2014-11-06, 20:08
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Plöjt FUP:en nu.

Min slutsats:

Amani har stått för majoriteten av våldet under morddagen med sina tillhyggen (brödkavel och kabel).
Hon verkar vara lågintelligent, hetlevrad och nära nog patologiskt överinvesterad i sin puckade story om händelseförloppet. Hennes ovilja att erkänna, eller att överhuvud taget presentera en redogörelse som är i någon mån förenlig med verkligheten kan mycket väl vara relaterad till blodshämden från Ramis/Yaras klan. Amanis barn är i riskzonen. Det enda hon kan göra i nuläget är att inte förvärra situationen ytterligare för Ramis klan genom att anklaga Rami.

Jag finner det uppenbart att våld är en normaliserad uppfostringsmetod i familjen. Yara har pinats under lång tid, förmodligen primärt av Amani, men definitivt med Ramis goda minne. Rami straffar förmodligen Yara fysiskt då och då, men jag skulle gissa att det då handlar om konkreta bestraffningar av upplevda oförätter, snarare än att aktivt leta efter anledningar att spöa flickan som Amani verkar syssla med.

I mina ögon är det inte troligt att varken Rami eller Amani haft uppsåt att mörda Yara. Hela situationen är alldeles för klantig. Ramis filmer, deras respektive redogörelser, kaoset med ambulansen osv, tycker jag talar starkt för att det var en normal misshandel som gick överstyr.
Vid något tillfälle under kvällen insåg Rami att just denna dag hade hans fru gått för långt och Yara hade avlidit. Han börjar då samla bevis (framförallt videofilmerna han gör) för att kunna belasta Amani med hela skuldbördan.

Därmed inte sagt att Rami har rent mjöl i påsen gällande morddagen. Hans vittnesmål lämnar stora luckor i skeendet, så uppenbarligen döljer han något. Jag tror han döljer sin uppmuntran till eller likgiltighet inför Amanis misshandel av Yara. Rami hade sannolikt inga större invändningar mot Amanis tortyr av flickan, förens flickan faktiskt dog. Först då blev det allvar för Rami, och först då blev han tvungen att agera för att lindra konsekvenserna.

I sitt tidiga förhör nämner Rami att han hört Yara rossla. Hon kippar efter andan i samband med att hon dör.
Denna detalj är helt borttappad av polisen i följande förhör, vilket jag finner synnerligen märkligt. Rami nämner aldrig rosslingarna igen, och ingen insats görs för att placera rosslingarna på tidslinjen.

Underligt, eftersom Rami i senare förhör verkar ge en bild av att han först såg flickan i vaket tillstånd och sedan anträffade henne död. Rosslingarna pekar på att han var närvarande vid dödsögonblicket.

Jag tror att du är så nära sanningen man kommer..
Citera
2014-11-06, 20:12
Medlem
Varför vill förhörsledarna veta så mycket om Amanis släkt? Hon mamnger 9 syskon med förnamn som på detta sätt blir offentliga genom förhörsprotokollen. I övrigt avslöjar hon ingenting som kan skada dem. Det är kanske hennes enda chans att få "nåd" av släkten framöver?

Avslöjar gör däremot Rami om hennes släkt, att de kommit hit under "falskt flagg"... osv.

Kanske det beror på att han anser slaget förlorat och försöker vinna poäng på att vara "ärlig" med de saker som ändå inte skadar honom.
Citera
2014-11-06, 20:20
Medlem
Citat:

Min slutsats:
forts
I mina ögon är det inte troligt att varken Rami eller Amani haft uppsåt att mörda Yara. Hela situationen är alldeles för klantig. Ramis filmer, deras respektive redogörelser, kaoset med ambulansen osv, tycker jag talar starkt för att det var en normal misshandel som gick överstyr.
Vid något tillfälle under kvällen insåg Rami att just denna dag hade hans fru gått för långt och Yara hade avlidit. Han börjar då samla bevis (framförallt videofilmerna han gör) för att kunna belasta Amani med hela skuldbördan.

Därmed inte sagt att Rami har rent mjöl i påsen gällande morddagen. Hans vittnesmål lämnar stora luckor i skeendet, så uppenbarligen döljer han något. Jag tror han döljer sin uppmuntran till eller likgiltighet inför Amanis misshandel av Yara. Rami hade sannolikt inga större invändningar mot Amanis tortyr av flickan, förens flickan faktiskt dog. Först då blev det allvar för Rami, och först då blev han tvungen att agera för att lindra konsekvenserna.

