Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-04, 21:52
Medlem
Underkasts avatar
Hoppas de här passar in i tråden.

Söker två spel som båda spelades på Windows 95 när de begav sig.

spel nr 1: 2player co-op och overhead perspektiv, man spelade varsin tank den ena blå och den andra röd om jag minns rätt. Målet var att ta sig från A till B, fanns möjlighet att uppgradera sin tank med olika vapen, mycket mer än så kommer jag tyvärr inte ihåg mer än att banorna var ganska färgrika och att de var nästintill labyrintliknande.

Spel nr 2: Isometrisk vy (snett uppifrån?) kan ha varit någon form av reklamspel, action shooter, vapnet var bubblor och har jag rätt för mig så hade den tunna handlingen något med tvätt att göra.

Är de någon som kan klura ut vilka spel de kan handla om trots min otroligt vaga beskrivning så har ni min eviga tacksamhet.
Citera
2014-11-04, 21:54
Medlem
Ghennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daydreambeliever
Kom och tänka på spel som jag spelade när jag var liten, troligen slutet av 90-talet.
Det var en serie cdrom barnspel som hade olika "tema", ett spel var hästspel har jag för mig.
Ej säker dock ..
Kommer inte ihåg så mycket , mer än att alla dessa spel hade något som hette "bonusspel" också.
Bland bonusspelen var t ex att man skulle skjuta eller samla grejer när man åkte nån rymdraket,
space - nånting hette det.
Ett annat spel skulle man typ skjuta (plocka?) frukt, t ex bananer, vindruveklasar, apelsiner, etc.

Någon som vet vad jag menar?

Frukt, bananer liknar Adventure island. Om man kan plocka frukt kan det ju också vara yoshi spelet.
Citera
2014-11-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghenna
Frukt, bananer liknar Adventure island. Om man kan plocka frukt kan det ju också vara yoshi spelet.

Nja, asså det var en serie med dataspel, och i dessa dataspel så fanns det något som hette "bonusspel" och bland dem så fanns det då typ tre extraspel, ett där man skulle trycka på musen på massa frukt, som blev fler och fler, och om man missade dem så de föll ner på marken så exploderade det typ.

Det andra bonusspelet var att man skulle träffa olika grejer när man åkte nån rymdraket eller nåt..
Citera
2014-11-04, 22:46
Medlem
Ghennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daydreambeliever
Nja, asså det var en serie med dataspel, och i dessa dataspel så fanns det något som hette "bonusspel" och bland dem så fanns det då typ tre extraspel, ett där man skulle trycka på musen på massa frukt, som blev fler och fler, och om man missade dem så de föll ner på marken så exploderade det typ.

Det andra bonusspelet var att man skulle träffa olika grejer när man åkte nån rymdraket eller nåt..

Bubbles? http://www.youtube.com/watch?v=ij3f4_APEow
Citera
2014-11-05, 20:03
Medlem
Nope!
Citera
2014-11-05, 22:54
Medlem
tjo!
när jag var yngre spelade jag CM06, alltså championship manager 2006. sitter och tittar på champions league på tv i skrivande stund och blev extremt sugen på att spela det igen!
vet ngn om det går att få tag i? helst för mac. (har googlat, men hittar ingenting. så ni behöver inte ge mig det rådet.)
/vill nostalgi-trippa!
Citera
2014-11-06, 11:42
Citat:
Ursprungligen postat av hugho
tjo!
när jag var yngre spelade jag CM06, alltså championship manager 2006. sitter och tittar på champions league på tv i skrivande stund och blev extremt sugen på att spela det igen!
vet ngn om det går att få tag i? helst för mac. (har googlat, men hittar ingenting. så ni behöver inte ge mig det rådet.)
/vill nostalgi-trippa!

Fel forum. Gå till fildelnings-forumet. --> (FB) Fildelning
Citera
2014-11-08, 18:20
Medlem
jamescarters avatar
Söker 2 olika spel sonen spelade för cirka 10-15 år sedan då jag åkt på att vara barnvakt får jag visa dagens ungar lite gamla spel tänkte jag!

Spel 1.
Man hade en djurpark, satte ut djur etc och såg till så allt flöt på i djurparken, höjde/sänkte priser för inträde, byggde hagar m.m.

Spel 2.
Strategispel där man valde en bara, sen byggde man t.ex. stridsvagnar, flygplan etc och skulle besegra motståndarna, harför mig det var i 2D men inte helt säkert.

Båda spelen kom gissningsvis ut under 90-talet/tidigt 2000 tal.

Mvh JC
Citera
2014-11-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamescarter
Söker 2 olika spel sonen spelade för cirka 10-15 år sedan då jag åkt på att vara barnvakt får jag visa dagens ungar lite gamla spel tänkte jag!

Spel 1.
Man hade en djurpark, satte ut djur etc och såg till så allt flöt på i djurparken, höjde/sänkte priser för inträde, byggde hagar m.m.

Spel 2.
Strategispel där man valde en bara, sen byggde man t.ex. stridsvagnar, flygplan etc och skulle besegra motståndarna, harför mig det var i 2D men inte helt säkert.

Båda spelen kom gissningsvis ut under 90-talet/tidigt 2000 tal.

Mvh JC

Spel 1: Zoo tycoon?

Spel 2: Command & Conquer eller Dune 2 kanske?
Citera
2014-11-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underkast
Hoppas de här passar in i tråden.

Söker två spel som båda spelades på Windows 95 när de begav sig.

spel nr 1: 2player co-op och overhead perspektiv, man spelade varsin tank den ena blå och den andra röd om jag minns rätt. Målet var att ta sig från A till B, fanns möjlighet att uppgradera sin tank med olika vapen, mycket mer än så kommer jag tyvärr inte ihåg mer än att banorna var ganska färgrika och att de var nästintill labyrintliknande.

Spel nr 2: Isometrisk vy (snett uppifrån?) kan ha varit någon form av reklamspel, action shooter, vapnet var bubblor och har jag rätt för mig så hade den tunna handlingen något med tvätt att göra.

Är de någon som kan klura ut vilka spel de kan handla om trots min otroligt vaga beskrivning så har ni min eviga tacksamhet.

Spel 1: http://sandbox.yoyogames.com/games/84211-tank-wars-2d ?
Citera
2014-11-08, 18:44
Någon som har slutat fundera kring vilket spel jag menade några sidor bak i tråden som kan göra sig till känna?

Likt Actraiser till grafiken (utan strategi-delen, endast platform-variant). Arkadspel. Blodigt. Riddare som man slog ihjäl med olika karaktärer (tror jag iaf). Spelade runt 92-93.
Citera
2014-11-08, 19:58
Medlem
Garnetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Någon som har slutat fundera kring vilket spel jag menade några sidor bak i tråden som kan göra sig till känna?

Likt Actraiser till grafiken (utan strategi-delen, endast platform-variant). Arkadspel. Blodigt. Riddare som man slog ihjäl med olika karaktärer (tror jag iaf). Spelade runt 92-93.

Är det ett beatem up eller rent plattformslir?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in