2014-10-18, 18:25
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenmur

Jag är mycket intresserad av en förlängning, men vill naturligtvis ha bättre lön och omförhandla mitt kontrakt då jag anser att jag är betydligt mer effektiv nu än när jag började. Tror du jag kan förhandla upp min lön vid en förlängning och i så fall hur mycket? Tror att jag ligger rätt lågt i lön redan till och börja med.

Jag skulle försöka bli anställd direkt av kunden istället och försöka höja min lön där. Det handlar även om hur stort bemanningsföretaget är. Det är inte lönt att höja din lön om det är en stor firma, när man kan ta in någon annan som gladeligen utföra detsamma som dig, för samma lön.

Citat:
Ursprungligen postat av universey
Om man vill va tjänstledig fyra månader/år för annat jobb kommer man bli beviljad det? Dumt att ta upp det på anställnings intervjun?

Ja, på anställningsintervjun är det definitivt dumt att ta upp. Då väljer man någon annan. Om du däremot är en etablerad, värdefull konsult, så är det en annan sak.
Citera
2014-10-19, 18:21
Medlem
brewslees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenmur
Jag är mycket intresserad av en förlängning, men vill naturligtvis ha bättre lön och omförhandla mitt kontrakt då jag anser att jag är betydligt mer effektiv nu än när jag började. Tror du jag kan förhandla upp min lön vid en förlängning och i så fall hur mycket? Tror att jag ligger rätt lågt i lön redan till och börja med.

Det är en komplex fråga som bland annat handlar om din arbetsgivares prissättning. Har de en faktorprissättning (din lön multiplicerat med X) kan det bli knivigt då hela avtalet behöver förhandlas om, något som berör övrig inhyrd personal såvida de inte kommer fram till ett specifikt avtal gällande just dig/din tjänst vilket kan vara omständigt. Och vad händer om du säger upp dig och de behöver ersätta dig? Omförhandling igen...
Eftersom du varit där i sex månader vilket motsvarar en normal provanställning, borde kundföretaget kunnat skaffa sig en god uppfattning om din kompetens, hur du fungerar på arbetsplatsen och vad du bidrar med. Det framtida behovet av din tjänst spelar självklart in här också, i allra högsta grad. Om jag var i din situation skulle jag lyfta frågan med kundföretaget asap och försöka få till en tillsvidareanställning direkt (då din inhyrningsperiod kan ses som provanställning), med högre lön. Detta kan innebära en kostnad för kundföretaget beroende på hur avtalet är utformat med din arbetsgivare, ofta fakturerar bemanningsföretag en kostnad vid övertagande, men eftersom du varit där ett halvår är det fullt möjligt att så inte är fallet, eller att det rör sig om max en månadslön.
Citera
2014-10-25, 23:51
Medlem
Hur många annonser är verkliga. Bemanningsföretag har sin strategi.Varför har ni inte statistik "hur många personer har hittat jobb i månad".Betalar kund abonnemang då måste ni visa resultat eller hur?
Citera
2014-11-06, 11:34
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Är det verkligen tillåtet att ringa upp den som söker jobb och boka intervju för att sedan dagen innan mötet genomförs ringa upp och avboka intervjun och att meddela att tjänsten redan är tillsatt?

Snacka om att ge falska förhoppningar och att knäcka folk. När man blir kallad till intervju så förväntar man ju sig att tjänsten inte blir tillsatt förrän man varit på intervjun och presenterat sig iallafall. Vill någon vara snäll att svara på hur det ligger till?
Citera
2014-11-06, 11:46
Medlem
RoaldDahls avatar
Hur ska den som har flera långa luckor i sitt cv bäst fylla ut dem
på blanketten eller vid intervjun?
Om man alltså inte jobbat 4 år där och sedan 5 år där och... så vidare.
Men samtidigt har man inte varit arbetslös och arbetssökande.
Man har levt på sparat kapital och gjort annat, hobbies.
Ska man skriva det då?
Citera
2014-11-06, 11:49
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Är det verkligen tillåtet att ringa upp den som söker jobb och boka intervju för att sedan dagen innan mötet genomförs ringa upp och avboka intervjun och att meddela att tjänsten redan är tillsatt?

