2014-11-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kan mycket väl var så att förhörsledarna vet att de har tillräckligt med bevis för att få Madi dömd och att de är ute efter Rami. De kanske hoppas på att hon blir vansinnig av svartsjuka och vill hämnas. Madi delar in omvärlden i de som är hennes älskling och de som inte är det.

Jag har tänkt mycket på förhöret med pojken. Min åsikt är att den pojken är inte normalt utvecklad, i jämförelse med barn i samma ålder som jag haft med att göra. Ungen for fram och tillbaka och kunde inte koncentrera sig. Jag undrar om inte en del av Yaras skador är orsakade av honom. Det var sättet han pratade om Yara som var groteskt. Ett barn som pratar så som han gjorde, har påbörjat livet fel.

Jag undrar varför Madi tar sig besvär att smuggla in släkten till Sverige, när ingen gillar henne. Det är inte pengar hon får, för hon äger inget och köper inget. Vad är syftet med att få hit denna klan?

Precis...vad är det som driver henne?
Att hon är psykiskt sjuk under sina resor (med falska pass identiteter och ungar) och måste fungera som ngn slags gruppledare för att ro iland projektet - det har jag svårt att tro. Under resorna måste hon ha nerverna under kontroll.
Men kanske nu när bubblan har spruckit kan hon tillåta sig att bryta ihop? Eller en fulländad skådespelerska?

Pengar? Svartsjuka? Kärlek? Rädsla?

Och om det är människosmuggling det handlar om.
Hur ska hon då kunna berätta och erkänna dödsmisshandeln av Yara på ett trovärdigt sätt utan att människosmuggling kommer på tal? Om man börjar rota i denna soppa blir det många som drabbas - hela stora släkter på ett eller annat sätt
Är man beredd från myndigheters och politikers sida att ta tag i detta?
Citera
2014-11-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Kleopatra2013 skrev

Visste är det så. Media betalar också gärna för bra bilder också i olyckfall så det finns många anledningar folk gör sådant.

Tänkte på en sak som har med att göra om Rami förstod att Yara var död.

Enligt förhören med grannarna så hörde Tina, som bor närmast Madi och Rami, bråk vid 21 tiden. Då var det bara Madi som skrek. Senare öppnar någon dörren till Lägenheten och stänger igen. Efter dettta höjer Rami rösten och börjar gråta. Tina skickar SMS till sin man om det. Detta sker 21.28 ungerfär.

Senare så hör hon Rami skrika på Madi och svära, samtidigt säger han "Jag älskar Dig" och gråter samtidigt.

Den första filmen Rami filmade är filmad 21.20. Den andra i duschen är filmad 21.23 ca.

Min fundering är om Rami när han filmar i duschen förstår att Yara är död eller om han förstod det senare. I vilket fall verkar det som om han är ledsen över att hon är död.

Frågan är om det var verkliga känslor från hans sida eller om han tänkte att gråt kan göra att man verkar ha sorg även om man inte har det. Han kan ju ha jublat inombords men "falskgråtit".

Vad tror ni om det?

Jag tror att han är uppriktigt ledsen faktiskt. Tina vittnar också om att när han skriker och sen säger "Jag älskar dig" inte kan vara till samma person. Alltså kan han ha skrikit på Madi och sen sagt jag älskar dig till Yara och gråtit häftigt.

Vi får inte glömma att i bevisningen fanns bara DNA från Yara på Madis kläder men inte på Ramis.
Senast redigerad av purpleSoul 2014-11-08 kl. 11:56.
Citera
2014-11-08, 11:29
Medlem
Är det bara jag som tycker det är konstigt att Rami på ett utbildningsmöte Korta Vägen ställer den mycket specifika frågan "om hur polisen gör för att säkerställa målsägandes uppgifter och hur dessa dokumenteras. Varvid denna polis svarar att dessa filmas". Utdrag ur förhör

För att sedan själv filma.

Sedan frågan om Ramis passivitet. Om man tillskriver förhören med barnen något värde. Alltså där Yara berättar för barnen så var Rami allt annat än passiv. Yara verkar vara lika rädd för Rami som hon är för Amani.

Det barnen berättar är obehagliga incidenter om Rami som snarare påminner om sadism än något som har med uppfostran att göra. Och Yara uttrycker sig i pluralis om paret.

