2014-11-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom

Amina utan någon släkt som med påtryckningar, förhandlingar och hot skulle kunna balansera upp situationen är rätt körd. Med tanke på brottets art så tror jag att det skulle vara klippt ändå. Men respektive släkt kan väl delvis ses om någon form av försvarare.

Så Aminas läge är sämsta möjliga. Ramis situation är utomordentligt dålig den också. Och han har brustit i just det formella släktansvar han har gentemot Yaras familj som bror till hennes mor. Jag tror båda måste byta identitet om man säger så. Samtidigt är situationen djupt problematisk för Ys familj.

Det som gäller i deras kultur är väl att Amani måste dödas. Kanske Rami också.

Det svenska samhället kommer nog efter avtjänat straff att ge dem en ny identitet och chans att börja ett nytt liv någon annanstans. Så gjorde man i Storbritannien med den lilla flicka, Mary Bell, som mördade två andra barn i Newcastle, med barnmördarna (sexmord) i Yorkshire och de två tioåringar som mördade tvåårige James Bulger i Liverpool.
Citera
2014-11-07, 22:54
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Madi är mycket smart - det märks tydligt i förhören. Hon vill skydda Rami. Hon vill också framställa sig själv som en person som inte kan någonting och som är sjuk av kärlek. Hon ska suttit hemma dagarna utan någon kontakt med omvärlden. Hon minns inte hur Rami kommer och går. Hon sover, tittar på följetonger. Men när hon får höra av förhörsledaren att Yaras far befinner sig i Sverige så uttrycker hon önskemål att de nu måste få PUT eftersom Yara är begraven här och de har en anknytning till graven. Hur kommer det sig att hon är medveten om en sådan möjlighet och varför bryr hon sig överhuvudtaget. Hon förhörs ju om mord som hon är misstänkt för. Yaras familjs möjligheter till PUT borde vara hennes minsta bekymmer.

Hm, hon fick veta att alla kan läsa om rättegången, förhören samt se hennes bilder. Då tycker hon nog att Mohammed ska veta att hon kämpat för hans PUT. Så blir han tacksam och glömmer fadäsen med dottern? Hon ställer ju upp på att ge dem ett annat barn
Citera
2014-11-07, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Uppenbart, kan jag tycka, handlar det om tvång och inte hennes egen vilja. Såvida inte ett än värre helvete väntade i Gaza kan Yara själv verkligen hellre önskat stanna. Frågan borde vara, varför ville de inte sända henne tillbaka? Det finns bara två alternativ, att ha henne kvar boendes hos dem var deras enda garanti till hennes tystnad. (jag utgår ifrån att misshandeln eskalerade efter att planerna ändrats o att hon innan behandlats inom vad de ansåg, rimlighetens gränser, dvs utan gränslöst övervåld. Alternativ två, hon var trots allt en inkomst med sin skäliga socialnorm och barnbidraget (plus ett flerbarntstillägg) Varför blev hon kvar? (Jag tror inte att hon själv vägrat för sin höga trivsel skull, vad flickstackaren än känt inombords så kan det inte varit annat än skräck, förtvivlan och hopplöshet.)

Det finns också ett tredje alternativ. Att Yaras pappa ljuger om att han ville att Yara skulle skickas tillbaka. Han och hans fru kände nog till att familjen som skulle hand om Yara var dysfunktionell. De hade tänkt att de själva skulle få PUT jättesnabbt så de tänkte att Yara kunde stå ut. De vägrade att ta in att det inte gick att få PUT och ville att Yara skulle hålla ut lite till. Jag tror inte för ett ögonblick att Madi tog hit Yara och sin brorsson för att hon har ett gott hjärta. Jag tror att hon gjorde det för pengar och när det sedan visade att hon skulle behöva dras med Yara i värsta fall tills hon blir vuxen så spårade hon ur.
Citera
2014-11-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tror inte att detta nödvändigtvis är tecken på galenskap. Jag tror att detta är en del av deras kultur. Nahid Persson är en dokumentärfilmare med iranskt ursprung som bl a har gjort filmen "Fyra fruar och en man" som handlar om en familj i en iransk bondby. Mannen har faktiskt fem fruar, han skaffar en till mot slutet av filmen.

