2014-11-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Den är billigare och lite bredare än DIGI. Jag har fått bekräftat att ingen växlingsavgift tas ut. FOnden handlas och köps i SEK och där ingen valutaspread. Fonden lämnar heller ingen utdelning så det är inga problem med utländsk källskatt.

Är det fondbolaget självt som lämnat den informationen? Jag har fått så olika besked att jag blev less på skiten och valde DIGI.
Citera
2014-11-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Jag har Danske invest sedan tidigare men nysparar 1/3 i Avanza Zero och 2/3 i DNB Global Indeks.

Den är billigare och lite bredare än DIGI. Jag har fått bekräftat att ingen växlingsavgift tas ut. FOnden handlas och köps i SEK och där ingen valutaspread. Fonden lämnar heller ingen utdelning så det är inga problem med utländsk källskatt.

Det enda riskmomentet som jag ser är att basvalutan är i NOK och får en valutarisk, precis som om du skulle köpt norska aktier.
Jo, fonden handlas sedan några månader tillbaka i SEK. Förstår dock inte riktigt alla detaljer. Köpvalutan är SEK, medan basvalutan är NOK. Vad är basvaluta för något? Mer än hälften av innehaven är i USD. Valutarisken borde väl vara samma som hos DIGI?
Citera
2014-11-06, 12:17
Medlem
Betyder det att DNB säljer en amerikansk aktie i USD, växlar sedan till NOK, för att sedan växla till SEK (när jag säljer fondandelar)?
Citera
2014-11-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Är det fondbolaget självt som lämnat den informationen? Jag har fått så olika besked att jag blev less på skiten och valde DIGI.

Fondbolaget. Om man kan lite helt på deras information är en annan femma. Men de straffar ju bara sig själva ifall de ger falsk information.
Citera
2014-11-06, 15:11
Medlem
Havdahls avatar
Någon som har tips på en bra småbolagsfond?
Citera
2014-11-06, 15:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havdahl
Någon som har tips på en bra småbolagsfond?
Spiltan Investmentbolag är ju inte strikt sett en småbolagsfond, men jag skulle välja den.
Citera
2014-11-06, 15:22
Medlem
Havdahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Spiltan Investmentbolag är ju inte strikt sett en småbolagsfond, men jag skulle välja den.

Sitter redan på den i dagsläget.
Citera
2014-11-06, 15:48
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havdahl
Sitter redan på den i dagsläget.
Då hade jag fortsatt trycka in i den

Jag tror den kommer att utvecklas väldigt nära småbolagsfonderna och har också gjort det historiskt. Mycket billigare dock och kommer därför att överprestera mot andra småbolagsfonder.

Det är i alla fall min åsikt.
Citera
2014-11-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Det var knappast någon rekommendation, snarare en kommentar utan substans. Pöjk får givetvis köpa vad han vill. lätta några kilo polarn.

Hur i helvete kan man inte tolka ditt inlägg som en rekommendation? Du citerar en person som frågar efter åsikter och svarar honom: "Enda fonden som gäller är Avanza Zero... Simple as that"

Så nu vet vi alla att det visst var en rekommendation och att du inte har den blekaste aning vad du snackar om.
Citera
2014-11-06, 22:51
Medlem
Är det verkligen så riskfyllt att gå in i börsen nu som många personer hävdar? Övervärdering nämns ideligen både av experter och privatpersoner. Hade planer på att gå in i SPP Obligationsfond (eller något liknande) samt Carnegie Småbolagsfond (eller någon annan liknande småbolagsfond), men nu blir man ju riktigt skeptisk när alla domedagsprofetior står för dörren.
Citera
2014-11-06, 23:02
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herp-a-derp
Är det verkligen så riskfyllt att gå in i börsen nu som många personer hävdar? Övervärdering nämns ideligen både av experter och privatpersoner. Hade planer på att gå in i SPP Obligationsfond (eller något liknande) samt Carnegie Småbolagsfond (eller någon annan liknande småbolagsfond), men nu blir man ju riktigt skeptisk när alla domedagsprofetior står för dörren.
Hade du varit mindre skeptisk om alla hade skrivit att börsen bara ska upp, upp, upp?
Citera
2014-11-07, 07:18
Medlem
Hur kan de kalla tex DNB Global indeks för global? Innehaven är ju exakt likadana som S&P500, även avkastningen. Torde vara bättre med VOO Vanguard ETF som tar blott 0.05 fa eller har jag missat nåt? Tänkte nåt i denna stilen: 20% Avanza Zero. 20% Spiltan Investmentbolag. 20% VOO Vanguard etf. 20-30% EX-USA Vanguard ETF. 10-20% Spiltan räntefond. Första insättning tänker jag runt November nästa år (är inte likvid just nu plus finansiell oro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in