2014-11-08, 21:07
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Tycker inte alls att det är ett dåligt råd.
Genom en snabb helljusblinkning gör man framförvarande observant på att något händer, i det här fallet att jag påbörjar en omkörning. Sen har du nog missuppfattat vitsen med helljusblinkning.....Det ersätter INTE blinkersen.
Eller så har du missat helljusets funktion. Till exempel får det inte användas om det bländar vilket det riskerar att göra om den framför använder bilens spegelfunktion.
Citera
2014-11-08, 21:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Eller så har du missat helljusets funktion. Till exempel får det inte användas om det bländar vilket det riskerar att göra om den framför använder bilens spegelfunktion.
En kort helljusblink på behörigt avstånd bländar inte tillnärmelsevis lika mycket i backspeglarna som rövslickarnas dimljus.
Citera
2014-11-08, 21:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En kort helljusblink på behörigt avstånd bländar inte tillnärmelsevis lika mycket i backspeglarna som rövslickarnas dimljus.

Däremot är helljusblinkning ett provocerande sätt att säga: Undan för helvete, här kommer jag.
Citera
2014-11-08, 21:44
Medlem
Anon2s avatar
Några grejer som inte gör mig irriterad (för att det oftast inte påverkar mig) men de får mig att häpna:
När vissa blinkar vänster när de kör in i rondellen och sen när de kör ut ur rondellen så fortsätter de blinka vänster, eller så slår de av den utan att blinka höger.
Hade varit mycket bättre att inte blinka vänster alls då. Hur fan tänker de?
Eller så blinkar de inte när de kör in men blinkar vänster när de kör ut.

Vad är det med blinkers och rondeller egentligen. Det verkar vara raketforskning för Svensson.

Grej nummer två som får mig att häpna är när vissa blinkar åt fel håll när de byter fil, t.ex. vänster när de byter till den högra filen.

Nånting som jag blir irriterad på ibland (beroende på mitt humör): när folk kör bakom mig nära, speciellt på morgonen. Jeez, tagga ner, ta ett djupt andetag, du tjänar ingen tid alls på att vara 3 meter nära mig istället för 9.

Nånting som jag alltid blir irriterad på: när folk inte kan hålla en jämn hastighet. När hastigheten går upp och ner hela jävla tiden. Använd farthållaren, för jag vet att du har en.
Fan vad jag skulle vilja ha en adapativ/aktiv farthållare på min bil.
Senast redigerad av Anon2 2014-11-08 kl. 21:52.
Citera
2014-11-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Det enda som stör mig är nog bara de som kör för sakta. Är det dåligt väder och sånt förstår jag varför men när det är jätte bra väder. fri sikt och allt är positivt så kan de inte hålla hastigheten.

Och glöm inte tittköer när de ska köra 20 på en 70-väg för att kika vad som har hänt i motsatt riktning. Även när kön har lättats upp så får de inte nog utan ska anteckna och fotografera. Nej, usch
Citera
2014-11-08, 23:23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Däremot är helljusblinkning ett provocerande sätt att säga: Undan för helvete, här kommer jag.
Det beror precis på hur den görs. En kort blink på avstånd känner iaf jag att det betyder "nu kommer jag, var beredd". Kör man däremot upp i röven och tokblinkar betyder det "flytta dig för fan!"
Citera
2014-11-08, 23:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det beror precis på hur den görs. En kort blink på avstånd känner iaf jag att det betyder "nu kommer jag, var beredd". Kör man däremot upp i röven och tokblinkar betyder det "flytta dig för fan!"

En kort blink på avstånd är ingenting som man omedelbart uppfattar som en signal om detta. Jag har visserligen själv tillämpat metoden med helljusblinkning under min offensiva period som trafikant. Det sänder inga trevliga signaler och skänker ingen känsla av samförstånd. En orange blinkning är betydligt mer receptiv.
Citera
2014-11-09, 00:17
Medlem
De sjukligt låga hastigheterna vi har på vägarna, finns inget mer irriterande. 80 km/h på landsvägar breda som flygfält, 40 km/h genom "samhällen" längs med landsvägar och bästa av allt 80/100 km/h på 3-filig motorväg som vi begåvats med i Stockholm sedan en vecka tillbaka
Citera
2014-11-09, 00:28
Medlem
Knotknets avatar
Jag hatar och vill döda alla som krypkör på motorvägspåfarter.
Citera
2014-11-09, 00:43
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Kan bara hålla med.
I det fallet undrar jag varför inte ordningsmakten bötfäller alla som kör med dimljusen. Det är knappast ett brott som är svårt att upptäcka.
Har märkt av en ordentlig ökning med just dimljus i höst.
Citera
2014-11-09, 01:31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
De sjukligt låga hastigheterna vi har på vägarna, finns inget mer irriterande. 80 km/h på landsvägar breda som flygfält, 40 km/h genom "samhällen" längs med landsvägar och bästa av allt 80/100 km/h på 3-filig motorväg som vi begåvats med i Stockholm sedan en vecka tillbaka

Det beror sig ju på var du kör, i Stockholmstrakten verkar generellt en lägre hastighetsgräns gälla?

Annars är 90 km/h en vanlig hastighetsgräns på landsvägar med mötande trafik.
2+1 vägar är alltid 100 km/h.
Motorvägar är 110 eller 120 km/h.

Sen spelar det kanske mindre roll vad det står på skyltarna för i dagens Sverige kör nästan alla för fort ändå.

Stockholm har väl vissa problem även med köer etc, där har ni snarare ett problem att bita i eftersom trafiktätheten i Sverige ökar i snitt med 1 % per år.

Här i Skåne är också mycket trafik, prognosen för Skåne säger att trafiken här kommer att öka med 1,6-2,0 % per år, men vi har ett vägnät som är betydligt mer utbyggt, motorvägar mellan alla städer i stort sett och motorvägsringleder kring städerna, här sker också en konstant utbyggnad av både nya motorvägar och utbyggnad av befintliga motorvägar.
Mycket märkligt att det kan vara sådana skillnader i utbyggnaden av infrastrukturen i ett och samma land.
Dessutom har vi inte 80 eller 100 km/h och sånt trams här på våra motorvägar, vi har 110 km/h rakt av istället
Citera
2014-11-09, 04:48
Medlem
Redors avatar
Citat:

Man kan ju även som privatperson har legitima skäl till att blinka med helljuset och vilja komma fram, under rådande nödsituation t.ex, min fru håller på att föda och måste snabbt till BB eller annan medicinsk situation.. Men eftersom så många "missbrukar" det så uppfattas det bara som provocerande och helst flyttar man inte på sig..bara för att.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in