2014-10-31, 10:14
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
På vilket sätt är foton från en obemannad rymdfarkost relevant för din frågeställning? Finns det någon som tror att Sputnik var fejk?

Ja, det finns individer här i tråden som inte ens tror på Sputnik, ISS osv. Det är ju dem jag riktar inlägget till.
Citera
2014-11-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Eftersom de använde en liten månlandare som var enormt mycket lättare än Saturn V så behövdes det inte så mycket bränsle. De lät dessutom den tyngre delen av landaren vara kvar på månen när de återvände till Apollokapseln.

Saturn V var tvunget att vara så stor för att övervinna jordens dragningskraft och knuffa iväg Apollokapseln och månlandaren mot månen. Månlandaren behövde inte lyfta samma massa som Saturn V behövde eftersom Apollokapseln var kvar runt månen. Den lägre gravitationen på månen är den stora orsaken till att bränsleförbrukningen var så låg för månlandaren.

En lektion i NASA fantasier!
Varför skulle man behöva ”övervinna” jordens dragningskraft? Om atmosfären sträckte sig till
månen så skulle vi kunna åka dit med helikopter. En helikopter som lämnar marken ”övervinner”
jordens dragningskraft. Det där med att en raket måste övervinna, eller uppnå en viss hastighet för
att slita sig loss från, jordens gravitation är en myt.
Hur vet du att månens gravitation är lägre än på jorden, har du sett det på teve? Eller är det för att alla vet?
Du citerar hypoteser som om de vore bevisade fakta. Det är ett vanligt trick som NASAtroende flitigt
använder sig av för att tillrättavisa avfällingar från den rätta tron.
Berätta nu för den oinvigde vad gravitation är!
Citera
2014-11-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Så, riktat till alla som fortfarande inte tror att vi nånsin varit på månen - eller ens lämnat Jordens atmosfär (ja, de finns inlägg om det här i tråden) - fejkar Kina allt också?

Senaste: http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2014/10280900-change-5-t1-rounds-the-lunar.html
Ja, alla rymdäventyr är fejkade eftersom raketer inte kan fungera i vakuum även om de troende,
envist som åsnor, hävdar motsatsen.
Citera
2014-11-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Om atmosfären sträckte sig till månen så skulle vi kunna åka dit med helikopter.
Om atmosfären sträcker sig till månen räcker det med en varmluftsballong för att ta sig dit. Varför bygger du inte en luftballong och flyger till månen?

Citat:
Det där med att en raket måste övervinna, eller uppnå en viss hastighet för att slita sig loss från, jordens gravitation är en myt.
Det är en myt att det är en myt. Flyg dit med din luftballong och ta några bilder.

Citat:
Det är ett vanligt trick som NASAtroende flitigt använder sig av för att tillrättavisa avfällingar från den rätta tron.
NASA har inte monopol på astronomi och rymden. NASAs rymdaktivitet bygger på kunskaper från Newton, Kepler och astronomer. Sovjet och Kina har landat farkoster på månen så dom vet att Kepler, Newton och astronomerna har rätt.
Citera
2014-11-05, 21:16
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Om atmosfären sträcker sig till månen räcker det med en varmluftsballong för att ta sig dit. Varför bygger du inte en luftballong och flyger till månen?
Du borde försöka ta reda på skillnaden mellan orden OM och EFTERSOM. Han skrev OM, precis som du. Det betyder alltså att han inte tror att det är på det viset.
Du borde annars med din egen cp-tolkning av ordet flyga dit med din ballong, vid sidan av hans helikopter.

Citat:
Det är en myt att det är en myt. Flyg dit med din luftballong och ta några bilder.
Det var ju din luftballong, så han får väl be dig om lov först i så fall?
Dessutom är det en myt att det är en myt att det är en myt att en raket måste övervinna, eller uppnå en viss hastighet för att slita sig loss från, jordens gravitation.

Escape velocity handlar om att man måste komma upp i en viss hastighet för att "slita sig loss" givet att man inte tillför ytterligare energi.

Lek med tanken att du bygger en riktigt stor slangbella och skjuter stenar mot månen. Får du upp stenjäveln i tillräckligt hög hastighet så "sliter den sig loss" och fortsätter mot månen, i annat fall ramlar den ner igen.

En raket kan istället "slita sig loss" i valfri hastighet förutsatt att den har tillräckligt med bränsle för ändamålet.

Citat:
NASA har inte monopol på astronomi och rymden. NASAs rymdaktivitet bygger på kunskaper från Newton, Kepler och astronomer. Sovjet och Kina har landat farkoster på månen så dom vet att Kepler, Newton och astronomerna har rätt.
Du kanske kan flyga förbi och hälsa på någon av dom med din luftballong?
Citera
2014-11-05, 22:49
Medlem
Wastelandwolfes avatar
Citat:
Ja, alla rymdäventyr är fejkade eftersom raketer inte kan fungera i vakuum även om de troende,
envist som åsnor, hävdar motsatsen.

