2014-08-13, 14:17
Medlem
elems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gants
Aight.

Ska jag lägga upp en Doodle så får folk anmäla sig som förra året? (Mod får gärna öppna upp fantacalcio tråden i matchprat så inte denna tråden spammas med fantacalcio).

Jag kan ta på mig att registrera ligan om någon fixar forumtråd och medlemmar.
Citera
2014-08-13, 16:59
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Dagens Zeman:

“It is difficult for the system to change if the characters involved are always men who give little importance to the football player.

“I know that in football there are those that only think of making money. I want to fight them.

“From my bench I see men running, not money – I see beating hearts, not coffers.”

The former Roma man then went on to comment on modern-day footballers, and the loss of team spirit.

“This is a professional sport, and we have to work seriously. Pjanic, for example, believes that the pitch is a playground – I think that’s wrong.

“Before the players were part of a group, but now it’s every man for himself with headphones on and surfing the internet.

“I must say that at Cagliari we have a good group. I have a lot of young players who want to work.

“I believe in personal relationships – I hate people using their phones. I want the lads to be playing cards.”

http://www.football-italia.net/54274/zeman-world-cup-cagliari-spirit

Den gode Zeman har såklart en poäng. Calcio är viktigt. Men samtidigt känns det som han kämpar ett förlorande krig mot tiden. Vilket dock är ok för min del...

Tyvärr är väl Zeman den enda kvarlevande med vettiga åsikter angående dagens moderna fotboll. Han har självklart rätt i det han säger och jag fastnade speciellt för det sista citatet:

“I believe in personal relationships – I hate people using their phones. I want the lads to be playing cards.”

Så slående, så sant och vettigt.

Men samtidigt är det som du säger att han kämpar ett förlorande krig mot den där jävla tiden som bara blir moderna och mer pengastinn. Sakerna Zeman rabblar upp är ju negativa saker som genomsyrar samhället i stort. Den här hysterin kring mobiltelefoner och sociala medier.

Att bygga ett fotbollslag idag handlar om individualister och inte kollektivet. Det, misstänker jag, lyser igenom även på bortaresorna eller träningslägren. När Zeman var ung satt man förmodligen och spelade kort, nu kan man väl koppla upp sig och spela kort över internet mot andra i hela världen och då känns lagkamraterna överflödiga.

Nä, det är fan svårt att inte älska Zeman på alla sätt och vis. Så härligt klok och konservativ i sin värderingar när det kommer till fotboll. Han är egentligen allting som den moderna fotbollen inte är. Förmodligen är han också den sista krigaren som försöker stå upp mot fotbollsindustrin, men som ändå är en del av den.

En man i en bur fylld av hungriga lejon. En nagel i ögat på väldigt många. En kliande varböld i röven på ännu fler.

Forza mister Zeman per sempre!
Citera
2014-08-13, 18:48
Medlem
cudders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Ska bli intressant hur det går får Pontus Jansson i Torino, 3 backslinje, satt på bänken mot BP haha
Tar ju självklart tid innan han kan bli en startspelare.
Citera
2014-08-13, 21:18
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Denna värvning flög under radarn för mig, fantastiskt. Välbehövd då Abbiati inte längre håller som första målvakt. Även Armero blev klar nyligen. Får vi se om Balotelli blir kvar, isåfall hade jag gärna sett honom i en släpande roll bakom Pazzini; sen Shaarawy och Menez på varsin sida.

Napoli har en dålig vana att förlora de enkla matcherna. Även Benitez har det.. Fast det börjar ju se bättre ut nu.

Att han blir utsedd påverkar ju inte någon på något sätt, löjlig häxjakt och PK-hets.

Det borde vara vissa restriktioner på antalet utländska spelare, flesta klubbar har så sjukt mycket utländska spelare som bara bytas rundor som spelkort för att få det att se snyggt ut o bokföringen.

Chievo t.ex hade ju en löjlig omsättning på spelare; 60+ typ från alla världens hörn - som aldrig ens suttit på bänken.

Nej, nej, nej.

Du kan inte snacka om häxjakt och PK-hets i det här fallet. Att applicera den svenska debattonen på den italienska blir bara fel. Som sagt, jag tycker att det är en bra idé med krav på fler inhemska spelare i truppen, inget snack om saken. Däremot var det ett extremt olämpligt uttalande som inte går att tolka som annat än väldigt rasistiskt. Inte någon fånig glassrasism. Inte några "sociala strukturer". Inte någon Kinapuffhärva. Nej, det här är helt enkelt ett uttalande som verkligen är oacceptabelt på riktigt och givetvis borde Tavecchio inte få någon maktposition när han uttalar sig som han gör.

