Citat:
Ursprungligen postat av
Dexter.Pointdexter
Är det verkligen tillåtet att ringa upp den som söker jobb och boka intervju för att sedan dagen innan mötet genomförs ringa upp och avboka intervjun och att meddela att tjänsten redan är tillsatt?
Snacka om att ge falska förhoppningar och att knäcka folk. När man blir kallad till intervju så förväntar man ju sig att tjänsten inte blir tillsatt förrän man varit på intervjun och presenterat sig iallafall. Vill någon vara snäll att svara på hur det ligger till?
Jag tar mig friheten att svara.
Ja, det är tillåtet. Det står ofta i annonser att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Det kan vara att företaget anställt någon internt eller att de träffade helt rätt bland de första kandidaterna. Att rekrytera kostar pengar, och sitta i möten kostar pengar. Hade du, på pappret, varit en het kandidat från början, så hade nog intervjun inte ställts in. Då hade, i alla fall jag, väntat ut din intervju innan beslut alternativt ringt till dig och ärligt sagt som det är, tjänsten är tillsatt men jag vill gärna träffa dig ändå, för ev framtida rekrytering.
Jag tycker det är snyggast gjort av rekryteraren att boka av intervjun om tjänsten är tillsatt. Dels för att inte slösa bort både sin egen och din tid och dels för att inte ge dig ytterligare "falska förhoppningar".