2014-11-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det vet jag inget om och vill egentligen inte kommentera. Låt oss tänka "känslomässigt räckte det kanske för två små illbattingar, men i långa loppet ..."
Hur som helst är jag övertygad om att de har det riktigt bra nu. Det blir värresedan,när de börjar fundera på sin bakgrund.
Jättespekulation: Rami gav upp pojkarna förhållandevis lätt. Kan det ha varit en medveten eller omedveten insikt att det inte kommer att hålla, att de får det bättre så här?

Eller att dom aldrig känslomässigt knutit an? Tycker alla är, konstigt ord, känslomässigt oknutna till varandra.
Citera
2014-11-07, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eller att dom aldrig känslomässigt knutit an? Tycker alla är, konstigt ord, känslomässigt oknutna till varandra.
När jag skriver "kanske",så menar jag kanske.
Vi kan tycka att det var ett torftigt känsloliv, men barnen fick vad de fick och vet inget annat.
Däremot kan det vara så att den äldre är mer uppbunden till pappan. Rami vårdade honom ensam, naturligtvis omgiven av släktens kvinnor men ändå, och de har gjort pappa-son-saker tillsammans. Å så där
kanske
Citera
2014-11-07, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Hur vet vi att föräldrarna inte kunde få PUT?
Källa, tack!

Jag för länge sedan hänvisat till domen från Migrationsöverdomstolen. Jag har också förstått att du gör en annan tolkning av den än vad jag gör. Av FUPen framgår att Yaras pappa kände till domen, att Rami hade talat om för honom att den innebar att de inte skulle få PUT. Sannolikt hade Rami fått veta det av familjens ombud - jag tror inte han själv har förmåga att läsa och tolka svensk rättspraxis.
Citera
2014-11-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kan mycket väl var så att förhörsledarna vet att de har tillräckligt med bevis för att få Madi dömd och att de är ute efter Rami. De kanske hoppas på att hon blir vansinnig av svartsjuka och vill hämnas. Madi delar in omvärlden i de som är hennes älskling och de som inte är det.

Jag har tänkt mycket på förhöret med pojken. Min åsikt är att den pojken är inte normalt utvecklad, i jämförelse med barn i samma ålder som jag haft med att göra. Ungen for fram och tillbaka och kunde inte koncentrera sig. Jag undrar om inte en del av Yaras skador är orsakade av honom. Det var sättet han pratade om Yara som var groteskt. Ett barn som pratar så som han gjorde, har påbörjat livet fel.

Jag undrar varför Madi tar sig besvär att smuggla in släkten till Sverige, när ingen gillar henne. Det är inte pengar hon får, för hon äger inget och köper inget. Vad är syftet med att få hit denna klan?

Den pojken har förmodligen tagit skada av sin uppväxt i denna dysfunktionella familj. Jag tror han behöver mycket hjälp.

Att Madi hjälper till att smuggla hit medlemmar av klanen kan ha många orsaker. Hon har blivit duktig på det och vet hur en "slipsten" skall dras och hoppas att hon därmed skall höja sin "status".
Men icke.

Sen fortsätter hon, kanske nästa släkting lyfter upp henne ett pinnhål ....

Nästa ...kanske ...
Citera
2014-11-07, 23:57
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ja du, många har klagat och nu sällar jag mig till den kören.
Tolkarna klarar nog praktisk svenska hyfsat, men i så märkliga och tunga fall då ställs det stora krav på känsla för nyanser. Allt har blivit så platt och kanske i många fall misslett förhörsledare och advokater, vettiga följdfrågor uteblir (som jag ser det) osv osv.
Inget blir heller bättre av att det inte blivit genomgånget bättre efteråt. Förhör ska ju skrivas ned ordagrant, men det går inte så här - tabbe efter tabbe står kvar.
Den enda grej jag uppskattat var "rumpnissar" för alternativen "illbattingar" eller "busungar".
En tolk som använder Astrid Lindgren är inte helt borttappad!
Vad jag menar är att vi borde inte behöva tolkar. Den som förhörde Amani borde ha varit en arabiskttalande kvinna som förstod sig på kulturen och eventuellt religionen som Amani förlitat sig till.
Deras samtal borde i sin tur ha blivit översatt av en tolk som helst befann sig i ett annat rum så att själva förhöret inte blev avbrutet.
Mao, inte så konstigt att Amani inte fick förtroende eller tillit till några människor som varken förstod hennes språk eller kultur.
Citera
2014-11-08, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Vad jag menar är att vi borde inte behöva tolkar. Den som förhörde Amani borde ha varit en arabiskttalande kvinna som förstod sig på kulturen och eventuellt religionen som Amani förlitat sig till.
Deras samtal borde i sin tur ha blivit översatt av en tolk som helst befann sig i ett annat rum så att själva förhöret inte blev avbrutet.
Mao, inte så konstigt att Amani inte fick förtroende eller tillit till några människor som varken förstod hennes språk eller kultur.
Helt enig! Absolut skulle det ha varit idealet! Men näst bäst skickligare språkmänniskor.
Citera
2014-11-08, 00:08
Medlem
Guardian Angels avatar
Jag har inte hunnit läsa så mycket än och det är verkligen en sorglig läsning. Stackars lilla Yara. Vilket helvete hon levt i. Inte fått tillräckligt med mat eller sömn. Misshandlad dagligen. De bodde i misär. Hon fick ta ansvar för sig själv, åtta år gammal. Hon tvättade, städade och passade barnen efter bästa förmåga. Hon var livrädd.
De allra flesta vuxna runt henne svek eller valde att inte agera. De som agerade blev inte hörsammade.

