2014-11-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Humm... Jag tror jag kan vara skyldig rayjoh en ursäkt.
Jag kikade lite närmare på kontexten ur vilka citaten är hämtade och det verkar som att rayjoh kan ha tolkat saker och ting korrekt. Jag var nog bara inte kapabel att föreställa mig att det kunde stå riktigt så illa till, med resultat att jag automatiskt tolkade det annorlunda.

Sorry!

Jag tror dock att jag har kommit på ett obestridligt argument för varför månen skulle ha mindre gravitation utan hänvisning till varken NASA eller NASA-styrda tv-program.

Det är bara att titta upp på himlen så ser man att månen är jätteliten. Den är ju lätt mindre än en badboll och sådana har jag varit nära, både roterande och stillastående, och aldrig någonsin har jag känt att jag dras mot den oavsett hur nära jag varit.

Kan du vara lite tydligare? Påståendet är sann men ändå inte eftersom det kommer från icke
troende. Har jag tolkat dig rätt?

Om vi leker med tanken att atmosfären sträcker sig till månen och atmosfärtrycket är det samma
hela vägen som vid jordytan, skulle man då kunna åka med en luftballong eller helikopter med
tillräckligt bränsle, till månen. Kan du vara tydlig på den punkten?
Kommer ballongen eller helikoptern vid en viss punkt att börja falla mot månen på grund av dess
gravitation?
Citera
2014-11-06, 11:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Hej på dig, trollet! Det var länge sedan!

Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Varför skulle man behöva ”övervinna” jordens dragningskraft?

För att allt som inte gör det tenderar att krascha ner i på jordens yta.

Citat:
Om atmosfären sträckte sig till månen så skulle vi kunna åka dit med helikopter.

Ja. Och?

Citat:
En helikopter som lämnar marken ”övervinner” jordens dragningskraft.

Ja. Och?

Citat:
Det där med att en raket måste övervinna, eller uppnå en viss hastighet för att slita sig loss från, jordens gravitation är en myt.

Och detta baserar du på vad?

Citat:
Hur vet du att månens gravitation är lägre än på jorden, har du sett det på teve? Eller är det för att alla vet? Du citerar hypoteser som om de vore bevisade fakta.

Du menar att det endast är en hypotes att månen är mindre än jorden? Hur tänkte du nu?

Citat:
Berätta nu för den oinvigde vad gravitation är!

En kraft som uppstår mellan två massor.
Citera
2014-11-06, 11:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, alla rymdäventyr är fejkade eftersom raketer inte kan fungera i vakuum även om de troende,
envist som åsnor, hävdar motsatsen.

Någon speciell anledning till att de inte funkar i vakuum?
Citera
2014-11-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Någon speciell anledning till att de inte funkar i vakuum?
Hej Fiffiniffi, hoppas allt väl!

När bränsle och syreblandningen antänds i raket munstycket så förbränner lågan stora mängder
syre i atmosfären som skapar undertryck bakom eller under raketens utblås. Ny luft rusar in för att
ersätta det förbrända syret i atmosfären och jämna ut lufttrycket. Det är lufttrycket som slungar
raketen framåt och ingenting annat.

Din förklaring på vad gravitation är haltar rejält. Bättre kan du!
Citera
2014-11-06, 15:31
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Ja, det finns individer här i tråden som inte ens tror på Sputnik, ISS osv. Det är ju dem jag riktar inlägget till.

Vad var det jag sa @kurrekotte...

Sebban - fysik är inte ditt starkaste ämne va?

Och angående syre och raketmotorer och vacuum - kolla på detta...
https://www.youtube.com/watch?v=Z5j5exxNZFw

Fast det klart, de fejkar väl de också. Som alla andra som flyger till rymden, fast det (enligt dig) är omöjligt.
Citera
2014-11-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Vad var det jag sa @kurrekotte...

Sebban - fysik är inte ditt starkaste ämne va?

