2014-11-06, 21:05
Bannlyst
som rubriken lyder handlar detta om stackars Agnes som inte fick hålla tal om mens i skolan.

Synpunkter? Rätt/fel?

http://viralt.aftonbladet.se/agnes-16-fick-inte-halla-tal-om-mens-i-skolan/
Citera
2014-11-06, 21:09
Medlem
”Man får prata om precis vad man vill som är socialt accepterat.”, sa läraren.

Jag misstänker att man heller inte skulle få prata om sperma eller diarré även fast det är något naturligt. Dessa arga feminister är så otroligt lättkränkta.
Citera
2014-11-06, 21:11
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Förjävla fel.

Nu är iofs det en övning i svenska så syftet är att lära sig tala inför en grupp snarare än att föra ut ett budskap.

Men vafan, 50% (typ) av eleverna där har mens.. ska det verkligen vara tabu att tala om?
Sen så känns det som att tonårskillar kanske faktiskt skulle behöva lära sig mer om det.

Nu var iofs kriterierna "socialt accepterat", men det är rätt luddigt uttryckt och det borde innefatta basala kroppsliga funktioner.

När jag gick på gymnasiet och hade samma uppgift så fick vi tala om vad vi ville.. det var inget krav på att det skulle vara socialt accepterat.. själv valde jag att tala om censur och yttrandefrihet. Pga att jag valde att använda extremer som exempel så ringde läraren ändå hem till mig och frågade mina föräldrar vad jag egentligen hade för intressen och filmsmak
Citera
2014-11-06, 21:19
Medlem
papercut-ninjas avatar
Varför skulle just killarna bli äcklade? Finns väl tjejer som kan tycka att det är äckligt att höra om andra människors mens också...

Misslyckande av läraren att inte använda tillfället till att anknyta till läroplanens mål kring normkritik, hon kunde istället ha öppnat upp för att alla i så fall kan få prata om testiklar, runka, dildos eller vad de vill.
Citera
2014-11-06, 21:22
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinken
som rubriken lyder handlar detta om stackars Agnes som inte fick hålla tal om mens i skolan.

Synpunkter? Rätt/fel?

http://viralt.aftonbladet.se/agnes-16-fick-inte-halla-tal-om-mens-i-skolan/

Citat:
Att heteronormer, transfobi och även kvinnohat genomsyrar hela samhället är inget nytt...

Det var nytt för mig. Det är nästan så att det låter som om NÅGON har hängt på sidor som är mer eller mindre motsatsen till den som vi sitter på just nu. Det måste väl finns någon plats där det är lite mer balanserat, kan jag tycka. Eller hoppas på.

Citat:
Det är platsen (skolan) där jag får undervisa lärarna i feminism och qthb-frågor i stället för tvärtom. Allt jag kan om förtryck har jag lärt mig på internet.

Kanske för att skolan inte ska lära ut offermentalitet och saker som inte har någon grund i fakta?

Citat:
Om det inte vore för alla starka normbrytande twittrare som dagligen skriver om sina erfarenheter, eller för alla informativa Facebook-grupper, så hade jag varit lika patriarkalt hjärntvättad som människorna jag möter i vardagen.

Hjärntvättad lyckas du visst bli i alla fall.

Citat:
Jag föreslog mens och då lät det ungefär såhär från läraren...
Det där gillar jag inte. Vadå "ungefär"?

Citat:
Vi lär oss att ta med hela väskan in på toan, för man vill väl inte visa sig med ett trosskydd i handen?
Du föreslår att vi ska börja skylta med pappret som vi har torkat oss med i rumpan också? Vill inte sätta ord i Agnes mun, men jag är uppriktigt nyfiken. Visst, inte ska NÅGON behöva skämmas över en så naturlig sak, men är det något som man bör skylta med?

Till ämnet (och lite seriösare ton): Tycker att det låter väldigt konstigt och anser att det är fel gjort av skolan. Att som 16årig pojke tycka att mens är äckligt låter väldigt konstigt, fast det kan ju bara vara jag, då jag är betydligt äldre än så.
Tycker annars att artikeln är ganska så vag. Kanske lärarens perspektiv hade behövts?

Citat:
Snippbärare

Detta var nytt för mig. Måste omgående få in det i mitt vokabulär.

