Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
I min spekulation ovan struntade jag i garantiställningen, jag spekulerade om möjligheten att det var Rami som bad sin fru att ''uppfostra'' Yara den aktuella eftermiddagen. Om det berodde på ett brev från skolan - vem tror du det var adresserat till och vem tror du kunde svenska nog för att läsa det. Och vem tror du hade mest prestige att förlora om det avslöjades sig att Yara blev misshandlad och illabehandlad hos familjen. Den 45- 60 minuter långa sexakten kanske bestod i mer än sex, övertalning t.e.x.
De hade klarat sig sedan tidigare både med polisbesök såsom barnavårdsanmälan, även om Yara "skapade" problem genom att de tvingades på samtal till skola som socialen lär de knappast upplevt någon fruktan över det som ett hot om att allt skulle komma fram i ljuset. Vrede över att de "utsattes" för besvär men jag tvivlar över att de oroade sig. Attityden som Yara som problem kan man bland annat läsa om när hon ertappades för snatteri och lärarinnan svarade något i stil med "Att det nog ligger en del kleptomani hos den flickan..." Hon saknade kläder regelbundet som var anpassade till vädret, hon stal riskakor att äta, tvättade regelbundet själv etc. nej de var inte rädda för att ertappas med att behandla henne illa, de var medvetna om att deras behandling av flickan inte resulterade i några konsekvenser. Däremot kan ilska ha uppstått för att hon orsakade besvär, vilket ett helt vanligt föräldramöte också kan göra hos sådana här föräldrar som tolkar det som att barnet påfrestar dem med deras skyldigheter emot det. Vi pratar om Sverige, till och med socialen har som mer eller mindre regel att ringa i god tid och varsko innan ett akut besök till en anmäld familj. Jag misstänker att mycket få i tråden har egna upplevelser om hur skola och socialtjänst arbetar med barn som far illa, det är bara samtal utan konsekvenser mer än att de är "jobbiga" att gå till och jag har för mig att de flesta barn som omhändertas gör det med föräldrarnas samtycke. Ingen behöver direkt oroa sig över att socialtjänsten gör ett ordentligt ingripande och utreder familjesituationen särskilt noga och när det så väl sker med tvångsomhändertagande brukar också föräldrarna kunna få tillbaka vårdnaden av barn/barnen efter en tid, då socialtjänsten anser dem blivit lämpliga igen. Det är faktiskt praxis att arbetet handlar rör sig efter tanken att barnen ska stanna hos sin familj (brister ska upptäckas o med socialens hjälp rättas till så att föräldrarna uppträder efter accepterad norm) eller att efter ett omhändertagande återplaceras till föräldrarna igen. Ett brev från skolan innebar egentligen ingenting mer än att Yara inte var bekväm. Även om barn till invandrare vanligare omhändertas får föräldrarna också större "privilegier" att uppträda friare i sina förehavanden mot de egna barnen. Det ses inte som särskilt konstigt med tydligt vanvårdade, misshandlade barn och på sin höjd kan somliga föräldrar få kontaktpersoner via socialen för att bryta isolering osv. De kontakterna är för att stärka föräldrarna och inte med i bilden för barnens skull.
Sedan finns ytterligare en åtgärd ifall de känt sig pressade, att gömma Yara eller skicka henne utomlands och helt enkelt ha påstått att hon återvänt till föräldrarna. Socialen utreder inte barn som påstås återvänt hem. Om problemet varit Yara, hade enbart hon behövt flyttas för att inga fler frågor sedan skulle ha ställts. Ingen Yara=ingen utredning=inga problem. En död Yara däremot blir ett större problem då mord iallafall utreds, därför tas barn utomlands ifall att olyckor inte kan iscensättas här i landet och jag tvivlar över att just fallet Yara skulle ha haft uppsåtet att från början framstå som en olycka eller varit särskilt planlagt. Det handlar om raseri, det är jag övertygad om.