2014-11-09, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Man får hoppas att alla de som har betalt in pengar till AWU inte inbillar sig att de är utbildade på riktigt Kan få förödande effekter om man t.ex är"utbildad" byggingenjör som ska räkna ut hållfastheten på en skyskrapa

Underlättar de här "utbildningsbevisen" något i deras liv?
Ja, enligt den norska artikeln är det bara ca 30 % av bolagen som kollar utbildningens äkthet. På universiteten händer det ofta att studenter (ofta med ursprung i utvecklingsländer) blir avstängda pga av bluffuniversitet, vilket betyder att de tidigare har antagits. Fenomenet kallas "diplomfabriker" i USA. Det finns många, AWU är ett av de mer välbekanta.
Citera
2014-11-09, 15:55
Medlem
Klarabella79s avatar
Att Rami påstår sig vara advokat från algeriet tror jag inte ett dugg på, för som sagts money talks.. Vet att jag blev erbjuden ett godkänt läkarleg i jordanien för 500 dollar. Den skulle alltså vara stämplad från universitetet och sjukhuset, enda var att bara komma tillbaka till sverige och "byta" ut till ett svenskt..

Tror att han kanske var där på semester eller liknande och fick det erbjudandet av någon, litar inte på såna intyg eller annat från såna länder för jag vet hur det fungerar. Han tog erbjudandet för det låter väl finare med advokat än dagdrivare..

Ang att Yara inte skrek vid misshandeln så grannarna hörde, får mig att undra om inte hon fick första eller andra slaget mot huvudet, tuppade av lite och misshandeln fortsatte i tron om att hon fortfarande var vaken.

Har tyvärr inte varit inne så mkt pga 2 sjuka barn, men kollar mest på kvällar/nätter
Citera
2014-11-09, 16:04
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Ja, enligt den norska artikeln är det bara ca 30 % av bolagen som kollar utbildningens äkthet. På universiteten händer det ofta att studenter (ofta med ursprung i utvecklingsländer) blir avstängda pga av bluffuniversitet, vilket betyder att de tidigare har antagits. Fenomenet kallas "diplomfabriker" i USA. Det finns många, AWU är ett av de mer välbekanta.

Det måste kännas lurigt att ha en falsk utbildning. Förhoppningsvis finns det få "läkare" och "tandläkare" som lyckas bluffa sig till en arbetskarriär.

Jag kan tänka mig att Rami och Madi har någon form av utbildning, men jag undrar verkligen om det är på högskolenivå.

Jag funderade på om de kanske har trott att en högre utbildning skulle underlätta deras inträde i Sverige?

Madleen berättade väl något för Madi i chatten om när Yaras pappa var på utbildning och hon fick vara ensam hemma med barnen. Kanske Madleen verkligen tror att hennes man har gått en utbildning?
Citera
2014-11-09, 16:07
Medlem
Citat:
Man får hoppas att alla de som har betalt in pengar till AWU inte inbillar sig att de är utbildade på riktigt Kan få förödande effekter om man t.ex är"utbildad" byggingenjör som ska räkna ut hållfastheten på en skyskrapa

Underlättar de här "utbildningsbevisen" något i deras liv?

Det underlättar när de ska ha en civiliserad flirt, de blir så intressanta att kvinnor ser på dem som ett intressant kulturellt fenomen och intelligenta oavsett vad kläcker ur sig. Är de frågande eller tysta tolkas det för intresse. Det är bara fördelar, med falska intyg och meriter eftersom vi här har sett att det inte ens kontrolleras vid en vårnadsöverlämpning.

Jag håller med dig om skyskrapan, men tänk när kvinnor går på sånt skit och barnen får en styvfar från helvetet?

Ingen tror väl att en matthandlare från Bagad eller sopåkare på Gaza är intressant, och får bli kompis på Fejjan? Eller får delta i olika projekt på en teknisk högskola?
.
Citera
2014-11-09, 16:24
Medlem
Citat:
Det måste kännas lurigt att ha en falsk utbildning. Förhoppningsvis finns det få "läkare" och "tandläkare" som lyckas bluffa sig till en arbetskarriär.

Jag kan tänka mig att Rami och Madi har någon form av utbildning, men jag undrar verkligen om det är på högskolenivå.

Jag funderade på om de kanske har trott att en högre utbildning skulle underlätta deras inträde i Sverige?

