2014-11-06, 13:43
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF
Har för mig de kollade temp i lägenheten redan också, detta för att jag såg bilder där såna överdrag från termometrar som jag själv använt då jag jobbat inom vården ett antal år.

Någon som såg om hon var 32 eller 33 grader vid provtillfället? Och vart det egentligen utspelade sig?
När Yara kom till akuten hade hon (om jag minns rätt) ett termometeröverdrag i anus, vilket väl måste tolkas som att man tagit hennes temp i lägenheten (eller möjligen under ambulanstransporten).

OBS!
Konstaterar att jag mindes fel. Det var obducenten som beskrev att hon vid obduktionen hade ett plastöverdrag till termometer iändtarmsmynningen. Det kan alltså ha kommit dit på sjukhuset.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-06 kl. 13:49. Anledning: Minnesfel
Citera
2014-11-06, 13:45
Bannlyst
Tror fortfarande att Rami var ev. pedofil och valde att titta bort. Tror Madi var svartsjuk på Yaras nya outfits från Landskrona. Och i allmänhet såg Yara som ett sexuellt hot. Jag tror de båda var svartsjuka, och jag tror att Ramis relation till Yara möjligtvis kan ha varit inte helt ok. Han ser äcklig ut när han pussar henne, det lyser något fel i bilden. Det finns sätt och andra sätt att pussa barn, bara säger det.

Jobbig fråga nu; kan man spola ut dna från ev. sperma ur slidan med en dusch om man spolar ett tag (därav Kanske Ramis uttalande om att Yara brukade tala om sånt och göra sånt), kan man få bort dna från sperma på kroppen genom att duscha den?

Har en dålig känsla, Rami kanske var beskyddande och snäll mot Yara samtidigt som hon var hans nya fru. vem älskade han egentligen med den kvällen? Han påstår att ingen vet vart Yara var just då. Brukar man verkligen knulla i 45 min. (snabbis hade jag förstått) men med lägenheten full av barn och en så pass liten som kröp, inte kul om en åttaåring kommer på en i akten direkt.
Citera
2014-11-06, 13:45
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvialikens
En plot vävs fram i mitt huvud.
Yara var geten som skulle offras för att föräldrarna skulle få komma hit och åberopa anknytning och få uppehållstillstånd (betald resa dessutom).
Madi ska spela galen och få rättspsyk, vilket i praktiken innebär fortsatt lady of leasure tillvaro.
Rami ska förneka allt och skylla på Madi och gå fri.
Kanske planeringen för offrandet var tvungen att skjussas på eftersom Yara var tapper och seg och vägrade dö. Därav det myckna chattandet med mamman osv.
Vad tror ni om detta?

Nog för att de kan framstå som tvivelaktiga varenda en av dem, både som släkt och på individnivå. Men jag tror inte att de är på så låg nivå som du föreslår.

Det här måste handla om galenskap, någon slags sjukdom, som man i och för sig i förlängningen kan ursäkta med att deras kultur gör att man inte skaffar hjälp. Man hjälper varandra inom familjen istället för att gå till läkare och psykologer(tror jag).

Både Rami o Amani har haft behov av hjälp. Deras barn likaså. Ingen i familjen beter sig normalt.
Citera
2014-11-06, 13:48
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Nu spekuleras det i om det är Yaras röst som faktiskt hörs på filmen. Apropå när hon dog.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/yaras-rost-kan-horas-pa-filmen

Såg detta på BLts sida. Undrar vem som påstår det?

Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
När Yara kom till akuten hade hon (om jag minns rätt) ett termometeröverdrag i anus, vilket väl måste tolkas som att man tagit hennes temp i lägenheten (eller möjligen under ambulanstransporten).

Det var väl på rättsmedicin de upptäckte den (att den kom från akuten)?
Citera
2014-11-06, 13:48
Medlem
Lite fakta funderingar osv

01 Någon frågade hur lång tid det tog för mig att scanna allt. Första dagen (måndag) stod jag vid scannern ca 3 h 30 minuter. Kort kaffepaus inräknad. Jag hann med att scanna fram till sidan 638.

En komisk sak var bibliotekspersonalens reaktion när hon förstod hur mycket jag skulle scanna. Hon blev typ Nåja. scanningen gick bra och jag hjälpte några låntagare med saker de ville kopiera också. Jag visade aldrig vad papprerna handlade om eller nämnde Flashback.