En av fruarna får inget barn, vilket är en katastrof för henne, och en av de andra ger henne då ett av sina, en nyfödd.

Jag tror inte att de ser på sina barn på riktigt samma sätt som vi. Barnen är mindre av individer utan något som ingår i de kollektiva begreppet barn.

Försök se filmen, den ger en väldigt bra bild av en kultur som varit ganska oförändrad sedan bibelns dagar. Kvinnorna är helt outbildade och har inte mycket begrepp om världen. De tillbringar sina dagar med att mala mjöl, baka bröd och gräla med varandra. Jag tror att Amani har en sådan bakgrund. Hon verkar ha mycket litet insikt i hur samhället fungerar.
Det finns underbara romaner och filmer från Iran, som ger oss väldigt mycket.
Just den här berättelsen visar vilken gudagåva barn är, hur stor längtan efter barn kan vara omsatt i den kulturen. Motivet är bibliskt redan och finns i väldigt modern tappning i olika varianter av att skaffa barn på konstgjord väg, stjäla barn, adoptera ...
Så där föreslår jag nog en annan "läsning" av Amani: hon vet att hon berövat Madlen det dyrbaraste som finns och hon vill ersätta det.
Helt väck är hon inte.
Och hon saknar sina egna barn! Det hade jag tänkt ta upp vid tillfälle, så det får bli nu.
Amanis yngste känner inte igen henne. Amani vet det och hon gråter bitterligen. Hon vill hem till sina pojkar, hon vill ha dem tillbaka. Men hon inser också att inga löften kan ges av dem som förhör henne. Hon inser att hon egentligen inte är räddningsbar längre och vet faktiskt inte hur hon ska gå vidare i den nuvarande situationen. Det avslöjande hon ruvar på tror jag är ämnat som en hämnd om Rami går fri och inte hon.
Så tror jag nu, men kan tro annat en annan dag.
Citera
2014-11-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Som jag kände på mig så verkar Madi vara den som bär mest ansvar för mordet då mycket bevisning talar för det. Rami är naturligtvis också skyldig men mest där sin passivitet och för att inte skydda sim systerdotter mot den elaka och sluga haggan. Den kvinnan är inte normal!

Såg att någon skrev att det verkar vara konstigt att inte Rami hörde något från vardagsrummet. Jag tror att det är för att Madi släpa in henne i garderoben, satte kudden för ansiktet på den stackars flickan och slog allt vad hon orkade. Rami var med barnen medan den lille grät och tvn var på. Sen tror jag Madi lägger henne i sängen och går ut var på Rami går och tittar till Yara där hon då tar sina sista andetag.
Stackars stackars tös

Gör han hjärt- och lungräddning, slänger sig på telefonen och ringer efter ambulans. Icke. Han mobilfilmar ...
Citera
2014-11-07, 23:00
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Jag tror inte att Yara ville stanna kvar. Det har tidigare framkommit i tråden att när Yara började i skolan i Sverige så var hon ett "normalt" barn som hade lätt för att lära.
Att man inte skickade hem henne efter att det blev klart att föräldrarna inte fick PUT - tror jag beror på att MGM hade fått Yara. Yara var deras ägodel. Piga. Slav.
Yaras liv hade inget värde - i deras ögon

När bioföräldrarna inte fick komma till Sverige fanns det överhuvudtaget ingen som brydde sig om flickan.
Hon var hemlös som ett gatubarn - men i Sverige...

Den "stora hemligheten" som Madi inte berättat om ännu, handlar förmodligen inte om vem som gjorde vad mot Yara. Det handlar om ngt annat.
För dom hade ju inte gjort ngt speciellt mot flickan enligt Madi

Att grannarna inte hör de två andra barnen om/när Yara misshandlas kan bero på att barn anpassar sig. Dom hör/ser och vet att dom ska vara tysta och inte väcka den minsta lilla uppmärksamhet. Då kan det gå illa.