I sitt tidiga förhör nämner Rami att han hört Yara rossla. Hon kippar efter andan i samband med att hon dör.
Denna detalj är helt borttappad av polisen i följande förhör, vilket jag finner synnerligen märkligt. Rami nämner aldrig rosslingarna igen, och ingen insats görs för att placera rosslingarna på tidslinjen.

Underligt, eftersom Rami i senare förhör verkar ge en bild av att han först såg flickan i vaket tillstånd och sedan anträffade henne död. Rosslingarna pekar på att han var närvarande vid dödsögonblicket.

Kan det inte vara så att även om Yara är död så kan luft/rosslingar komma när man t.ex. lyfter kroppen?
Citera
2014-11-06, 20:26
Medlem
Pethruss avatar
Citat:

Min slutsats:

Jag kunde lika gärna ha skrivit det själv. Förutom att jag inte tror att det behöver föreligga någon risk för blodshämnd.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-06 kl. 20:34.
Citera
2014-11-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Jag uppfattar det som att förhörsledaren försöker provocera Amani med att ta upp Ramis porrsurfande. Det lyckas inte. Amani säger ungefär att Rami är herre i sitt eget hus och tittar på vad han vill. Hon är lika lojal mot honom ändå.

Förmodligen har du rätt. Porrsurfandet som ett led i strategin att påvisa att Rami inte älskar henne, är en dålig man och anklagar henne för mordet. Men då tror jag de missar den viktigaste poängen med hennes lojalitet och det är Aminas egen överlevnad.
Citera
2014-11-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag kunde lika gärna ha skrivit det själv. Förutom att jag inte tror att det behöver föreligga någon risk för blodshämnd.

Och vad tror du Rami och Amani tror om den saken?
Citera
2014-11-06, 20:46
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
De kan nog tänkas frukta det.
Citera
2014-11-06, 20:58
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Förmodligen har du rätt. Porrsurfandet som ett led i strategin att påvisa att Rami inte älskar henne, är en dålig man och anklagar henne för mordet. Men då tror jag de missar den viktigaste poängen med hennes lojalitet och det är Aminas egen överlevnad.

I första förhöret nämner Rami att Amani lackat ur på Yara, eftersom Yara har kollat porr på nätet.
Jag tror förhörsledaren vill etablera att porr provocerar Amani, för att sedan fråga om Amani någonsin kommit på Yara med porr, för att sedan fråga om Amani bestraffat Yara för hennes porrsurfande. Typ.
Citera
2014-11-06, 20:59
Medlem
Och ingen av er som reagerar på att Rami gör avbrott i sitt chattande med Ida för att knulla Madi (Madi tar väl då en paus i misshandlandet av Yara) för att efter sexet som varade i cirka 6 minuter återgå till sysslorna, Rami chattar med Ida och Madi plågar sista livet ur Yara.
Citera
2014-11-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kravman
Och ingen av er som reagerar på att Rami gör avbrott i sitt chattande med Ida för att knulla Madi (Madi tar väl då en paus i misshandlandet av Yara) för att efter sexet som varade i cirka 6 minuter återgå till sysslorna, Rami chattar med Ida och Madi plågar sista livet ur Yara.

Min enda reaktion: vi vet inte vad som hände, vilka skador Y dog av (alltså vilka som ledde till emboli), när de uppkom...

Och de misstänkta (läs: skyldiga) säger inget.
Citera
2014-11-06, 21:16
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kravman

Rami försöker ju konsekvent förlänga tiden på sina olika aktiviteter. Det tar 90 minuter att rensa fisk, en timme att steka fisken, en timme att knulla frugan osv. Det är tydligt att han vill framstå som fullt upptagen hela eftermiddagen.
Citera
2014-11-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ja, vad säjer Gazakulturens normer och regler? Det du berättade om tidigare trodde jag gällde där. Dvs. om ett brott sker där i Gaza och förövarna finns där - ja, då gör man som man gör där!Gäller de reglerna också HÄR i Sverige där det finns domstolar och en stor portion demokrati?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in