Självklart är mordet inte planerat eftersom det är så klantigt. Men planering kan ha förekommit från en viss punkt.

Ramis "inriktning" (som han själv påstår) på att (stoppa?) våld mot kvinnor och barn tycker jag också är intressant.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-08 kl. 11:40.
Citera
2014-11-08, 11:39
Medlem
Iobberknolls avatar
Vad tror ni, är det inte ganska osannolikt att Yara levde precis innan de två filmerna?

Som jag ser på det måste hon ha varit död i timmatal. Det finns inte en chans att hon stod upp vid första filmtillfället Varför envisas Rami med att påstå det i sista förhöret?

..och jag måste fråga om de vid det här tillfällena för de sista förhören med både Amani och Rami. Har de fått reda på den verkliga dödsorsaken? Hur mycket av den tekniska/medicinska bevisningen har de fått ta del av via sina försvarsadvokater?

Fastän Rami verkar ha övertro på den kriminaltekniska/medicinska bevisningen så påstår han ändå att hon stod upp......tycker det är märkligt. Han borde ju förstå att det inte ens går ihop rent tidsmässigt även om han inte tror på att skadorna omöjliggjort att hon står upp.

Jag är förmodligen ute och cyklar. Men med tanke på att han successivt har försökt täppa till alla andra luckor vid förhören, så borde han väl rätta till det här påståendet också.
Citera
2014-11-08, 11:43
Medlem
Bellisariuss avatar
Detta är då mitt första inlägg i detta ämne så ursäkta mina tankar.
Nu har jag en liten undran som jag har tänkt på under denna läsning om stackars Yara. Om nu hennes föräldrar skulle på PUT och kom hit och Yara levde, hur hade då dom tänkt förklara dessa brännmärken på hennes fötter?? (OBSERVERA att jag nu menar om hon levt) Eller alla dessa blåmärken på hennes sargade kropp? Det är så hemskt att läsa om hennes liv här i Sverige och att hon inte fick något skydd alls sen hennes kontaktperson dog.

Vila i frid Yara
Citera
2014-11-08, 11:52
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag förstår inte vad du menar. Amani Madi måste förhöras med tolk eftersom hon inte kan svenska. Hon fick frågor om enkla saker, exempelvis vilken tid Yara kom hem, vad hon själv gjorde under dagen och var Rami höll hus. Varför skulle hon inte kunna svara på dessa frågor genom en tolk. Frågorna handlade inte om hennes kultur eller religion. Eller behövs det en person av samma kön och från samma religion och kultur varje gång en mordmisstänkt förhörs om liknande saker. Typ om en nazist eller islamist är misstänkt för mord så måste hans eller hennes partikamrater eller trosbröder förhöra honom för att han ska få känna tillit nog.
Jag menar att vi nu har 100.000-tals nya muslimska medborgare i Sverige. Har ingen av dem vid det här laget utbildat sig till polis?
Om vi har kvinnliga muslimska poliser i Sverige så borde några av dem utbilda sig till förhörsledare. Jag tror att en muslimsk kvinnlig förhörsledare som talar arabiska hade varit det bästa kortet.
När det istället sitter två svenska poliser som inte har samma kulturella bakgrund plus en helt värdelös tolk så blir det i stort sett omöjligt att skapa det förtroende som behövs för att hon ska börja tala sanning.
Citera
2014-11-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Vad tror ni, är det inte ganska osannolikt att Yara levde precis innan de två filmerna?

Som jag ser på det måste hon ha varit död i timmatal. Det finns inte en chans att hon stod upp vid första filmtillfället Varför envisas Rami med att påstå det i sista förhöret?

..och jag måste fråga om de vid det här tillfällena för de sista förhören med både Amani och Rami. Har de fått reda på den verkliga dödsorsaken? Hur mycket av den tekniska/medicinska bevisningen har de fått ta del av via sina försvarsadvokater?

Fastän Rami verkar ha övertro på den kriminaltekniska/medicinska bevisningen så påstår han ändå att hon stod upp......tycker det är märkligt. Han borde ju förstå att det inte ens går ihop rent tidsmässigt även om han inte tror på att skadorna omöjliggjort att hon står upp.

Jag är förmodligen ute och cyklar. Men med tanke på att han successivt har försökt täppa till alla andra luckor vid förhören, så borde han väl rätta till det här påståendet också.

