2014-11-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon sökte väl på anknytning till familj i sverige? De tog väl det skäl de ansåg vara säkrast o bäst.
Tror jag inte är möjligt för en vuxen, om de inte har ett biologiskt barn som redan är här-
Citera
2014-11-06, 16:50
Medlem
Är det bara jag som reagerat på skadorna på Amani i rättsintyget. Tänker inte på handen, utan andra spår av våld mot kroppen. Hon levde ju mest hemma så hon har nog inte slagit sig. Om hon misshandlades så skulle det förklara en del av hennes beteende.
Citera
2014-11-06, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Är det bara jag som reagerat på skadorna på Amani i rättsintyget. Tänker inte på handen, utan andra spår av våld mot kroppen. Hon levde ju mest hemma så hon har nog inte slagit sig. Om hon misshandlades så skulle det förklara en del av hennes beteende.

Jo hon har vissa märken på baksidan av benen som kan vara delvis svårt att orsaka sig själv. Något med u-form också, som på Yara.
Citera
2014-11-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF
Jo hon har vissa märken på baksidan av benen som kan vara delvis svårt att orsaka sig själv. Något med u-form också, som på Yara.

Är det bitmärken kan det förstås ha orsakats av småbarnen.
Även Yaras bitmärken kan ju komma från någon av pojkarna.
Citera
2014-11-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Fyra, fem läkta benbrott är svårt att förklara bort.
Var läser du in benbrott på Amani?
Citera
2014-11-06, 17:33
Medlem
HowHighGs avatar
Citat:
Källa?

BLT skrev att han inte var närvarande under dagens förhandlingar. Hot mot de åtalade hördes i korridoren vid förra förhandlingstillfället. Varför skulle han annars inte ha infunnit sig idag?

I Förhören med pappan berättar han att Yara skickades till Sverige för att genom henne få beviljat uppehållstillstånd i Sverige till hela familjen. Någon som vet hur det kommer att bli med det? Kan väl knappats finnas skäl att de får stanna nu när ungen är död, eller är gravstenen skäl nog att få stanna?
Citera
2014-11-06, 17:34
Medlem
Citat:
Tror jag inte är möjligt för en vuxen, om de inte har ett biologiskt barn som redan är här-
Man kan som myndig i princip inte åberopa anknytning till annan myndig.
Men jag får inte ihop det att Rami gifte sig med Amani. Han kunde väl själv som ogift ha tagit sig till Sverige, totat ihop en historia och fått uppehållstillstånd här. Så jag köper inte resonemanget att han gifte sig med henne för att få komma till Sverige.
Vem kom skrev något om Yaras föräldrar. Hur betraktar man deras handlande i den arabiska kulturen?
Anses deras handlande acceptabelt?
För övrigt tycker jag att Amanis biträde inte verkar vara den vassaste kniven i lådan. Det var direkt olämpligt av honom att komma dragande med att hon tillbringat ramadan i fängelse. Löjeväckande!
Citera
2014-11-06, 17:39
Medlem
Mer funderingar

1 Yara har gjort Madi arg.
Min spontana fråga är. Hur då?. Oftast även när det handlar om psykiga människor (jag kallar Madi för det) måste något hända för att vansinnet ska börja. I detta fall att hon slog Yara och allt hon kan ha gjort.

Så frågan är, vad kan ha hänt? Hade Yara med sig meddelande om att skolan ville göra hembesök? Blev Madi sur för att Yara kanske var på gott humör? Sade Yara något som Madi blev rasande över? Många frågor men inga förnuftiga svar. Det enda Madi gör i förhören är en massa svamlande och "tycka synd om mig" prat. En del kan kanske bero på dålig tolk som inte översätter rätt, det vet man inget om men ändå.

2 Madi hemma och städa.
Med tanke på bilderna i Tekniska Protokollbilagan från lägenheten är det svårt att tro att någon städat lägenheten på väldigt länge. Så uppställt i köket t.ex brukar det nog inte bli på en dag. En massa reklamblad på golvet obäddad säng och allmänt stökigt. Man kan verkligen undra om Madi, som gått hemma hela tiden, inte haft tid att städa.

Har sett samma typ av stökig lägenhet i fallet med Alexander Åhman som blev kidnappad. Tänkte då på lägenheten som han som delade ut reklam hade. Också ett riktigt skitigt ställe.

Avslutningsvis hade jag en video som jag filmade i början av maj utanför huset där Yara dog. Man ser en massa leksaker och grejer som folk lämnat. Jag lämnade också en liten pryl där.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQHDnbB946E
Citera
2014-11-06, 17:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Lite fakta funderingar osv

01 Någon frågade hur lång tid det tog för mig att scanna allt. Första dagen (måndag) stod jag vid scannern ca 3 h 30 minuter. Kort kaffepaus inräknad. Jag hann med att scanna fram till sidan 638.

En komisk sak var bibliotekspersonalens reaktion när hon förstod hur mycket jag skulle scanna. Hon blev typ Nåja. scanningen gick bra och jag hjälpte några låntagare med saker de ville kopiera också. Jag visade aldrig vad papprerna handlade om eller nämnde Flashback.

Nästa dag stod jag i ca 2h 20 min. Det gick snabbare den sista 45 minuterna eftersom en personal visade hur man kunde scanna flera sidor på en gång. Enda dumma var att apparaten hakade upp sig några gånger men det löste sig snabbt.

Innan jag åkte till stan på tisdagen jobbade jag med det jag scannat på måndagen och började lägga upp. Jag hann aldrig börja med jobbet på måndagskvällen.