Jag har inte läst hela tråden då jag inte följt den mer än precis i början när den startades och den nu har ett antal hundra sidor.

Att hon saknade värde är jag övertygad om även om jag själv inte tror att de här proportionerna ansågs legitima. Även här i landet har det blundats inför missförhållandena och kan kan nästan anse att dem som mest sett henne som någon med ett människovärde är biträdet på Willys och den högskolestuderande som omedelbart larmade både socialen samt skolan efter att ha sett flickan vid ett par tillfällen. Det säger något både om hur tydligt det syntes att något var fel och hur litet hennes människovärde värderades i hela hennes omgivande värld.

Jag får en del vaga frågor emellanåt, skolan intresserar mig nästan mer än vad Madi menar att hon skulle kunna berätta. Som du sa, det behöver nödvändigtvis inte alls röra flickans liv och även om hon kanhända ha något "intressant" att säga anser jag det viktigare att Yara öde blir till en hel berättelse åt eftervärlden. Hennes död är horribel men värst är att om hon inte dött till följd av ordentligt övervåld hade ingenting förändrats för hennes del. Det vi läser om idag hade hon då ännu levt i.

Att pojkarna knappt reagerar tror jag har med åldrarna att göra. Dvs, den ena är för ung för att knappt ens kunna traumatiseras av något som inte handlar om honom själv direkt (omvårdnad, brister eller fysiskt våld), höjda röster skulle kunna vara lika illa och stressande för ett sådant litet barn medan de faktiskt inte förstår vad de ser o upplever såsom äldre barn kan. Den andra pojken är omkring 3 och ett halvt och därmed mycket känsligare men om de första åren bestått av otrygghet, dålig anknytning, bristande omsorg samt oberäkneliga vårdnadshavare är mindre reaktioner en mycket normal reaktion hos pojken. Många barn som utsätts för psykiskt obalanserade föräldrar och bristande omsorg slutar svara på sin omgivningen samt uppvisar mindre anknytningar, kontaktförsökt och dylikt till andra människor. Dessutom är det få barn i den här åldern som förstår vad döden innebär, de måste via någon annans reaktioner ha fått upplevelsen av att det är något ohyggligt, själva är de för små för att mentalt förstå vidden av olika saker och situationer.
Citera
2014-11-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Amningssyskon, "mjölksyskon", det är när två barn har blivit ammade av samma kvinna under viss tid. I islam jämställs detta med att barnen är biologiska syskon, åtminstone i vissa sammanhang. Jag tror t.ex. att mjölksyskon inte får/bör gifta sig med varandra eftersom det räknas som incest.

I vilket sammanhang kommer detta upp i fup:en?

Det är också så att i islam får man egentligen inte adoptera barn. Men om en kvinna ammar ett barn kan det räknas som hennes eget barn.

För oss, som har en mer vetenskaplig syn på saken, kan det verka konstigt, men detta bygger ju på uråldriga, kanske lite magiska, föreställningar.

Inom judendomen är det ju förbjudet att koka ett lamm i dess moders mjölk, vilket i en utvidgad tolkning gör att ortodoxa judar inte kan äta mjölk och kött i samma måltid. Ofta har man t o m olika serviser för mjölk- respektive kötträtter.
Citera
2014-11-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kravman
Och ingen av er som reagerar på att Rami gör avbrott i sitt chattande med Ida för att knulla Madi (Madi tar väl då en paus i misshandlandet av Yara) för att efter sexet som varade i cirka 6 minuter återgå till sysslorna, Rami chattar med Ida och Madi plågar sista livet ur Yara.

I förhöret 5 maj verkar ju Rami ha en ganska god kännedom om kriminalteknik, t ex hur man kan spåra DNA. Han har kanske tittat mycket på TV.

