2014-11-08, 20:31
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ny opundersökning av Demoskop: http://www.expressen.se/nyheter/bakslag-for-lofven--lyft-for-m-och-sd/

Jag har ledsnat lite på opundersökningar. De gjorde så dåligt ifrån sig inför valet nyss. Deras påståenden om opinionen träffade så fel. Särskilt avseende MP och SD. Varför ska man diskutera deras siffror!? Eller finns det skäl att ge instituten förnyat förtroende? Har de förbättrat sina metoder?
Från demoskop, http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/valjarbarometern-november-2/

Regeringspartierna fortsätter att tappa mark och stöds nu tillsammans av en tredjedel (35,3%) av väljarna. Såväl S (28,3%, -2,0 procentenheter) som MP (7,0%, -1,1) backar. Däremot går V (7,1%, +1,1) framåt något. De rödgröna har nu tillsammans stöd av 42,3% att jämföra med Alliansens 40,3%. Det skiljer alltså endast två procentenheter mellan de två konstellationerna.

På Allianssidan ökar M (25,1%) med en procentenhet. Förändringarna är små för de övriga Allianspartierna, FP får stöd av 4,8% (-0,7), KD av 4,2% (+0,3) och C av (6,2% (+0,4). Den mer långtgående tendensen fortsätter, d v s C stärker sin position som näst största Alliansparti, medan FP tappar mark och får nu sitt lägsta stöd sedan maj 2007.

Ja, visst stämmer inte siffrorna, men intressant se trenderna.
2014-11-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Från demoskop, http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/valjarbarometern-november-2/

Regeringspartierna fortsätter att tappa mark och stöds nu tillsammans av en tredjedel (35,3%) av väljarna. Såväl S (28,3%, -2,0 procentenheter) som MP (7,0%, -1,1) backar. Däremot går V (7,1%, +1,1) framåt något. De rödgröna har nu tillsammans stöd av 42,3% att jämföra med Alliansens 40,3%. Det skiljer alltså endast två procentenheter mellan de två konstellationerna.

På Allianssidan ökar M (25,1%) med en procentenhet. Förändringarna är små för de övriga Allianspartierna, FP får stöd av 4,8% (-0,7), KD av 4,2% (+0,3) och C av (6,2% (+0,4). Den mer långtgående tendensen fortsätter, d v s C stärker sin position som näst största Alliansparti, medan FP tappar mark och får nu sitt lägsta stöd sedan maj 2007.

Ja, visst stämmer inte siffrorna, men intressant se trenderna.
Varför klippte du bort den sista meningen av analysen?

"SD (13,8%, +0,5) får å sin sida det största stödet någonsin i Demoskops mätningar."

Lite längre ner kan man läsa detta som också var intressant.

"Sedan valet är det S som tydligt tappar till SD, medan motsvarande flöde från M inte längre är tydligt. Här finns snarare tendens till rörelse i motsatt riktning.

Att isolera SD och inte tydligare beröra vare sig integrationsfrågor eller invandring har inte varit en framgångsrik taktik. De etablerade partierna tävlar i att ta avstånd från SD till priset av allt större politiska låsningar och att stora väljargrupper inte känner igen sig i beskrivningen av verkligheten. Det finns just nu inget som talar för att SD med dagens rekordnivå ännu har nått sin potential.

På Allianssidan framstår nu FP som det nya krispartiet. Då man tappat skolfrågan är det inte längre tydligt på vilka grunder partiet ska bygga sitt stöd. M fortsätter att öka, men bilden av partiet handlar fortfarande om Reinfeldt och Borg, och det ökande stödet är sannolikt mest ett sent erkännande av deras arbete. Vad som händer när den nya partiledaren är på plats är en helt öppen fråga, inte minst då C nu för alltfler har blivit ett alternativ."
Senast redigerad av Macbajs 2014-11-09 kl. 11:19.
2014-11-09, 11:35
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Varför klippte du bort den sista meningen av analysen?
Jag har klippt bort 100 rader till, fanns ingen tanke där.
2014-11-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag har klippt bort 100 rader till, fanns ingen tanke där.
Ah okej. Ja, jag håller med om att det är intressant att se trenderna. Jag begriper inte hur alla opinionsundersökningar kunde slå så jävla fel.

Har kanske det som är ett "representativt urval" förändrats i grunden på något sätt, så man väljer fel personer för att göra sina bedömningar?
2014-11-09, 11:52
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Ah okej. Ja, jag håller med om att det är intressant att se trenderna. Jag begriper inte hur alla opinionsundersökningar kunde slå så jävla fel.

