Ur matchprat helgen 18-19/10 2014:
Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Det är en discussion som vi fort intensivt och ganska djupt i Calcio-tråden. Men eftersom allt hela tiden föraändras så är det en discussion som ska föras ständigt.
Och jag kan hålla med om att man behöver bredda publiken. Få dit familjerna. Men inte på bekostnad av Ultras.
För och faktiskt även nackdelar med nya arenor har vi också brottats med.
Finns massor att grotto ned sig i, men det kan vara svårt i matchprat.
Ta upp det i den riktiga tråden så får vi se om det blir diskussion.

En sak jag tycker är viktig är att ha renodlade fotbollsarenor så att publiken kommer närmare (f f a vid målen...). Är dock en fråga om resurser; det kostar ju att driva två arenor i stället för en oavsett vilka som pröjsar.
Den där frågan om ultras är viktigt, men jag vill reflektera lite kring den.
Ultras (läs: kärnsupportrarna) är av tradition klubbens bas. Men om "icke-ultras", dvs familjer och vanliga "Svenssons" (Rossi, Smith, Schmidt etc) övergår till att bli den trogna "stora" publikskaran. Vem är de egentliga ultras i en sån situation? Vilka är klubbens själ? Vilka är de som går på matcherna och betalar och tillför stämning och hejar på satt lag?
Fotbollen tillhör folket. Men om ultras skrämmer bort folket?
Att anse att ultras är "bättre" publik tycker jag kan jämföras med kultursnobberi.
Samtidigt är jag emot en utveckling med VIP-publik och enbart pysmys.
Tror inte att ultrasfenomenet i betydelsen hängivna supportrar kommer att försvinna. Italien är traditionsrikt, i italien är den regionala känslan stor, i Italien "pyntar" man sig (det är bara att kolla på Palion...) och uttrycker sig estetiskt, i Italien lever man med.
Som jag nämnde i matchtråden så är det - som jag uppfattar det - mycket folk på välgörenhetsmatcher och stämningen är god. Även i andra publika sammanhang är det hög stämning.