Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-21, 11:39
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Jag söker ett spel som fanns till Vic 20 och möjligen även till C64. Jag minns inte så mycket av det, mer än att det var som ett fält med olika hus man kunde gå in i. För att vara på Vic 20 var det ändå rätt hyfsad grafik för sin tid.
Friday the 13th? Jag är inte helt hundr på att det fins till Vic 20 men det fins till C64 kom ut 86
Citera
2023-08-02, 23:25
Medlem
Jag letar efter ett svenskt spel som jag tror att jag spelade i slutet på 90 talet, möjligtvis i början på 00-talet.

Jag mins bara några få grejer av spelet och det lilla jag mins är jag osäker på om det stämmer.

Jag vill minnas att det var så här:

Man skulle lösa ett mysterium och leta ledtrådar. Det utspelades i ett stort hus. Jag har för mig att man hade en liten kanin som medhjälpare (kan ha varit annat djur eller människa också). Rösten till denna kanin spelades av Gabriel Odenhammar.

Jag har för mig att spelet var från Levande Böcker men jag hittar inget om det på deras wikisida. Jag har även kollat igenom vilka röster som Gabriel Odenhammar har gjort och det enda inom spel som han verkar har gjort är Sunes Sportlov.
Citera
2023-08-02, 23:31
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cl0ner
Jag letar efter ett svenskt spel som jag tror att jag spelade i slutet på 90 talet, möjligtvis i början på 00-talet.

Jag mins bara några få grejer av spelet och det lilla jag mins är jag osäker på om det stämmer.

Jag vill minnas att det var så här:

Man skulle lösa ett mysterium och leta ledtrådar. Det utspelades i ett stort hus. Jag har för mig att man hade en liten kanin som medhjälpare (kan ha varit annat djur eller människa också). Rösten till denna kanin spelades av Gabriel Odenhammar.

Jag har för mig att spelet var från Levande Böcker men jag hittar inget om det på deras wikisida. Jag har även kollat igenom vilka röster som Gabriel Odenhammar har gjort och det enda inom spel som han verkar har gjort är Sunes Sportlov.

Tycks vara Konrad och nobelmysteriet.
Citera
2023-08-05, 01:38
Medlem
peder_asts avatar
Söker ett gammalt arkadspel som fanns på färjan till Oslo när jag åkte den med mina föräldrar i början av 90-talet. Det var som en kombo av ett bilspel (som Outrun och liknande, man ser bilen ovan- och bakifrån) och en shooter, det fanns knappar i ratten på kabinettet som man kunde trycka på och då var det en snubbe som reste sig upp ut takluckan och sköt på bilarna framför, tror man kunde få en bazooka att skjuta ned som bonus men jag är inte söker. Tror konceptet för spelet var nån slags polisjakt och skjuta på skurkar men jag är inte helt säker.

När jag googlade lite fick jag upp Lucky & Wild men den arkaden har både ratt och pistoler, det jag spelade hade knappar i ratten som man tryckte på för att få skytten i bilen att resa sig och skjuta. Någon som känner igen detta?
Citera
2023-08-05, 02:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Kom på det nu, Dungeon Keeper.

Finns ett nyare som kommit ut, dungeon keeper gold. De mesta är sig likt men de har även lagt till en yttre värld.

https://www.gog.com/en/game/dungeon_keeper
Citera
2023-08-05, 03:15
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peder_ast
Söker ett gammalt arkadspel som fanns på färjan till Oslo när jag åkte den med mina föräldrar i början av 90-talet. Det var som en kombo av ett bilspel (som Outrun och liknande, man ser bilen ovan- och bakifrån) och en shooter, det fanns knappar i ratten på kabinettet som man kunde trycka på och då var det en snubbe som reste sig upp ut takluckan och sköt på bilarna framför

Låter som Special Criminal Investigation/Chase H.Q. II
Citera
2023-08-05, 03:25
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Jag söker ett spel som fanns till Vic 20 och möjligen även till C64. Jag minns inte så mycket av det, mer än att det var som ett fält med olika hus man kunde gå in i. För att vara på Vic 20 var det ändå rätt hyfsad grafik för sin tid.

Svårt att säga på en så generell beskrivning, men skulle kunna vara antingen Mower Mania eller Meter Mania (även känt som Parkeringsterror). Går dock inte att gå in husen i någotdera. Båda har däremot mjukvarusprites och är därmed ganska grafiskt avancerade för att vara europeiska kasettspel till Vic 20
Citera
2023-08-05, 06:32
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Svårt att säga på en så generell beskrivning, men skulle kunna vara antingen Mower Mania eller Meter Mania (även känt som Parkeringsterror). Går dock inte att gå in husen i någotdera. Båda har däremot mjukvarusprites och är därmed ganska grafiskt avancerade för att vara europeiska kasettspel till Vic 20

Nej det är inte det. Spelet är sett från sidan och man ser ett fält med olika hus och en blå himmel. Har för mig om att det var ett skjutspel av något slag.
Citera
2023-08-05, 13:37
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Nej det är inte det. Spelet är sett från sidan och man ser ett fält med olika hus och en blå himmel. Har för mig om att det var ett skjutspel av något slag.

Skyhawk är ett skjutspel med blå himmel, snygg grafik och massa hus på ett fält, men man flyger, går inte, så det lär inte vara det heller. Jag får tänka vidare.
Citera
2023-08-05, 14:33
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Skyhawk är ett skjutspel med blå himmel, snygg grafik och massa hus på ett fält, men man flyger, går inte, så det lär inte vara det heller. Jag får tänka vidare.

Jo jävlar i det, det är det spelet. Vet inte vad jag fick ifrån att man kunde gå in i husen, men jag kanske tänker på något annat spel och har förväxlat dessa. Ska kolla vidare för egen del på youtube, där de flesta VIC 20-spel finns upplagda.
Citera
2023-08-05, 17:03
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Jo jävlar i det, det är det spelet. Vet inte vad jag fick ifrån att man kunde gå in i husen, men jag kanske tänker på något annat spel och har förväxlat dessa. Ska kolla vidare för egen del på youtube, där de flesta VIC 20-spel finns upplagda.

Du hade rätt i att det även fanns till C64. Men där heter det Falcon Patrol. Gjort av samme man och funkar precis likandant. Bara annat namn och mjuk scrollning.
Citera
2023-08-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Tycks vara Konrad och nobelmysteriet.

Tack, den är det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto