2014-10-30, 06:47
Medlem
millo15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Att endel blinkar med helljus en eller flera gånger innan de kör om. Och sen alla i trafiken, bilister är det värsta som finns på vägarna.
ja gör det så inte idioter som inte kollar backspegeln innan de gör ett filbyte när man ligger i 160 och ngn kärring ba blinkar ut med 50 metersavstånd så brukar ja dubbel blinka med andra ord kom inte i min väg. o tänk om jag va en motorcykel så skulle du orsaka en olycka med dödsfall.. med idiotiska filbyten
Citera
2014-11-06, 05:49
Medlem
Redors avatar
Det mest irriterande är nog fan avsaknaden av poliser i trafiken.
Det borde läggas betydligt mer resurser på både synliga och civila poliser på vägarna som kan ha lite koll på HUR folk egentligen kör och vilka risker vissa tar, både för sig själv och andra. Det är förbjudna omkörningar, ligga 10cm från framförvarande, byta fil utan att blinka (eftersom man snackar i luren med den vänstra armen som ligger lutad mot fönstret) etc etc... Alla som kört E4:an Södertäljevägen mot Sthlm kan nog hålla med (en av många sträckor där folk verkar vara helt galna).
Borde satsas mer på beteendeövervakning än på vilken hastighet bilisterna håller.
Citera
2014-11-08, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Att endel blinkar med helljus en eller flera gånger innan de kör om. Och sen alla i trafiken, bilister är det värsta som finns på vägarna.
när jag gick i körskolan så lärde vi oss att man skulle blinka med heljuset innan man började köra om.
Citera
2014-11-08, 18:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pissenisse-
när jag gick i körskolan så lärde vi oss att man skulle blinka med heljuset innan man började köra om.

Det var ett ganska dåligt råd eftersom en omkörning berör både framförvarande och bakomvarande. Att blinka med helljusen är så nära provokation man kan komma. Det är även störande för framförvarande och svårt att uppfatta för bakomvarande. Det tecken som är bäst lämpat är att använda blinkers.
Citera
2014-11-08, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Det mest irriterande är nog fan avsaknaden av poliser i trafiken.
Det borde läggas betydligt mer resurser på både synliga och civila poliser på vägarna som kan ha lite koll på HUR folk egentligen kör och vilka risker vissa tar, både för sig själv och andra. Det är förbjudna omkörningar, ligga 10cm från framförvarande, byta fil utan att blinka (eftersom man snackar i luren med den vänstra armen som ligger lutad mot fönstret) etc etc... Alla som kört E4:an Södertäljevägen mot Sthlm kan nog hålla med (en av många sträckor där folk verkar vara helt galna).
Borde satsas mer på beteendeövervakning än på vilken hastighet bilisterna håller.

Det låga antalet poliser på vägarna är nog ett av de tydligaste tecknen på att det här landet är i förfall.
Citera
2014-11-08, 18:36
Medlem
cykelsadels avatar
Det enda som stör mig är nog bara de som kör för sakta. Är det dåligt väder och sånt förstår jag varför men när det är jätte bra väder. fri sikt och allt är positivt så kan de inte hålla hastigheten.
Citera
2014-11-08, 19:44
Medlem
OnkelMorras avatar
Tror väl att allt redan blivit sagt, men vissa saker tåls att sägas igen:

*Folk som inte använder blinkers! Blinkar inte när dom lämnar rondeller, när dom svänger, eller byter fil osv

*Folk som ligger och kryper hela motorvägspåfarten i typ 50-60. Till slut blir man bara trött och häver sig ut och gasar på, eller om det kommer bilar så får man ligga kvar tills tant Agda eller Brynolf med kepsen till slut kommit ut på motorvägen och man kör om så fort man kan.
Citera
2014-11-08, 19:47
Medlem
rankovs avatar
v 70 trafikanter, alltid längst fram i köerna.
Citera
2014-11-08, 19:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Det enda som stör mig är nog bara de som kör för sakta. Är det dåligt väder och sånt förstår jag varför men när det är jätte bra väder. fri sikt och allt är positivt så kan de inte hålla hastigheten.

Vad menar du med "hålla hastigheten"? Tror du att skyltarna anger minimihastigheter?

Jag tycker att det mest irriterande är sådana som kör för fort, men inte vågar köra om. Det är dessa som skapar köerna.
Citera
2014-11-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var ett ganska dåligt råd eftersom en omkörning berör både framförvarande och bakomvarande. Att blinka med helljusen är så nära provokation man kan komma. Det är även störande för framförvarande och svårt att uppfatta för bakomvarande. Det tecken som är bäst lämpat är att använda blinkers.
Tycker inte alls att det är ett dåligt råd.
Genom en snabb helljusblinkning gör man framförvarande observant på att något händer, i det här fallet att jag påbörjar en omkörning. Sen har du nog missuppfattat vitsen med helljusblinkning.....Det ersätter INTE blinkersen.
Citera
2014-11-08, 20:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Sen har du nog missuppfattat vitsen med helljusblinkning.....Det ersätter INTE blinkersen.

Var hämtar du den åsikten från?

Jag vet exakt vad helljusblinkningen står för och vad den medför. Den är ju dessutom i praktiken verkningslös annat än i mörker. I det inlägg jag citerade fanns inte ett ord nämnt om blinkers.
Citera
2014-11-08, 21:05
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Igen? Ska vi verkligen köra det racet igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in