2014-11-08, 01:57
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Madi verkat sett Yara som en "handelsvara" som skulle kunnat höja hennes status hos den släkt som motsatte sig giftermålet med Rami.

Hon gjorde detta på eget bevåg - hon skulle ju ändå smuggla in ett annat barn (till en släkting).

Så länge en god man hade insyn över Yaras väl gick allt bara bra. Men sen, gick den käpprätt åt h-e.

Jag är också intresserad av deras diagnoser.

Att två av barnen är släktingar till Rami betyder inte nödvändigtvis att de är de enda barnen som hon smugglat. Flickan hon åkte fast med för snatteri behöver nödvändigtvis inte ha varit Yara, vill minnas att jag faktiskt läste i ett av förhören att hon inte alls var samma flicka. Nu ser det ut som att de levt väldigt snålt även om sovgruppen de hade kostar en slant, men annars så är just smuggelhandeln med barn en ordentlig inkomst. Kanske har hon helt enkelt sett det som pengar och inget annat. Problemet med släkten menas ju ha löst sig genom att första sonen föddes, om inte annat mycket märkligt att inte acceptera äktenskapet och samtidigt sända sitt barn för att under längre tid leva med de båda gifta. Jag tror mer på att hon intresserat sig för pengar. Att efter ha dödat Yara mena att hon kan kompensera familjen med att föda ett nytt barn tyder inte på någon önska att vara Ramis släkt till lags, snarare en kylig beräknelig med barn som enbart utbytbara saker, även om hon sagt det i affekt av sitt vansinne.
Citera
2014-11-08, 02:03
Medlem
Citat:
Jag tror Yaras biomamma gjorde det rätt bra, och hon krävde att se och prata med sin dotter varje kväll. Och upptäckte blåmärken och att inte Yara såg glad osv. Tycker nog att hon låg på rätt bra ...

Ja kanske om man bortser från det faktum att hon inte själv besökte sin dotter en endaste gång på över ett års tid. Eller att hon accepterade att webbkameran plötsligt menades vara trasig under en period lång nog att få blåmärken att blekna. Efter att kameran plötsligt igen började fungera obehindrat o dottern dessutom då var sminkad hade det kanske varit ett bra tillfälle för att boka en resa.
Citera
2014-11-08, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag har läst det. Finns tidigare i tråden "förhör med mohammed". Det finns och fanns inget besked i frågan om Yaras föräldrar skulle få komma eller inte. Om Rami sa det så ljög han. Den dom du hänvisar till vidarebefordrade Rami förmodligen till Mohammed. Om Rami sade att domen gällde Yaras föräldrar så ljög han. Domen handlade INTE om Yara. Domen handlade om en annan palestinsk pojke, 16 år, som inte fick hit sina föräldrar. Generellt kan man säja att alla domar som handlar om palestinier o uppehållstillstånd sprids med blixtens hastighet inom kretsen. Sedan tolkas ju domarna på olika sätt. Ser man att någon fått uppehållstillstånd ger det hopp (förmodligen) och blir det avslag så kan det inge farhågor för ens egen del. Förmodligen förmedlade han farhågor till Muhammed...med anledning av den domen. Men som sagt: domen gällde inte Yara.

Migrationsöverdomstolens domar utgör praxis. Det finns en anledning till att denna dom har kommit. Och trots att den inte handlar Yara utan om en tonårspojke så ska den vara vägledande i liknande fall. Du lägger fokus på pojkens ålder men glömmer att enligt Barnkonventionen är man barn tills man är 18 år. Det är inte mindre ''synd'' om en tonåring än om en åttaåring. Tvärtom, kan det ömsesidiga beroendeförhållandet mellan barn och förälder anses vara brutet mycket snabbare om barnet man skickar i väg är ett litet barn.
Citera
2014-11-08, 02:07
Medlem
Citat:
Madi verkat sett Yara som en "handelsvara" som skulle kunnat höja hennes status hos den släkt som motsatte sig giftermålet med Rami.

Hon gjorde detta på eget bevåg - hon skulle ju ändå smuggla in ett annat barn (till en släkting).

Så länge en god man hade insyn över Yaras väl gick allt bara bra. Men sen, gick den käpprätt åt h-e.

Jag är också intresserad av deras diagnoser.

Jag tror hon fick betalt för att smuggla dessa barn, där tror jag biopappan ljuger angående att de inte har betalt något ( förutom en ny ryggsäck till Y). De är inte helt utblottade utan har nog ganska okej ekonomi för att bo i Gaza!
Det är ju ganska riskabelt att smuggla människor, skulle hon verkligen göra detta för att höja statusen?
Citera
2014-11-08, 02:33
Medlem
Citat:
Så vitt jag vet hade han ingen släkt i Sverige.

