Citat:
Ursprungligen postat av
commandaria
Det har varit och är mycket runt Yara som för mig är obegripligt. Ondskan i ev fimparen/ ev barn och ev kvinnomisshandlaren morbror Rami och knölpåken Madi...
Bioföräldrarna?
Förhörde de sig inte om Yaras MAT, SOVPLATS, HÄLSA/HYGIEN, KAMRATER och liv i övrigt när det skypades var och varannan dag?
Som ansvarsfull/kärleksfull förälder är man lyhörd för sitt barns behov!
Våra s k skyddsnät? Socialtjänst?
Bioföräldrarna förhörde sig om Yara.
Detta kan man få veta en del om när man läser förhöret med biopappan.
Jag började skriva av det, men jag tycker faktiskt att man kan skaffa info själv också, så var så goda, det finns här:
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fminfil.org%2Fp5O5geb9bf%2 FForhor_med_Mohammed.pdf
Men som en "trailer" kan jag kopiera in en del här (fortsättningen blir ganska intressant).
s.60 i FUP, 7 i protokollet
Om kontakten mellan familjen i Gaza och Yara /ofta på Skype, men mest med mamman eftersom han själv jobbade/:
"Vänta lite, hon har inte sagt att hon har alltid en rädsla i ögonen. Men låt mig fortsätta beskriva för honom. When I looked to the webcam, she looked. She supposed to look to the webcam; always she ... she supposed to look at the cam, so her eyes must be on the cam when we talk. When we talk we, I fell always someone behind the cam. Telling her, because she always look at cam, she
(tekniska problem, sedan tar F upp tråden och säger "Du beskriver att hon flackar med blicken"
Pappan: Jag sa inte, jag sa inte att hon flackar med blicken. Jag sa att hon var rädd.
/F du upplevde att det fanns någon annan bakom henne/
Behind the webcam; ja alltså, det var så ...hon var rädd, men efter ett tag sa att hon tittade på tecknade filmer. Men hon var ju i köket och det finns ingen som har en TV i köket."
Tekniska problem så stora att man måste skjuta upp till en annan dag
frågan tas upp den 10/6
Pappan demonstrerar för F hur det var:
"Nu vill jag titta på dina ögon som om du var en webcamera. Jag tittar på henne och försöker liksom och ha ögonkontakt då hennes ögon flackar lite dit. Det verkar som om det fanns någon person bakom kameran som säger till henne eller delegerar henne hur hon ska bete sig.
/F. ... att hon var onaturlig när hon gjorde detta?/
Pappa "ja,mycket. Och det kritiserade jag mer än en gång.
... de senaste 6-8 månaderna ...Jag frågade dem, jag sa till dem varför tittar hon på det sättet? Då säger dem hon sitter och tittar på tecknat. Tecknade filmer. Men jag sa' nej, det gör hon inte.
/förändring över tiden?/
Nej nej, samma sak, Samma blick. Till och med specifikt när jag själv personligen varje gång talade med flickan, jag som hennes pappa. Då började Amani skrika,tala högt irritera sig över små saker. Och jag brukade säga till dem snälla, när jag pratar med min dotter då vill jag att det ska vara lugnt. Det kändes som att varje gång jag skulle prata med henne, att det var någon som skrek, någon som höjde rösten. Jag bad om att det skulle vara lugn och ro.
/senaste tiden såg ni skador? var hon ledsen eller annat?/
Ledsen, nej aldrig. Men märken det har vi sett. Och hennes mamma var mycket arg över detta: Dem märkena har vi frågat om i skolan ...