2014-11-07, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Då hade jag fortsatt trycka in i den

Jag tror den kommer att utvecklas väldigt nära småbolagsfonderna och har också gjort det historiskt. Mycket billigare dock och kommer därför att överprestera mot andra småbolagsfonder.

Det är i alla fall min åsikt.

Jag håller med Celeno. Spiltan är ett smidigt och billigt sätt att få exponering mot småbolag och lämpar sig väl för månadssparande.

Dock om du har lite större kapital och intresse för enskilda aktier kan du välja dina egna investmentbolag och fördelning.

Svolder, Latour, Lundbergs, Investor, Industrivärden i lika delar hade jag valt. Då får du en bred sverigefond.
Citera
2014-11-07, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruceSpringstein
Hur kan de kalla tex DNB Global indeks för global? Innehaven är ju exakt likadana som S&P500, även avkastningen. Torde vara bättre med VOO Vanguard ETF som tar blott 0.05 fa eller har jag missat nåt? Tänkte nåt i denna stilen: 20% Avanza Zero. 20% Spiltan Investmentbolag. 20% VOO Vanguard etf. 20-30% EX-USA Vanguard ETF. 10-20% Spiltan räntefond. Första insättning tänker jag runt November nästa år (är inte likvid just nu plus finansiell oro.

Nu har du nog missat något. DNB Global Indeks innehåller ca 56% USA. Dock är USA exponeringen i princip indestik med SP500 eftersom det är de största bolagen.

Men sen tillkommer Europa, Japan, och diverse övriga länder Australien, Kanada, Nya Zeeland m fl.

Vanguards fonder hade jag hemskt gärna ägt men de är endast tillgängliga som ETFer vilket jag inte är något fan av pga courtage och utländsk källskatt.
Citera
2014-11-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hade du varit mindre skeptisk om alla hade skrivit att börsen bara ska upp, upp, upp?
Givetvis. Mina kunskaper och erfarenheter av handel med värdepapper är starkt begränsade, varför jag är lyhörd inför folk med mer kunskap om de trovärdigt kan förmedla sina råd och åsikter.

Vad anser du gällande min ursprungliga fråga?

Intressant påstående som tål att tänkas på: http://www.di.se/artiklar/2014/11/4/borsen-ar-overvarderad/
Är jag en av dem som håller på att trava in i fällan?
Citera
2014-11-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herp-a-derp
Givetvis. Mina kunskaper och erfarenheter av handel med värdepapper är starkt begränsade, varför jag är lyhörd inför folk med mer kunskap om de trovärdigt kan förmedla sina råd och åsikter.

Vad anser du gällande min ursprungliga fråga?

Intressant påstående som tål att tänkas på: http://www.di.se/artiklar/2014/11/4/borsen-ar-overvarderad/
Är jag en av dem som håller på att trava in i fällan?

Det beror på din sparhorisont. Är kursen lägre om 1-2 år inte omöjligt vem vet? Är kursen högre inflatiosjusterat om 10 -15 år? Med största sanolikhet ja. Sen är det ju upp till dig ifall du tror att du kan tajma marknaden, vist du kan sitta och vänta på nästa botten för att då köpa risken är då att du missar flera års uppgång och trots det köper in dig för tidigt i fallet.
Citera
2014-11-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Det beror på din sparhorisont. Är kursen lägre om 1-2 år inte omöjligt vem vet? Är kursen högre inflatiosjusterat om 10 -15 år? Med största sanolikhet ja. Sen är det ju upp till dig ifall du tror att du kan tajma marknaden, vist du kan sitta och vänta på nästa botten för att då köpa risken är då att du missar flera års uppgång och trots det köper in dig för tidigt i fallet.
Jag har väl inga egentliga planer för pengarna, tanken är att de ska växa kontinuerligt utan något särskilt syfte mer än att finnas som säkerhet inför framtiden. I allmänhet är jag ekonomiskt disciplinerad så jag har inget större behov av dem om det inte är så att något helt oförutsett inträffar.

