn med bara få år emellan. Det var några år av undantagstillstånd, kan jag säga, när man stupade i säng kl nio på kvällen. Jag upprepar, det svenska klimatet är inte snällt mot småbarnsföräldrar. Barnen kan inte springa ut och in som i varmare länder, utan de är inne, där allt möjligt kan gå sönder eller vara farligt. Om man ska ut är det ett fasligt byltande med tröja-overall-sockor-stövlar-vantar-mössa-halsduk. Inte som i Zimbabwe (jag har hälsat på svenska barnfamiljer där) där man behöver sandaler, shorts och t-shirt.
Trots att jag aldrig var deprimerad var det väldigt jobbiga år när situationen ibland kändes övermäktig. Amani som aldrig varit van vid ensamhet blev väldigt isolerad i ett främmande land där hon inte kunde språket. Våldet kan absolut inte ursäktas, men att hon inte kunde hålla ihop hemmet kan väl vara förklarligt.
Naturligtvis finns det en förklaring och den som jag tycker ligger närmast till hands är att Madi är personlighetsstörd och mer eller mindre deprimerad. Hon har ju helt bortprioriterat Yara och jag hade önskat att förhörsledaren gått hårdare åt henne på den punkten, för kärlek är inte bara något som kan bedyras genom ord, utan något som främst visas genom handling. Den man älskar tål man inte se frysa, den man älskar vill man göra det mysigt åt, det gör t.ex. ont att se sitt barn/den man älskar ligga på en tunn madrass på golvet i ett mörkt och kalt rum, utan den man älskar värnar man om på olika sätt och varför gjorde inte Madi det? Jo, av den enkla anledningen att hon inte älskade Yara tror jag och det är tabu i alla kulturer att inte älska ett barn, likväl så förekommer det att så är fallet och om en personlighetsstörd människa inte älskar, ja, då är det extra stor risk att ett barn råkar illa ut
Hos en störd människa kan precis vad som helst utlösa våld och den som misshandlas frekvent dubbelbestraffas inte sällan. Vad hen än gör så är det fel i misshandlarens ögon och kräver en smäll eller att en hårtuss slits av för att misshandlarens inre tryck ska lättas lite för stunden.