Snacka om att ge falska förhoppningar och att knäcka folk. När man blir kallad till intervju så förväntar man ju sig att tjänsten inte blir tillsatt förrän man varit på intervjun och presenterat sig iallafall. Vill någon vara snäll att svara på hur det ligger till?

Jag tar mig friheten att svara.

Ja, det är tillåtet. Det står ofta i annonser att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Det kan vara att företaget anställt någon internt eller att de träffade helt rätt bland de första kandidaterna. Att rekrytera kostar pengar, och sitta i möten kostar pengar. Hade du, på pappret, varit en het kandidat från början, så hade nog intervjun inte ställts in. Då hade, i alla fall jag, väntat ut din intervju innan beslut alternativt ringt till dig och ärligt sagt som det är, tjänsten är tillsatt men jag vill gärna träffa dig ändå, för ev framtida rekrytering.

Jag tycker det är snyggast gjort av rekryteraren att boka av intervjun om tjänsten är tillsatt. Dels för att inte slösa bort både sin egen och din tid och dels för att inte ge dig ytterligare "falska förhoppningar".
Senast redigerad av Brokenback 2014-11-06 kl. 11:56.
Citera
2014-11-06, 11:58
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Ja, det är tillåtet. Det står ofta i annonser att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Det kan vara att företaget anställt någon internt eller att de träffade helt rätt bland de första kandidaterna. Att rekrytera kostar pengar, och sitta i möten kostar pengar. Hade du, på pappret, varit en het kandidat från början, så hade nog intervjun inte ställts in. Då hade, i alla fall jag, väntat ut din intervju innan beslut alternativt ringt till dig och ärligt sagt som det är, tjänsten är tillsatt men jag vill gärna träffa dig ändå, för ev framtida rekrytering.

Jag tycker det är snyggast gjort av rekryteraren att boka av intervjun om tjänsten är tillsatt. Dels för att inte slösa bort både sin egen och din tid och dels för att inte ge dig ytterligare "falska förhoppningar".

Är man inte aktuell så är det svinaktigt att överhuvudtaget ringa upp. Det är bättre att inte höra av sig alls. Det var mycket bättre när rekryteringen sköttes av företagen och inte mängder av skumma bemanningsföretag.
Citera
2014-11-06, 12:08
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Är man inte aktuell så är det svinaktigt att överhuvudtaget ringa upp. Det är bättre att inte höra av sig alls. Det var mycket bättre när rekryteringen sköttes av företagen och inte mängder av skumma bemanningsföretag.

Jag förstår att du känner dig knäckt av detta besked. Se det från den ljusa sidan, du väckte rekryterarens intresse, annars hade denne aldrig kontaktat dig. Nästa gång är det du som kommer på intevju och någon annan som får stanna hemma. Rekryteraren bokade inte in alla som sökte tjänsten på intevju, bara de som passade profilen och kändes bra. Men så hände något, troligen utanför dennes kontroll. Kunden kanske anställde internt eller kom med en egen kandidat.

Bara för att man blir kallad på en första intevju betyder det inte att jobbet är ditt. Jag brukade tänka att en första intervju betyder inget mer för jobbet än att jag får presentera mig och mina förhoppningar höll jag på en låg nivå. Men om jag däremot fick komma på en andra eller ännu bättre, tredje intevju, DÅ kunde jag börja hoppas och drömma.

Lycka till med jobbsökandet i framtiden, det grejar sig!
Citera
2014-11-06, 14:32
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Hur ska den som har flera långa luckor i sitt cv bäst fylla ut dem
på blanketten eller vid intervjun?
Om man alltså inte jobbat 4 år där och sedan 5 år där och... så vidare.
Men samtidigt har man inte varit arbetslös och arbetssökande.
Man har levt på sparat kapital och gjort annat, hobbies.
Ska man skriva det då?

