Citat:
Jag är knappast ytterst oseriös, utan tar mitt jobb på största möjliga ansvar. Om du hade läst nogrannare så hade du sett inom vilken bransch jag bemannar och då förstått att man inte alltid behöver referenser för att veta om en person kan lyfta ett paket från en hylla till en annan. Sedan har vi en extern person som endast sysslar med referenstagning så att vi rekryterare inte behöver lägga ner tid på det.
Vad tycker du gör mig oseriös i samband med min rätt så låga lön?
Att jag bemannar "runt om är landet" har givevis att göra med att jag inte vill outa mig och avslöja ort. Jag kan lugna dig med att jag bemannar inom ett län.
Min dåliga koll på den juridiska biten har att göra med att jag helt enkelt inte lyssnade tillräckligt bra i skolan och faktiskt inte behöver ha någon större koll på avtal än så länge.
Nej jag har aldrig upplevt att någon skulle tycka att det är deras rättighet att få ett jobb. Alla är väldigt ödmjuka och ofta nervösa.
Jag är knappast ytterst oseriös, utan tar mitt jobb på största möjliga ansvar. Om du hade läst nogrannare så hade du sett inom vilken bransch jag bemannar och då förstått att man inte alltid behöver referenser för att veta om en person kan lyfta ett paket från en hylla till en annan. Sedan har vi en extern person som endast sysslar med referenstagning så att vi rekryterare inte behöver lägga ner tid på det.
Vad tycker du gör mig oseriös i samband med min rätt så låga lön?
Att jag bemannar "runt om är landet" har givevis att göra med att jag inte vill outa mig och avslöja ort. Jag kan lugna dig med att jag bemannar inom ett län.
Min dåliga koll på den juridiska biten har att göra med att jag helt enkelt inte lyssnade tillräckligt bra i skolan och faktiskt inte behöver ha någon större koll på avtal än så länge.
Nej jag har aldrig upplevt att någon skulle tycka att det är deras rättighet att få ett jobb. Alla är väldigt ödmjuka och ofta nervösa.
Ja, jag läste tillräckligt noggrannt för att förstå vilken bransch du jobbar inom. Det framgick av mitt svar, eller hur?
Referenstagning handlar inte om att få bekräftat att en person kan flytta ett paket. Det handlar om en persons arbetsmoral, förmåga att ta direktiv och initiativ, förmåga att komma i tid, om det finns tveksam sjukfrånvaro, vilken plats personen tar i en grupp, moral och pålitlighet. Det är sånt man behöver veta innan man anställer någon. Självklart kan man bara sparka folk som inte funkar på arbetsplatsen, men det är bara en typ av företag som gör så - oseriösa.
Att ni har en extern person som ringer referenser är inget försvar. Ofta dyker det upp punkter under intervjun som man vill dubbelkolla, plus att referenser är ett ypperligt tillfälle att få sin egna bild och uppfattning av kandidaten bekräftad eller dementerad. Är det dessutom så att referenten nämner något om kandidaten som inte framkom på intervjun kan man gräva vidare i det, något som en extern referenstagare inte har någon som helst möjlighet att göra då denne inte var med på intervjun.
Seriösa företag betalar dessutom ut konkurrenskraftiga löner (även när man inte är bunden till GFL). Duktiga medarbetare vet sitt värde och kräver en bra lön, så enkelt är det. Du kräver enligt egen utsago inte en bra lön och man kan bara dra en slutsats av det.
Inte lyssnade tillräckligt bra i skolan? Oseriöst. Dålig koll på avtal? Oseriöst.
Återkom gärna vid frågor och synpunkter.