Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
De som går basår söker i en egen kvot till utbildningar på samma skola där de gick basåret. Man söker då med betygen från basåret, inte gymnasiet.
Tack för svar!

Då är det alltså enklare att ta sig in via basåret?
Citera
2014-11-04, 19:35
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte-horan
Att byta till LiTH från KTH känns dock som att "byta ner sig". Jag vet inte hur väl det stämmer men det är den uppfattningen jag fått i alla fall. Det här har kanske diskuterats ad nauseum redan men finns det någon konsensus?
Angående "byta ner sig" - tänket så stämmer det till viss del. Det stämmer i det avseendet att I på KTH har en lite större "wow"-faktor bland framför allt ungdomar och det är helt enkelt inte lika ballt att plugga på LiU.

Att KTH:are skulle vara mer eftertraktade inom näringslivet ställer jag mig dock tveksam till, I på LiU är ett välkänt varumärke. Även om KTH skulle ha en liten edge (om den nu finns så är den inte stor) så spelar dina prestationer och övriga meriter (betyg, förenings aktiviteter, etc.) mycket större roll och du kommer prestera bättre där du trivs så välj utifrån det.
Citera
2014-11-04, 20:02
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Tack för svar!

Då är det alltså enklare att ta sig in via basåret?

Har du kassa gymnasiebetyg, ja. För att ta sig in till de mer populära programmen (I, M osv.) måste du prestera bättre än de flesta andra på basåret vilket i och för sig inte borde vara speciellt svårt då merparten inte är de vassaste knivarna.
Citera
2014-11-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil001
Att KTH:are skulle vara mer eftertraktade inom näringslivet ställer jag mig dock tveksam till, I på LiU är ett välkänt varumärke. Även om KTH skulle ha en liten edge (om den nu finns så är den inte stor) så spelar dina prestationer och övriga meriter (betyg, förenings aktiviteter, etc.) mycket större roll och du kommer prestera bättre där du trivs så välj utifrån det.

Jag börjar tveka på detta. Är det verkligen så pass jämt mellan de 4 stora när det kommer till kontakten med näringslivet? Jag var inne på dessa banor innan jag började KTH och några av mina polare drog till Linköping för att läsa ind.ek. När jag nu pratar med polarna i Linköping angående olika skolevents känns det som att LiTH har det bra mycket torrare än KTH när det kommer till att träffa t.ex MBB och hotshotföretag som Goldman Sachs.
Citera
2014-11-04, 22:42
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xathgor
Jag börjar tveka på detta. Är det verkligen så pass jämt mellan de 4 stora när det kommer till kontakten med näringslivet? Jag var inne på dessa banor innan jag började KTH och några av mina polare drog till Linköping för att läsa ind.ek. När jag nu pratar med polarna i Linköping angående olika skolevents känns det som att LiTH har det bra mycket torrare än KTH när det kommer till att träffa t.ex MBB och hotshotföretag som Goldman Sachs.
Huruvida KTH har mer företagsevents har jag ingen aning om, kan mycket väl stämma då KTH faktiskt ligger i Stockholm relativt nära alla företag medan Linköping ligger 20 mil bort. Jag sätter dock ner min fot mot att det skulle vara torrt i Linköping, alla från MBB har t.ex. hälsat på oss och förutom dessa så har vi haft teamdagarna där ca. 70 företag deltog + säkert i snitt 2 random företagsrelaterade event i veckan. Goldman Sachs har jag dock inte sett till och har också fått för mig att KTH är starkare inom finans.

Min poäng var dock inte att likställa KTH med LiTH, min poäng var att det med största sannolikhet inte kommer vara namnet som spelar roll utan snarare dina andra meriter. Om man tror att man kommer trivas bättre i en studentstad så är Linköping antagligen ett vassare val. Det handlar trots allt om 5 år av ditt liv.
Citera
2014-11-05, 09:11
Moderator
Semesters avatar
Jag undrar hur stor del av den här tråden som handlar om skolornas prestige. 20%?
Slutsatsen tycks alltid vara densamma. Dikanflrutsättningar är precis lika bra om du läser på LiU, LU, KTH eller CTH. Något lägre på LTU.
Citera
2014-11-05, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag undrar hur stor del av den här tråden som handlar om skolornas prestige. 20%?
Slutsatsen tycks alltid vara densamma. Dikanflrutsättningar är precis lika bra om du läser på LiU, LU, KTH eller CTH. Något lägre på LTU.