Det är inte ofta det händer...men din okunskap gör mig faktiskt häpen. Läs på lite (om det nu går) innan du återkommer med citat
Citera
2014-11-05, 22:57
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Du borde försöka ta reda på skillnaden mellan orden OM och EFTERSOM. Han skrev OM, precis som du. Det betyder alltså att han inte tror att det är på det viset.
Du borde annars med din egen cp-tolkning av ordet flyga dit med din ballong, vid sidan av hans helikopter.

Det var ju din luftballong, så han får väl be dig om lov först i så fall?
Dessutom är det en myt att det är en myt att det är en myt att en raket måste övervinna, eller uppnå en viss hastighet för att slita sig loss från, jordens gravitation.

Escape velocity handlar om att man måste komma upp i en viss hastighet för att "slita sig loss" givet att man inte tillför ytterligare energi.

Lek med tanken att du bygger en riktigt stor slangbella och skjuter stenar mot månen. Får du upp stenjäveln i tillräckligt hög hastighet så "sliter den sig loss" och fortsätter mot månen, i annat fall ramlar den ner igen.o

En raket kan istället "slita sig loss" i valfri hastighet förutsatt att den har tillräckligt med bränsle för ändamålet.

Du kanske kan flyga förbi och hälsa på någon av dom med din luftballong?

Men hur läser du?? Rayjoh svarar på en av den mest kunskapsförnekande och okunniga medlemen i rymdfart att jordens gravitation inte är en myt!!

I denne medlemens fall är det inga om, denne tror på fullaste allvar att vi inte kan åka eller åkt till månen, trots alla argument hur det är möjligt, som denne viftar bort som lögner från NASA.
Citera
2014-11-05, 23:02
Medlem
Mugsys avatar
Det är fantastiskt att så pass många skolkade från fysiken i skolan.
Citera
2014-11-05, 23:04
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Men hur läser du?? Rayjoh svarar på en av den mest kunskapsförnekande och okunniga medlemen i rymdfart att jordens gravitation inte är en myt!!

I denne medlemens fall är det inga om, denne tror på fullaste allvar att vi inte kan åka eller åkt till månen, trots alla argument hur det är möjligt, som denne viftar bort som lögner från NASA.
Då vore det väl lämpligt att citera honom på det istället för att idiotförklara honom just i det fall där han råkar ha rätt? Eller ifrågasätter du påståendet att OM det var atmosfär ända till månen så kunde man flyga helikopter dit? Det är naturligtvis en helt befängd förutsättning men givet att den vore sann så är ju påståendet helt korrekt.
Citera
2014-11-06, 01:41
Medlem
kurrekottes avatar
Humm... Jag tror jag kan vara skyldig rayjoh en ursäkt.
Jag kikade lite närmare på kontexten ur vilka citaten är hämtade och det verkar som att rayjoh kan ha tolkat saker och ting korrekt. Jag var nog bara inte kapabel att föreställa mig att det kunde stå riktigt så illa till, med resultat att jag automatiskt tolkade det annorlunda.

Sorry!

Jag tror dock att jag har kommit på ett obestridligt argument för varför månen skulle ha mindre gravitation utan hänvisning till varken NASA eller NASA-styrda tv-program.

Det är bara att titta upp på himlen så ser man att månen är jätteliten. Den är ju lätt mindre än en badboll och sådana har jag varit nära, både roterande och stillastående, och aldrig någonsin har jag känt att jag dras mot den oavsett hur nära jag varit.
Citera
2014-11-06, 03:32
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Humm... Jag tror jag kan vara skyldig rayjoh en ursäkt.
Jag kikade lite närmare på kontexten ur vilka citaten är hämtade och det verkar som att rayjoh kan ha tolkat saker och ting korrekt. Jag var nog bara inte kapabel att föreställa mig att det kunde stå riktigt så illa till, med resultat att jag automatiskt tolkade det annorlunda.

Sorry!

Jag tror dock att jag har kommit på ett obestridligt argument för varför månen skulle ha mindre gravitation utan hänvisning till varken NASA eller NASA-styrda tv-program.

Det är bara att titta upp på himlen så ser man att månen är jätteliten. Den är ju lätt mindre än en badboll och sådana har jag varit nära, både roterande och stillastående, och aldrig någonsin har jag känt att jag dras mot den oavsett hur nära jag varit.
Det vet ju alla att jorden är i centrum. Solen, månen, alla planeterna och stjärnorna, galaxer osv roterar runt oss på ett avstånd av ca 2 km och deras rörelser styrs av romerska, grekiska och nordiska gudar.
Citera
2014-11-06, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk

Vad är kunskap anser du? Är det kunskap att okritiskt köpa etablissemangets påståenden?
Du har valt att tro på charlatanernas fantasivärld byggd på falska hypoteser. Det är upp till dig men
att försöka framställa alla som inte delar din trosuppfattning som stollar visar bara att du saknar
argument. Du har en väldigt skev uppfattning om verkligheten som du försöker dölja det genom arrogans. Lycka till!
När det gäller fejkade rymdprogram så är det inte frågan om att tro kjellkritisk. Troendet överlåter jag till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in