2014-10-17, 21:43
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Gamla fina Reggina spelar nu, minns när Massimo Taibi klev ut i Reginatröjan herregud vad Grappa vi drack den kvällen jag och mitt sällskap från Pozzo Strada (var 15-talet år sedan). Vi skulle egentligen inte på matchen däremot så skulle vi på en svensexa i området men den ställdes in då frun kvällen innan hade slängt ringen för att hon misstänkte att hennes framtida man Antonio varit otrogen. Rätt hade hon då det visade sig att vår goda vän Antonio varit med en rätt så mycket yngre tjej, en tjej som visade sig vara kusinbarn till Simone Perrotta.

Ja vilken resa men roligt hade vi.
Fantastisk litet stycke text. Jag tror dock att den skulle bli ännu starkare om man helt utelämnade punkt, för att framhäva den Joyce-aktiga medvetandeströmkänslan:

Gamla fina Reggina spelar nu, minns när Massimo Taibi klev ut i Reginatröjan herregud vad Grappa vi drack den kvällen jag och mitt sällskap från Pozzo Strada (var 15-talet år sedan) då vi egentligen inte skulle på matchen, men däremot på en svensexa i området, som dock ställdes in då frun kvällen innan hade slängt ringen för att hon misstänkte att hennes framtida man Antonio varit otrogen, vilket hon hade rätt i, skulle det visa sig, då det framkom sig att vår goda vän Antonio varit med en rätt så mycket yngre tjej, en tjej som visade sig vara kusinbarn till Simone Perrotta.
Senast redigerad av Villon 2014-10-17 kl. 22:37.
Citera
2014-10-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Angående kvällens match så finns det ingen anledning att förvänta sig motsättningar på läktaren. Det kan vara en av Italiens äldsta gemalleggio? Har för mig att det började under 1970-talet?

Jag håller ett särskilt öga på Vicenzas anfallare Cocco, som hade en fin säsong hos AlbinoLeffe 2011/2012, men som sedan somnat in målmässigt. Hoppas att han lyckas bättre i Vicenza.

Tittade bara till matchen då och då. Så jag har ingen riktig överblick.

Cocco tog några steg fram i exakt rätt sekund, och framspelningen från Laverone var perfekt. Cocco avslutar direkt på volley i mitten av straffområdet. Riktigt vackert! Och Vicenza kunde rättvist gå till halvtid med en ledning.

Kul också att se Guana. Mannen som för tusen år sedan var en liten hårig parvel som spelade boll i Brescia med Pirlo och framförallt Baggio, men som nu alltså spelar i Pescara.

Pescara hade sedan en boll inne som blev bortdömt för offside, och Vicenza en efter att Cocco boxat bollen. Båda domsluten var riktiga. Och sedan ett högst tvivelaktigt rött för Pescara. Därefter följt av en tveksam straff. Direkt efter fick såklart Pescara sin straff. 2-1. Intensivt och spännande in i det sista.

En match som lätt hade kunnat urarta. Men, nu var det ju ingen vanlig match.

Efter balkaniseringen och hatet efter Serbien mot Albanien, och såklart hela efterspelet till Juventus mot Roma, är det fint att se banderoller som “Pescara nel cuore, Vicenza amore”. En trevlig fredagsmatch med skön stämning.

*

Lysande skildring av tjenaretjenare och förbättring av Villon.
Citera
2014-10-18, 22:07
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Inga ord om att Joe Tacopina, tidigare partner i Roma, nu har tagit över Bologna?

Säger att han vill importera Roma-modellen till Bologna och ska renovera arenan. Låter fint. Vågar man hoppas på att Bologna blir ett övre mittenlag inom 3-5 år? Ett 90-tals-Parma i 2010-talet?

Ska utländska ägare börja köpa in sig i Calcio så känns ju italienareamerikaner som det allra bästa alternativet.
Respekt och kärlek för förfädernas hemland, amerikaner som kan tjäna pengar osv.

Inte araber och ryssar som kanske tröttnar en dag helt plötsligt.
Citera
2014-10-18, 22:09
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Enligt min kontakt i Madonna del Pilone så har det börjat skära sig rejält mellan Juventus och Vidal men även mellan Juventus och det Chilenska fotbollsförbundet.
Har det hänt något med Vidal att han helt plötsligt börjar spåra?
Citera
2014-10-18, 22:41
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Enligt min kontakt i Madonna del Pilone så har det börjat skära sig rejält mellan Juventus och Vidal men även mellan Juventus och det Chilenska fotbollsförbundet.

