2014-11-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kan inte klaga.

Två frågor:
1. När bränslet och syreblandningen i en raket reagerar med varandra, kommer de då att expandera i gasform med stor kraft?
2. Om JA på fråga 1: Enligt Newtons tredje lag, vad borde hända med en raket som bara släpper ut denna expanderande gas i en riktning?

Vad saknas, menar du? Du frågade vad det var, jag svarade. Jag ser inte problemet?

Du glömde förresten (av misstag, naturligtvis) att berätta vad helikoptern hade för relevans?

Du glömde också bort att berätta vad du baserar ditt påstående om att det var en myt att man behöver en viss fart för att undkomma jordens gravitation?'

Och hur var det med månens storlek?

Nej, inte i vakuum, reaktion och motreaktion du vet. Vad menar du med expanderande gas? Kan
gas existera utan tryck?

Påståendet att massa är lika med gravitation är bara trams. Du kan ju inte förklara det. Hur är det
men Einsteins krökningar i tid och rymd?

Att resa till månen med helikopter är en så kallad tankelek.

Det är en myt att raketer måste uppnå en viss hastighet för att övervinna jordens gravitation.
Klart!
Citera
2014-11-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Det borde medföra att det blir vakuum i en varmluftballong i och med att gaslågan förbrukar syret. En jetmotor är oanvändbar eftersom den förbrukar syret i den luft som pressas genom motorn. Syret i bilmotorns förbränningskammare förbrukas. Ändå expanderar gasen och trycker kolven neråt. Eller tror du att det blir undertryck i kammaren och kolven sugs uppåt?

Varför skulle bli vakuum? Varmluftsballongen brännare förbränner syre och skapar undertyck i
ballongen som lufttrycket utanför ballongen strävar efter att utjämna genom att trycka in luft
underifrån och därmed trycka ballongen uppåt. Faktum är att du skulle kunna använda en upp och
nervänd raketmotor med samma resultat om man bortser från en del praktiska problem.

Jetmotorn funkar enligt samma princip som raketmotorn Skillnaden är att jetmotorn med fläktar
pressar in luft/syre från atmosfären till förbränningskammaren medan raketmotorn tar syret från
tankar.

Ja, explosionen i bilmotorns cylinder förbrukar syret och skapar undertryck men ny luft pressas in
av lufttrycket i atmosfären. Tejpa igen luftfiltret på din bil så kan du testa hur bra motorn funkar
efteråt.
Citera
2014-11-07, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Nej, en raket förbränner inte atmosfäriskt syre, allt som behövs för förbränningen ingår i bränslet. Det som händer är att blandningen expanderar explosivt, och eftersom den bara har ett håll att ta vägen, trycks raketen åt andra hållet. Tänk dig att du står på ett par skridskor och kastar en hyfsat tung grej rakt fram - du kommer att åka bakåt. Det är exakt samma princip.

Varför sker all förbränningen av bränslet i atmosfären utanför munstycket? Hade det inte varit
enklare att bara låta bränsleblandningen ”expandera explosivt” ut genom munstycket och bara med
det slunga raketen framåt? Raketmotorns enda uppgift är att förbruka så mycket syre som möjligt i
atmosfären för att skapa undertryck.
Citera
2014-11-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej, problemet var att jag bortsåg från att du skrev att det var en myt att en raket måste övervinna eller uppnå en viss hastighet.

Jag tolkade dig alltså som att du enbart menade att det var en myt att det krävdes en viss hastighet. Men sen när jag kollade närmare på kontexten så insåg jag att det inte var alls självklart att den delen skulle bortses ifrån, vilket ställde saken i en helt annan dager.

Håller med, det var slarvigt skrivet. Ibland råkar det bli helt fel men du tolkade det rätt, alla fall i början. Är lite nyfiken vad du har för åsikter angående månresor med luftballong eller helikopter om atmosfären hade sträckt sig till månen.
Citera
2014-11-07, 11:33
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
SpaceX provar sin raket, i vacuum.
Hur ser den kammaren ut?
Citera
2014-11-07, 11:47
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Hur ser den kammaren ut?

