2014-11-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det finns underbara romaner och filmer från Iran, som ger oss väldigt mycket.
Just den här berättelsen visar vilken gudagåva barn är, hur stor längtan efter barn kan vara omsatt i den kulturen. Motivet är bibliskt redan och finns i väldigt modern tappning i olika varianter av att skaffa barn på konstgjord väg, stjäla barn, adoptera ...
Så där föreslår jag nog en annan "läsning" av Amani: hon vet att hon berövat Madlen det dyrbaraste som finns och hon vill ersätta det.
Helt väck är hon inte.
Och hon saknar sina egna barn! Det hade jag tänkt ta upp vid tillfälle, så det får bli nu.
Amanis yngste känner inte igen henne. Amani vet det och hon gråter bitterligen. Hon vill hem till sina pojkar, hon vill ha dem tillbaka. Men hon inser också att inga löften kan ges av dem som förhör henne. Hon inser att hon egentligen inte är räddningsbar längre och vet faktiskt inte hur hon ska gå vidare i den nuvarande situationen. Det avslöjande hon ruvar på tror jag är ämnat som en hämnd om Rami går fri och inte hon.
Så tror jag nu, men kan tro annat en annan dag.

Vilken tillvaro erbjöd hon dom barnen, av uppmärksamhet och kärlek ... har svårt att se spår av det.

Jag tror också att när hon i förhöret hörde hur Rami pratade om henne. Och att det blir allmänt känt. Då kommer hon att svara med hämnd.

Listiga Förhörsledare.
Citera
2014-11-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Finns det inga muslimska kvinnliga förhörsledare i Sverige? Någon som var väl insatt i religionen som pratade samma språk hade nog varit den som kunnat få något vettigt ur Amani.
Att två helsvenskar tillsammans med en taskig tolk ska kunna nå Amani är ju idioti på högsta nivå.
Sorgligt att vi i dagens läge inte kan få tag på en förhörsledare som talar samma språk och kan slänga in en massa inshallah/allah under förhöret.

Troligtvis så är säkert 99% av tolkarna muslimer då de har sådan namn. Den enda jag misstänker är asyr eller kristen är tolken Charbel då det inte är ett muslimskt namn. Dessutom är det inte tolkens jobb att tala henne till rätta på något sätt. Jag upplever Madi använda den hysteriska strategin i hop om att hon ska få gå hem. Hon lär ju ha märkt nu att det inte funkade så bra.
Citera
2014-11-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Finns det inga muslimska kvinnliga förhörsledare i Sverige? Någon som var väl insatt i religionen som pratade samma språk hade nog varit den som kunnat få något vettigt ur Amani.
Att två helsvenskar tillsammans med en taskig tolk ska kunna nå Amani är ju idioti på högsta nivå.
Sorgligt att vi i dagens läge inte kan få tag på en förhörsledare som talar samma språk och kan slänga in en massa inshallah/allah under förhöret.
Ja du, många har klagat och nu sällar jag mig till den kören.
Tolkarna klarar nog praktisk svenska hyfsat, men i så märkliga och tunga fall då ställs det stora krav på känsla för nyanser. Allt har blivit så platt och kanske i många fall misslett förhörsledare och advokater, vettiga följdfrågor uteblir (som jag ser det) osv osv.
Inget blir heller bättre av att det inte blivit genomgånget bättre efteråt. Förhör ska ju skrivas ned ordagrant, men det går inte så här - tabbe efter tabbe står kvar.
Den enda grej jag uppskattat var "rumpnissar" för alternativen "illbattingar" eller "busungar".
En tolk som använder Astrid Lindgren är inte helt borttappad!
Citera
2014-11-07, 23:15
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, tror att svaret ligger där.

När Yara sitter sminkande bort hennes blånader, vid Skypen, skulle hon våga säga jag vill komma hem till er?

Till sina föräldrar? Hon visste vad som då skulle vänta, och föräldrarna var ett halvår bort.

Nix, som jag skrev att jag trodde det var av tvång och inte egen vilja hon sagt att hon inte ville tillbaka.

Som förälder borde man kunna avläsa sitt barn, kan jag tycka och även när det inte är något (inga barnmisshandlare och barnmördare i barnets liv)utan faller inom de normala känslor av ledsamhet etc. som alla barn kan ha, reagera och ifrågasätta lite mer.
Citera
2014-11-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det är också så att i islam får man egentligen inte adoptera barn. Men om en kvinna ammar ett barn kan det räknas som hennes eget barn.

För oss, som har en mer vetenskaplig syn på saken, kan det verka konstigt, men detta bygger ju på uråldriga, kanske lite magiska, föreställningar.

Inom judendomen är det ju förbjudet att koka ett lamm i dess moders mjölk, vilket i en utvidgad tolkning gör att ortodoxa judar inte kan äta mjölk och kött i samma måltid. Ofta har man t o m olika serviser för mjölk- respektive kötträtter.

Barnet måste ha ammats fem gånger minst och blivit mätt på dessa gånger för att räknas som syskon. De får därefter inte inleda äktenskap och kvinnan behöver heller inte skyla sig med slöja för syskonet om det skulle vara en man. De är inga magiska föreställningar utan man anser att man blir syskon när man ammat från samma kvinna. Precis som man blir syskon om man växer upp med ett adopterat syskon.
Citera
2014-11-07, 23:21
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]
...
Att grannarna inte hör de två andra barnen om/när Yara misshandlas kan bero på att barn anpassar sig. Dom hör/ser och vet att dom ska vara tysta och inte väcka den minsta lilla uppmärksamhet. Då kan det gå illa.