Madleen berättade väl något för Madi i chatten om när Yaras pappa var på utbildning och hon fick vara ensam hemma med barnen. Kanske Madleen verkligen tror att hennes man har gått en utbildning?
Ingen risk med praktik- och legitimationsyrkena, de håller sig till sånt som business administration, human rights, språk (är jättestort), sociologi, ekonomisk historia, kulturområdet osv.
Citera
2014-11-09, 16:28
Medlem
Citat:
Hon sa att han brukade vara en månad i Egypten ibland, det hade nog mer med släkten att göra än med utbildning.
Citera
2014-11-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ingen risk med praktik- och legitimationsyrkena, de håller sig till sånt som business administration, human rights, språk (är jättestort), sociologi, ekonomisk historia, kulturområdet osv.

Många examina från bluffuniversitet har passerat mina händer som avvisat dom som just obehöriga. Ofta är dom medvetna om att de behöver läsa någon kurs i Sverige för att ta sig in på arbetsmarknaden eftersom det innebär att ett svenskt universitet "granskat" deras utbildning och godkänt den.

Det är tämligen svårt eftersom vi har databaser till vår hjälp.
Senast redigerad av Remark 2014-11-09 kl. 16:53.
Citera
2014-11-09, 16:51
Medlem
Det har spekulerats tidigare hur Madi kunde resa för att hämta Yara hit då hon var höggravid då. Var hon verkligen höggravid i januari-februari 2013. Samtidigt har det framkommit av polisförhören att det inte var bara Yara som hämtades hit utan även Madis ettåriga brorson som bodde hos Madi till en början. Det var alltså han som var bebisen som kröp på golvet när polisen knackade på och hittade Yara ensam hemma med två små barn. Ramis förklaring till detta är att Madi lämnat hemmet i all hast och begett sig till mördravårdscentralen eftersom hon fruktade missfall. Det förstår jag inte. Hon kunde knappast frukta missfall i så sent skede i graviditeten Om hon trodde att förlossningen hade börjat så förstår jag inte varför Rami inte avbröt vad det nu var som han höll på när han fick telefonsamtalet från Madi, och begav sig hem. Hur tänkte han där. Nu utgår jag från vad som är normalt och därför tycker att Rami borde ha agerat på något sätt när han hörde att hans höggravida hustru varit tvungen att akut söka vård.

Jag har också undrat vad som hände med Madis brorson. Blev också han ett ensamkommande barn som någon släkting sökte asyl för. Jag hoppas att han har det bra nu och har hamnat hos en bra familj, i väntan på sin egen familj.
Citera
2014-11-09, 17:10
Medlem
Det har spekulerats ifall kallelsen från skolan är den utlösande faktorn för övervåldet.

Kan det ha varit så att de upptäcker att hon är livlös vid 21.20, Rami slutar chatta, Amani försöker få liv i henne, Rami filmar, och sen märker de att hon är helt död och att de då börjar misshandla hennes avlidna kropp ytterligare (rättsläkaren trodde att benen hade manglats och huden och musklerna ramlade av från armen för att den var så tilltygad) för att kanske skylla på balkongfall?

De ringde 112 först 35 minuter efter filmandet.

Eller utverkade de detta sanslösa övervåld mot Y då hon levde?

Var kroppstemperaturen 33 grader? När togs den och vad indikerar den?
Citera
2014-11-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det har spekulerats tidigare hur Madi kunde resa för att hämta Yara hit då hon var höggravid då. Var hon verkligen höggravid i januari-februari 2013. Samtidigt har det framkommit av polisförhören att det inte var bara Yara som hämtades hit utan även Madis ettåriga brorson som bodde hos Madi till en början. Det var alltså han som var bebisen som kröp på golvet när polisen knackade på och hittade Yara ensam hemma med två små barn. Ramis förklaring till detta är att Madi lämnat hemmet i all hast och begett sig till mördravårdscentralen eftersom hon fruktade missfall. Det förstår jag inte. Hon kunde knappast frukta missfall i så sent skede i graviditeten Om hon trodde att förlossningen hade börjat så förstår jag inte varför Rami inte avbröt vad det nu var som han höll på när han fick telefonsamtalet från Madi, och begav sig hem. Hur tänkte han där. Nu utgår jag från vad som är normalt och därför tycker att Rami borde ha agerat på något sätt när han hörde att hans höggravida hustru varit tvungen att akut söka vård.

Jag har också undrat vad som hände med Madis brorson. Blev också han ett ensamkommande barn som någon släkting sökte asyl för. Jag hoppas att han har det bra nu och har hamnat hos en bra familj, i väntan på sin egen familj.