Tycker det är mycket knepigt.
Fick nämligen omdömet "ej kvalificerad och ej kompetent" för ett jobb jag egentligen var överkvalificerad för. Tror att det är just de förbakade luckorna som ligger mig i fatet. Inte minst sjukdomar har inverkat också. Hur ska man nu få en chans? Vissa blanketter har inte ens utrymme att fylla i sådant på, det finns inga "Övrigt"-rutor. Och militärtjänsten, ska den anges under "Arbetslivserfarenhet"?
Citera
2014-11-06, 14:36
Medlem
Om man har ett "dåligt" CV med långtidsarbetslöshet så får man nog söka jobb på annat sätt än via annonser eftersom det alltid finns någon med "bättre" CV. Att redan ha ett jobb som liknar det man söker vinner nog alltid över att inte ha ett jobb alls, oavsett om man i övrigt är bättre än personen som redan arbetar. Det finns liksom inget sätt för en rekryterare att avgöra hur bra du är på ett arbete.

Undantaget skulle väl vara om man har någon kompetens som det verkligen är brist på. Då kanske man har en chans att komma på intervju ändå. Tyvärr blir det så att samma personer alltid sorteras bort när det är enkelt att få in många ansökningar till varje tjänst. Jag har åtminstone inte kommit på något sätt att kringgå de implicita krav man har på att inte ha varit arbetslös en längre tid förutom att helt enkelt ljuga. Det blir dock svårt att ljuga om de senaste arbetet eftersom det förmodligen är dit man ringer först för att få referenser, men kanske kan man få en kompis att låtsas vara den tidigare chefen.

PS.
Bemanningsföretagen gör egentligen det som är helt logiskt: titta på de variabler som har ett positivt samband med att vara en bra kandidat. Folk som har en kandidatexamen är i genomsnitt bättre än de som inte har det. De som redan har ett arbete är i genomsnitt bättre än de som är långtidsarbetslösa. Personer med arbisktklingande namn är i genomsnitt sämre på svenska. Och så vidare. Om man får in 100 CV så är det fullt rimligt att göra dessa avvägningar. Problemet uppstår ju för den enskilde som tillhör fel grupp. Det finns långtidsarbetslösa som är mycket kapabla men de får aldrig chansen eftersom de tillhör en grupp som statistiskt sett är underpresterande.
Senast redigerad av uffe123 2014-11-06 kl. 14:54.
Citera
2014-11-06, 14:50
Medlem
Ge mig ett jobb. Jag är så jävla desperat. Vad gör ni på bemanningsföretagen när ni får in desperata människor med stort D?
Citera
2014-11-06, 15:41
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffe123
Om man har ett "dåligt" CV med långtidsarbetslöshet så får man nog söka jobb på annat sätt än via annonser eftersom det alltid finns någon med "bättre" CV. Att redan ha ett jobb som liknar det man söker vinner nog alltid över att inte ha ett jobb alls, oavsett om man i övrigt är bättre än personen som redan arbetar. Det finns liksom inget sätt för en rekryterare att avgöra hur bra du är på ett arbete.

Undantaget skulle väl vara om man har någon kompetens som det verkligen är brist på. Då kanske man har en chans att komma på intervju ändå. Tyvärr blir det så att samma personer alltid sorteras bort när det är enkelt att få in många ansökningar till varje tjänst. Jag har åtminstone inte kommit på något sätt att kringgå de implicita krav man har på att inte ha varit arbetslös en längre tid förutom att helt enkelt ljuga. Det blir dock svårt att ljuga om de senaste arbetet eftersom det förmodligen är dit man ringer först för att få referenser, men kanske kan man få en kompis att låtsas vara den tidigare chefen.

PS.
Bemanningsföretagen gör egentligen det som är helt logiskt: titta på de variabler som har ett positivt samband med att vara en bra kandidat. Folk som har en kandidatexamen är i genomsnitt bättre än de som inte har det. De som redan har ett arbete är i genomsnitt bättre än de som är långtidsarbetslösa. Personer med arbisktklingande namn är i genomsnitt sämre på svenska. Och så vidare. Om man får in 100 CV så är det fullt rimligt att göra dessa avvägningar. Problemet uppstår ju för den enskilde som tillhör fel grupp. Det finns långtidsarbetslösa som är mycket kapabla men de får aldrig chansen eftersom de tillhör en grupp som statistiskt sett är underpresterande.

Helt krasst sant. Trodde svaret jag fick kunde bero på att tjänsten var tillsatt redan, det stod i annonsen också att den kunde komma att tillsättas innan deadline. Men då hade de väl skrivit det? Att kalla mig underkvalificerad gjorde mig full i skratt, när jag är ett ljusår överkvalificerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in