2014-05-15, 21:06
Medlem
Vet inte om det redan lagts ut här men detta skrev Y*r*s biopappa på sin facebook 10 maj:
يارا ،،،،،
ان العين لتدمع وان القلب ليحزن وانا على فراقك لمحزونون ، انا لله وانا اليه راجعون
حسبنا الله ونعم الوكيل انه المنتقم الجبار
ان الساعة لاتية لا ريب فيها ولكن اكثر الناس لا يؤمنون

Yara,,,,,
The tears to the eye and the heart grieves and I'm Vrack to Mahzunon, I am God and to him we shall return
Suffice it, and yes, the agent that he Avenger Jabbar
The time for that is no doubt coming, but most people do not believe in

(google translate) någon som kan översätta bättre?

Citera
2014-05-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är ungefär samma kausalitet som att peka på barn som blir kvar i Gaza och dödas av bomber; hade de fått komma till Sverige hade det inte hänt.
Att säga att hon offrades för att fixa asylskäl/anknytningsskäl är absurt. Samtidigt som hon dödades försvann med all sannolikhet anknytningsskälen, så det var knappast orsaken till att hon dödades.

Problemet är att de förordningar och regelsystem vi har för att skydda flyktingbarn delvis faktiskt fått motsatt effekt. Man skapat ett system som ska skydda barnen men resulterar i att barn utnyttjas. Eftersom det enskilda barnet blir själva förutsättningen för att få asyl.

Och det innebär allt från kriminell verksamhet med barn till att människor som verkligen behöver asyl använder det systemet. Och det behöver man inte precis vara spelteoretiker för att inse.

För handlar det om att rädda sin familj så gör man vad man måste.. Även om det innebär skicka iväg ett av sina barn. Och finns det 3 möjliga scenarios för att få asyl och utfallet i ett av dessa är 99% så väljer du det. Jag tror att de flesta här inne skulle göra precis likadant. Jag vet att det är en förenkling men för att uttrycka det lite enkelt och inte gå in för djupt på förordningar och regelsystem och allt vad det nu kan vara.

Sedan tycker jag att Y väl kan få representera sig själv så länge och sin faktiska verkliga historia.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-15 kl. 21:17.
Citera
2014-05-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippodance
Vet inte om det redan lagts ut här men detta skrev Y*r*s biopappa på sin facebook 10 maj:
يارا ،،،،،
ان العين لتدمع وان القلب ليحزن وانا على فراقك لمحزونون ، انا لله وانا اليه راجعون
حسبنا الله ونعم الوكيل انه المنتقم الجبار
ان الساعة لاتية لا ريب فيها ولكن اكثر الناس لا يؤمنون

Yara,,,,,
The tears to the eye and the heart grieves and I'm Vrack to Mahzunon, I am God and to him we shall return
Suffice it, and yes, the agent that he Avenger Jabbar
The time for that is no doubt coming, but most people do not believe in

(google translate) någon som kan översätta bättre?

Behöver vi ens en perfekt översättning......
Det är klart det är ohyggligt. Hans flicka.
Citera
2014-05-15, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Problemet är att de förordningar och regelsystem vi har för att skydda flyktingbarn delvis faktiskt fått motsatt effekt. Man skapat ett system som ska skydda barnen men resulterar i att barn utnyttjas. Eftersom det enskilda barnet blir själva förutsättningen för att få asyl.

Och det innebär allt från kriminell verksamhet med barn till att människor som verkligen behöver asyl använder det systemet. Och det behöver man inte precis vara spelteoretiker för att inse.

För handlar det om att rädda sin familj så gör man vad man måste.. Även om det innebär skicka iväg ett av sina barn. Och finns det 3 möjliga scenarios för att få asyl och utfallet i ett av dessa är 99% så väljer du det. Jag tror att de flesta här inne skulle göra precis likadant. Jag vet att det är en förenkling men för att uttrycka det lite enkelt och inte gå in för djupt på förordningar och regelsystem och allt vad det nu kan vara.