Något i den här stilen.
Citera
2014-11-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
SpaceX provar sin raket, i vacuum.

Hur gör de det enligt dig?

Låt mig gissa, du kommer att kontra med "hur vet du att det är vacuum?".

Ja, det är fejk. Det går inte att skapa 100 procent vakuum här på jorden. Om det hade funnits tillräckligt starka pumpar för skapa äkta vakuum så hade vakuumkammaren helt enkelt imploderat.
Citera
2014-11-07, 12:02
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Ja, det är fejk. Det går inte att skapa 100 procent vakuum här på jorden. Om det hade funnits tillräckligt starka pumpar för skapa äkta vakuum så hade vakuumkammaren helt enkelt imploderat.
Se filmen ovan.
Citera
2014-11-07, 12:22
Medlem
Citat:
Jetmotorn funkar enligt samma princip som raketmotorn Skillnaden är att jetmotorn med fläktar pressar in luft/syre från atmosfären till förbränningskammaren medan raketmotorn tar syret från tankar.
Grattis, där har du faktiskt rätt. Luften som sugs in i jetmotorn och den gas som bildas i raketmunstycket värms upp och skjuts iväg med hög hastighet bakåt. Du får samma effekt som när du står med skridskor på isen och kastar ett bowlingklot. Du åker iväg åt andra hållet.
Citera
2014-11-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Grattis, där har du faktiskt rätt. Luften som sugs in i jetmotorn och den gas som bildas i raketmunstycket värms upp och skjuts iväg med hög hastighet bakåt. Du får samma effekt som när du står med skridskor på isen och kastar ett bowlingklot. Du åker iväg åt andra hållet.

Vad tror du händer här?
http://www.youtube.com/watch?v=tyINNUaXa8Q
Hade reaktionen varit samma i vakuum?
Citera
2014-11-07, 14:07
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Vad tror du händer här?
http://www.youtube.com/watch?v=tyINNUaXa8Q
Hade reaktionen varit samma i vakuum?

Frågar du för att du inte vet själv eller?

Vad tror DU hade hänt i vakuum?
Citera
2014-11-07, 15:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, inte i vakuum, reaktion och motreaktion du vet. Vad menar du med expanderande gas? Kan gas existera utan tryck?

Vad spelar det för roll om det är vakuum eller tryck där innan? Likväl kommer ju reaktionen producera mängder med gas, som i sin tur kommer att skapa tryck och utöva kraft. Jag ser inte problemet?

Om något borde väl snarare raketmotorn funka BÄTTRE i vakuum eftersom du då får något större tryckskillnad mellan reaktionen och omgivningen utanför raketmotorn och därmed potentiellt något högre utgångsfart från utblåset?

Citat:
Påståendet att massa är lika med gravitation är bara trams.

[Jag bortser från stunden från att du inte återger det jag skrev på ett korrekt sätt, jag skrev att gravitation är en (attraherande) kraft som uppstår mellan massor, inte att gravitation = massa. Så jag utgår från att du helt enkelt skrev fel eller inte förstod vad jag skrev]

Är det? Har det någonsin upptäckts en enda massa som inte utövar gravitation på andra massor?

Citat:
Du kan ju inte förklara det.

Du bad mig inte förklara hur/varför det fungerar som det gör. Du frågade vad det var, vilket jag svarade på: En kraft som uppstår mellan massor. Jag hoppas att skillnaden mellan "vad det är" och "varför det uppstår" borde framgå även för dig?

Citat:
Att resa till månen med helikopter är en så kallad tankelek.

Det förstår jag mycket väl. Jag ser bara inte relevansen av tankeleken för ditt påstående att man inte behöver övervinna jordens gravitation. Men det kanske du kan utveckla?

Citat:
Det är en myt att raketer måste uppnå en viss hastighet för att övervinna jordens gravitation.Klart!

Så du argumentet för att ditt myt-påstående är sant är att det är sant att det faktiskt är en myt? Vet du vad ett cirkelargument är?

Hur stor är månen i förhållande till jorden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in