2015-04-28, 15:28
  #15589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Den tekniska bevisningen tyder på att det är Amani som har utfört misshandeln. Vittnesmålen om Ramis misshandel är bara mot Amani. Barnens vittnesmål mot både Rami och Amani ska inte tas på större allvar då dessa kom fram efter någon vecka efter att Yaras död och då varit "kryddat" med "snacket på stan".
Din definition av mini-lägenhet delas inte riktigt av mig. Däremot anser man att den är lyhörd. För att detta ska te sig tydligt krävs det att det inte finns några ytterligare störande ljud omkring. Befinner man sig i ett annat rum med två små barn och en tv med relativt hög volym så kan det vara hur lyhört som helst. Man hör knappt vad man själv tänker.
Din beundran för barnamördaren Amani tyder jag ur orden i din sista mening dessa två barnamördare. Det är ju bara Amani som är barnamördare. Ok. Rami ska ju inte vara stolt över sin insats, eller rättare sagt avsaknaden utav densamma, men han har ju inte avrättat Yara.

Lägg fram bevis på att jag uttryckt beundran för någon av dessa barnamördare! Det finns inte något att hitta och därmed kan vi konstatera att du saknar argument och därför försöker kleta på mig en massa påståenden som inte stämmer. Du kan inte ha hängt med speciellt mycket i fallet om du påstår att det är så himla klart och tydligt att det är enbart A som misshandlat Yara. Det finns grannar, släktingar och barn som vittnat om att R misshandlat både A och Yara och det har funnits en anmälan mot R för misshandel mot A. Och hur förklarar du det faktum att det funnits blod och hårtussar i hela lägenheten och att R inte skulle ha sett det? Att det fanns blod och hårtussar i hela lägenheten innebär nämligen att Yara har jagats runt i lägenheten när hon redan var skadad, vilket bara hade kunnat missas av någon som både är blind och döv. Detta hade du fattat om du ägnade mer tid åt att tänka på fallet och mindre tid på att lägga ord i andras munnar.
__________________
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-04-28 kl. 15:36.
Citera
2015-04-28, 15:30
  #15590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Vilka grannar hörde att Amani slog ihjäl Yara? Det har jag missat. Och varför vidtog inte de några åtgärder som att tex ringa efter en ambulans?

Ja, det är ju redan konstaterat att du missat det mesta i detta fallet när du påstår att det är klart och tydligt att det bara kan vara A som misshandlat Yara. Då har du ju inte hängt med alls!
__________________
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-04-28 kl. 15:38.
Citera
2015-04-28, 19:10
  #15591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/kvallsposten/advokaten-pekar-ut-doda-yaras-morbror/

Det finns ingenting som talar för att Yara kom hem från skolan senare än vanligt. Var skulle hon ha varit? Om Rami slog ihjäl henne när hon kom från skolan så måste han ha gjort det innan han gick ut för att fiska med mera. Skulle inte det ha upptäckts av rättsläkaren att Yara varit död sedan klockan 13-14? Men det kan förstås vara så att antingen Rami (eller Amani) misshandlade Yara redan tidigt på eftermiddagen och att hon därefter var döende fast ännu inte död, medan Amani höll på med att städa bort blodet och rengöra mordverktyget (kaveln) och Rami höll på med att skaffa sig ett alibi genom att gå och fiska, besöka affären och chatta med en väninna. Kanske hade Rami övertygat Amani om att det bästa var att hitta på en historia om att Yara kom hem senare än vanligt och ville gå och lägga sig på en gång, och att de långt senare upptäckte att hon var illa däran och då ringde de ambulansen. Och att någon där ute måste ha gjort henne illa och orsakat hennes död. Men sedan förstod Rami att denna historia inte skulle gå hem och därför började han filma när Amani iscensatte ''upptäckten'' av "medvetslös" Yara. Enligt överenskommelsen ringde hon 112. Amani blev galen då hon äntligen förstod att Rami svikt henne och filmat henne i smyg. Trots detta fortsatte hon troget rabbla upp vad de kommit överens om, gång på gång.

