2014-11-09, 17:23
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Nej, men vad jag vill veta är hur du kan veta att det inte är möjligt att skapa AI. Ta som exempel The Human Brain project som ämnar att avbilda samt konstruera en mänsklig hjärna - på vilket sätt kommer de att misslyckas?

AI finns redan i varierande former, men jag antar att du är ute efter någonting som besitter perception och kognition?
Hjärnan är bara en flerdimensionell struktur av biologiskt programmerad överlevnad för kroppen den är ansluten till som genom sönderfallet som uppstår med tiden därav är adaptiv i viss utsträckning. Att återskapa det virtualiserat är därför inte ens eftersträvansvärt.

Perception och kognition är även de begränsade till det rent definitionsmässigt vaga mänskligt formulerade uppfattningarna som inte ens de är generella nog att vi kan enas om vad de innebär rent logiskt.
Citera
2014-11-09, 17:33
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hjärnan är bara en flerdimensionell struktur av biologiskt programmerad överlevnad för kroppen den är ansluten till som genom sönderfallet som uppstår med tiden därav är adaptiv i viss utsträckning. Att återskapa det virtualiserat är därför inte ens eftersträvansvärt.
Vad spelar det för roll om det är eftersträvansvärt eller inte? Vi diskuterar ifall det är möjligt eller ej.
Citat:
Perception och kognition är även de begränsade till det rent definitionsmässigt vaga mänskligt formulerade uppfattningarna som inte ens de är generella nog att vi kan enas om vad de innebär rent logiskt.
Förklara istället vad du menar med AI.
Citera
2014-11-09, 17:57
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Vad spelar det för roll om det är eftersträvansvärt eller inte? Vi diskuterar ifall det är möjligt eller ej.

Förklara istället vad du menar med AI.
Det jag försöker förklara för dig är att AI är en Hollywood-term. Det går inte att konstruera någon magisk AI som helt plötsligt gör saker ingen kunde räkna ut var möjligt. Jag undrar fortfarande vad det är du definierar som AI.
Citera
2014-11-09, 18:21
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Det jag försöker förklara för dig är att AI är en Hollywood-term. Det går inte att konstruera någon magisk AI som helt plötsligt gör saker ingen kunde räkna ut var möjligt. Jag undrar fortfarande vad det är du definierar som AI.
Anser du att människan besitter någon slags intelligens?

Där kommer det igen: en personlig övertygelse utsmyckad med absoluta ord. Jag vill inte ha uttalanden som måste tas med blind tro, förklara varför det inte är möjligt. "Det går att konstruera någon magisk AI som helt plötsligt gör saker ingen kunde räkna ut var möjligt." - See?

Intelligens är allt från inlärning och strategiskt tänkande till kognition och förmåga av abstrakt tänkande. Och artificiell är i denna bemärkelse (utgått från TS) "skapad av människan".
Citera
2014-11-09, 18:32
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Anser du att människan besitter någon slags intelligens?

Där kommer det igen: en personlig övertygelse utsmyckad med absoluta ord. Jag vill inte ha uttalanden som måste tas med blind tro, förklara varför det inte är möjligt. "Det går att konstruera någon magisk AI som helt plötsligt gör saker ingen kunde räkna ut var möjligt." - See?

Intelligens är allt från inlärning och strategiskt tänkande till kognition och förmåga av abstrakt tänkande. Och artificiell är i denna bemärkelse (utgått från TS) "skapad av människan".
Intelligens är inte mer än en struktur kapabel att urskilja logiska mönster i en kaotisk ordning.
Citera
2014-11-09, 18:35
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Intelligens är inte mer än en struktur kapabel att urskilja logiska mönster i en kaotisk ordning.
Ja, det är en bra definition. Nu får du gärna förklara varför det inte går att skapa artificiell intelligens.
Citera
2014-11-09, 18:44
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ja, det är en bra definition. Nu får du gärna förklara varför det inte går att skapa artificiell intelligens.
Eftersom att all artificiellt utformad programmerad struktur inte är mer än en omstrukturerad naturlig intelligens begränsad av förutsättningarna för att överhuvudtaget sätta samman någonting sådant.
Citera
2014-11-09, 19:02
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Eftersom att all artificiellt utformad programmerad struktur inte är mer än en omstrukturerad naturlig intelligens begränsad av förutsättningarna för att överhuvudtaget sätta samman någonting sådant.
I o.m. att du just itererade dig själv så förmodar jag att du inte har något annat att komma med.
Citera
2014-11-09, 20:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
I o.m. att du just itererade dig själv så förmodar jag att du inte har något annat att komma med.
Det finns ingenting att "komma med" gällande AI överhuvudtaget.
Citera
2014-11-09, 20:34
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
De saknar programmerad instinkt att reproducera sig eller utveckla sin intelligens och i den utsträckning de har den är den programmerad av människor och därmed begränsad till våra brister. AI kommer aldrig uppstå till följd av detta.

Nänä, inte om dom börjar tänka själva, vi ger dom bara en liten skjuts på vägen, reproducera skulle i denna fråga, om vi nu utgår ifrån att dom är gjorda av syntetiskt material, vara att dom bygger sig själva.. tillsist.. Kom igen, lite fantasi full optimism nu tack, EN MILJON ÅR, då är vi seriöst något på spåren!!
Citera
2014-11-09, 20:46
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Nänä, inte om dom börjar tänka själva, vi ger dom bara en liten skjuts på vägen, reproducera skulle i denna fråga, om vi nu utgår ifrån att dom är gjorda av syntetiskt material, vara att dom bygger sig själva.. tillsist.. Kom igen, lite fantasi full optimism nu tack, EN MILJON ÅR, då är vi seriöst något på spåren!!
Robotar kapabla att replikera sig själva är bara konstgjorda parasiter. Inte AI.
Citera
2014-11-09, 21:21
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Robotar kapabla att replikera sig själva är bara konstgjorda parasiter. Inte AI.

hm, kanske, har nog sett för mycket på film tror jag, men ändå i min stilla fantasi så tror jag att AI kommer existera oavsett om de är som konstgjorda parasiter eller ej, & jag menar om 1 miljon år kanske allt har smält ihop till en enda homogen klump där lite av allt de bästa är samlat, lite vävnad där, lite stål där & lite biologi där.

Hursomhelst så är just AI en liten del i allt de här med teknologi, vi kanske lyckas med något annat exceptionellt långt innan just AI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in