2014-11-04, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför får jag på sistone hela tiden känslan att du kommenterar något annat än det jag faktiskt skrivit? Läs gärna det jag skrivit fler gånger, för så himla oklart tycker jag faktiskt inte att jag har uttryckt mig.

Jag har inte påstått att brist på empati eller en fixering vid specialintressen inte skulle vara typiska för AS. Vad jag fann det nödvändigt att påpeka är att det INTE förhåller sig så att du automatiskt har dessa problem bara för att du har en AS-diagnos.

Det har faktiskt ett visst intresse även för tråden att slå fast detta en gång för alla. Varken AS, ADD eller ADHD är "sjukdomar" i samma bemärkelse som diabetes eller en lungtumör av en viss typ är det. Det är diagnoser som ställs utifrån observerat beteende, utan någon koppling till vilka bakomliggande neurologiska, genetiska eller psykologiska faktorer som kan ligga bakom. För att få diagnosen krävs att ett visst antal, men inte nödvändigtvis alla av kriterierna är uppfyllda. Att olika personer lider eller inte lider av vissa av de problem som hör ihop med varje enskilt diagnoskriterium är bara vad man kan vänta sig eftersom olika individer med all sannolikhet har helt olika bakomliggande orsaker till att man fått diagnosen. I vissa fall handlar det om ett genetiskt arv, vilket bl.a. Gillberg kunnat konstatera i sin forskning. I andra fall kan hjärnskador misstänkas som i sin tur kan ha flera bakomliggande orsaker. I många fall är det säkerligen en kombination.

Jag har svårt att tro att man skulle sätta en AS-diagnos på någon som inte hade problem med social interaktion och att förstå och tolka andras signaler, även om kriterierna i övrigt var uppfyllda. Men annars kan det nog variera ganska friskt. "Klumpighet" brukar nämnas som ett typiskt AS-drag, men långt ifrån alla med AS är klumpiga, vare sig fin- eller grovmotoriskt. Detsamma gäller empati i betydelsen att ha ett inkännande och medlidsamt psyke bara man förstår att någon är ledsen eller i behov av hjälp/stöd. I de fall jag tänker på så är det ena nyligen konstaterat genom klinisk testning att någon sådan brist inte föreligger hos personen. I det andra fallet är det många års relation och även ingående diskussioner med andra som också känner personen väl som drar samma slutsats. Så det är inte något "partiskt" önsketänkande från min sida det är fråga om.

Just detta gör att det faktiskt är av intresse att få fastslaget att det förhåller sig så i det specifika fallet Kristoffer Johansson att han faktiskt verkar kvala in under alla dessa enskilda diagnoskriterier. Han är alltså inte bara en charmig kuf, utan också en person med begränsad empati för andra och som lätt får olika typer av negativa känslostämningar. Tillsammans med fixeringen vid våld och vapen som tycks finnas och det sociala utanförskapet blir han på det hela taget en mycket mer rimlig gärningsman (allt annat lika) än Berg. Det är det jag velat lyfta fram i tråden, eftersom det fortfarande har funnits några skribenter som envist hävdat det motsatta som ett argument för att Kristoffer skulle kunna vara oskyldig ändå.

Dina analyser av andras arbete vet jag inte riktigt hur jag ska kommentera. Det är möjligt att du utifrån egna yrkeserfarenheter känner till att kriminalvårdens psykologer istället för att prata med den dömde brukar läsa förundersökningsprotokoll och utifrån någon enstaka skrivning i dem sätta etiketter som "våldsmättade tankemönster" på intagna. Berätta gärna om det är så. För så länge jag inte hör annat så förutsätter jag att bedömningen grundar sig på samtal med den intagne och läsning av tidigare journaler, snarare än rättegångsmaterial. Det känns faktiskt inte mer grundat än ditt påstående att KJ:s BUP-journaler inte kan ha innehållit någonting som pekade på en ökad risk för våldsbrott, utan bara åberopades av ren inkompetens av de dumma åklagarna som inte förstod hur irrelevant det var. Jag förstår faktiskt inte alls hur du så säkert kan påstå något sådant om du inte läst journalerna själv. Själv ser jag det som det logiskt mest troliga att journalerna gicks igenom därför att de faktiskt innehåller bedömningar som åtminstone indikerar att det kan finnas en ökad risk för våldshandlingar .