Har du själv hittat på forkortningarna?
LTH heter de ju exempelvis?
Citera
2014-11-05, 15:05
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Har du själv hittat på forkortningarna?
LTH heter de ju exempelvis?
Ah, ja du har egentligen rätt. LU är förkortningen för Lunds universitet som helhet, LTH är mer specifikt.
Citera
2014-11-05, 15:48
Medlem
Kan någon nämna massa tänkbara yrken efter utbildningen?

Om min dröm är att bli VD eller ekonomi ansvarig på ett stort börsnoterat företag, då är detta rätt linje?
Citera
2014-11-05, 17:06
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Kan någon nämna massa tänkbara yrken efter utbildningen?

Om min dröm är att bli VD eller ekonomi ansvarig på ett stort börsnoterat företag, då är detta rätt linje?

A i princip, eller hhs. Men förvänta dig inte att bli det 2 år efter examen, utan förvänta dig 20 års hårt jobb, om ens det.
Citera
2014-11-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
A i princip, eller hhs. Men förvänta dig inte att bli det 2 år efter examen, utan förvänta dig 20 års hårt jobb, om ens det.

Tack för svar!
Menade såklart inte att jag kommer glida in som VD efter avslutad utbildning.
Men tycker det är lite svårt att tolka vad man egentligen blir efter de olika utbildningarna.
Hur skulle du förklara tillvaron för en precis nyexaminerad civ indek?
Hur lätt är det att få jobb? (Hört att det är väldigt enkelt)
Hur mycket tjänar man ungefär? (Hört att ingångslönerna ligger i snitt lite under 35)
Och den viktigaste frågan, vad jobbar man oftast med?

Hur tunga är studierna, och vilka ämne läser man tunga kurser?
Såklart så är det framförallt avancerad matematik man läser vilket jag tycker är intressant och roligt.
Antar att man även läser svåra fysikkurser, men vad läser man mer?
Läste innan i den här tråden att matte böckerna ibland var på engelska. Innebär de att det är mycket fokus på engelska? Det oroar mig lite, engelska har alltid varit det ämnet jag haft svårast med. Det är inte så att jag är värdelös, jag fick C första året i gymnasiet som jag ändå anser som okej. Men jag kan kanske få svårt att läsa några riktigt tunga engelsk kurser på högskolenivå.

Många frågor på en gång. Jag skulle uppskatta ifall någon insatt skulle ta sig tiden att svara på alla mina frågor!
Citera
2014-11-05, 19:19
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Tack för svar!
Menade såklart inte att jag kommer glida in som VD efter avslutad utbildning.
Men tycker det är lite svårt att tolka vad man egentligen blir efter de olika utbildningarna.
Hur skulle du förklara tillvaron för en precis nyexaminerad civ indek?
Hur lätt är det att få jobb? (Hört att det är väldigt enkelt)
Hur mycket tjänar man ungefär? (Hört att ingångslönerna ligger i snitt lite under 35)
Och den viktigaste frågan, vad jobbar man oftast med?

Hur tunga är studierna, och vilka ämne läser man tunga kurser?
Såklart så är det framförallt avancerad matematik man läser vilket jag tycker är intressant och roligt.
Antar att man även läser svåra fysikkurser, men vad läser man mer?
Läste innan i den här tråden att matte böckerna ibland var på engelska. Innebär de att det är mycket fokus på engelska? Det oroar mig lite, engelska har alltid varit det ämnet jag haft svårast med. Det är inte så att jag är värdelös, jag fick C första året i gymnasiet som jag ändå anser som okej. Men jag kan kanske få svårt att läsa några riktigt tunga engelsk kurser på högskolenivå.

Många frågor på en gång. Jag skulle uppskatta ifall någon insatt skulle ta sig tiden att svara på alla mina frågor!

Tillvaron för en nyexad index, specielt om man har bra betyg och jobb under studietiden, är nog fantastisk, inte alls svårt att hitta jobb. 35 är nog lite i överkant, men räkna med runt 30+-2. Finns såklart undantag, en polares brorsa fick 58 som ingångslön på en bank i huvudstaden. Management konsult är väl de vanligaste kan jag tänka mig, många går nog också till industri och finans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in