-----------------------------------------

Alltså, visst älskar jag Zeman och visst tar han upp en del viktiga poänger. Men det där var mest onödigt gnäll om ni frågar mig. "But now it's every man for himself with headphones on and surfing the internet". Jamen kom igen. Att använda internet och hörlurar, vilket hemskt brott.
Dessutom tycker jag det är fånigt hur han hänger ut Pjanic i media som bevisligen tackat nej till större klubbar än Roma trots att han hittills inte vunnit en enda titel i Italien. Pjanic hade garanterat haft bättre betalt i PSG eller Barcelona.

Synd att Zeman skall hålla på såhär. Bättre att visa var skåpet skall stå med zemanlandia och totaloffensiv.
Citera
2014-08-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero

Alltså, visst älskar jag Zeman och visst tar han upp en del viktiga poänger. Men det där var mest onödigt gnäll om ni frågar mig. "But now it's every man for himself with headphones on and surfing the internet". Jamen kom igen. Att använda internet och hörlurar, vilket hemskt brott.
Dessutom tycker jag det är fånigt hur han hänger ut Pjanic i media som bevisligen tackat nej till större klubbar än Roma trots att han hittills inte vunnit en enda titel i Italien. Pjanic hade garanterat haft bättre betalt i PSG eller Barcelona.

Synd att Zeman skall hålla på såhär. Bättre att visa var skåpet skall stå med zemanlandia och totaloffensiv.

Du har såklart en poäng. Men Zeman säger sin sanning. Du behöver inte hålla med, men han säger och står för den. Apropå frågan om han skulle skaka hand med De Rossi så svarade Zeman att han aldrig haft något problem med honom, men att kanske De Rossi haft problem med honom? Och det handlede inte om Pjanic har hjärta för klubben, utan hur han såg på träningen. Det skulle vara kul.

Och det är fan inget fel med kul. Då och då. Men det ska också handla om smärta, och ta ut sig tills man spyr. De är proffs som får löjligt mycket betalt för att prestera på en fotbollsplan. De ska fan inte bara strykas medhårs. Och om Totti gör det, så ska fan Pjanic göra det.

Han är inte ute efter att bli populär. Då anklagar man inte Del Piero för att vara dopad. Och därmed hela klubben Juventus som var Italiens mäktigaste klubb. Och visar sig ha rätt… Och såklart sin karriär förstörd.

Däremot är han extremt lojal mot sin arbetsgivare. Vilket gör att det kan verka som efterslängar när han väl uttalar sig. Men han stod under kontrakt med Roma tills första juli, vilket gjorde att han inte uttalat sig tidigare.

Det är moral och etik enligt den gamla skolan. Och självklart vill han forma ett lag. Den nya teknologin gör det möjligt att skärma av sig och få kontakt med resten av världen. Då du vill forma sammanhållningen inom en grupp så är detta kontraproduktivt. Det finns en anledning att även Pippo förbjudit mobiler under de tider som laget är tillsammans. Träningar och middagar.

Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
...
Forza mister Zeman per sempre!
Fulständigt jävla lysande inlägg. Du har rätt. Såklart.

Det finns en anledning till att han oftast är väldigt populär hos ultras. Även de tar sin Calcio på allvar, föraktar Calcio Moderno, men samtidigt som de kräver att ägarna investerar i spelare.

Det är den sista biten som visar på en schizofreni som finns även hos ultras i Cagliari. Surret har ökat, förhoppningarna har väckts, Zeman säger de rätta sakerna, men samtidigt så är man orolig över att man säljer etablerade spelare som Astori, Pinilla osv för att ersätta dem med unga spelare utan erfarenhet av spel på denna nivå.

Och på tal om ungdomar…

U21 borta mot Rumänien.

Italia (4-3-3): Bardi (dal 46' Leali); Antei (dal 51' Rugani), Biraghi (dal 77' Dezi), Bianchetti (dal 77' Romagnoli), Zappacosta (dal 65' Sabelli); Cataldi (dal 64' Viviani), Crisetig (dal 65' Benassi), Battocchio; Bernardeschi (dal 46' Longo), Belotti (dal 77' Trotta), Berardi (dal 76' Murru). All. Di Biagio

Men det var ju vänskapsmatch. Så därför förlorade såklart Italien.

Utan att ha kollat bör 19-årige Murru vara den med överlägset mest erfarenhet från Serie A-spel. Han var dock tidigare avstängd från U21 pga den etiska koden. Kan ha varit för att han drog några linor, satte på några horor medan han i marscherade runt heilande i nazi-uniform. Eller nåt…

Apropå Cagliaris Crisitig, så är det en spelare som verkar utmana om Ekdals plats på allvar.
Citera
2014-08-13, 22:42
Medlem
Calogeros avatar
Jag respekterar Zemans åsikter och beundrar honom för hans mod. I vanliga fall.