Helt riktigt. När stora bråkar är de små tysta, går undan och gömmer sig om det går. Det kan man se ibland. Det är en ren överlevnadsinstinkt skulle jag tro från gamla tider, för att inte komma emellan. Då bråk direkt kunde betyda liv eller död. Och ibland nu också.
Citera
2014-11-07, 23:26
Medlem
Citat:
Vilken tillvaro erbjöd hon dom barnen, av uppmärksamhet och kärlek ... har svårt att se spår av det.

Jag tror också att när hon i förhöret hörde hur Rami pratade om henne. Och att det blir allmänt känt. Då kommer hon att svara med hämnd.

Listiga Förhörsledare.
Det vet jag inget om och vill egentligen inte kommentera. Låt oss tänka "känslomässigt räckte det kanske för två små illbattingar, men i långa loppet ..."
Hur som helst är jag övertygad om att de har det riktigt bra nu. Det blir värresedan,när de börjar fundera på sin bakgrund.
Jättespekulation: Rami gav upp pojkarna förhållandevis lätt. Kan det ha varit en medveten eller omedveten insikt att det inte kommer att hålla, att de får det bättre så här?
Citera
2014-11-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Ja att hon spårat av den orsaken är mycket möjlig, att hon inte ville dras med flickan tills hon blev vuxen. Jag själv misstänker att det kan ha förekommit andra triggers den senaste tiden innan mordet och att Madi kan lida av förlossningspsykoser blandat med personlighetsstörning. Men om just faktumet att hon inte ville dras med henne (en annan anser att man naturligt borde få något band till ett barn man tagit hand om i över ett års tid) och därför slog ihjäl henne då det inte var ens hennes biologiska barn eller ens släkting, då lutar hon mycket starkt åt just psykopati.

Intressant vore att veta vad en rättspsykiatrisk utredning säger om hennes tillstånd.

Madi verkat sett Yara som en "handelsvara" som skulle kunnat höja hennes status hos den släkt som motsatte sig giftermålet med Rami.

Hon gjorde detta på eget bevåg - hon skulle ju ändå smuggla in ett annat barn (till en släkting).

Så länge en god man hade insyn över Yaras väl gick allt bara bra. Men sen, gick den käpprätt åt h-e.

Jag är också intresserad av deras diagnoser.
Citera
2014-11-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Nix, som jag skrev att jag trodde det var av tvång och inte egen vilja hon sagt att hon inte ville tillbaka.

Som förälder borde man kunna avläsa sitt barn, kan jag tycka och även när det inte är något (inga barnmisshandlare och barnmördare i barnets liv)utan faller inom de normala känslor av ledsamhet etc. som alla barn kan ha, reagera och ifrågasätta lite mer.

Jag tror Yaras biomamma gjorde det rätt bra, och hon krävde att se och prata med sin dotter varje kväll. Och upptäckte blåmärken och att inte Yara såg glad osv. Tycker nog att hon låg på rätt bra ...
Citera
2014-11-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det finns också ett tredje alternativ. Att Yaras pappa ljuger om att han ville att Yara skulle skickas tillbaka. Han och hans fru kände nog till att familjen som skulle hand om Yara var dysfunktionell. De hade tänkt att de själva skulle få PUT jättesnabbt så de tänkte att Yara kunde stå ut. De vägrade att ta in att det inte gick att få PUT och ville att Yara skulle hålla ut lite till. Jag tror inte för ett ögonblick att Madi tog hit Yara och sin brorsson för att hon har ett gott hjärta. Jag tror att hon gjorde det för pengar och när det sedan visade att hon skulle behöva dras med Yara i värsta fall tills hon blir vuxen så spårade hon ur.
Hur vet vi att föräldrarna inte kunde få PUT?
Källa, tack!
Citera
2014-11-07, 23:41
Medlem
Citat:

Listiga Förhörsledare.

Kan mycket väl var så att förhörsledarna vet att de har tillräckligt med bevis för att få Madi dömd och att de är ute efter Rami. De kanske hoppas på att hon blir vansinnig av svartsjuka och vill hämnas. Madi delar in omvärlden i de som är hennes älskling och de som inte är det.

Jag har tänkt mycket på förhöret med pojken. Min åsikt är att den pojken är inte normalt utvecklad, i jämförelse med barn i samma ålder som jag haft med att göra. Ungen for fram och tillbaka och kunde inte koncentrera sig. Jag undrar om inte en del av Yaras skador är orsakade av honom. Det var sättet han pratade om Yara som var groteskt. Ett barn som pratar så som han gjorde, har påbörjat livet fel.

Jag undrar varför Madi tar sig besvär att smuggla in släkten till Sverige, när ingen gillar henne. Det är inte pengar hon får, för hon äger inget och köper inget. Vad är syftet med att få hit denna klan?
Citera
2014-11-07, 23:43
Medlem
Farkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
I förhöret 5 maj verkar ju Rami ha en ganska god kännedom om kriminalteknik, t ex hur man kan spåra DNA. Han har kanske tittat mycket på TV.

Jag reagerade på att han så direkt kan uppge tidsuppgifterna på kvittona från butiken. Inte brukar man notera sånt i huvudet? Men han börjar prata om detta på eget initiativ.

Kan besöket i butiken ha varit ett sätt för honom att försöka skaffa sig ett alibi?

Tycker också han, nästan direkt börjar prata om att de kan hitta de tillhyggen Amani skulle ha använt vid misshandeln. Frågar om de inte hittat kaveln och den kan de hitta blodspår på, likaså med sladden... Förfärligt fall det här. Usch!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in