Det är ju frågan om de 6 första sekunderna på ljudbandet. Ramis försvar har väckt frågan men det låter inte troligt. Säger verkligen ett åttaårigt barn efter det massiva våldet "Det räcker nu"? Om inte den tekniska bevisningen kommer fram till att det är Yaras röst.

Amani är då förvånansvärt intresserad av den faktiska dödsorsaken. I förhören återkommer hon ofta till frågan inlindad i diverse utbrott och vansinne.
Citera
2014-11-08, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellisarius
Nu har jag en liten undran som jag har tänkt på under denna läsning om stackars Yara. Om nu hennes föräldrar skulle på PUT och kom hit och Yara levde, hur hade då dom tänkt förklara dessa brännmärken på hennes fötter?? (OBSERVERA att jag nu menar om hon levt) Eller alla dessa blåmärken på hennes sargade kropp? Det är så hemskt att läsa om hennes liv här i Sverige och att hon inte fick något skydd alls sen hennes kontaktperson dog.

Vila i frid Yara

Välkommen till tråden.

Ja visst är den vårdslöshet (misshandel under tortyrliknande förhållanden) de behandlade Yara märklig med tanke på att föräldrarna för eller senare skulle se henne. Och att Yara i trygghet skulle berätta hur det faktiskt varit hos paret.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-08 kl. 12:22.
Citera
2014-11-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Det finns ju även i förhören med grannen att han säger "Hon har dödat henne!" när ambulansen var där.

Och ambulanspersonalen (narkossköterskan) tyckte att det var konstigt att han kunde sitta i trapphuset så där med tanke på vad som hade hänt.

R kan lite om forensisk utredning, så det är nog inte konstigt att M har lämnat mest spår, det skulle inte lämna något spår att exempelvis kväva någon med en kudde (inte konstigt om R:s hår, dna eller så skulle återfinnas på kudden, han bor ju där!) eller stampa på ett barn som ligger under ett täcke.

Min åsikt är att R är mer inblandad än vad en del i tråden tycks tro.

(Exempelvis, filma från höften när andra menar att han filmade från huvudhöjd, hans konstiga beteende i förhör, de frågor han hade ställt innan om bevis i familjevåldssituationer mm).
Citera
2014-11-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Precis...vad är det som driver henne?
Att hon är psykiskt sjuk under sina resor (med falska pass identiteter och ungar) och måste fungera som ngn slags gruppledare för att ro iland projektet - det har jag svårt att tro. Under resorna måste hon ha nerverna under kontroll.
Men kanske nu när bubblan har spruckit kan hon tillåta sig att bryta ihop? Eller en fulländad skådespelerska?

Pengar? Svartsjuka? Kärlek? Rädsla?

Och om det är människosmuggling det handlar om.
Hur ska hon då kunna berätta och erkänna dödsmisshandeln av Yara på ett trovärdigt sätt utan att människosmuggling kommer på tal? Om man börjar rota i denna soppa blir det många som drabbas - hela stora släkter på ett eller annat sätt
Är man beredd från myndigheters och politikers sida att ta tag i detta?

Nu börjar vi närma oss så många saker som denna sak speglar i hur det är ställt i den "riktiga världen" som inte överensstämmer med hur vi kollektivt ska tycka. Det finns visioner om hur bilden av Sverige ser ut. Priset är kunskaper som undantrycks, och saker som inte tillåts diskutera. Kunskaper hos befolkningen som är anses no no, eftersom man kommer till slutsatsen att de med avvikande uppfattning är "rasister", "okunniga" eller "ouppfostrade". Olika frågeställningar är förbjudet territorium i demokratiska landet Sverige som har en uråldrig offentlighetsprincip; som inte ska förväxlas med yttrandefrihet.

Vi som diskuterar detta är inte rasister, men vi har en hel del samlade erfarenheter som vi har med oss in i denna diskussion som vi inte får ventilera någon annanstans.

Man är inte beredd ännu att ta tag i detta, och politikerna visar upp skamlöst hur viktigt det är att få regera, att man till och med erkänner Palestina. Utan att det finns varken territorium eller en motpart. Denna sak visar att vi vet inget om de människor som nu bor på Gaza, var de kommer i från och varför de hamnade på Gaza. Det vi har här är en diffus klan likt bläckfisken som på gamla etsningar sprider ut sig i västvärlden utan att vilja etablera sig. Vi ser det på bild fråpn FUPen att Rami och Madi inte ens ägde möbler och sånt som gör ett hem. Men de fick mer än tillräckligt med pengar från Soc. till att köpa det nödvändiga utan att själa. Madi har inget incitament att lära sig svenska eller ens laga mat.

