Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Bradley effekten är kommen från USA och handlar i grunden om vad som är acceptabelt att tycka. Den går inte direkt att överföra till Sverige eftersom vi ligger rätt långt efter dubbelmoralens förlovade land. Att svara på en raka frågor om invandring är inga större problem för de flesta. Visst finns det vissa som inte ens törs stå för sin åsikt även om detta men du drar alldeles för stora växlat på Bradley effekten i detta sammanhang. Givetvis gör du detta för att du vill tro att betydligt fler är kritiska till asylinvandring. Har full förståelse för det men det betyder inte att du sitter inne med rätt tolkning.
Sedan frågade jag dig vad det var för fel på frågeställningarna som du uppfattade som tillrättalagda. På detta svarar du nada. För att konkretisera min frågeställning: Hur skulle neutral frågeställning vara utformad enligt dig?
Nu har redan
Strix m/94 förklarat Bradley-effekten för dig så det behöver inte jag upprepa men jag kan besvara frågan du ställde.
Novus har nu tagit bort den exakta forumelringen de använde men jag har tidigare citerat den i en annan tråd och den löd ungefär så här: "
Givet den mycket svåra situationen som råder i världen nu, tycker du då att vi ska öka, minska eller ha ett oförändrat flyktingmottagande.".
En annan vinklad frågeställning men åt det andra hållet skulle kunnat vara denna: "
Givet de många upploppen med bilbränder i Husby och på andra platser i Sverige, samt att vi kan hjälpa fler flyktingar till lägre kostnad om vi gör det på plats, tycker du då att vi ska öka, minska eller ha en oförändrad flyktingmottagning?".
Båda dessa frågeställningar är helt korrekta i sak men får personerna att tänka på olika saker rörande frågan och därför kommer resultatet påverkas kraftigt. Trots den vinklade frågeställningen som Novus valde kan vi ändå notera att endast 17% uppgav sig stödja den linje som sjuklövern driver, nämligen ökad flyktinginvandring. Då är jag ändå snäll i den bedömningen eftersom endast 17% ville ha ökad flyktinginvandring men sjuklövern står för en mycket kraftigt ökning. Lägg därtill Bradley-effekten så ser vi en skrämmande diskrepans mellan väljarnas och sjuklöverns linje.
Här är förresten en granskning av Novus och andra OIs sätt att göra undersökningar som är väl värd att lyssna på, de berör även just vinklingen av denna undersökning:
https://www.youtube.com/watch?v=R2sHX7eZn0c