2014-11-06, 00:40
Medlem
JayGatsbys avatar
Hmm, okejdå.
Citera
2014-11-06, 01:00
Medlem
qhz.s avatar
Återigen en ohotad vinst för Bayern München. Självklart inget överraskande. Skönt dock att få ett kvitto på att det i den första matchen bara var en tillfällig kollektiv kollaps och att man inte är riktigt såååååå långt efter de europeiska topplagen, även om man så klart fortfarande har en bit kvar.

I kvällens match satte man åtminstone försvarsspelet någorlunda, speciellt med tanke på hur mycket Bayern ändå skapade och framför allt ägde boll. Svårt att säga om det i första hand berodde på ett mer defensivt balanserat lag eller om man bara var med på vad som väntade den här gången. Man liksom hade en aning om hur jävla bra Bayern var. Man tog kanske för lätt på uppgiften i första matchen.

Skitsamma. Bara att köra vidare nu. Bygga vidare på det man skapat i Roma. Då menar jag inte bygga vidare med horribla förslag om att spela matcher på colosseum mot Barcelona inför hela världen där man tar betalt via pay per view och tjänar dollars... Näää, jag menar bygga vidare på det man skapat fotbollsmässigt. Med lite vilja och en portion tålamod kan det bära ganska jävla långt för Roma så småningom.

Det vill jag i alla fall tro.

Man blev utskåpade i dubbelmötet med tyskarna. Men samtidigt blev truppen en erfarenhet rikare. Visst låter det riktigt patetiskt klyschigt men kolla tridenten offensivt i Florenzi född -91, Destro född -91 och Iturbe född -93. Är det dom här som ska göra det för Roma på bortaplan mot Bayern München?!? Kanske inte i år eller nästa år eller nästa... Men kanske ännu längre fram. Vilja och tålamod. Man har mycket fint att bygga med.

Nu låter det som att Roma är ute ur CL på mig. Det är man fan inte. Roma lägger sig aldrig ner o bara dör...

Ganska bra utgångsläge för att ta sig vidare. Moskva borta o City hemma. Det hade kunnat se mycket värre ut. Jävligt mycket värre faktiskt.
Citera
2014-11-06, 12:55
Medlem
Ezzelinos avatar
Milan besegrade i går argentinska Copa Libertadores-mästarna San Lorenzo med 2-0 i vad som kallas Trofeo Berlusconi, som inte ens Berlusca själv bryr sig så mycket om. Mål av Pazzini och Bonaventura, och det luftades en del spelare som inte fått någon speltid att tala om. Van Ginkel spelklar igen också.

http://www.football-italia.net/58240/milan-see-san-lorenzo

Citat:
This friendly is usually played against Juventus in August, but was rescheduled this year due to other commitments. The Copa Libertadores holders – and the side supported by Pope Francis – visited San Siro for the 23rd edition of the tournament. President Silvio Berlusconi and CEO Barbara Berlusconi were not in attendance, while there were only 5,153 tickets sold.---

Milan 2-0 San Lorenzo

Scorers: Pazzini 30 (M), Bonaventura 85 (M)

Milan: Abbiati (Agazzi 46); Bonera (De Sciglio 46), Rami, Mexes (Albertazzi 62), Armero; Van Ginkel, Essien (Poli 46), Saponara (Bonaventura 46); Niang, Pazzini (Torres 62), El Shaarawy (Mastour 64)

San Lorenzo: Franco; Prospeti, Fontanini, Yepes (Cetto 74), Mas (Kannermann 67); Ortigoza, Kalinski (Mercier 63), Barrientos; Villalba (Buffarini 63), Matos (Cauterucio 61), Blandi (Veron 61)
Citera
2014-11-06, 14:57
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vidal är tämligen usel och straffmissen kan bli avgörande för Juventus CL-äventyr. Men samtidigt visar Allegri tålamod och visdom med att spela nyckelspelare i form. Pirlo har nu nått dit, men Vidal har ännu en lång väg att vandra. Men om man har större aspirationer än att bara ta sig vidare från gruppspelet så behöver man få de stora spelarna i form.