I varje sak finns det både makro och mikroperspektiv, och när man ser storpolitiken med Margot mysa hos Skavlan om Palestina, har jag min lapptopp brevid och följer tråden om Yara. För att Margot ska få glassa internationellt, och få en position som utrikesminister, måste hon vara fru Romson till lags och då har inte alla små flickor som Yara någon betydelse i de stora sammanhangen dessa politrucker pratar om.

Skulle media göra sitt jobb och förmedla nyheter som intresserar befolkningen, som denna sak med Yara, som belyser en enskild individ; ett flickebarn som offras för att politikerna ska få fortsätta sin märkliga politik. Med nyhetsförmedling menar jag granskning av vad som skett och pågår.

Men det blir att röra om i ett getinbo med myndigheter som inte sköter sig, jurister som tar asylärenden för att de inte får privatekonomin att gå ihop annars, handläggare på Migrationsverket som tycker i stället för att utreda, domstolar som godtar en talan om vårdnad utan att bry sig om att saken rörde en ensam och värnlös flicka, kommuner med nämnder som inte följer upp ärenden eller sätter gränser för den förvaltning som är deras ansvar. Kommuner som tjänar pengar på flyktingar men inte vill ta alla utgifter det innebär. Skolor där man inte vågar säga till, för man har druknat i politiska visioner och önsketänkande, som inget har med det dagliga arbetet på en skola att göra.

Det handlar om legalitet, objektivitet och ansvar om man kokar ner denna sak. Det finns bara en massa folk som gör vad de behagar och balanserar på en slak lina av kollektivitet och kollegialtet. Alla skyddar de varandra, för den juristsopan som gick till tingsrätten och överlät vårdnaden av ett barn till Rami, överlät flickan Yara med mindre trygghet och research än det man gör när man överlåter en begagnad bil med 6 månaders garanti. Han informerade inte flickans föräldrar om konsekvenser för deras inflytande på Yara när de inte längre har vårdnaden, eller på asylärendet i övrigt. Vi har myndigheter som soc. i Karlskrona som inte ens tar upp en anmälan, och ljuger när det går fel, i stället för att medge fel.

Antagligen var Yara ett ärende som flöt in till en advokatbyrå enligt ritualen att man ska ha ombud enligt lag på statens bekostnad, och att det var så obetydligt ärende, att den färskaste på byrån fick ärendet. Och det som hör till saken är att man får inte fakturera staten, typ Migrationsverket för verklig tid om man gör jobbet med engagemang. Man ska hålla sig till rättshjälpstaxan och ca 10 timmar, annars blir det inga fler uppdrag från dem.

Inte undra på att vi får in folk i landet som egentligen har en mysko agenda, när de inte har asylskäl.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-11-08 kl. 12:39.
Citera
2014-11-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Jag menar att vi nu har 100.000-tals nya muslimska medborgare i Sverige. Har ingen av dem vid det här laget utbildat sig till polis?
Om vi har kvinnliga muslimska poliser i Sverige så borde några av dem utbilda sig till förhörsledare. Jag tror att en muslimsk kvinnlig förhörsledare som talar arabiska hade varit det bästa kortet.
När det istället sitter två svenska poliser som inte har samma kulturella bakgrund plus en helt värdelös tolk så blir det i stort sett omöjligt att skapa det förtroende som behövs för att hon ska börja tala sanning.

Jo det finns det säkerligen men det är inte säkert att det finns det i just Karlskrona alt att de som finns kanske inte var ledig vid tillfället.

Att sedan ha hela förhör bara på arabiska skulle försvåra för de alla andra som måste ta del av informationen. då man skulle behöva tolk till varenda en som arbetar med fallet.
Citera
2014-11-08, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellisarius

Vila i frid Yara

Jag klarade inte av att läsa obduktions rapporten så noga men har det ens fastställts att det fanns sådana ärr på Yaras fötter?
Senast redigerad av purpleSoul 2014-11-08 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in