Sedan tycker jag att Y väl kan få representera sig själv så länge och sin faktiska verkliga historia.
Jag håller med dig, men att skickas från Gaza till Karlskrona skulle jag inte kalla offras vilket Vresrosen gjorde. Snarare har föräldrarna säkert trott att de skickat Yara till något bättre för att möjligen få samma chans själv.
Jag håller med om att fokus borde ligga på Y.
Jag håller helt med dig att
Citera
2014-05-15, 22:20
Medlem
Citat:
Jag håller med dig, men att skickas från Gaza till Karlskrona skulle jag inte kalla offras vilket Vresrosen gjorde. Snarare har föräldrarna säkert trott att de skickat Yara till något bättre för att möjligen få samma chans själv.
Jag håller med om att fokus borde ligga på Y.
Jag håller helt med dig att

Självklart skickades inte Y till Sverige i mening att offras. Men det är svårt att säga att det system vi har kring asyl och ensamkommande "skyddar" barn som du säkert förstår. Norge tror jag har försökt hitta ett mer pragmatiskt förhållningssätt och väl fått kritik för det likaledes England säkert andra länder det vet jag inte. Jag släpper gärna frågan nu och som sagt
låt tråden handla om Y o brottet istället.
edit/ det känns bara så sketet att göra politik av flickebarnet just nu för min del i alla fall var det väl vad jag ville säga.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-15 kl. 22:48. Anledning: edit
Citera
2014-05-15, 23:24
Medlem
Varför misshandlades och mördades Y?

Det är det enda intressanta tycker jag. Svaret kan bara finnas hos de par hon bodde hos.

Sedan följer naturligtvis hur det kunde få fortgå och dom hål i samhällsnätet som nu uppenbarats lagas och att rutiner skärps till så att något liknande inte händer igen.
Citera
2014-05-16, 09:17
Medlem
Iobberknolls avatar
Är på språng, men hittade två artiklar relaterade till fallet om Yara.

Hinner inte kommentera innehållet, men här är artiklarna:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/barnens-basta-ska-inte-sta-tillbaka_3565082.svd

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5864067
Citera
2014-05-16, 09:42
Medlem
Citat:
Är det något ni vill ha sökt på BLT kan ni höra av er. En skötsam och trevlig Flashbackare har plusabonnemang.

Det fanns en artikel BLT + där någon från migrationsmyndigheten uttalar sig.
Personen verkar insatt i omständigheter hur Y kom till Sverige. Det jag reagerade på var flera saker i
bland annat nämner de att tror att Y kommit med människosmugglare.
Någonstans måste den finnas men hittar inte. Kanske en skötsam FBare kan bättre?
Citera
2014-05-16, 10:18
Medlem
Saruman87s avatar
E så jävla sne på det svenska samhällets hantering av invandrare o flyktingar. De svagaste av dessa, dvs barn o kvinnor lämnas vind för våg medan de värsta avskummen från jordens värsta skithål omhuldas, dvs de grovt kriminella och lågintelligenta hannarna.
Senast redigerad av Saruman87 2014-05-16 kl. 10:25.
Citera
2014-05-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det fanns en artikel BLT + där någon från migrationsmyndigheten uttalar sig.
Personen verkar insatt i omständigheter hur Y kom till Sverige. Det jag reagerade på var flera saker i
bland annat nämner de att tror att Y kommit med människosmugglare.
Någonstans måste den finnas men hittar inte. Kanske en skötsam FBare kan bättre?

Yara var bara sju år när hon kom till Sverige.– Det troliga är att hon kom med männi–skosmugglare, säger Migrationsverket. 14 månader senare påträffas hon död...

https://anonfiles.com/file/70d5aafc90561f1d7ff4175f728e1fa5
Citera
2014-05-16, 11:15
Medlem
Obduktionsprotokollet är inte lämnat än, den tekniska utredningen är inte klar och det återstår fortfarande flera förhör.

Chefsåklagaren Pernilla Åström beviljas förlängd åtalstid, åtal ska vara väckt senast den 30 maj klockan 10.00.
Citera
2014-05-16, 11:43
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MotorBoater
Obduktionsprotokollet är inte lämnat än, den tekniska utredningen är inte klar och det återstår fortfarande flera förhör.

Chefsåklagaren Pernilla Åström beviljas förlängd åtalstid, åtal ska vara väckt senast den 30 maj klockan 10.00.

Obduktionsprotokollet - Hoppas det beror på att obducenterna är väldigt noggranna och att fördröjningen inte har med skadornas omfattning eller antal att göra.

Tekniska utredningen - Samma sak där - fast omvänt ändå - hoppas de har hittat många tekniskt bevisbara detaljer och att de är extremt noggranna. Då får det gärna ta tid.

Förhören - Det enda positiva är att de misstänkta gärningsmännen kan bli alltmer stressade av den förlängda åtalstiden och kanske börjar prata. Eller så blir de helt koko, därmed otillräkneliga och döms till vård.

Reflekterar jag som egentligen har för lite kunskaper om allt som sker/inte sker i rättsprocessen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in