2014-10-14, 10:09
Medlem
brewslees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor

Jag är knappast ytterst oseriös, utan tar mitt jobb på största möjliga ansvar. Om du hade läst nogrannare så hade du sett inom vilken bransch jag bemannar och då förstått att man inte alltid behöver referenser för att veta om en person kan lyfta ett paket från en hylla till en annan. Sedan har vi en extern person som endast sysslar med referenstagning så att vi rekryterare inte behöver lägga ner tid på det.

Vad tycker du gör mig oseriös i samband med min rätt så låga lön?

Att jag bemannar "runt om är landet" har givevis att göra med att jag inte vill outa mig och avslöja ort. Jag kan lugna dig med att jag bemannar inom ett län.

Min dåliga koll på den juridiska biten har att göra med att jag helt enkelt inte lyssnade tillräckligt bra i skolan och faktiskt inte behöver ha någon större koll på avtal än så länge.

Nej jag har aldrig upplevt att någon skulle tycka att det är deras rättighet att få ett jobb. Alla är väldigt ödmjuka och ofta nervösa.

Ja, jag läste tillräckligt noggrannt för att förstå vilken bransch du jobbar inom. Det framgick av mitt svar, eller hur?
Referenstagning handlar inte om att få bekräftat att en person kan flytta ett paket. Det handlar om en persons arbetsmoral, förmåga att ta direktiv och initiativ, förmåga att komma i tid, om det finns tveksam sjukfrånvaro, vilken plats personen tar i en grupp, moral och pålitlighet. Det är sånt man behöver veta innan man anställer någon. Självklart kan man bara sparka folk som inte funkar på arbetsplatsen, men det är bara en typ av företag som gör så - oseriösa.
Att ni har en extern person som ringer referenser är inget försvar. Ofta dyker det upp punkter under intervjun som man vill dubbelkolla, plus att referenser är ett ypperligt tillfälle att få sin egna bild och uppfattning av kandidaten bekräftad eller dementerad. Är det dessutom så att referenten nämner något om kandidaten som inte framkom på intervjun kan man gräva vidare i det, något som en extern referenstagare inte har någon som helst möjlighet att göra då denne inte var med på intervjun.

Seriösa företag betalar dessutom ut konkurrenskraftiga löner (även när man inte är bunden till GFL). Duktiga medarbetare vet sitt värde och kräver en bra lön, så enkelt är det. Du kräver enligt egen utsago inte en bra lön och man kan bara dra en slutsats av det.

Inte lyssnade tillräckligt bra i skolan? Oseriöst. Dålig koll på avtal? Oseriöst.

Återkom gärna vid frågor och synpunkter.
Citera
2014-10-14, 23:26
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brewslee
Ja, jag läste tillräckligt noggrannt för att förstå vilken bransch du jobbar inom. Det framgick av mitt svar, eller hur?
Referenstagning handlar inte om att få bekräftat att en person kan flytta ett paket. Det handlar om en persons arbetsmoral, förmåga att ta direktiv och initiativ, förmåga att komma i tid, om det finns tveksam sjukfrånvaro, vilken plats personen tar i en grupp, moral och pålitlighet. Det är sånt man behöver veta innan man anställer någon. Självklart kan man bara sparka folk som inte funkar på arbetsplatsen, men det är bara en typ av företag som gör så - oseriösa.
Att ni har en extern person som ringer referenser är inget försvar. Ofta dyker det upp punkter under intervjun som man vill dubbelkolla, plus att referenser är ett ypperligt tillfälle att få sin egna bild och uppfattning av kandidaten bekräftad eller dementerad. Är det dessutom så att referenten nämner något om kandidaten som inte framkom på intervjun kan man gräva vidare i det, något som en extern referenstagare inte har någon som helst möjlighet att göra då denne inte var med på intervjun.

Seriösa företag betalar dessutom ut konkurrenskraftiga löner (även när man inte är bunden till GFL). Duktiga medarbetare vet sitt värde och kräver en bra lön, så enkelt är det. Du kräver enligt egen utsago inte en bra lön och man kan bara dra en slutsats av det.

Inte lyssnade tillräckligt bra i skolan? Oseriöst. Dålig koll på avtal? Oseriöst.

Återkom gärna vid frågor och synpunkter.

Kanske kan du sträcka sig långt till att tro att jag har tillräckligt gott omdöme vid interjvun för att veta när jag inte behöver ringa referenser personligen.

