2014-11-03, 18:46
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Jag håller inte alls med. Jag aldrig fattat sådan kritik.

Är det ok att använda sig av jobbskatteavdraget om man är vänster-människa eller ska man överklaga skattebeslutet och processa mot skv för att försöka få höjd skatt?

Hade fattat kritiken om han hade bolag utomlands (som Felix Herngren hade tidigare) men om man har ett helsvenskt AB så är det fan helt sjukt om man inte ska få använda sig av varenda avdragsmöjlighet som finns.

Jag kan instämma till viss del. Förstår att vänsterfolk gör så och att det blir lite fel att man ska följa allt man propagerar att man ska ändra i lagstiftningen. Det får ju lite orimliga konsekvenser om man har det som generell regel i alla tänkbara fall.

Däremot tar du ju dock upp ett exempel som inte alls är relevant för att försöka skifta ämnet. Här handlar det ju att om att man planerar sina inkomster på ett sådant sätt som minskar ens egen skattesats och inte att man ska hålla på att driva någon sorts process. Scenariot är ju: Jag tar dessa 100k i utdelning eller lön. Jag väljer utdelning för att det är x procentenheter mindre skatt. Jag gillar inte att betala skatt så mycket.

Som Alex själv skriver:

"Vi lever ju i en tid där man ÄR sin politiska hållning. Så, i transparensens namn, det här är jag: jag tycker, precis som Mona Sahlin, att det är häftigt att betala skatt. Det betyder att man är en del av något större. Jag tycker att de som tjänar mycket ska betala mer i skatt än de som tjänar mindre. Det betyder att de rika hjälper de fattiga, att klyft*orna mellan människor minskar."

Om man tycker så, men ändå kringgår inkomstskatten och sätter pengarna i bolag, då ser jag ändå att det blir lite fel. Då jämnar man ju själv ut progressiviteten som man tycker är så häftig. För senast jag kollade är det inte direkt så att vanliga löntagare ofta har den möjligheten.

Att däremot göra RUT-avdrag eller liknande även om man är motståndare har jag väl lite svårare att bli upprörd över. Dels är det mycket mindre pengar och dels tycker jag det är en liten annan grej. Här känns det ju bara som att han hycklar deluxe. Och varför undviker han, som flitig offentlig skattedebattör och -uppmanare, att propagera för det fina i att ta ut pengar som utdelning om det nu är helt lugnt att göra så? Men jag kan förstå din hållning - själv tycker jag som Uvell skrev i artikeln:

"Tycker att det finns ett gäng fin-vänster med hög godhetsprofil som självupptaget på sina plattformar talar om vad alla andra borde göra men sitter på jäkligt höga hästar själv när det kommer till moral."
Citera
2014-11-03, 20:49
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Jag kan instämma till viss del. Förstår att vänsterfolk gör så och att det blir lite fel att man ska följa allt man propagerar att man ska ändra i lagstiftningen. Det får ju lite orimliga konsekvenser om man har det som generell regel i alla tänkbara fall.

Däremot tar du ju dock upp ett exempel som inte alls är relevant för att försöka skifta ämnet. Här handlar det ju att om att man planerar sina inkomster på ett sådant sätt som minskar ens egen skattesats och inte att man ska hålla på att driva någon sorts process. Scenariot är ju: Jag tar dessa 100k i utdelning eller lön. Jag väljer utdelning för att det är x procentenheter mindre skatt. Jag gillar inte att betala skatt så mycket.

Som Alex själv skriver:

"Vi lever ju i en tid där man ÄR sin politiska hållning. Så, i transparensens namn, det här är jag: jag tycker, precis som Mona Sahlin, att det är häftigt att betala skatt. Det betyder att man är en del av något större. Jag tycker att de som tjänar mycket ska betala mer i skatt än de som tjänar mindre. Det betyder att de rika hjälper de fattiga, att klyft*orna mellan människor minskar."

Om man tycker så, men ändå kringgår inkomstskatten och sätter pengarna i bolag, då ser jag ändå att det blir lite fel. Då jämnar man ju själv ut progressiviteten som man tycker är så häftig. För senast jag kollade är det inte direkt så att vanliga löntagare ofta har den möjligheten.