Och angående syre och raketmotorer och vacuum - kolla på detta...
https://www.youtube.com/watch?v=Z5j5exxNZFw

Fast det klart, de fejkar väl de också. Som alla andra som flyger till rymden, fast det (enligt dig) är omöjligt.

Förstår inte riktigt vad du försöker bevisa med klippet.
Citera
2014-11-06, 15:58
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vad du försöker bevisa med klippet.

SpaceX provar sin raket, i vacuum.

Hur gör de det enligt dig?

Låt mig gissa, du kommer att kontra med "hur vet du att det är vacuum?".
Citera
2014-11-06, 16:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Kan inte klaga.

Citat:
När bränsle och syreblandningen antänds i raket munstycket så förbränner lågan stora mängder
syre i atmosfären som skapar undertryck bakom eller under raketens utblås. Ny luft rusar in för att
ersätta det förbrända syret i atmosfären och jämna ut lufttrycket. Det är lufttrycket som slungar

Två frågor:
1. När bränslet och syreblandningen i en raket reagerar med varandra, kommer de då att expandera i gasform med stor kraft?
2. Om JA på fråga 1: Enligt Newtons tredje lag, vad borde hända med en raket som bara släpper ut denna expanderande gas i en riktning?

Citat:
Din förklaring på vad gravitation är haltar rejält. Bättre kan du!

Vad saknas, menar du? Du frågade vad det var, jag svarade. Jag ser inte problemet?

Du glömde förresten (av misstag, naturligtvis) att berätta vad helikoptern hade för relevans?

Du glömde också bort att berätta vad du baserar ditt påstående om att det var en myt att man behöver en viss fart för att undkomma jordens gravitation?'

Och hur var det med månens storlek?
Citera
2014-11-06, 17:20
Medlem
Citat:
När bränsle och syreblandningen antänds i raket munstycket så förbränner lågan stora mängder syre i atmosfären som skapar undertryck bakom eller under raketens utblås. Ny luft rusar in för att ersätta det förbrända syret i atmosfären och jämna ut lufttrycket.
Det borde medföra att det blir vakuum i en varmluftballong i och med att gaslågan förbrukar syret. En jetmotor är oanvändbar eftersom den förbrukar syret i den luft som pressas genom motorn. Syret i bilmotorns förbränningskammare förbrukas. Ändå expanderar gasen och trycker kolven neråt. Eller tror du att det blir undertryck i kammaren och kolven sugs uppåt?
Citera
2014-11-06, 19:55
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

Nej, en raket förbränner inte atmosfäriskt syre, allt som behövs för förbränningen ingår i bränslet. Det som händer är att blandningen expanderar explosivt, och eftersom den bara har ett håll att ta vägen, trycks raketen åt andra hållet. Tänk dig att du står på ett par skridskor och kastar en hyfsat tung grej rakt fram - du kommer att åka bakåt. Det är exakt samma princip.
Citera
2014-11-06, 20:44
Medlem
Citat:
När bränsle och syreblandningen antänds i raket munstycket så förbränner lågan stora mängder syre i atmosfären som skapar undertryck bakom eller under raketens utblås. Ny luft rusar in för att ersätta det förbrända syret i atmosfären och jämna ut lufttrycket. Det är lufttrycket som slungar raketen framåt och ingenting annat.
Har du ringt till Esrange utanför Kiruna och berättat att deras raketuppskjutningar misslyckas?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Esrange
Citat:
Varje år skjuts cirka 3 obemannade raketer upp
Citera
2014-11-06, 23:31
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Kan du vara lite tydligare? Påståendet är sann men ändå inte eftersom det kommer från icke
troende. Har jag tolkat dig rätt?
Nej, problemet var att jag bortsåg från att du skrev att det var en myt att en raket måste övervinna eller uppnå en viss hastighet.

Jag tolkade dig alltså som att du enbart menade att det var en myt att det krävdes en viss hastighet. Men sen när jag kollade närmare på kontexten så insåg jag att det inte var alls självklart att den delen skulle bortses ifrån, vilket ställde saken i en helt annan dager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in