Jag reagerade på att han så direkt kan uppge tidsuppgifterna på kvittona från butiken. Inte brukar man notera sånt i huvudet? Men han börjar prata om detta på eget initiativ.

Kan besöket i butiken ha varit ett sätt för honom att försöka skaffa sig ett alibi?
Citera
2014-11-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gör han hjärt- och lungräddning, slänger sig på telefonen och ringer efter ambulans. Icke. Han mobilfilmar ...

Ja precis, jag skrev ju passivitet och att han inte skyddade flickan. Jag tror inte heller att Rami aldrig slog henne men när det har gjorts så har det gjorts i uppfostringssyfte och inte som Amani vid varje tillfälle hon kunde. Rami känns också mer trovärdig i sina förhör även om jag tror att han utelämnar väldigt mycket för att framstå i bättre lager men Madi är helt väck och tycker bara synd om sig själv och att hon måste sova ensam.

Förutom det så vittnar även grannarna på samma våningsplan att de aldrig sett Rami vara elak mot flickan.
Citera
2014-11-07, 23:07
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Tack för ditt svar är på pricken. Och avpersonifiering är väl bara förnamnet.

Amani streetsmart.
Har hela tiden tyckt att det är märkligt att hon kan växla mellan slug och sedan dum + galen. Beetendet är så likt det hon använder när hon blir påkommen med stölderna. Samma beetende vid ett skitbrott som vid mord tyder förmodligen på just det du säger. Och hon fiskar rejält under förhören. Tror dock att hon är rätt galen i klinisk bemärkelse vid det här laget men utredningarna lär väl visa hur det står till med den saken.

Edit/Hennes mer privata hmm resonemang med sin Gud upplever jag som genuint galna. Eller så tror Amani att hon kan trixa med gud också. (dessa finns i mappen med texterna till Rami)
Finns det inga muslimska kvinnliga förhörsledare i Sverige? Någon som var väl insatt i religionen som pratade samma språk hade nog varit den som kunnat få något vettigt ur Amani.
Att två helsvenskar tillsammans med en taskig tolk ska kunna nå Amani är ju idioti på högsta nivå.
Sorgligt att vi i dagens läge inte kan få tag på en förhörsledare som talar samma språk och kan slänga in en massa inshallah/allah under förhöret.
Citera
2014-11-07, 23:09
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det finns också ett tredje alternativ. Att Yaras pappa ljuger om att han ville att Yara skulle skickas tillbaka. Han och hans fru kände nog till att familjen som skulle hand om Yara var dysfunktionell. De hade tänkt att de själva skulle få PUT jättesnabbt så de tänkte att Yara kunde stå ut. De vägrade att ta in att det inte gick att få PUT och ville att Yara skulle hålla ut lite till. Jag tror inte för ett ögonblick att Madi tog hit Yara och sin brorsson för att hon har ett gott hjärta. Jag tror att hon gjorde det för pengar och när det sedan visade att hon skulle behöva dras med Yara i värsta fall tills hon blir vuxen så spårade hon ur.

Ja att hon spårat av den orsaken är mycket möjlig, att hon inte ville dras med flickan tills hon blev vuxen. Jag själv misstänker att det kan ha förekommit andra triggers den senaste tiden innan mordet och att Madi kan lida av förlossningspsykoser blandat med personlighetsstörning. Men om just faktumet att hon inte ville dras med henne (en annan anser att man naturligt borde få något band till ett barn man tagit hand om i över ett års tid) och därför slog ihjäl henne då det inte var ens hennes biologiska barn eller ens släkting, då lutar hon mycket starkt åt just psykopati.

Intressant vore att veta vad en rättspsykiatrisk utredning säger om hennes tillstånd.
Citera
2014-11-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Ja, men visst.
Obduktionen gav vid handen att Yaras "privata delar" var orörda. Och vi i Sverige har ju fått lära oss numera att t. ex ngn mödomshinna finns inte.
Men som sagt så finnes där andra kroppsöppningar.

Enligt obduktionsprotokollet fanns inga tecken på att analöppningen hade skadats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in