Att däremot göra RUT-avdrag eller liknande även om man är motståndare har jag väl lite svårare att bli upprörd över. Dels är det mycket mindre pengar och dels tycker jag det är en liten annan grej. Här känns det ju bara som att han hycklar deluxe. Och varför undviker han, som flitig offentlig skattedebattör och -uppmanare, att propagera för det fina i att ta ut pengar som utdelning om det nu är helt lugnt att göra så? Men jag kan förstå din hållning - själv tycker jag som Uvell skrev i artikeln:

"Tycker att det finns ett gäng fin-vänster med hög godhetsprofil som självupptaget på sina plattformar talar om vad alla andra borde göra men sitter på jäkligt höga hästar själv när det kommer till moral."

Det här blir lite av ett sidospår men man måste komma ihåg Alex inte väljer att "sätta pengarna i bolag". Teoretiskt sett skulle han kanske kunna bli anställda av IF och få lön av det bolaget men det vore bara krångligt. Istället är de ju så att Alexs bolag fakturerar IF och de andra sponsorerna. Samma sak när han gör konferenciergig och andra jobb. Senast han var anställd vara kanske när han höll på med humorsajten 1000apor på MTG men han kanske fick betalt via bolaget även då.

Att ta ut pengarna som utdelning (inkomstslaget kapital) är inte krångligare än att ta ut dem som lön (inkomstslaget tjänst). Så man kan iaf. anklaga honom för att "genom ett krångligt skatteupplägg undvika skatt".

Man kan ju se det som en skala där jobbskatteavdrag är på ena kanten (jobbskatteavdraget är ju i princip helt omöjligt att undvika då man får det automatiskt.) Och sätta sitt bolag utomlands i ett skatteparadis med någon tillspetsad struktur på den andra kanten.

Alexs upplägg ligger ju någonstans i mitten och det är klart det kan finnas utrymme för kritik om man tar allt för höga brösttoner i skattedebatten och samtidigt gör så.

Personligen har jag dock inga problem med det eftersom han har ett helsvenskt AB och följer antagligen skattelagstiftningen till hundra procent.

Den här frågan uppstår för att man vill ha en proggressivitet för löninkomst men har en platt skatt på 30 % för kapitalinkomst.

Om svenska folket tycker reglerna är för generösa så får de rösta på politiker som vill öka beskattningen av fåmansbolag. Om man följer lagen har man per definition gjort rätt för sig enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Kan ju vara så att man inte vet hur mycket vinst företaget gör efter ett år, om det nu visar sig bli en fin stor vinst så kan man ta en fin utdelning.

Kanske inte så intressant att ta en ashög lön som det kanske inte ens finns pengar till?

Men att han klagar över att han är pank är ju iofs lite väl magstarkt (inte hört senaste podden men kommer ihåg att han pratat om sitt halvfärdiga badrum, säkert ett av 4 st)

Nej, så funkar det inte. Utöver de pengarna som ska till Alex så finns det i knappt några kostnader i bolaget. Kostnaderna för skrivarresor till London och nya puffskydd till podcastmickarna blir bara en bråkdel i förhållande till de pengarna som Alex tar ut som lön och utdelning.

Så, precis som Arctic Monkey skriver finns det inga bolagsekonomiska hinder för att ta ut allt som lön om han skulle få för sig att vara "supersossig".
Citera
2014-11-06, 09:50
Medlem
camejos avatar
http://www.dn.se/kultur-noje/lysande-lyssning-har-ar-natets-27-basta-podcasts/

Ska bli spännande att höra hur de reagerar på att ha inte ha kvalificerat till listan på de 27 bästa podcastarna.

Jag har mina aningar hur det kommer att låta.
Citera
2014-11-06, 10:06
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
http://www.dn.se/kultur-noje/lysande-lyssning-har-ar-natets-27-basta-podcasts/

Ska bli spännande att höra hur de reagerar på att ha inte ha kvalificerat till listan på de 27 bästa podcastarna.

Jag har mina aningar hur det kommer att låta.

Fast på den listan finns ju inga "kändisar-pratar-poddar" med, så det finns väl ingen anledning för dem att bli sura. Det där är ju mer kulturpodcasts.