Jag har haft lönesamtal med min chef och utfallet av det känner jag inte riktigt att jag behöver dra just här. Som nyexad har jag den lön som jag förtjänar med min kunskap och erfarenhet.

Avtal gick vi igenom termin två av sex, vilket var ett tag sen tillsammans med att jag är så pass ny i verksamheten att jag inte har fullt koll på allt än.

Har du några andra frågor gällande bemanningsbranschen eller kan vi släppa mig personligen?
Citera
2014-10-15, 00:00
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Givetvis enligt PuL.

Jag kan säga som så här, det är hur man lägger fram det på intervjun och vilket intryck man gör som spelar någon roll.

ÄR det något lurt, så märks det.

Tjena bort-med-fi-fittor!

Här har du en som har erfarenhet av att jobba inom bemanningsbranschen! Jag har jobbat via Manpower, Addeco, Lernia, Montico, Uniflex och Effekt Personal (som sedan köptes upp av Montico) i totalt drygt 10 år. Det är kanske inte helt orimligt att gissa att du jobbar på något av dessa företag?

Hur som helst. Blev bara nyfiken på grund av ditt ordval. Citat: ÄR något lurt så märks det. Kan du ge ett par kortfattade exempel på individer som haft något att dölja och då du har anat oråd. Man blir ju lite nyfiken och nu är det ju ett ypperligt tillfälle att faktiskt fråga någon som jobbar "bakom kulisserna" sas.

För övrigt har jag haft turen att ha haft bra kontaktpersoner på de bemanningsföretag jag arbetat, så jag är inte ute efter att smutskasta bemanningsbranschen, vilket många gör.

Tacksam för svar.
Citera
2014-10-15, 09:36
Medlem
brewslees avatar
Citat:
Kanske kan du sträcka sig långt till att tro att jag har tillräckligt gott omdöme vid interjvun för att veta när jag inte behöver ringa referenser personligen.
Nope.
Visst kan vi släppa dig personligen, jag tycker bara att det är tråkigt att en oerfaren, oseriös färsking som du startar en AMA-tråd när du uppenbarligen inte är rätt person att göra det. Folk som inte har så stor erfarenhet av branschen kan ju faktiskt tro att en person som du är representativ för branschen och det är tråkigt.
Själv har jag alldeles för god erfarenhet av bemanningsbranschen för att slösa mer tid i denna tråd. Hej svejs!
Citera
2014-10-15, 11:03
Medlem
Har sökt jobb på Academic work. Hur lång tid kan det ta innan de hör av sig för en eventuell telefonintervju efter det att man har skickat in sin ansökan? Tjänsten tillämpar löpande urval
Citera
2014-10-15, 11:17
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daanne93
Har sökt jobb på Academic work. Hur lång tid kan det ta innan de hör av sig för en eventuell telefonintervju efter det att man har skickat in sin ansökan? Tjänsten tillämpar löpande urval

Hur långt är ett snöre? När kommer vi bosätta oss på månen? Kommer BB Phille tillbaka?

Läs din fråga igen och sen tänker du ett varv till? Fick du fram svaret? Behöver du fortfarande svar på frågan?

Själv så tycker jag Bemanning är rena bluffen. De lägger ut annonser på jobb som inte finns för att locka till sig folk och ha de så kallat "start klara".

De har bidragit till att företag kan säsongs anställa och inte ta något längre ansvar och mjölka sina vinster ännu mer..
Senast redigerad av Bokmask 2014-10-15 kl. 11:20.
Citera
2014-10-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Hur långt är ett snöre? När kommer vi bosätta oss på månen? Kommer BB Phille tillbaka?

Läs din fråga igen och sen tänker du ett varv till? Fick du fram svaret? Behöver du fortfarande svar på frågan?

Själv så tycker jag Bemanning är rena bluffen. De lägger ut annonser på jobb som inte finns för att locka till sig folk och ha de så kallat "start klara".

De har bidragit till att företag kan säsongs anställa och inte ta något längre ansvar och mjölka sina vinster ännu mer..

Förstår att det beror på en rad olika faktorer men sökte ett mer generellt svar. Kanske någon kan dela med sig av egna erfarenheter?
Citera
2014-10-15, 22:35
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Tjena bort-med-fi-fittor!

Här har du en som har erfarenhet av att jobba inom bemanningsbranschen! Jag har jobbat via Manpower, Addeco, Lernia, Montico, Uniflex och Effekt Personal (som sedan köptes upp av Montico) i totalt drygt 10 år. Det är kanske inte helt orimligt att gissa att du jobbar på något av dessa företag?