I det här fallet tycker jag att Zeman överdriver. Han gör en höna av en fjäder. Slåss mot väderkvarnar. And so on.

Givetvis var det mycket vettigt som sades också, men del kunde han faktiskt bara struntat i att ha sagt.
Citera
2014-08-13, 23:22
Medlem
Vill bara kort nämna att min syn på Calcio såklart inte är den enda rätta. Utan det är hur jag uppfattar situationen.

Jag kommer från ett annat håll än många andra som växt upp med FM och FIFA. Sitta vid datorn och få kunskap. Köpa och sälja för att skapa ett lag. Lära sig alla namnen och deras egenskaper för att kunna skapa ett lag. Jävligt många har bättre kunskap än mig om alla dessa spelare.

Jag har däremot hyfsad koll på allt runt omkring. Jag tycker om att snacka med människor. Lyssna.

Det är i mycket en generationsfråga, även om jag vet att det finns old timers även bland de yngre. Inte minst min son. Han är värre än mig, eftersom han vägrar ta till sig ”den andra sidan”.

Poängen är att jag uppskattar diskussionen, eftersom jag till skillnad mot tex Aftonbladet verkligen uppskattar olika. Mina vänner består av kommunister som vill ha väpnad revolution och fascister. Om inte jag är närvarande hugger de varandra i bitar.

Zeman är den sista officiella förespråkaren för den gamla stilen. Som ultras står för.

Ultras står för en klasslös fuck you, you fucking fuck. Till skillnad från t ex England finns alla samhällsklasser representerade. Poängen är att man står upp för färgerna mot alla jävla andra. Mot makten, mot alla utanför färgerna.

Det gör att de pushar spelarna att ge sitt yttersta, ägarna att spendera så mycket som möjligt, men att de vill att det ska vara möjligt för alla att se en match på plats. En dualitet eller om man så vill schizofreni.

Serie As storhetstod var slutet av 1980-talet och hela 1990-talet. Vad man ofta missar är att Italien runt 1990 hade en större BNP än England och Frankrike.

Man var uppe på fjärdeplats då det gäller BNP i världen. Tillsammans med Tyskland hade man gjort en galen resa. Ekonomiskt och socialt. Båda länderna hade problem med inrikes terror från framförallt vänsterextrema grupper. Baader Meinhof och Brigate Rosso.

Italiens statskuld härstammar från då de kämpade sig till att bli en nation genom att besegra Österrike–Ungern.Fullständigt jävla underläge mot en stormakt. Och sedan det kostsamma första världskriget. Och sedan det andra. Och man betalade aldrig av det genom att devalvera till noll, utan man tog det framåt. Men man hade en tillväxt efter andra världskriget som bara motsvaras av Tyskland och Japan. Och det var inget problem att låna om du har hög inkomst med lovande framtid.

Detta stod på sin spets 1990. Därefter har tillväxten varit medioker. Och därmed den italienska ekonomin.

Befolkningen minskar, och eftersom skulden ökar pga de horribla räntorna så ökar även såklart skulden per capita. Detta försöker man nu vända via den svenska modellen, dvs ta in vem fan som helst från Afrika och MENA. Istället för att underlätta för italienarna att skaffa barn. Och ett eget hem.

Vaffanculo! Men poängen är att allt detta påverkar ultras, men framförallt publiken. Och såklart ekonomin i stort. Man kan diskutera arenor osv, men samtidigt så vill vi att ultras ska ha råd att gå dit. Annars dör Calcio.

Allt hänger samman, och min konservatism hindrar såklart snabba framsteg. Jag inser detta.
Citera
2014-08-13, 23:39
Medlem
anteri17s avatar
Förvisso skriver Brille och alla ni andra i tråden (ja, alla i absoluta tal. Ni gör den här tråden.) jävligt bra, vettigt och nyttigt, och det njuter man ju av. Men trots att vi mer passiva läsare av tråden får ökad underhållning genom högkvalitativ läsning nu i mellansäsongen, så vill jag bara att Serie A ska starta igång. Det är så segt att ligan ska starta två veckor efter PL och tre veckor efter Ligue 1. Nu börjar man (jag) få upp ångan för den internationella fotbollen igen efter en tradig sommar och så tvingas man vänta på det bästa. En jävla väntan är vad det är. Och sen är det ett landslagsuppehåll direkt efter första omgången. Jobbigt.
Citera
2014-08-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Förvisso skriver Brille och alla ni andra i tråden (ja, alla i absoluta tal. Ni gör den här tråden.) jävligt bra, vettigt och nyttigt, och det njuter man ju av. Men trots att vi mer passiva läsare av tråden får ökad underhållning genom högkvalitativ läsning nu i mellansäsongen, så vill jag bara att Serie A ska starta igång. Det är så segt att ligan ska starta två veckor efter PL och tre veckor efter Ligue 1. Nu börjar man (jag) få upp ångan för den internationella fotbollen igen efter en tradig sommar och så tvingas man vänta på det bästa. En jävla väntan är vad det är. Och sen är det ett landslagsuppehåll direkt efter första omgången. Jobbigt.

