Citat:
Jag tror inte alls vi kommer få se Madi berätta allt oavsett om Rami skiljer sig från henne eller säger allt ont om henne han kan komma på. Att berätta skulle betyda ett erkännande av misshandeln som ledde till Yaras död. Hon kan inte skylla ifrån sig för att hon vet att hon är ansvarig därför kör hon "jag vet inte" spelet. Jag tror Rami är oskyldig till att Yara gick bort ( Misshandel: Nej! Passivitet: Ja!) Rami uppfattar Yara död när han går in första gången efter att Madi går ut och säger jag har "fostrat" henne. Det är då han skriker och säger "vad har du gjort du har dödat henne!" Efter det kommer Madi och försöker väcka Yara och tar in henne i badrummet, då Rami plockar fram mobilen och filmar.
Så jag tror att han visste om att hon var död mycket tidigt men Madi hoppades att det inte skulle bara så (FÖR SIN EGEN DEL SÅKLART) och körde hela skådespelet med att "Jag ringde ambulans och jag försökte rädda henne så jag kan inte vara mördare".
Det finns ju även i förhören med grannen att han säger "Hon har dödat henne!" när ambulansen var där.
Så jag tror att han visste om att hon var död mycket tidigt men Madi hoppades att det inte skulle bara så (FÖR SIN EGEN DEL SÅKLART) och körde hela skådespelet med att "Jag ringde ambulans och jag försökte rädda henne så jag kan inte vara mördare".
Det finns ju även i förhören med grannen att han säger "Hon har dödat henne!" när ambulansen var där.
Ja visst är det tricky. Nu tror inte jag att Rami var en passiv åskådare utan en aktiv deltagare i det mesta och troligtvis också under morddagen.
Men för att återgå till Amani så tror jag ett fokus kan vara att tala om hur "svår" Yara var. Och hur bra Amani är. Vilken god och lojal hustru hon är. Och hur väl Amani tagit hand om sin mans systerdotter. Detta barn som visade vara så oerhört svårt, bråkigt och dåligt. Att man förstår hur Amani har ansträngt sig. Och att hon alltid velat det bästa för barnet. Och vilken lojal hustru hon är till sin man. Och till sina älskade barn. Hittepå såklart. Men jag tror att i Amanis sjuka huvud så dog Yara för att Yara var ond. Amani har bara försökt uppfostra henne och så gick det så illa. Det är Amanis sadism och egen ondska projicerad på barnet.
Sedan är hon en mycket god hustru hennes lojalitet med sin man är imponerande. Men Amani måste också tänka på sin Gud och sina barn. Och hur viktigt det är att Amani gör det. Apropå sin man. Som inte är så bra och faktiskt gjorde ett och annat.
Roar mig lite i en vidrig historia och leker också lite med möjliga diagnoser. Men någonstans i sitt sjuka huvud så har ju Amani en alldeles logisk förklaring till att hon misshandlade och mördade Yara. En förklaring där hon fortfarande kan behålla sin självbild intakt. Om hon nu gjorde det ensam vilket jag inte är så särdeles övertygad om.