Hur som helst. Blev bara nyfiken på grund av ditt ordval. Citat: ÄR något lurt så märks det. Kan du ge ett par kortfattade exempel på individer som haft något att dölja och då du har anat oråd. Man blir ju lite nyfiken och nu är det ju ett ypperligt tillfälle att faktiskt fråga någon som jobbar "bakom kulisserna" sas.

För övrigt har jag haft turen att ha haft bra kontaktpersoner på de bemanningsföretag jag arbetat, så jag är inte ute efter att smutskasta bemanningsbranschen, vilket många gör.

Tacksam för svar.

Skulle kunna vara!

När något är lurt så har personen ofta svårt att tydligt förklara varför denne inte jobbar kvar på ett företag, det kan vara saker som "det fanns inte mer jobb" eller "jag gillade inte cheferna". Andra säger rakt ut att de blev varslade eller inte kom överens med ledningen. Det är svårt att ge specifika exempel, men ofta märks det i samtalet. På hur personen rör sig, svarar eller tittar på en.

Citat:
Ursprungligen postat av brewslee
Nope.
Visst kan vi släppa dig personligen, jag tycker bara att det är tråkigt att en oerfaren, oseriös färsking som du startar en AMA-tråd när du uppenbarligen inte är rätt person att göra det. Folk som inte har så stor erfarenhet av branschen kan ju faktiskt tro att en person som du är representativ för branschen och det är tråkigt.
Själv har jag alldeles för god erfarenhet av bemanningsbranschen för att slösa mer tid i denna tråd. Hej svejs!

Du är välkommen att hoppa in och hjälpa till att besvara frågorna med din goda erfarenhet av bemannigsbranschen.

Citat:
Ursprungligen postat av Daanne93

Det kan ta aldrig. Det beror lite på om man hunnit tillsätta tjänsten eller inte. Ibland har man kvar en bas för framtida tjänster som behöver tillsättas och hör således av sig om varken det enda eller andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask

Om man ändå hade tid att lägga ut annonser för jobb som inte finns. Oftast har man så mycket beställningar att ta hand om att man knappt hinner lägga ut annonser för alla tjänster som behöver tillsättas.
Citera
2014-10-16, 07:03
Bannlyst
"Fanns inte mer jobb" är "något lurt"? Inte på företag som har för många anställda och dessa företag, de finns!

Få här i tråden verkar tänka på att det inte bara handlar om att klara den första intervjun på bemanningsföretaget. Därnäst gäller att klara intervjun ute hos kund. Där finns som vanligt ett flertal andra som vill ha jobbet. Misslyckas du där blir du snart bränd i hela bemanningsföretaget. Inte så bra.
Citera
2014-10-16, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Fanns inte mer jobb" är "något lurt"?

Tycker också detta verkar konstigt, det är alltså "något lurt" om man blir uppsagd p.g.a. arbetsbrist? Det måste väl vara den vanligaste orsaken till att folk får gå om de inte slutar självmant?
Citera
2014-10-17, 20:30
Medlem
Stenmurs avatar
Till årsskiftet har jag varit anställd 6 månader på ett bemanningsföretag (kontoret ligger i Uppsala) och då går även mitt kontrakt ut. Mina chanser till förlängning är goda då min uppdragsgivare är väldigt nöjd med mitt arbete och jag har inte haft någon frånvaro.

Jag är anställd som 100% ambulerande tjänsteman och enligt gällande lönemodell har jag 23000 kr/mån som baseras på 167h arbetade timmar (inkl. prestationslön). Är utbokad som IT- och servicetekniker med 2a linjens supportärenden. Inte allt för komplicerade problem, men det är väldigt stor variation på problemen så det gäller att ha breda IT-kunskaper.

Jag är mycket intresserad av en förlängning, men vill naturligtvis ha bättre lön och omförhandla mitt kontrakt då jag anser att jag är betydligt mer effektiv nu än när jag började. Tror du jag kan förhandla upp min lön vid en förlängning och i så fall hur mycket? Tror att jag ligger rätt lågt i lön redan till och börja med.
Citera
2014-10-18, 14:20
Medlem
Om man vill va tjänstledig fyra månader/år för annat jobb kommer man bli beviljad det? Dumt att ta upp det på anställnings intervjun?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in