Sista dagen går inte att beskriva i ord. Hon var slagen överallt. Rättsläkaren undrade om de kunde ha manglat hennes ben. Vedervärdigt.
Citera
2014-11-08, 00:12
Medlem
Citat:
Madi verkat sett Yara som en "handelsvara" som skulle kunnat höja hennes status hos den släkt som motsatte sig giftermålet med Rami.

Hon gjorde detta på eget bevåg - hon skulle ju ändå smuggla in ett annat barn (till en släkting).

Så länge en god man hade insyn över Yaras väl gick allt bara bra. Men sen, gick den käpprätt åt h-e.

Jag är också intresserad av deras diagnoser.

Det går inte ihop, deras PUT, asyllagstiftningen och resor fram och tillbaka till Gaza.

Om det är så att Madi och resten av klanen har asylskäl är det för att de behöver skyddas från något!

De ansågs vara i behov av skydd. De har haft ett ombud och gett en story, som går ut på hur farligt det är för dem på Gaza. Och den storyn var så bra att nu har vi hela klanen här.

Hur i helvete kan man då resa fram och tillbaka till Gaza, in och ut genom gränskontroller, och ägna sig ostört sig åt människosmuggling och trafficking med barn därifrån?
Senast redigerad av Vresrosen 2014-11-08 kl. 00:14.
Citera
2014-11-08, 00:15
Medlem
Citat:
När jag skriver "kanske",så menar jag kanske.
Vi kan tycka att det var ett torftigt känsloliv, men barnen fick vad de fick och vet inget annat.
Däremot kan det vara så att den äldre är mer uppbunden till pappan. Rami vårdade honom ensam, naturligtvis omgiven av släktens kvinnor men ändå, och de har gjort pappa-son-saker tillsammans. Å så där
kanske

Så vitt jag vet hade han ingen släkt i Sverige.
Citera
2014-11-08, 00:19
Medlem
Citat:
Så vitt jag vet hade han ingen släkt i Sverige.
Nej, men som det berättas vara han ensam kvar i Gaza med den förstfödde, när Madi for till Sverige.
Är det en skröna det också?
Citera
2014-11-08, 00:20
Bannlyst
Citat:

Det har du helt rätt i.
Arabiska pratas med olika dialekter och skillnader i olika delar av världen där man pratar det språket.
Det kan bli stora skillnader och missförståelser.

Så du har självklart rätt. Tolken borde vara någon som kan den dialekt som sadisten talar.
Citera
2014-11-08, 00:28
Medlem
Citat:

Jag förstår inte vad du menar. Amani Madi måste förhöras med tolk eftersom hon inte kan svenska. Hon fick frågor om enkla saker, exempelvis vilken tid Yara kom hem, vad hon själv gjorde under dagen och var Rami höll hus. Varför skulle hon inte kunna svara på dessa frågor genom en tolk. Frågorna handlade inte om hennes kultur eller religion. Eller behövs det en person av samma kön och från samma religion och kultur varje gång en mordmisstänkt förhörs om liknande saker. Typ om en nazist eller islamist är misstänkt för mord så måste hans eller hennes partikamrater eller trosbröder förhöra honom för att han ska få känna tillit nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in