Remark jag har en fråga till dig (andra också) men ser att du har rätt bra koll på förhören med Rami.

Rami frågar under ett infomöte med polisen alltså ett möte som ingick i hans utbildning Korta Vägen en rätt märklig fråga.

Exakt datum för mötet framgår inte av förhöret med utbildningssamordnare för Korta Vägen kallad Jörg .

Men Rami ställer alltså frågor om familjevåld på detta möte. Och frågar bl.a. hur polisen gör för att säkerställa målsägandes uppgifter och hur dessa dokumenteras. Varvid polisen svarar att dessa filmas.

Senare väljer alltså Rami att just filma det i hans hem pågående eller rättare sagt inte alls pågående eftersom han varken såg eller hörde. Utan avslutningen av ett minst sagt våldsamt familjevåld.

*(Grön mapp Pdf Förhör med släkt vänner Therese Willys och Ramis Arbetskompisar. Sista
förhöret med Jörg utbildningssamordnare på Korta Vägen)

Edit/Om vi nu glömmer fimpade cigaretter och vem som slog hårdast och att han inte såg det våld som utspelades mitt framför näsan. Så tycker jag ändå det är en märklig fråga med tanke på att han sedan själv valde att filma.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-08 kl. 02:37.
Citera
2014-11-08, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juli2010
Jag tror hon fick betalt för att smuggla dessa barn, där tror jag biopappan ljuger angående att de inte har betalt något ( förutom en ny ryggsäck till Y). De är inte helt utblottade utan har nog ganska okej ekonomi för att bo i Gaza!
Det är ju ganska riskabelt att smuggla människor, skulle hon verkligen göra detta för att höja statusen?

Jag tror också att det kan ha varit en ekonomisk överenskommelse mellan Amani Madi och Yaras föräldrar. Det har framkommit att Rami var emot detta. Jag förstår hur han tänkte. Han kände väl sin fru och även sig själv. Han ville inte få ytterligare ett barn till misären, dessutom ville han nog inte att hans syster och hennes make skulle få reda på hur han levde i Sverige. Det är lätt att ljuga på Facebook men blir svårare när man har en åttaåring hemma som dessutom vill ''skypa'' med mamma och pappa.
Citera
2014-11-08, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Ja kanske om man bortser från det faktum att hon inte själv besökte sin dotter en endaste gång på över ett års tid. Eller att hon accepterade att webbkameran plötsligt menades vara trasig under en period lång nog att få blåmärken att blekna. Efter att kameran plötsligt igen började fungera obehindrat o dottern dessutom då var sminkad hade det kanske varit ett bra tillfälle för att boka en resa.

Eller skickat en släkting vilket i det här sammanhanget är det normala. Yaras familj har släktingar på flera ställen i Sverige bl.a i Göteborg. De har också en mycket god vän på palestinska ambassaden. Jag tror familjens passivitet delvis beror på att de inte var så stolta över att ha skickat Yara. Det är inget man flaggar med. Delvis på att de inte trodde det var någon verklig fara.

Men jag tillhör också dem som tycker biofamiljens utsagor och agerande är mycket tveksamt även om jag förstår deras sorg.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-08 kl. 03:05.
Citera
2014-11-08, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Remark jag har en fråga till dig (andra också) men ser att du har rätt bra koll på förhören med Rami.

Rami frågar under ett infomöte med polisen alltså ett möte som ingick i hans utbildning Korta Vägen en rätt märklig fråga.

Exakt datum för mötet framgår inte av förhöret med utbildningssamordnare för Korta Vägen kallad Jörg .

Men Rami ställer alltså frågor om familjevåld på detta möte. Och frågar bl.a. hur polisen gör för att säkerställa målsägandes uppgifter och hur dessa dokumenteras. Varvid polisen svarar att dessa filmas.

Senare väljer alltså Rami att just filma det i hans hem pågående eller rättare sagt inte alls pågående eftersom han varken såg eller hörde. Utan avslutningen av ett minst sagt våldsamt familjevåld.

*(Grön mapp Pdf Förhör med släkt vänner Therese Willys och Ramis Arbetskompisar. Sista
förhöret med Jörg utbildningssamordnare på Korta Vägen)

Edit/Om vi nu glömmer fimpade cigaretter och vem som slog hårdast och att han inte såg det våld som utspelades mitt framför näsan. Så tycker jag ändå det är en märklig fråga med tanke på att han sedan själv valde att filma.