Nästa dag stod jag i ca 2h 20 min. Det gick snabbare den sista 45 minuterna eftersom en personal visade hur man kunde scanna flera sidor på en gång. Enda dumma var att apparaten hakade upp sig några gånger men det löste sig snabbt.

Innan jag åkte till stan på tisdagen jobbade jag med det jag scannat på måndagen och började lägga upp. Jag hann aldrig börja med jobbet på måndagskvällen.

02 Sekretess. Såg ingen nämna i tåden men jag nämner det. Bilderna från Yaras obduktion var inte med på grund av sekretess. Jag tycker det var bra beslut av rätten att inte ha det tillgängligt för alla. Man förstår att hon hade hemska skador. Finns ingen anledning att se på bild.

Kommer i håg cirkusen kring bilderna av Arboga barnen och alla var arga över att det lades ut publikt. Jag tyckte också de bilderna var rejält otäcka och scrollade förbi dem när jag läste det protokollet.

03 Fup i pappersform och inte PDF. Tja. Det kan finnas olika anledningar till att de gjorde så. En kan säkert vara att försvåra spridning av materialet. Många kan ta illa upp när de läser det hemska som hänt. Tidningarna skriver viss del men går inte in på så många detaljer.

En annan orsak kan bero på Blekinge tingsrätt inställning till PDF. De vill kanske ha allt på papper så att dokumenten inte förstörs. En PDF fil kan ju förstöras eller försvinna. Det kan förvisso papper också men inte lika lätt.

Polisen i Karlskrona kan också ha samma inställning till PDF filer. De skriver först rapport på datorn och skriver sen ut som papper. Så har de dokumenten säkra om datorn går sönder eller nåt.
Citera
2014-11-06, 13:49
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Nu spekuleras det i om det är Yaras röst som faktiskt hörs på filmen. Apropå när hon dog.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/yaras-rost-kan-horas-pa-filmen

Men visst är det väl konstigt att man inte kunnat fastställa en hyfsad tid på när hon dog?

Ja, jag såg det i BLT. Men hur ska man veta att rösten tillhör Yara?

All denna teknik vi har idag och man har inte klarat av att ta fram det här tidigare? Jag blir lite besviken, faktiskt
Citera
2014-11-06, 13:50
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det var väl på rättsmedicin de upptäckte den (att den kom från akuten)?
Du har helt rätt. Jag kollade i obduktionsrapporten och hittade det. Ändrade genast i mitt inlägg.
Citera
2014-11-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylvialikens
Jäkligt bra länk! Kunde inte sluta titta och lyssna. Undrar dock om förhörstekniken funkar med temperamentsfulla ljugande kulturberikare.

Alltså folk i tråden verkar tro att lösninngen är att få de åtalade att känna sig trygga så att de berättar. Amani är beyond det där. Det finns förhörstekniker som går ut på att skenavrätta folk och allt däremellan , beroende på vem den åtalade är.

Nåväl, den tekniken verkar inte ha hjälpt alls. Det enda som verkar funka för amani, är amani själv och hennes strategi att ljuga och förneka.
Citera
2014-11-06, 13:52
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Fanns det någon angiven temperatur för deras lägenhet?

Tydligen gick alla runt i underkläder...så varmt
Citera
2014-11-06, 13:58
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Lite fakta funderingar osv

01 Någon frågade hur lång tid det tog för mig att scanna allt. Första dagen (måndag) stod jag vid scannern ca 3 h 30 minuter. Kort kaffepaus inräknad. Jag hann med att scanna fram till sidan 638.

En komisk sak var bibliotekspersonalens reaktion när hon förstod hur mycket jag skulle scanna. Hon blev typ Nåja. scanningen gick bra och jag hjälpte några låntagare med saker de ville kopiera också. Jag visade aldrig vad papprerna handlade om eller nämnde Flashback.

Nästa dag stod jag i ca 2h 20 min. Det gick snabbare den sista 45 minuterna eftersom en personal visade hur man kunde scanna flera sidor på en gång. Enda dumma var att apparaten hakade upp sig några gånger men det löste sig snabbt.

Innan jag åkte till stan på tisdagen jobbade jag med det jag scannat på måndagen och började lägga upp. Jag hann aldrig börja med jobbet på måndagskvällen.

