Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Du bör nog vara hyfsat intelligent om du skall terrorisera och kontrollera din familj på den nivån. Rami är betydligt intelligentare har kontakter, språkkunskaper och är den som sköter alla kontakter utåt. Madi är utstött av sin släkt och lever mycket isolerat kan nästintill ingen svenska. Men en hel del tänker ungefär som du i tråden.
Btw Är inte Ramis fokus på Yaras sexualitet i förhöret mycket märklig under omständigheterna. Är han rädd för vad Madi kommer att påstå/avslöja och det är därför han väljer att ta upp frågan före henne?
Ja det är sant, jag försöker läsa så noggrant jag kan för att få en hyfsad klar bild över vad för figur Rami är. Men att Madi är komplett galen, jag har inga tvivel på det. Det är Ramis position i det hela jag har en del frågeställningar kring. Är han delaktig i övergreppen, vilket i en sådan situation som denna inte borde vara osannolik.
Fotografiet på Yara o Rami fick mig omedelbart att misstänka sexuella övergrepp. (även om ett kort inte är ett bevis)Att han tar upp det, visar snarare på att hon verkligen har utsatts, kan jag anse. Ska läsa obduktions rapporten.
Att det skulle vara andra ungar är inte i sådant fall något som behöver avfärdas. Kan ha varit en orsak att hon sändes till Sverige, menar många barn i Gaza lär vara traumatiserade varför var just Yaras situation rent psykiskt, så pass allvarlig att hon omedelbart behövde tas därifrån? (om vi hoppar över tanken på att hon var ett ankarbarn o att familjen i något mån inte önskat att skydda henne) Även sexuella övergrepp (mycket vanligt förekommande i krigs och stridssituationer) kan resultera i ptsd som yttrar sig genom rädsla för ljud osv. Eller, hur fruktansvärt det än må låta, någon utanför familjen i Sverige kan också ha utsatt flickan. Yaras beteende indikerar på en stor ensamhet medan hon ännu var i livet, och att hon for mycket illa var mer än tydligt. Dessutom fick hon inte ens under många timmar efter skoldagen vara i hemmet. Det är en extremt utsatt position, faktum är att vem som helst som önskade att skada henne hade full möjlighet till det. Det fanns däremot ingen som såg till så att flickan hölls skyddad o i trygghet. Hon var ett öppet mål för vilket monster som helst som skulle ha kunnat råka i hennes väg. (dessutom finns indikationer med problem med mobbning ( vilket vanligast sker mot barn som är räddhågsna) bland skolkamrater där iaf en pojke pekats ut som utåtagerande)
Skolkamraternas berättelse om ett ensamt barn som alltid var ledset o rädd för repressalier överensstämmer inte med ett som samtidigt från Yara berättade om hemmasituationen där hon utsattes för tortyr, mer än när Yara hävdade ha ramlat när hon skulle tvätta (ett barn kan förstå att det måste tiga om övergrepp o våld medan det kan missa detaljen att tvingas sköta tvättningen som 8 (eller 10) år är ett tydligt uttalande om just sådant. Att hon dessutom fabulerade kan ha bidragit till mindre kamrater men att hon kunde trolla för att imponera på skolkamraterna och trolla fram pengar är mycket märkligt med tanke på att hon till o med kan ha varit så gammal som 10 år men av svält sett yngre ut o dessutom tvingades stjäla något att äta. En eventuell pedofil kan mycket väl har varit den som gett henne pengar. Rami närvarade inte så pass mycket hemma o ett typiskt pedofil beteende från honom skulle ha kunnat varit ett favoriserande, där han stuckit till flickan pengar, motsägelsefullt då hon inte ens fick kläder. Så om han gett henne pengarna hon visat skolkamrater lär de ha varit av helt andra skäl än övergrepp, omtanke snarare. Om någon annan gett flickan pengar så kan man fråga varför? Ett svältande o frysande barn man vill hjälpa ger man mat o klär på dem, förhoppningsvis kontaktar man socialtjänsten. Man ger inte dem fickpengar. Dessutom skulle ett sexualiserat beteende ha uppkommit den senaste tiden enligt Rami, om jag förstod rätt.
Men något väldigt konstigt är vittnesmål om att hon haft färgstarkt smink, som varit utsmetat samt att jag tyckte hon såg sminkad ut på en av bilderna... varför har en liten flicka som saknar allt smink? Menar osannolikt att hon skulle ha fått en sminkdocka att leka med som andra barn kan få. Jag tror inte leksaker var något hon någonsin fick under sin tid här.