Formationen av laget är den som han vill ha för framtiden. Det är så han spelar. Att han inte ändrat tidigare var av respekt till ett inspelat och framgångsrikt lag. Spelet kommer att bli allt bättre…

Juventus leder Serie A med tre poäng, och har sex poäng i CL. Förra året vid samma tidpunkt låg Juventus på tredje plats i Serie A, tre poäng efter Roma och hade endast tre poäng i CL efter fyra matcher. Lite perspektiv innan man ger sig på Allegri.

Jag skrev det när Juve låg under med 1-2 hemma mot Olympiakos. Det här CL-gruppspelet känns så extremt viktigt för Juve och italiensk fotboll, så därför tycker jag frågan var berättigad.

Jag är också en Allegri-försvare, så för Juves skull är det bra om han är kvar - vilket han såklart blir. Min fråga kan såhär i efterhand förklaras som raljerande och skrivet i affekt.
Citera
2014-11-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag skrev det när Juve låg under med 1-2 hemma mot Olympiakos. Det här CL-gruppspelet känns så extremt viktigt för Juve och italiensk fotboll, så därför tycker jag frågan var berättigad.

Jag är också en Allegri-försvare, så för Juves skull är det bra om han är kvar - vilket han såklart blir. Min fråga kan såhär i efterhand förklaras som raljerande och skrivet i affekt.
Det var orättvist och onödigt av mig att citera dig. Men för mig var det en ingång till att skriva ett litet försvarstal för Allegri. Och han har onekligen varit ifrågasatt, inte minst på diverse ställen i Sverige, och inte minst av juventini. Så ditt koncisa inlägg är på det viset tämligen representativt och inte alls irrelevant.

Men jag tycker inte om besserwissers som dyker upp i efterhand och mästrar. Jag gör mitt bästa för att undvika det, eftersom det skulle riskera att skribenter inte vågar sticka ut hakan och spekulera. Regeln som jag försöker hålla mig till är att endast lyfta fram dylika inlägg för att hylla dem. Så det var dumt av mig.

De italienska lagen startade europaspelen storstilat, men nu hackar det lite. Kan en (bort)förklaring vara att man efter en intensiv period äntligen har kommit ifatt de andra ligorna i spelade omgångar, trots att man startade minst en vecka efter? Möjligen en liten delförklaring… Samtidigt är Italien det enda landet som har samtliga lag kvar. Och faktiskt är det ännu inte omöjligt att alla kan ta sig vidare.
Citera
2014-11-07, 00:13
Medlem
JayGatsbys avatar
Jaha, Europa League-lagen blandade och gav ikväll. En seger, två kryss och en förlust.

HJK Helsingfors - Torino 2-1
Saint Etienne - Inter 1-1
Napoli - Young Boys 3-0
Fiorentina - PAOK 1-1

Läget i grupperna

Torino - Grupp B
Brügge 8
Torino 7
FCK 4
HJK 3

Pinsam förlust mot ligajumbon från Helsingfors.
Men man ligger bra till.
I nästa match möter man Brügge hemma och kan gruppledningen (dock skåpade Brügge ut FCK ikväll med 0-4 borta så de är inte helt lätta).
I sista matchen möter man FCK borta vilket man tar så som bäst tar man gruppen, som sämst blir man 2a.

Inter - Grupp F
Inter 8
Dnipro 4
Qarabağ 4
Saint-Étienne 4

Märkligt att man kryssat i bägge matcherna i dubbelmötet mot gruppjumbon.
Men gruppsegern ska vara självklar.

Napoli - Grupp I
Napoli 9
Sparta Prague 9
Young Boys 6
Slovan Bratislava 0

Napoli har tuffat på i EL. Sparta Prag utmanar om gruppsegern men Napoli har just dessa kvar borta (man vann 3-1 hemma) samt ligajumbon i sista matchen. Så gruppseger ska inte vara något problem.

Fiorentina - Grupp K
Fiorentina 10
Guingamp 7
PAOK 4
Dinamo Minsk 1

Även Viola har tuffat på bra och åkte på första krysset ikväll. Man har Guingamp borta nästa match (man vann 3-0 hemma) och avslutar mot gruppjumbon hemma. Gruppseger bör vara given.

Slutsats
Medan CL-lagen hänger kvar och kanske tar sig vidare som grupptvåor med sista livlinan så har EL-lagen kämpat på bra och kan alla 4 sluta som gruppsegrare.