Jag reagerade också på det. Uppenbart fanns en stor medvetenhet hos honom. Många har utgått från att hans filmande har varit för att rentvå sig själv, eller att han nonchalerat situationen. Mycket möjligt att det går att tolka som så även om jag tror att användandet av kudden faktiskt gjort så att ljud kan ha varit svåruppfattade samt att rummens placeringar även kan ha inneburit en viss minskning av ljud som nått övriga bostaden även om dess inredning knappast dämpat ljud.

Jag har ännu inte satt mig in i personernas förflyttningar över lägenheten med ungefärliga tidsflöden och rum för att få en bättre överblick men jag tror att det är möjligt att han kan ha missat allvaret i situationen samtidigt som han trots allt förstått den och först försökt filma för att få bevis emot hustrun och nästa gång medveten om att Yara var död försökt få fram ett erkännande. Inte för att han själv är rädd att bli dömd utan för att enklare fälla Madi genom att visa hennes förehavanden och samtidigt få henne att erkänna inför honom.

Han trodde kanske helt enkelt vid första tillfället att han filmade en grov misshandel, vid andra försökte han få hennes erkännande på film. I förhören går det att märka av en mycket stor tilltro till kriminalteknik, ibland som en närapå science fiction lösning, för att kunna datera exempelvis fingeravtryck osv. Filmerna kan vara att hans försök att visa upp situationen så som den var, som komplement till spår och liknande.
Citera
2014-11-08, 06:49
Medlem
Citat:
Så vitt jag vet hade han ingen släkt i Sverige.
Jo det har han. Han är kusin med Yaras pappa, och pappan har väletablerade släktingar både i Sverige och Norge som han kunde ha anlitat om han verkligen var orolig för sin dotter. Men som någon påpekade i natt, de skämdes nog för att ha utnyttjat sin flicka på det här sättet, valde att skicka iväg henne tillsammans med en ingift kvinna som de knappt hade träffat. Det är nog lika kontroversiellt bland palestinier som för oss andra. Därför vände de sig inte till de mer respektabla i släkten, de chansade på att det skulle gå bra, att Yara, med mammans ord, skulle försöka "hålla ut" tills återföreningen kom.
Citera
2014-11-08, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penkapappa
Det har du helt rätt i.
Arabiska pratas med olika dialekter och skillnader i olika delar av världen där man pratar det språket.
Det kan bli stora skillnader och missförståelser.
Så du har självklart rätt. Tolken borde vara någon som kan den dialekt som sadisten talar.

Men var ska alla dessa tolkar komma ifrån, som behärskar standardarabiska plus regionala varianter plus perfekt svenska. Sedan alla varianter av ryska och spanska och romska och kurdiska och vad som för övrigt behövs i svenska domstolar. Plus att de ska kunna juridisk terminologi.
Och så ska det finnas motsvarande på sjukhusen, som behärskar medicinsk terminologi förutom språken.
Och dessa tolkar ska stå i stand-by för hastiga utryckningar eller resa en bra bit för någon timmes jobb här och där. Och tolkar inom socialtjänsten...
Många tolkar blir det...
Kanske dags för den enskilde som flyttar hit att lära sig mer av språket än det som behövs för att få ut sina bidrag.
Citera
2014-11-08, 07:38
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det vet jag inget om och vill egentligen inte kommentera. Låt oss tänka "känslomässigt räckte det kanske för två små illbattingar, men i långa loppet ..."
Hur som helst är jag övertygad om att de har det riktigt bra nu. Det blir värresedan,när de börjar fundera på sin bakgrund.
Jättespekulation: Rami gav upp pojkarna förhållandevis lätt. Kan det ha varit en medveten eller omedveten insikt att det inte kommer att hålla, att de får det bättre så här?

Jag har själv funderat på om det finns någon risk för pojkarna att umgås med henne. Vi kan inte bortse från att hon är blindgalen. Finns det risk för att hon hämnas på Rami genom pojkarna? Skadar dem t.ex? Hoppas övervakarna inte ens blinkar när mor och barn träffas i häktet.
Citera
2014-11-08, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
... men Madi är helt väck och tycker bara synd om sig själv och att hon måste sova ensam.

Det där var ett ställe i förhören där hon verkligen avslöjade hur hänsynslöst egocentrisk hon är. Hon ber om en annan människa i häktescellen, indisk eller vad som helst, säger hon, bara hon slipper vara ensam. Helt kocko (hur nu det ordet stavas) tanke, orimlig om man tänker en tiondels sekund på saken, och hon har ett halvår på sig.
Jag tror inte rättegången får henne att säga sanningen, hon finns inte i samma värld som vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in