Detta tyckte jag var ett troligt scenario men det som talar emot är framför allt frånvaron av teknisk bevisning mot Rami och det faktum att Amani inte är framstår som förtryckt kvinna eller en outbildad kvinna. Vilket framgår av FUP. Och jag har inte heller sett någon medicinsk bevisning som talar för att Yara skulle ha varit ''satt ur spel'' dvs så gott som döende redan tidigt på eftermiddagen.
__________________
Senast redigerad av nantale 2015-04-28 kl. 19:12.
Citera
2015-04-28, 21:02
  #15592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det finns ingenting som talar för att Yara kom hem från skolan senare än vanligt. Var skulle hon ha varit? Om Rami slog ihjäl henne när hon kom från skolan så måste han ha gjort det innan han gick ut för att fiska med mera. Skulle inte det ha upptäckts av rättsläkaren att Yara varit död sedan klockan 13-14? Men det kan förstås vara så att antingen Rami (eller Amani) misshandlade Yara redan tidigt på eftermiddagen och att hon därefter var döende fast ännu inte död, medan Amani höll på med att städa bort blodet och rengöra mordverktyget (kaveln) och Rami höll på med att skaffa sig ett alibi genom att gå och fiska, besöka affären och chatta med en väninna. Kanske hade Rami övertygat Amani om att det bästa var att hitta på en historia om att Yara kom hem senare än vanligt och ville gå och lägga sig på en gång, och att de långt senare upptäckte att hon var illa däran och då ringde de ambulansen. Och att någon där ute måste ha gjort henne illa och orsakat hennes död. Men sedan förstod Rami att denna historia inte skulle gå hem och därför började han filma när Amani iscensatte ''upptäckten'' av "medvetslös" Yara. Enligt överenskommelsen ringde hon 112. Amani blev galen då hon äntligen förstod att Rami svikt henne och filmat henne i smyg. Trots detta fortsatte hon troget rabbla upp vad de kommit överens om, gång på gång.

Detta tyckte jag var ett troligt scenario men det som talar emot är framför allt frånvaron av teknisk bevisning mot Rami och det faktum att Amani inte är framstår som förtryckt kvinna eller en outbildad kvinna. Vilket framgår av FUP. Och jag har inte heller sett någon medicinsk bevisning som talar för att Yara skulle ha varit ''satt ur spel'' dvs så gott som döende redan tidigt på eftermiddagen.

Är du helt säker på att det bara fanns tillfälle för Rami att misshandla Yara under tidig eftermiddag? Fanns det inte tillfälle senare? Är det fastställt vad Rami gjorde 17.15 - 18.30?
Citera
2015-04-28, 22:29
  #15593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Är du helt säker på att det bara fanns tillfälle för Rami att misshandla Yara under tidig eftermiddag? Fanns det inte tillfälle senare? Är det fastställt vad Rami gjorde 17.15 - 18.30?

Allt är möjligt men om Amanis nya story går ut på att Yara kom hem för sent , typ klockan 17-18 och slogs ihjäl av Rami då rimmar det lite illa med hennes påståenden om hur mån hon var om Yara. Skulle inte Amani ha letat efter Yara eller ringt polisen om Yara inte kom hem från skolan klockan 12.30 då skolan slutade. Skulle Amani ha väntat hemma i flera timmar på Yara utan att be Rami leta efter henne? Yara hade ju inte några kompisar och ingenstans att ta vägen. Jag har varit väldigt skeptiskt till varför Rami fotograferade sin fisketur just denna dag och även sparade kvitton från affären där han var efter fisketuren. Jag tror att det var därför att han, eller Amani, eller de båda tillsammans redan misshandlat Yara så mycket denna dag att de insåg att skadorna på henne måste förklaras på något sätt. Att Rami måste skaffa sig ett alibi och Amani måste berätta en historia om hur Yara ville vara ifred när hon kom hem från skolan, dödligt skadad. Vilket Amani inte såg eftersom hon respekterade hennes vilja att vara ifred. Till en början låtsades de båda vara helt oförstående om hur Yara kunde ha dött i sin säng. Men sedan insåg väl Rami att han ligger illa till och då gav han sina filmer till sin advokat.

Jag tycker att båda två ska dömas för mord. Det spelar ingen roll vem av dem misshandlat Yara mest eller vem av dem har gett henne det dödliga slaget. De har tillsammans och medvetet orsakat hennes död.