Låt oss anta, för diskussionens skull, att kursen är övervärderad och att den snart är på väg att vända. Hur skulle en fond i samma kategori som SPP Obligationsfond kunna klara av en generell nedgång (ej superkris á la -08)? Ber inte om exakta förutsägelser, men hur har det sett ut tidigare vid liknande situationer?
Citera
2014-11-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herp-a-derp
Jag har väl inga egentliga planer för pengarna, tanken är att de ska växa kontinuerligt utan något särskilt syfte mer än att finnas som säkerhet inför framtiden. I allmänhet är jag ekonomiskt disciplinerad så jag har inget större behov av dem om det inte är så att något helt oförutsett inträffar.

Låt oss anta, för diskussionens skull, att kursen är övervärderad och att den snart är på väg att vända. Hur skulle en fond i samma kategori som SPP Obligationsfond kunna klara av en generell nedgång (ej superkris á la -08)? Ber inte om exakta förutsägelser, men hur har det sett ut tidigare vid liknande situationer?

Kan inte påstå att artikeln du länkade till eller en eventuell övervärddering på börsen har någon större relevans för den fonden. Det är en fond med längre räntor och påverkas mer av marknadsräntorna än värderingen på börsen. Den typen av fonder tenderar att gå upp när räntorna sänks och sjunka när räntorna höjs, med en reporänta på noll så kan man nog inte räkna med att få så bra avkastning som de senaste åren har gett.

Edit: Med dagens räntelägre hade jag nog helre valt en korträntefond ifall det nu är räntor du vill ligga i.
Senast redigerad av Brollio 2014-11-08 kl. 12:27.
Citera
2014-11-09, 01:51
Medlem
Planerar att investera en stor summa pengar i någon högrisk fond som har en bra avkastningshistorik på flera år bakåt. Enbart en fond, men en bra sådan. Detta för att jag få avkastning på 100% av mitt kapital på direkten. Finns det några speciellt nackdelar med detta? Jag förstår att risken blir större, men samtidigt inte. Personen som tar hand om fonden tar också sådant i beräkningar och en historik på +5 år i facit så vet man exakt hur duktig personen är. Tar man aldrig chansen, så kan man aldrig vinna, så ser jag det som.

Är det något jag glömmer?
Citera
2014-11-09, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Planerar att investera en stor summa pengar i någon högrisk fond som har en bra avkastningshistorik på flera år bakåt. Enbart en fond, men en bra sådan. Detta för att jag få avkastning på 100% av mitt kapital på direkten. Finns det några speciellt nackdelar med detta? Jag förstår att risken blir större, men samtidigt inte. Personen som tar hand om fonden tar också sådant i beräkningar och en historik på +5 år i facit så vet man exakt hur duktig personen är. Tar man aldrig chansen, så kan man aldrig vinna, så ser jag det som.

Är det något jag glömmer?
Att fonden presterat bra tidigare innebär inte att den kommer göra det i framtiden. Till detta tillkommer marknadens volatilitet. Investerar du en stor summa pengar idag och marknaden rasar imorron... ja, det säger sig självt
Citera
2014-11-09, 12:15
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hur i helvete kan man inte tolka ditt inlägg som en rekommendation? Du citerar en person som frågar efter åsikter och svarar honom: "Enda fonden som gäller är Avanza Zero... Simple as that"

Så nu vet vi alla att det visst var en rekommendation och att du inte har den blekaste aning vad du snackar om.

Du förstod inte min sarkasm, släpp det, lägg ner, droppa, åk hem..
Citera
2014-11-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Du förstod inte min sarkasm, släpp det, lägg ner, droppa, åk hem..

Ja, den här tråden lämpar sig ju jättebra för sarkasm. Framförallt riktad mot en nybörjare som frågar om hjälp. Den enda som bör åka hem är du.
Citera
2014-11-09, 12:47
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, den här tråden lämpar sig ju jättebra för sarkasm. Framförallt riktad mot en nybörjare som frågar om hjälp. Den enda som bör åka hem är du.

Första dagen på internetet Baste? Ta det lugnt, du vänjer dig snart.
Citera
2014-11-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Första dagen på internetet Baste? Ta det lugnt, du vänjer dig snart.
Nej, men det är faktiskt första gången jag möter någon så intelligensbefriad som du. Men ja, nu när jag läst fler av dina inlägg så har jag faktiskt vant mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in