Citat:
Jag håller inte alls med. Jag aldrig fattat sådan kritik.
Är det ok att använda sig av jobbskatteavdraget om man är vänster-människa eller ska man överklaga skattebeslutet och processa mot skv för att försöka få höjd skatt?
Hade fattat kritiken om han hade bolag utomlands (som Felix Herngren hade tidigare) men om man har ett helsvenskt AB så är det fan helt sjukt om man inte ska få använda sig av varenda avdragsmöjlighet som finns.
Är det ok att använda sig av jobbskatteavdraget om man är vänster-människa eller ska man överklaga skattebeslutet och processa mot skv för att försöka få höjd skatt?
Hade fattat kritiken om han hade bolag utomlands (som Felix Herngren hade tidigare) men om man har ett helsvenskt AB så är det fan helt sjukt om man inte ska få använda sig av varenda avdragsmöjlighet som finns.
Jag kan instämma till viss del. Förstår att vänsterfolk gör så och att det blir lite fel att man ska följa allt man propagerar att man ska ändra i lagstiftningen. Det får ju lite orimliga konsekvenser om man har det som generell regel i alla tänkbara fall.
Däremot tar du ju dock upp ett exempel som inte alls är relevant för att försöka skifta ämnet. Här handlar det ju att om att man planerar sina inkomster på ett sådant sätt som minskar ens egen skattesats och inte att man ska hålla på att driva någon sorts process. Scenariot är ju: Jag tar dessa 100k i utdelning eller lön. Jag väljer utdelning för att det är x procentenheter mindre skatt. Jag gillar inte att betala skatt så mycket.
Som Alex själv skriver:
"Vi lever ju i en tid där man ÄR sin politiska hållning. Så, i transparensens namn, det här är jag: jag tycker, precis som Mona Sahlin, att det är häftigt att betala skatt. Det betyder att man är en del av något större. Jag tycker att de som tjänar mycket ska betala mer i skatt än de som tjänar mindre. Det betyder att de rika hjälper de fattiga, att klyft*orna mellan människor minskar."
Om man tycker så, men ändå kringgår inkomstskatten och sätter pengarna i bolag, då ser jag ändå att det blir lite fel. Då jämnar man ju själv ut progressiviteten som man tycker är så häftig. För senast jag kollade är det inte direkt så att vanliga löntagare ofta har den möjligheten.
Att däremot göra RUT-avdrag eller liknande även om man är motståndare har jag väl lite svårare att bli upprörd över. Dels är det mycket mindre pengar och dels tycker jag det är en liten annan grej. Här känns det ju bara som att han hycklar deluxe. Och varför undviker han, som flitig offentlig skattedebattör och -uppmanare, att propagera för det fina i att ta ut pengar som utdelning om det nu är helt lugnt att göra så? Men jag kan förstå din hållning - själv tycker jag som Uvell skrev i artikeln:
"Tycker att det finns ett gäng fin-vänster med hög godhetsprofil som självupptaget på sina plattformar talar om vad alla andra borde göra men sitter på jäkligt höga hästar själv när det kommer till moral."