Bra snack.

Problemet som många missar är att Italien börjar senare och slutar tidigare. Och håller ett långt uppehåll under jul och nyår.

Kombinera den betydligt kortare aktiva tiden med CL och EL, så inser man att den extremt täta matchningen utgör ett problem. Detta året är det inte lika extremt som tidigare, men...

Och det är inte tillåtet att vila spelare i Serie A, på det viset som man gör i andra ligor. Skulle du tappa poäng så tar det fan fyr i helvete...

Jag anser att det är vansinne, och att de italienska lagen hade haft en möjlighet att kämpa på mer lika villkor om säsongen börjat tidigare.

Samtidigt så anser alla stackars utlänningar att försäsongen är överjävlig. Att de inte tidigare upplevt något liknande. Och denna träning visar sig ofta nästan ett år senare. Under nästa vår. Det är då de italienska lagen är som starkast. Tyvärr är de numera inte längre kvar i CL. Vafan.
Citera
2014-08-14, 01:01
Medlem
Calogeros avatar
Jag vill förtydliga att jag absolut inte är emot den gamla stilen. Tvärtom, är jävligt konservativ när det kommer till vissa grejer. Frågar du mig är det direkt skadligt att vara såpass beroende av teknologi som vi är idag. Smartphones, iphones, ipads, snapchat och allt vad skiten heter. Kan nästan lova att min generation om några årtionden kommer gå känd som glasögonbärarna då vi är såpass kåta på skärmar som vi är idag. Hade mer än gärna växt upp i en annan tid där saker och ting inte var så himla utvecklat. Det gäller absolut även för calcion.

Kanske var det mest att jag blev irriterad på hur han hängde ut Pjanic sådär. Nåja.
Citera
2014-08-14, 01:29
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Jag vill förtydliga att jag absolut inte är emot den gamla stilen. Tvärtom, är jävligt konservativ när det kommer till vissa grejer. Frågar du mig är det direkt skadligt att vara såpass beroende av teknologi som vi är idag. Smartphones, iphones, ipads, snapchat och allt vad skiten heter. Kan nästan lova att min generation om några årtionden kommer gå känd som glasögonbärarna då vi är såpass kåta på skärmar som vi är idag. Hade mer än gärna växt upp i en annan tid där saker och ting inte var så himla utvecklat. Det gäller absolut även för calcion.

Kanske var det mest att jag blev irriterad på hur han hängde ut Pjanic sådär. Nåja.

Det där har man ju känt ganska ofta. Nu använder jag moderna teknologi väldigt mycket, men just det snabba informationssamhället med dessa ofta meningslösa sociala medier skulle jag gärna slippa. Jag är väldigt inaktiv på mina sociala medier, och det har man ju fått höra. Man ses lite som en utböling om man inte är dagligt aktiv på Facebook eller Instagram. Känner ett fåtal som inte har skiten, och de blir ju sedda som ännu mer udda. Mycket går framåt, och modern teknologi är i regel något bra. Men mycket i dagens samhälle är rent ut sagt skit.

Så för att knyta an lite så har jag all förståelse för Zeman. Bara en sån sak som att vissa yngre människor inte kan sitta och bara vara på en buss utan att lyssna på sin ofta usla musik, eller spela något jävla mobilspel.
Citera
2014-08-14, 13:05
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Bra snack.

Problemet som många missar är att Italien börjar senare och slutar tidigare. Och håller ett långt uppehåll under jul och nyår.

Kombinera den betydligt kortare aktiva tiden med CL och EL, så inser man att den extremt täta matchningen utgör ett problem. Detta året är det inte lika extremt som tidigare, men...

Och det är inte tillåtet att vila spelare i Serie A, på det viset som man gör i andra ligor. Skulle du tappa poäng så tar det fan fyr i helvete...

Jag anser att det är vansinne, och att de italienska lagen hade haft en möjlighet att kämpa på mer lika villkor om säsongen börjat tidigare.

Samtidigt så anser alla stackars utlänningar att försäsongen är överjävlig. Att de inte tidigare upplevt något liknande. Och denna träning visar sig ofta nästan ett år senare. Under nästa vår. Det är då de italienska lagen är som starkast. Tyvärr är de numera inte längre kvar i CL. Vafan.

Hjälp en blåst människa som jag att förstå detta?

Ja jag följer eran tråd slaviskt må ni tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in