02 Sekretess. Såg ingen nämna i tåden men jag nämner det. Bilderna från Yaras obduktion var inte med på grund av sekretess. Jag tycker det var bra beslut av rätten att inte ha det tillgängligt för alla. Man förstår att hon hade hemska skador. Finns ingen anledning att se på bild.

Kommer i håg cirkusen kring bilderna av Arboga barnen och alla var arga över att det lades ut publikt. Jag tyckte också de bilderna var rejält otäcka och scrollade förbi dem när jag läste det protokollet.

03 Fup i pappersform och inte PDF. Tja. Det kan finnas olika anledningar till att de gjorde så. En kan säkert vara att försvåra spridning av materialet. Många kan ta illa upp när de läser det hemska som hänt. Tidningarna skriver viss del men går inte in på så många detaljer.

En annan orsak kan bero på Blekinge tingsrätt inställning till PDF. De vill kanske ha allt på papper så att dokumenten inte förstörs. En PDF fil kan ju förstöras eller försvinna. Det kan förvisso papper också men inte lika lätt.

Polisen i Karlskrona kan också ha samma inställning till PDF filer. De skriver först rapport på datorn och skriver sen ut som papper. Så har de dokumenten säkra om datorn går sönder eller nåt.

Tack för ditt fantastiska arbete.
Man kan säga att du skannade i fem timmar? Och att du ägnade ungefär en arbetsdag till att överföra alltihop till nätet?
Helt otroligt!! Du klarade det dessutom utan en fyratusenkronorsskanner

Jag tycker också det är bra att man slipper bilderna på den skadade kroppen. På nåt sätt behöver hon inte skändas mer.

Överlag tror jag att småstadspolisen och tingsrätterna inte riktigt har hängt med i den moderna tekniken. Det märker man t.ex i förhören när det gäller telefoner, medhörning, videoupptagning osvosv.

Senast i dag i tingsrätten krånglade bildöverföringen från tingssalen till rummet där journalisterna satt.

Men jag tror de skärper sig.

Åter igen, Fredriksam, tack!!!
Citera
2014-11-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Alltså folk i tråden verkar tro att lösninngen är att få de åtalade att känna sig trygga så att de berättar. Amani är beyond det där. Det finns förhörstekniker som går ut på att skenavrätta folk och allt däremellan , beroende på vem den åtalade är.

Nåväl, den tekniken verkar inte ha hjälpt alls. Det enda som verkar funka för amani, är amani själv och hennes strategi att ljuga och förneka.

Ja, skenavrättningar brukar vara så effektiva så att människor till och med erkänner saker som de inte har gjort.

Snälla, sluta spamma tråden med dina tonårsfantasier om hur verkligheten ser ut. Läs en bok eller nånting.
Citera
2014-11-06, 14:01
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Instämmer till fullo. FUP vid styckmordet i Boden är lika klantigt utförd, med skrivfel och där t.o.m. personväxling i FUP vad gäller initialer under förhör vem som sagt vad.

Borde inte polisen har professionellt utbildad skriv- eller kontorspersonal för det viktiga arbetet med att renskriva förhören (typ läkarsekreterarutbildad).

Även inspelningen av förhören brister då renskriveren inte hör vad som sägs därför att flera talat i mun på varandra. Ett utbildad ljudtekniker hade löst detta problem.

Polisen behöver professionellt utbildad personal till uppgifter i polisarbetet som de själva inte kan sköta.

Ja det är mycket som är amatörmässigt. Bara en sådan sak att den som skrivit ut förhören inte kan skilja på de och dem tycker jag är irriterande.

Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Jag har varit och lyssnat på rättegången på förmiddagen. Det räckte för mig. Efter vad jag förstod är det ingen som har dödat lilla Yara. Kan hon ha gjort det själv? Jag mår illa!

Det måste varit jobbigt. Vad fick du för uppfattning om Yaras mamma?
Pappan var inte där idag och jag tror han var med sina andra barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum

Det verkar lite som att i överenskommelsen mellan M och R så kan det ha sagts att " de kommer att påstå att jag har sagt det och det men det är inte sant, håll fast vid storyn no matter what". Hon står fast vid det oavsett vad de säger, tills det blir ren idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in