Har kanske det som är ett "representativt urval" förändrats i grunden på något sätt, så man väljer fel personer för att göra sina bedömningar?
Ja, jag har ingen insyn, har svårt att tro på konspirationsteorier som att de skulle vara medvetet felaktiga. De modeller de har för att vikta siffrorna har antagligen varit fel, tror att väljarna är mer lättrörliga än tidigare så det är kanske också större svängningar än modellerna är byggda för.
2014-11-09, 12:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Bradley effekten är kommen från USA och handlar i grunden om vad som är acceptabelt att tycka. Den går inte direkt att överföra till Sverige eftersom vi ligger rätt långt efter dubbelmoralens förlovade land. Att svara på en raka frågor om invandring är inga större problem för de flesta. Visst finns det vissa som inte ens törs stå för sin åsikt även om detta men du drar alldeles för stora växlat på Bradley effekten i detta sammanhang. Givetvis gör du detta för att du vill tro att betydligt fler är kritiska till asylinvandring. Har full förståelse för det men det betyder inte att du sitter inne med rätt tolkning.
Sedan frågade jag dig vad det var för fel på frågeställningarna som du uppfattade som tillrättalagda. På detta svarar du nada. För att konkretisera min frågeställning: Hur skulle neutral frågeställning vara utformad enligt dig?

Nu har redan Strix m/94 förklarat Bradley-effekten för dig så det behöver inte jag upprepa men jag kan besvara frågan du ställde.

Novus har nu tagit bort den exakta forumelringen de använde men jag har tidigare citerat den i en annan tråd och den löd ungefär så här: "Givet den mycket svåra situationen som råder i världen nu, tycker du då att vi ska öka, minska eller ha ett oförändrat flyktingmottagande.".

En annan vinklad frågeställning men åt det andra hållet skulle kunnat vara denna: "Givet de många upploppen med bilbränder i Husby och på andra platser i Sverige, samt att vi kan hjälpa fler flyktingar till lägre kostnad om vi gör det på plats, tycker du då att vi ska öka, minska eller ha en oförändrad flyktingmottagning?".

Båda dessa frågeställningar är helt korrekta i sak men får personerna att tänka på olika saker rörande frågan och därför kommer resultatet påverkas kraftigt. Trots den vinklade frågeställningen som Novus valde kan vi ändå notera att endast 17% uppgav sig stödja den linje som sjuklövern driver, nämligen ökad flyktinginvandring. Då är jag ändå snäll i den bedömningen eftersom endast 17% ville ha ökad flyktinginvandring men sjuklövern står för en mycket kraftigt ökning. Lägg därtill Bradley-effekten så ser vi en skrämmande diskrepans mellan väljarnas och sjuklöverns linje.

Här är förresten en granskning av Novus och andra OIs sätt att göra undersökningar som är väl värd att lyssna på, de berör även just vinklingen av denna undersökning: https://www.youtube.com/watch?v=R2sHX7eZn0c
2014-11-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ny opundersökning av Demoskop: http://www.expressen.se/nyheter/bakslag-for-lofven--lyft-for-m-och-sd/

Jag har ledsnat lite på opundersökningar. De gjorde så dåligt ifrån sig inför valet nyss. Deras påståenden om opinionen träffade så fel. Särskilt avseende MP och SD. Varför ska man diskutera deras siffror!? Eller finns det skäl att ge instituten förnyat förtroende? Har de förbättrat sina metoder?

Fast politikerna tror på dem, och därför är de intressanta. Om Alliansen går om vänstern rejält så ökar sannolikheten för att man kommer tvinga fram nyval till exempel.
2014-11-13, 14:26
Medlem
kastabollens avatar
Novus:
V 6,3 (+0,6)
S 28,6 (-1,7)
MP 7,9 (+0,8)

C 7,1 (+1,4)
KD 4,0 (-0,1)
FP 5,2 (-0,6)
M 25,8 (+1,2)

SD 12,3 (-0,9)
FI 2,2 (-0,7)

Alliansen: 42,1%
Kartellen: 42,8%
SD: 12,3%

Verkar tystas ner av media då det inte verkar gå bra för kuppmakaren Löfvén
Senast redigerad av kastabollen 2014-11-13 kl. 14:29.
2014-11-13, 18:35
Medlem
Ostrobothnias avatar
Hmm, kan Centern gå om MP? När var ett av småborgarna större än MP sist?
2014-11-15, 15:14
Medlem
När kommer nästa undersökning från Sentio? Borde vara nu i veckan, väl?
2014-11-15, 15:26
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Hmm, kan Centern gå om MP? När var ett av småborgarna större än MP sist?

Det har dom redan gjort enligt novus, om man tar med Mps generella felfaktor på 1,25. Men! Novus var dom som bäst lyckades pricka Mp i valet, ganska bra faktiskt. Medan dom andra låg på +1,25-1,33 så var Novus skapligt nära.
Men trenden för Mp i verkligheten är ned. Trenden för C är upp.
2014-11-17, 12:28
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det har dom redan gjort enligt novus, om man tar med Mps generella felfaktor på 1,25. Men! Novus var dom som bäst lyckades pricka Mp i valet, ganska bra faktiskt. Medan dom andra låg på +1,25-1,33 så var Novus skapligt nära.
Men trenden för Mp i verkligheten är ned. Trenden för C är upp.

Rimligen borde C och Mp konkurrera om gröna väljare. Det ena liberalt det andra auktoritärt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in