De hade båda två misshandlat Yara tidigare också men inte så grovt. Kanske trodde de till en början att Yara skulle överleva även denna misshandel.
Citera
2015-04-28, 22:56
  #15594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Allt är möjligt men om Amanis nya story går ut på att Yara kom hem för sent , typ klockan 17-18 och slogs ihjäl av Rami då rimmar det lite illa med hennes påståenden om hur mån hon var om Yara. Skulle inte Amani ha letat efter Yara eller ringt polisen om Yara inte kom hem från skolan klockan 12.30 då skolan slutade. Skulle Amani ha väntat hemma i flera timmar på Yara utan att be Rami leta efter henne? Yara hade ju inte några kompisar och ingenstans att ta vägen. Jag har varit väldigt skeptiskt till varför Rami fotograferade sin fisketur just denna dag och även sparade kvitton från affären där han var efter fisketuren. Jag tror att det var därför att han, eller Amani, eller de båda tillsammans redan misshandlat Yara så mycket denna dag att de insåg att skadorna på henne måste förklaras på något sätt. Att Rami måste skaffa sig ett alibi och Amani måste berätta en historia om hur Yara ville vara ifred när hon kom hem från skolan, dödligt skadad. Vilket Amani inte såg eftersom hon respekterade hennes vilja att vara ifred. Till en början låtsades de båda vara helt oförstående om hur Yara kunde ha dött i sin säng. Men sedan insåg väl Rami att han ligger illa till och då gav han sina filmer till sin advokat.

Jag tycker att båda två ska dömas för mord. Det spelar ingen roll vem av dem misshandlat Yara mest eller vem av dem har gett henne det dödliga slaget. De har tillsammans och medvetet orsakat hennes död.

De hade båda två misshandlat Yara tidigare också men inte så grovt. Kanske trodde de till en början att Yara skulle överleva även denna misshandel.

Jag tror att Rami misshandlade Yara redan när hon kom hem från skolan ganska så allvarligt. Därefter började han bygga upp sitt alibi med fisketurer, sparade kvitton, matlagning, chattar och slutligen mobilfilmningarna. Sedan avslutades det med hans teatraliska "hon har dödat flickan"-uttalande i trappen när ambulansen kom.

Alla tider däremellan kan han ha fortsatt sin misshandel. Tror att Yara led tyst, annars fick hon mer stryk.

Tror han tog ut sin egen frustration på Yara.

Den dagen, innan han kom hem, fick han sluta tidigt på sitt "praktikantjobb" och gick enligt egen utsaga till Försäkringskassan. Jag undrar vilket besked han fick där, antar att det handlade om icke utbetald ersättning. Med tanke på Rs stora frånvaro från "praktiken" undrar jag om den ersättningen utbetalades?

Jag vet att R anger att det var As ersättning, men jag är inte så säker på det.

Har inte sett att det nämnts någonstans. Jag tror det kan ha varit bränslet.
Citera
2015-04-28, 23:08
  #15595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Allt är möjligt men om Amanis nya story går ut på att Yara kom hem för sent , typ klockan 17-18 och slogs ihjäl av Rami då rimmar det lite illa med hennes påståenden om hur mån hon var om Yara. Skulle inte Amani ha letat efter Yara eller ringt polisen om Yara inte kom hem från skolan klockan 12.30 då skolan slutade. Skulle Amani ha väntat hemma i flera timmar på Yara utan att be Rami leta efter henne? Yara hade ju inte några kompisar och ingenstans att ta vägen. Jag har varit väldigt skeptiskt till varför Rami fotograferade sin fisketur just denna dag och även sparade kvitton från affären där han var efter fisketuren. Jag tror att det var därför att han, eller Amani, eller de båda tillsammans redan misshandlat Yara så mycket denna dag att de insåg att skadorna på henne måste förklaras på något sätt. Att Rami måste skaffa sig ett alibi och Amani måste berätta en historia om hur Yara ville vara ifred när hon kom hem från skolan, dödligt skadad. Vilket Amani inte såg eftersom hon respekterade hennes vilja att vara ifred. Till en början låtsades de båda vara helt oförstående om hur Yara kunde ha dött i sin säng. Men sedan insåg väl Rami att han ligger illa till och då gav han sina filmer till sin advokat.

Jag tycker att båda två ska dömas för mord. Det spelar ingen roll vem av dem misshandlat Yara mest eller vem av dem har gett henne det dödliga slaget. De har tillsammans och medvetet orsakat hennes död.

De hade båda två misshandlat Yara tidigare också men inte så grovt. Kanske trodde de till en början att Yara skulle överleva även denna misshandel.

Det är otroligt löjligt att mörderskan kör med patetiska lögnen och säger att flickan kom
Hem sent samt ville vara ifred och gick in i sovrummet och dog och så var den saken ur världen.