Onekligen ett tecken på att man tar detta på allvar!
Citera
2014-11-07, 06:54
Medlem
Stefano Mauri. Vem är denne lurige figur? Avstängd i sex månader för inblandning i calcioscommesse. Nu tillbaka och gör mål i Lazios senaste match mot Brillebralles Cagliari. Efter att ha skippat matchen innan pga rädsla för att åka fast för doping efter "halsfluss".

Hittade statistik över mesta målskyttarna bland idag aktiva mittfältare i Serie A:
1. Marek Hamsik (Napoli, 70 gol)
2. Andrea Pirlo (Juventus, 55 gol)
3. STEFANO MAURI (LAZIO, 48 gol)

Jag minns att Mauri under många år under Delio Rossi efter den fina säsongen 2006/07 var oerhört blek. Därefter jättefin under min idol Reja. De senaste säsongerna har jag följt Lazio pinsamt dåligt pga diverse omständigheter. Men det verkar som att han tuffar vidare. Vad händer?
Citera
2014-11-07, 10:03
Medlem
Ezzelinos avatar
Gigi Rivas födelsedag. Firas bäst med några flaskor vin, en cozze-eller napolitanapizza, en bit mozzarella, oliver, valnötter och druvor:

http://nature.desktopnexus.com/get/1482504/?t=pakoh2cb4enr97b2dubug87ug7545c8b6a597f3

http://www.football-italia.net/58306/riva-forever

Citat:
A legend at Cagliari and Italy’s all-time leading goalscorer, Gigi Riva stands as one of Calcio’s all time greats. Giancarlo Rinaldi salutes the birthday boy.

I arrived too late at the Calcio table to feast on his skills. But I do remember his name being a constant shadow over any young striker getting his Italy career under way. You might be good, they said, but you would never be Luigi Riva.

Even the way people pronounced his name appeared to carry a degree of reverence and seemed to roll into one long word: ‘Gigiriva’. I was curious enough to want to know more about this great goalscorer I had never been lucky enough to see play. And, in the days before YouTube, you had to rely on your imagination, newspaper cuttings and the word of others.

The picture I pieced together was an impressive one. Strength, courage and loyalty seemed to be among the qualities most often attributed to the boy from Leggiuno in Lombardy. That, of course, and an unerring eye for goal which took him to the top of the all-time goalscoring chart for La Nazionale - a position from which he has yet to be deposed.
Citera
2014-11-07, 11:02
Medlem
JayGatsbys avatar
Europa League-lagens framgångar gör att Italien nu går om Portugal som fjärde bästa liga.

Man har dessutom dragit in fler poäng än England bland toppligorna; enbart Spanien och Tyskland har varit mer framgångsrika.

http://solocalcio.se/serie-a/uefa-rankingen-italien-gar-om-portugal/
Citera
2014-11-07, 14:21
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Mexes could play from the start against Sampdoria, according to Sky.

Mexés äntligen på väg ur frysboxen. Rent trams att han hamnade där överhuvudtaget, skäms över B&G styr klubben. Har ni gett ut ett kontrakt får ni stå för det gubbjävlar. Han är fortfarande en av de 3 bästa mittbackarna i laget och bör således för regelbunden speltid.

Nu behöver bara Armero få spela också. De Sciglio borde inte ens vara aktuell som vänsterback överhuvudtaget.
Citera
2014-11-07, 17:59
Medlem
snillet_1s avatar
Kanonavsnitt av Calciomania idag! Till och med telefonsamtalet var bra den här gången, med 'Ponne', som verkar ha kommit in i Torino kanonfint. Idag fick han kröna en fin säsongsinledning med landslagsuttagning.

Vet dock inte om jag håller med Gusten i att lag 8-20 i Serie A skulle spela bättre försvarsspel än övriga ligor. Skillnaden är nog marginell, fast jag ser rätt lite BL, PL och LL så andra kan säkert avgöra det bättre. Som jag ser det är inte heller försvarsspelet något speciellt adelsmärke för ligan överlag längre.

Dags att youtuba Delvecchio!
Citera
2014-11-07, 18:12
Medlem
tjenaretjenares avatar
Stofilen Andrea Dossena har nu skrivit på för Lazi.. LA Gala... Nej utan faktiskt för Leyton Orient som tillhör Englands svar på Serie C (League 1).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in