02 Sekretess. Såg ingen nämna i tåden men jag nämner det. Bilderna från Yaras obduktion var inte med på grund av sekretess. Jag tycker det var bra beslut av rätten att inte ha det tillgängligt för alla. Man förstår att hon hade hemska skador. Finns ingen anledning att se på bild.

Kommer i håg cirkusen kring bilderna av Arboga barnen och alla var arga över att det lades ut publikt. Jag tyckte också de bilderna var rejält otäcka och scrollade förbi dem när jag läste det protokollet.

03 Fup i pappersform och inte PDF. Tja. Det kan finnas olika anledningar till att de gjorde så. En kan säkert vara att försvåra spridning av materialet. Många kan ta illa upp när de läser det hemska som hänt. Tidningarna skriver viss del men går inte in på så många detaljer.

En annan orsak kan bero på Blekinge tingsrätt inställning till PDF. De vill kanske ha allt på papper så att dokumenten inte förstörs. En PDF fil kan ju förstöras eller försvinna. Det kan förvisso papper också men inte lika lätt.

Polisen i Karlskrona kan också ha samma inställning till PDF filer. De skriver först rapport på datorn och skriver sen ut som papper. Så har de dokumenten säkra om datorn går sönder eller nåt.

Tack för ett outstanding arbete, och jag gillar att du lagt ut fupen bit för bit såsom du gjort. Det blir mycket mer lättöverskådligt än när den kommer i en klump.

Du har lagt ner mycket tid och jag hoppas att du får någon timpenning från de insamlade pengarna (var ju rätt mycket) så att du känner att du fått något för det också .. Förutom allas tacksamhet.

Guld till dig.
Citera
2014-11-06, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Mer funderingar

1 Yara har gjort Madi arg.
Min spontana fråga är. Hur då?. Oftast även när det handlar om psykiga människor (jag kallar Madi för det) måste något hända för att vansinnet ska börja. I detta fall att hon slog Yara och allt hon kan ha gjort.

Så frågan är, vad kan ha hänt? Hade Yara med sig meddelande om att skolan ville göra hembesök? Blev Madi sur för att Yara kanske var på gott humör? Sade Yara något som Madi blev rasande över? Många frågor men inga förnuftiga svar. Det enda Madi gör i förhören är en massa svamlande och "tycka synd om mig" prat. En del kan kanske bero på dålig tolk som inte översätter rätt, det vet man inget om men ändå.

2 Madi hemma och städa.
Med tanke på bilderna i Tekniska Protokollbilagan från lägenheten är det svårt att tro att någon städat lägenheten på väldigt länge. Så uppställt i köket t.ex brukar det nog inte bli på en dag. En massa reklamblad på golvet obäddad säng och allmänt stökigt. Man kan verkligen undra om Madi, som gått hemma hela tiden, inte haft tid att städa.

Har sett samma typ av stökig lägenhet i fallet med Alexander Åhman som blev kidnappad. Tänkte då på lägenheten som han som delade ut reklam hade. Också ett riktigt skitigt ställe.

Avslutningsvis hade jag en video som jag filmade i början av maj utanför huset där Yara dog. Man ser en massa leksaker och grejer som folk lämnat. Jag lämnade också en liten pryl där.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQHDnbB946E

Hon är en psykopat helt klart men med låg Iq, låg intelligens, beter sig som en unge som hamnat snett i livet och är i början av tonåren. Har under mitt arbetsliv träffat på trotsiga invandrartjejer som hamnat snett i livet, fått stryk i hemmet och haft det eländigt, hennes beteende är som deras.
Hennes tillkortakommanden gick ut på barnen.

Hur och varför sociala myndigheter samt skola inte satt stopp för det hela är konstigt. Hon verkar varit som apatiskt i hemmet och inte gjort ett dyft förutom att terrorisera barnen och synnerhet Yara som inte var hennes unge.

Bortsett från att ha sex med narkotika missbrukaren till man.

En blandning av de olika saker du skrev har nog skett som utlöste slutet av lilla flickans liv. .
Senast redigerad av penkapappa 2014-11-06 kl. 17:52.
Citera
2014-11-06, 17:54
Bannlyst
Citat:
Var läser du in benbrott på Amani?
Ingenstans. Det är jag som inte kan läsa innantill!
Citera
2014-11-06, 18:19
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penkapappa
Hon är en psykopat helt klart men med låg Iq, låg intelligens, beter sig som en unge som hamnat snett i livet och är i början av tonåren. Har under mitt arbetsliv träffat på trotsiga invandrartjejer som hamnat snett i livet, fått stryk i hemmet och haft det eländigt, hennes beteende är som deras.
Hennes tillkortakommanden gick ut på barnen.

Hur och varför sociala myndigheter samt skola inte satt stopp för det hela är konstigt. Hon verkar varit som apatiskt i hemmet och inte gjort ett dyft förutom att terrorisera barnen och synnerhet Yara som inte var hennes unge.

Bortsett från att ha sex med narkotika missbrukaren till man.

En blandning av de olika saker du skrev har nog skett som utlöste slutet av lilla flickans liv. .

Det är helt obegripligt. Redan då Y kom illa klädd för årstiden till skolan skulle lärare/rektor anmäla att det inte stod rätt till. (Man kan knappast begära att klasskamraterna, somY anförtrodde sig åt, skulle prata med de vuxna, även om man skulle önska att de hade gjort det.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in