Visst det är Sverige men vi pratar om ett litet barn och inte äns en som
Amani skulle låta ett barn komma hem sent utan att grovt förhöra henne och diciplinera henne.

Kvinnan och mannen bör få livstidsfängele.
Citera
2015-04-28, 23:11
  #15596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det som åklagaren framför är det enda rimliga, att de båda ska dömas för mord, (eller synnerligen grov misshandel), och till samma straff. Vad som exakt hände i den lägenheten efter att Yara kom hem från skolan är omöjligt att komma till klarhet med. Ingen av de båda barnplågarna har visat att de tar rättegången på det allvar som de borde. Det är bara advokaterna som jobbar så att svetten lackar.

Jag har en känsla av att Amani döljer mycket. Men hon ansvarar själv för sitt öde, som kunnat se annorlunda ut om hon uppfört sig normalt och vittnat sanningsenligt om de pusselbitar som saknas.

Citat:
Ursprungligen postat av bits1975
Amani pekar ut Rami! Snälla snälla, låt detta vara sanningen, hoppas hon har tagit sitt förnuft tillfånga och berättat, och att det är slut på ljugandet nu, och att Rami och hon får sina straff och att Yaras tragiska öde inte sjabblas bort i lögner. Om Yara kunde höra skulle jag vilja säga att vi är många många som har tänkt på henne varje dag, och som vill att sanningen kommer fram, och att vi önskar att hon får sova i frid, sitter och snörvlar på bussen med mina barn, hoppas att Amani slutat ljuga nu :-(
Bra inlägg ovan.

I inget annat rättsfall har jag känt så starkt att jag vill att just sanningen skall komma fram. Precis som Vresrosen säger kommer vi aldrig veta med säkerhet, vem som stod för de dödande slagen.

Skulle så gärna vilja ha haft fler vittnesmål från exempelvis Madleen Al-Najjar (Yaras biologiska mamma). Så vitt jag har förstått blev hon aldrig förhörd av polisen under förundersökningen.
Ett annat problem tror jag är den svåra mappningen mellan arabiska och svenska (jag är dock inte expert på området). Arabiskan skall ju i vissa regionella tappningar vara full av metaforer och poetiska liknelser, svenskan är ju dessutom ett relativt ordfattigt språk.
Tolken har ju till och med utelämnat ett par inlägg i chatloggen mellan Madleen och Amani (sid 539-542 blå FUP). Å andra sidan brukar chatloggar vara svåra att efterläsa.

Rami verkar i sin tur ha förstått att tolkningsglappet går att utnyttja. I förhöret 17 juli (orange sektion, sid 759) skyller han på att tolken har översatt fel hur länge han skall ha sett Amani slå på Yara.

I vissa förhör änvände polisen tolk på telefonlänk, vilket uppenbart sänkte kvaliteten på översättningarna.

Ovanstående kvalitetproblem kring översättningarna gör att skolkamraternas vittnesmål är desto viktigare att ta in. På ett sätt är de bättre sanningsvittnen än det som tolkarna har försökt återge av mördarnas dunkla berättelser.

Skolkamraternas vittnesmål har ju ofta nämnts här i tråden. Mest intressant är de tre olika barn som Yara lärde känna genom skolans hemspråksundervisning och fritidsverksamhet. Två av dem talar arabiska, det tredje barnet talar ej arabiska alls.
Samtalen mellan Yara och dessa tre individer är nog det närmaste sanning vi kommer i detta mordfall. Ingen annan stans finns samma överensstämmelse i ålder, språk, och referensramar.

Återfinns i grön sektion:
sid 248-265 Vittnet talade endast arabiska med Yara
sid 277-296 Vittnet talade arabiska och svenska med Yara
sid 313-333 Vittnet talade svenska med Yara

Förhören gjordes c:a två veckor efter att Yara slogs ihjäl.

Förhören är lättsamma att följa (trots den uppenbara chocken för barnen). Barnens svar visar tydlig empati. Svaren ofta korta och diskinkta. Det intressanta är att varje gång de återberättar vad Yara sagt om misshandeln är det alltid i pluralis.

De. Dom. Dem.
Citera
2015-04-28, 23:26
  #15597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Bra inlägg ovan.

I inget annat rättsfall har jag känt så starkt att jag vill att just sanningen skall komma fram. Precis som Vresrosen säger kommer vi aldrig veta med säkerhet, vem som stod för de dödande slagen.