Inte så konstigt när man går ut och säger att Vidal känner smärta i sitt knä för att sedan spela honom full tid i två matcher.
Citera
2014-10-19, 15:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Ska utländska ägare börja köpa in sig i Calcio så känns ju italienareamerikaner som det allra bästa alternativet.
Respekt och kärlek för förfädernas hemland, amerikaner som kan tjäna pengar osv.

/.../
Jo, tror också att de kan såväl förstå italienarna som få deras förtroende.
Citera
2014-10-19, 15:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Ur matchprat helgen 18-19/10 2014:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det är en discussion som vi fort intensivt och ganska djupt i Calcio-tråden. Men eftersom allt hela tiden föraändras så är det en discussion som ska föras ständigt.

Och jag kan hålla med om att man behöver bredda publiken. Få dit familjerna. Men inte på bekostnad av Ultras.

För och faktiskt även nackdelar med nya arenor har vi också brottats med.

Finns massor att grotto ned sig i, men det kan vara svårt i matchprat.

Ta upp det i den riktiga tråden så får vi se om det blir diskussion.
En sak jag tycker är viktig är att ha renodlade fotbollsarenor så att publiken kommer närmare (f f a vid målen...). Är dock en fråga om resurser; det kostar ju att driva två arenor i stället för en oavsett vilka som pröjsar.

Den där frågan om ultras är viktigt, men jag vill reflektera lite kring den.
Ultras (läs: kärnsupportrarna) är av tradition klubbens bas. Men om "icke-ultras", dvs familjer och vanliga "Svenssons" (Rossi, Smith, Schmidt etc) övergår till att bli den trogna "stora" publikskaran. Vem är de egentliga ultras i en sån situation? Vilka är klubbens själ? Vilka är de som går på matcherna och betalar och tillför stämning och hejar på satt lag?

Fotbollen tillhör folket. Men om ultras skrämmer bort folket?

Att anse att ultras är "bättre" publik tycker jag kan jämföras med kultursnobberi.

Samtidigt är jag emot en utveckling med VIP-publik och enbart pysmys.

Tror inte att ultrasfenomenet i betydelsen hängivna supportrar kommer att försvinna. Italien är traditionsrikt, i italien är den regionala känslan stor, i Italien "pyntar" man sig (det är bara att kolla på Palion...) och uttrycker sig estetiskt, i Italien lever man med.

Som jag nämnde i matchtråden så är det - som jag uppfattar det - mycket folk på välgörenhetsmatcher och stämningen är god. Även i andra publika sammanhang är det hög stämning.
Citera
2014-10-19, 16:58
Medlem
Ullenobehags avatar
Inte Marquez bästa match precis hehe!

Gött med 3 poäng, och att Honda är i storform

Ganska sjukt att feminist TV4 visade damfotboll med 2(!!) kommentatorer istället för Milan matchen
Citera
2014-10-19, 17:00
Bannlyst
Såg att pontus jansson fick spela idag nu när Glik fick rött i förra matchen.
Som MFF:are vill man ju att de ska gå bra för han.
Såg att de blev hållen nolla nu iaf.
Han var ju bra mot Club brugge.
Kan han spela sig in i elvan snart?

Verkar som att han spelas på den centrala bakposten, så verkar som om att han är back up till Glik bara för tillfället
Citera
2014-10-19, 17:17
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Såg att pontus jansson fick spela idag nu när Glik fick rött i förra matchen.
Som MFF:are vill man ju att de ska gå bra för han.
Såg att de blev hållen nolla nu iaf.
Han var ju bra mot Club brugge.
Kan han spela sig in i elvan snart?

Verkar som att han spelas på den centrala bakposten, så verkar som om att han är back up till Glik bara för tillfället
Ja, jag såg endast andra halvlek men han gjorde det bra. Några fina brytningar, någon hörnretur som var riktigt nära att sitta och någon soloraid med boll från mittbackplatsen likt de man kunde se i Malmö. Kul om han får mer speltid nu och på riktigt kan utmana om en plats i EM-kvaltruppen.
Citera
2014-10-19, 20:01
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/italien/article19721833.ab
Underbart pontus!
Citera
2014-10-20, 21:49
Medlem
Från matchtråden:
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Rocchi ska intervjuas i RAI om matchen Juve-Roma. Tror det sänds imorron. Hade för mig att italienska domare var försedda med munkavle. Men det är lika bra att man går till "källan". Såg matchen och visst tappade han den, men jag upplevde det som att det gick åt bägge hållen.
Rocchi har som sagt talat ut. Tagit på sig misstagen. Rakryggat.

Såg inte framträdandet, men han verkar ha hanterat det bra. Gjorde en rimlig analys av matchen och sitt eget agerande. Hoppas att det avväpnar situationen något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in