Citat:
Ursprungligen postat av
Svinken
som rubriken lyder handlar detta om stackars Agnes som inte fick hålla tal om mens i skolan.
Synpunkter? Rätt/fel?
http://viralt.aftonbladet.se/agnes-16-fick-inte-halla-tal-om-mens-i-skolan/
Citat:
Att heteronormer, transfobi och även kvinnohat genomsyrar hela samhället är inget nytt...
Det var nytt för mig. Det är nästan så att det låter som om NÅGON har hängt på sidor som är mer eller mindre motsatsen till den som vi sitter på just nu. Det måste väl finns någon plats där det är lite mer balanserat, kan jag tycka. Eller hoppas på.
Citat:
Det är platsen (skolan) där jag får undervisa lärarna i feminism och qthb-frågor i stället för tvärtom. Allt jag kan om förtryck har jag lärt mig på internet.
Kanske för att skolan inte ska lära ut offermentalitet och saker som inte har någon grund i fakta?
Citat:
Om det inte vore för alla starka normbrytande twittrare som dagligen skriver om sina erfarenheter, eller för alla informativa Facebook-grupper, så hade jag varit lika patriarkalt hjärntvättad som människorna jag möter i vardagen.
Hjärntvättad lyckas du visst bli i alla fall.
Citat:
Jag föreslog mens och då lät det ungefär såhär från läraren...
Det där gillar jag inte. Vadå "ungefär"?
Citat:
Vi lär oss att ta med hela väskan in på toan, för man vill väl inte visa sig med ett trosskydd i handen?
Du föreslår att vi ska börja skylta med pappret som vi har torkat oss med i rumpan också? Vill inte sätta ord i Agnes mun, men jag är uppriktigt nyfiken. Visst, inte ska NÅGON behöva skämmas över en så naturlig sak, men är det något som man bör skylta med?
Till ämnet (och lite seriösare ton): Tycker att det låter väldigt konstigt och anser att det är fel gjort av skolan. Att som 16årig pojke tycka att mens är äckligt låter väldigt konstigt, fast det kan ju bara vara jag, då jag är betydligt äldre än så.
Tycker annars att artikeln är ganska så vag. Kanske lärarens perspektiv hade behövts?
Detta var nytt för mig. Måste omgående få in det i mitt vokabulär.
Tillägg: Heter det inte HBTQ? Är jag så otroligt efter i samhället?