PS.

Bra att orbiter dictum hamnade i topp! Lätt Sveriges bästa pod.
Citera
2014-11-06, 10:37
Medlem
camejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Fast på den listan finns ju inga "kändisar-pratar-poddar" med, så det finns väl ingen anledning för dem att bli sura. Det där är ju mer kulturpodcasts.

PS.

Jo, det har du rätt i. Läste artikeln för slarvigt.
Citera
2014-11-06, 14:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

PS.

Håller med. (Obiter dictum)
Citera
2014-11-07, 14:33
Medlem
bill claytons avatar
Återigen blev Sigge så erbarmligt långrandig som han så ofta har en tendens att bli.

Det är synd när förra veckans avsnitt var så bra att han pajade det här avsnittet.
Citera
2014-11-07, 19:19
Medlem
Reggaemans avatar
Har nu även slutat lyssna på den här podcasten...
Citera
2014-11-09, 16:05
Medlem
Brainmydamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Har nu även slutat lyssna på den här podcasten...
Riktigt där är jag inte än, men reklam hit och dit får mig att överväga det.

Hoppas innerligt att if säger upp sponsringen av podden så att Alex och sigge inser hur jävla jobbigt det är att lyssna på. Eller iaf ber dom nämna if i början och sedan inte linda in det i segment och dylikt.

Tänkte först både beställa deras vin och gå på deras föreställning men att pracka på mig detta telefonförsäljare style har fått mig att avstå.

Likt mina vänner har jag inte gett upp denna podd ännu, får se om if kan tala herrarna till rätta! Annars slutar nog även jag lyssna..
Citera
2014-11-09, 16:18
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainmydamage
Riktigt där är jag inte än, men reklam hit och dit får mig att överväga det.

Hoppas innerligt att if säger upp sponsringen av podden så att Alex och sigge inser hur jävla jobbigt det är att lyssna på. Eller iaf ber dom nämna if i början och sedan inte linda in det i segment och dylikt.

Tänkte först både beställa deras vin och gå på deras föreställning men att pracka på mig detta telefonförsäljare style har fått mig att avstå.

Likt mina vänner har jag inte gett upp denna podd ännu, får se om if kan tala herrarna till rätta! Annars slutar nog även jag lyssna..

Visst, deras sätt att distribuera sponsen gör mig tokig och förstör extremt mycket men det är inte bara det som gör att jag slutar lyssna, känner även att deras samtal nuförtiden och sedan en tid tillbaka bara går på tomgång, det är bara samma jävla segment med
Sigges analyser, Alex skryt och att han känner sig kränkt och deras barn hit och dit, det har blivit jävligt långtråkigt att lyssna på enligt mig :/
Citera
2014-11-09, 17:17
Medlem
ilchino-ilsovranos avatar
Tittar in i den här tråden nån gång i kvartalet och fascineras varje gång över HATET som råder. Tråden dör aldrig, för folk fortsätter att lyssna. Men det är INGEN som gillar podden, alla verkar hata den. Det är samma personer som skriver att podden är skit och piss nu som det var för tre månader sedan. Och så återigen detta med att klaga på reklamsegmenten. Förstår ni hur sinnessjukt det är? Två personer lägger ner ett par arbetsdagar i veckan för att ge er helt gratis underhållning c.a 60 min/vecka och ni sitter och klagar över att de bakar in reklam på 2-3 min i varje podd? Hur mår ni?
Citera
2014-11-09, 19:26
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilchino-ilsovrano
Tittar in i den här tråden nån gång i kvartalet och fascineras varje gång över HATET som råder. Tråden dör aldrig, för folk fortsätter att lyssna. Men det är INGEN som gillar podden, alla verkar hata den. Det är samma personer som skriver att podden är skit och piss nu som det var för tre månader sedan. Och så återigen detta med att klaga på reklamsegmenten. Förstår ni hur sinnessjukt det är? Två personer lägger ner ett par arbetsdagar i veckan för att ge er helt gratis underhållning c.a 60 min/vecka och ni sitter och klagar över att de bakar in reklam på 2-3 min i varje podd? Hur mår ni?

Jag har slutat. För länge sedan för att de ljuger och är ointressanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in