Lite fakta funderingar osv
01 Någon frågade hur lång tid det tog för mig att scanna allt. Första dagen (måndag) stod jag vid scannern ca 3 h 30 minuter. Kort kaffepaus inräknad. Jag hann med att scanna fram till sidan 638.
En komisk sak var bibliotekspersonalens reaktion när hon förstod hur mycket jag skulle scanna. Hon blev typ

Nåja. scanningen gick bra och jag hjälpte några låntagare med saker de ville kopiera också. Jag visade aldrig vad papprerna handlade om eller nämnde Flashback.
Nästa dag stod jag i ca 2h 20 min. Det gick snabbare den sista 45 minuterna eftersom en personal visade hur man kunde scanna flera sidor på en gång. Enda dumma var att apparaten hakade upp sig några gånger men det löste sig snabbt.
Innan jag åkte till stan på tisdagen jobbade jag med det jag scannat på måndagen och började lägga upp. Jag hann aldrig börja med jobbet på måndagskvällen.
02 Sekretess. Såg ingen nämna i tåden men jag nämner det. Bilderna från Yaras obduktion var inte med på grund av sekretess. Jag tycker det var bra beslut av rätten att inte ha det tillgängligt för alla. Man förstår att hon hade hemska skador. Finns ingen anledning att se på bild.
Kommer i håg cirkusen kring bilderna av Arboga barnen och alla var arga över att det lades ut publikt. Jag tyckte också de bilderna var rejält otäcka och scrollade förbi dem när jag läste det protokollet.
03 Fup i pappersform och inte PDF. Tja. Det kan finnas olika anledningar till att de gjorde så. En kan säkert vara att försvåra spridning av materialet. Många kan ta illa upp när de läser det hemska som hänt. Tidningarna skriver viss del men går inte in på så många detaljer.
En annan orsak kan bero på Blekinge tingsrätt inställning till PDF. De vill kanske ha allt på papper så att dokumenten inte förstörs. En PDF fil kan ju förstöras eller försvinna. Det kan förvisso papper också men inte lika lätt.
Polisen i Karlskrona kan också ha samma inställning till PDF filer. De skriver först rapport på datorn och skriver sen ut som papper. Så har de dokumenten säkra om datorn går sönder eller nåt.