Skulle så gärna vilja ha haft fler vittnesmål från exempelvis Madleen Al-Najjar (Yaras biologiska mamma). Så vitt jag har förstått blev hon aldrig förhörd av polisen under förundersökningen.
Ett annat problem tror jag är den svåra mappningen mellan arabiska och svenska (jag är dock inte expert på området). Arabiskan skall ju i vissa regionella tappningar vara full av metaforer och poetiska liknelser, svenskan är ju dessutom ett relativt ordfattigt språk.
Tolken har ju till och med utelämnat ett par inlägg i chatloggen mellan Madleen och Amani (sid 539-542 blå FUP). Å andra sidan brukar chatloggar vara svåra att efterläsa.

Rami verkar i sin tur ha förstått att tolkningsglappet går att utnyttja. I förhöret 17 juli (orange sektion, sid 759) skyller han på att tolken har översatt fel hur länge han skall ha sett Amani slå på Yara.

I vissa förhör änvände polisen tolk på telefonlänk, vilket uppenbart sänkte kvaliteten på översättningarna.

Ovanstående kvalitetproblem kring översättningarna gör att skolkamraternas vittnesmål är desto viktigare att ta in. På ett sätt är de bättre sanningsvittnen än det som tolkarna har försökt återge av mördarnas dunkla berättelser.

Skolkamraternas vittnesmål har ju ofta nämnts här i tråden. Mest intressant är de tre olika barn som Yara lärde känna genom skolans hemspråksundervisning och fritidsverksamhet. Två av dem talar arabiska, det tredje barnet talar ej arabiska alls.
Samtalen mellan Yara och dessa tre individer är nog det närmaste sanning vi kommer i detta mordfall. Ingen annan stans finns samma överensstämmelse i ålder, språk, och referensramar.

Återfinns i grön sektion:
sid 248-265 Vittnet talade endast arabiska med Yara
sid 277-296 Vittnet talade arabiska och svenska med Yara
sid 313-333 Vittnet talade svenska med Yara

Förhören gjordes c:a två veckor efter att Yara slogs ihjäl.

Förhören är lättsamma att följa (trots den uppenbara chocken för barnen). Barnens svar visar tydlig empati. Svaren ofta korta och diskinkta. Det intressanta är att varje gång de återberättar vad Yara sagt om misshandeln är det alltid i pluralis.

De. Dom. Dem.

Jag tycker som du. De enda Y kunde anförtro sig till var dessa skolkamrater. Borde haft ett högre bevisvärde.
Citera
2015-04-28, 23:42
  #15598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker som du. De enda Y kunde anförtro sig till var dessa skolkamrater. Borde haft ett högre bevisvärde.

Jag tycker helt tvärtom. Inget av dessa barn var nära vän till Yara. Deras utsagor har givetvis påverkats av rykten och i vissa fall även av deras föräldrars spekulationer eller i värsta fall är deras utsagor projektion av deras egna erfarenheter. Exempelvis fann man inga tecken under obduktion på att cigaretter skulle ha fimpats på Yaras fotsulor som något av dessa barn påstod att Yara hade anförtrott henne. Jag tror inte att Yara anförtrodde dessa barn någonting alls. Att tillmäta ett högt bevisvärde för utsagor från barn, bara för att de är barn, är att återgå till häxprocessernas tid.
Citera
2015-04-29, 08:26
  #15599
Medlem
Alltför sent har Amani förstått att hennes advokat måste få föra hennes talan, jag följde liverapporteringen igår med en viss lättnad, men har inte så stora förhoppningar inför domen.

Vad säger Pethrus?
Citera
2015-04-29, 10:02
  #15600
Medlem
Amanis advokat:

"Av det rättspsykiatriska utlåtande så erkänner ju mannen att han tagit till våld när han ville hämnas och att han inte slutade förrän han såg blod. Och även att han hört röster - vilket vittnet igår till viss del bekräftade."

Åh vad man önskar att man kunde fått läsa deras resp RPU. Iofs är det väl "ingen" som anser de båda "normala", men ändock.

Sen, en del skriver om dödande slag, vem som utdelat det/dem. Det är väl, som jag förstått, det MASSIVA våldet som Yara fick utstå som blev hennes död.

Håller till fullo med om kritiken ang tolkarna, herregud att det tillåts fungera på detta vis när det handlar om ett så allvarligt brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in