Tillägg: Heter det inte HBTQ? Är jag så otroligt efter i samhället?
Senast redigerad av Spurr 2014-11-06 kl. 21:25.
Citera
2014-11-06, 21:30
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Om det inte vore för alla starka normbrytande twittrare som dagligen skriver om sina erfarenheter, eller för alla informativa Facebook-grupper, så hade jag varit lika patriarkalt hjärntvättad som människorna jag möter i vardagen.

ja så brukar det låta från feminister, specielt angående kvinnor som är antifeminister, man kan tydligen inte vara en självständig full kvinna om man inte är feminist, snacka om kvinnoförakt

Sedan undrar jag om hon verkligen ville hålla ett informativt tal om mens, känns snarare som en såndär galen feminist som målar med mens och annat sjukt äckelpäckel
Senast redigerad av salty-sailor 2014-11-06 kl. 21:33.
Citera
2014-11-06, 21:39
Avslutad
Kanske skulle handla om att killar i klassen börjar berätta "true stories" om kupé-vagnar där sliddjur har sin illaluktande mens, så de blir tillsagda att sätta sig i husdjurs-vagnen.
Citera
2014-11-06, 22:01
Medlem
Hon är duktig och fin men kanske är hon lite naiv tänker jag, man får vara det när man är 16 år. Dåligt gjort av läraren att hon inte fick hålla tal om mens, vem vet kanske läraren blev äcklad.

Mycket bra gjort av henne som verkar vara modig och sympatisk tjej. Ett citat från henne:
Citat:
ag har en fitta och ett par bröst samt identifierar mig som kvinna. Hela mitt liv verkar gå ut på att anpassa mig efter det manliga könet. Jag får inte ha en kropp. Killarna kan ju bli äcklade. Jag får inte ta plats, för då kan ju killarna bli kränkta. När jag och resten av halva jordens befolkning blöder då ska vi inte låtsas om det.

Jag är glad att den här tjejen vägrar acceptera patriarkatet jag tror det också att hon kan inspirera många andra
Citera
2014-11-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Hon är duktig och fin men kanske är hon lite naiv tänker jag, man får vara det när man är 16 år. Dåligt gjort av läraren att hon inte fick hålla tal om mens, vem vet kanske läraren blev äcklad.

Mycket bra gjort av henne som verkar vara modig och sympatisk tjej. Ett citat från henne:

Jag är glad att den här tjejen vägrar acceptera patriarkatet jag tror det också att hon kan inspirera många andra

Precis! Hon borde driva kravet att alla kvinnor som har mens skall uppmuntras att bära ett rött hårband, så vi andra vet att det just nu inte är läge att förvänta sig någon större rationalitet. Fler mensmarkörer i samhället!
Citera
2014-11-06, 22:28
Medlem
Celenos avatar
Ytterligare en tjej som fått hjärnan och självförtroendet förstörd av radikalfeministerna.

Jag tror hon tar mycket större plats än någon av killarna i hennes klass, faktiskt. Hur många av dem har fått sitt skräp upplagt på Aftonbladet?

"Jag får inte ta plats, för då kan ju killarna bli kränkta."

Jag är rätt övertygad om att det är precis tvärtom, även om hon inte själv tror det.

Hon anser att hon är förtryckt för att mens inte var det bästa ämnet att prata om. Hon anser att hon skall få göra vad hon vill, hur hon vill, när hon vill, annars är hon förtryckt.

Men alla andra dagar så trycks pojkarna i klassen ner i skorna, just för att de är pojkar.
Citera
2014-11-06, 22:30
Medlem
Evilyns avatar
Tycker iofs att argumentet till varför hon inte fick snacka om mens var underligt. "killarna kanske blir äcklade".. Ja men bu-jävla-hu. Skaffa ett par kulor och gilla läget. Hälften av jordens befolkning får stå ut med den skiten.
Citera
2014-11-06, 22:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Tycker iofs att argumentet till varför hon inte fick snacka om mens var underligt. "killarna kanske blir äcklade".. Ja men bu-jävla-hu. Skaffa ett par kulor och gilla läget. Hälften av jordens befolkning får stå ut med den skiten.
Och alla människor kissar, bajsar, kräks och blöder.

Enligt den här tråden tål tjejer inte ens att man säger hej till dem, så hur fan ska ni kunna lyssna på utläggningar om bajs? Och framför allt; hur kan ni kräva att nån skall lyssna på era monologer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in