Enligt vad Rami säger (FUP omkring sid 680) bor han Achm*d nu hos ? i Kristianstad. Just på dom här sidorna blir Rami riktigt insnärjd. Han vill inte berätta för mycket men samtidigt måste han förklara hur Yara kom hit. Inte heller berättar han vilka vuxna som reste samtidigt med Amani. Vi har gissat i tråden tidigare men med tanke på att Amani har 10 syskon varav 9 bor i Sverige och en bor kvar i Gaza kan det vara någon av dom. Om den lille som kom har sin pappa kvar i Gaza blir det genom uteslutningsmetoden att pappan heter Abb*s. Ja, huruvida pojken har hamnat "i ett bra hem" eller inte beror kanske på om socialtjänsten i Kristianstad har samma nivå som den i Karlskrona...
Citera
2014-11-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Enligt vad Rami säger (FUP omkring sid 680) bor han Achm*d nu hos ? i Kristianstad. Just på dom här sidorna blir Rami riktigt insnärjd. Han vill inte berätta för mycket men samtidigt måste han förklara hur Yara kom hit. Inte heller berättar han vilka vuxna som reste samtidigt med Amani. Vi har gissat i tråden tidigare men med tanke på att Amani har 10 syskon varav 9 bor i Sverige och en bor kvar i Gaza kan det vara någon av dom. Om den lille som kom har sin pappa kvar i Gaza blir det genom uteslutningsmetoden att pappan heter Abb*s. Ja, huruvida pojken har hamnat "i ett bra hem" eller inte beror kanske på om socialtjänsten i Kristianstad har samma nivå som den i Karlskrona...
I förhör berättade Yaras pappa att Amani hämtade sin syster som har nio barn från Gaza till Sverige den där gången hon hämtade Yara, så ett litet barn till kunde nog slinka igenom i det kaos som de båda kvinnorna säkert kan åstadkomma.
Citera
2014-11-09, 18:00
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Håller verkligen med, men huvudansvaret ligger hos föräldrarna som visste så lite om familjen de önskade som vårdnadshavare. Hon som var utsedd till god man (och senare avled) godkände också Rami som vårdnadshavare, hennes ord betydde nog en hel del för beslutet.

Det är ovidkommande då socialtjänsten har ett huvudansvar. Barn som far illa kan inte värja sig och i dysfunktionella familjer brukar även släktingar vara dysfunktionella, det har socialtjänsten en stor erfarenhet utav även om funktionella anhöriga givetvis är lämpligast för ett barn att placeras hos då det minskar traumat av en omplacering från familjen. (omplaceringar är trauman oavsett om det så innebär fara för barnets liv att stanna kvar i sin hemmiljö) Om huvudansvaret låg hos föräldrarna och inte samhället blir även Yara på så vis skyldig till sin egen död. Det är hon inte.

Barn tiger för att det är lika obehagligt för dem att återberätta vad de utsätts för som att utsättas. Själva berättandet vet de leder till att de själva måste leva med konsekvenserna, antingen genom repressalier av förövaren/förövarna, dvs ett ökat obehag eller att de och andra barn i familjen kommer splittras och hamna i för dem något okänt. Sedan, om den omgivande miljön saknar ens en endaste person som utgör en trygg punkt utan negativa konsekvenser i barnets miljö och ingen faktiskt uppfyller barnets behov, är potentiell placering hos främmande människor likvärdiga den faktiska verklighet de redan har och inte ett befriande. Tanken på att lämna det befintliga hemmet blir likvärdigt den ångest och oro som barnet känner av under den tid "ingenting" dåligt sker. Med Yara kan man utgå ifrån att resan hit till det okända, innebar en fruktansvärd upptäckt av hennes nya verklighet och något hon tvingades anpassa sig till. Utgår man samtidigt att barn som placeras ifrån föräldrarna gör det av mycket giltiga skäl blir de knappast trovärdigt att en större tilltro till en ny placering förekommer mer än att äldre barn kan rymma när de vantrivs. Benägenheten att själv söka hjälp lär inte vara stor och det är något socialtjänsten är skyldig till att beakta. Särskilt då vi vet sedan långt bakåt i tiden att flertalet dåliga hem godkänns som fosterhem och avlastningshem åt nödsatta barn. Om samhället inte börjar förändra systemet med hanteringen av barn med nya vårdnadshavare, kommer övergrepp kunna fortsätta ske i det tysta. Yara befann sig i Sverige, hon var det svenska samhällets ansvar på samma sätt som andra barn i vårt samhälle är det. Det är ett faktum som aldrig går att komma ifrån oavsett vad hennes föräldrar önskat eller menat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in