Citat:
Hur ska den som har flera långa luckor i sitt cv bäst fylla ut dem
på blanketten eller vid intervjun?
Om man alltså inte jobbat 4 år där och sedan 5 år där och... så vidare.
Men samtidigt har man inte varit arbetslös och arbetssökande.
Man har levt på sparat kapital och gjort annat, hobbies.
Ska man skriva det då?
på blanketten eller vid intervjun?
Om man alltså inte jobbat 4 år där och sedan 5 år där och... så vidare.
Men samtidigt har man inte varit arbetslös och arbetssökande.
Man har levt på sparat kapital och gjort annat, hobbies.
Ska man skriva det då?
Citat:
Tycker det är mycket knepigt.
Fick nämligen omdömet "ej kvalificerad och ej kompetent" för ett jobb jag egentligen var överkvalificerad för. Tror att det är just de förbakade luckorna som ligger mig i fatet. Inte minst sjukdomar har inverkat också. Hur ska man nu få en chans? Vissa blanketter har inte ens utrymme att fylla i sådant på, det finns inga "Övrigt"-rutor. Och militärtjänsten, ska den anges under "Arbetslivserfarenhet"?
Fick nämligen omdömet "ej kvalificerad och ej kompetent" för ett jobb jag egentligen var överkvalificerad för. Tror att det är just de förbakade luckorna som ligger mig i fatet. Inte minst sjukdomar har inverkat också. Hur ska man nu få en chans? Vissa blanketter har inte ens utrymme att fylla i sådant på, det finns inga "Övrigt"-rutor. Och militärtjänsten, ska den anges under "Arbetslivserfarenhet"?
Citat:
Helt krasst sant. Trodde svaret jag fick kunde bero på att tjänsten var tillsatt redan, det stod i annonsen också att den kunde komma att tillsättas innan deadline. Men då hade de väl skrivit det? Att kalla mig underkvalificerad gjorde mig full i skratt, när jag är ett ljusår överkvalificerad.
Frågan om man är under- eller överkvalificerad kan ju även te sig olika från olika perspektiv. Menar med det att det inte bara är relevant vad man gjort i form av utbildning och arbete, utan även när man gjort det. Utbildning som ligger långt tillbaka, inom ett yrke man jobbat väldigt lite inom, smäller inte så högt. Inte heller arbete inom den bransch man söker jobb väger speciellt tungt om det ligger några år bakåt i tiden och man därefter varit borta från branschen ett tag.
Därutöver tycker jag inte att man bara ska prata om över- eller underkvalificerad, utan om felkvalificerad. Många som uppfattar sig som överkvalificerade, eller av arbetsgivaren uppfattas som överkvalificerade (antas söka andra jobb och byta så snart dom kan) är i många fall egentligen felkvalificerade. Menar med det exempelvis att en person kanske har gedigen chefserfarenhet från en bransch hen förlorat jobbet inom, och då börjar söka även enklare jobb inom samma bransch. Frågan är då om hen är överkvalificerad? Många av dessa personer tycker i vart fall själva det, men jag skulle vilja säga att de är felkvalificerade - de kompetenser de har är inte de som söks för de aktuella tjänsterna, och således är de inte överkvalificerade (de har inte för mycket av den kompetens som söks, de har annan kompetens, men gör antagandet att de är "överkvalificerade" eftersom de haft en statusmässigt tyngre position i branschen).