Ett "våldsmättat tankemönster" kan väl f.ö. även vara en förklaringsfaktor till att någon tar till grovt våld inte som ett resultat av planering. Den vars tankar och känslor rör sig oftare kring våld och våldshandlingar kan väl antas ha en i genomsnitt förhöjd aggressivitet och därmed ökad benägenhet att begå våldsbrott som en följd av upplevd eller verklig provokation eller kränkning?

Men herregud, vem bryr sig om vad dina umgängen har för diagnoser ?
Det här handlar om KJ och VB och vad som egentligen hände

Och du försöker återigen dra paralleller med softairgun och ett mord ?
Det är ju så dumt, ja så oavkortat korkat att jämföra, KJ kunde lika gärna sysslat med virkning och utfört samma brott.

Men du är inne på rätt spår i en del av ditt resonemang, kanske du kan gnugga dina två grå och försöka lyfta fram vad jag tänker på ?
Ta en rejäl funderare och försök lista ut det, så skall vi diskutera.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-11-04 kl. 15:08.
Citera
2014-11-04, 15:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Helt patetiskt att ha en diskussion kring vad som skedde i januari eftersom det inte har något som helst att göra med KJ:s lögner och fantasier kring aktuellt datum i maj ...

Onödig diskussion kring övernattning eller ej då VB själv i nedanstående sms-konversation ger svaret:

Fup s. 591, 16/4 -13: "Men du har ju varit vaken sen imorse du hat svårt att vakna:-( jag vet jag har sovit hos dig flera gånger."
Senast redigerad av Reviews 2014-11-04 kl. 15:20.
Citera
2014-11-04, 16:26
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
På sid 666 i min FUP finns meddelandet "Är nere på 5.0min" som skickades kl 06:24. Enligt hitta.se tillhör numret S*nny.

Jaha

Och på sidan 615 i "min" fup finns bl a dessa meddelanden skickade från en mobil som du säger tillhör S*nny.

Mobil: "är utanför om du inte märkt det" skickat 04.18
KJ: "ok hon kommer" skickat 04.19
KJ: "är nere på 5.0 min" skickat 04.24
Citera
2014-11-04, 16:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jaha

Och på sidan 615 i "min" fup finns bl a dessa meddelanden skickade från en mobil som du säger tillhör S*nny.

Mobil: "är utanför om du inte märkt det" skickat 04.18
KJ: "ok hon kommer" skickat 04.19
KJ: "är nere på 5.0 min" skickat 04.24
Och det är inte riktigt detsamma som du sa här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Du har väl sett att tiderna på sid 601 (615 i PDF) är UTC? Jag hoppas att följande SMS-konversation mellan S*nny och KJ på morgonen 22 januari bekräftar att SL hämtade VB hos KJ, och att hon alltså övernattade?
03:42:26 KJ: Blev du sen?
03:43:17 SL: Nej, borde vara klar före 5
03:43:40 KJ: Okej
05:43:27 SL: Är utanför huset hitta.se sa att du bodde i
06:18:20 SL: Är utanför om du inte märkt det
06:19:15 KJ: Ok hon kommer
06:24:17 KJ: Är nere på 5.0min

Tillägg: Advokat Forssberg nämner i förhör med VB:s mamma att i slasken berättar SL att han skjutsade VB från KJ i februari.
Senast redigerad av Quarrel 2014-11-04 kl. 17:25.
Citera
2014-11-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han ljuger om att han skulle ha begärt advokat och nekats .. oavsett hur han själv uppfattade att han uttryckte sig ...

KJ verkar ju bra på att förvränga sina egna ord.

Edit:
Inväntar fortfarande en redogörelse för de falska bevisen.

Jag skulle också gärna vilja läsa en redogörelse för dessa falska bevis. Det skulle vara intressant att se. Q?
Citera
2014-11-04, 18:20
Bannlyst
Citat:
Varför får jag på sistone hela tiden känslan att du kommenterar något annat än det jag faktiskt skrivit? Läs gärna det jag skrivit fler gånger, för så himla oklart tycker jag faktiskt inte att jag har uttryckt mig.

Vet du att här tror jag att dito passar in bäst som svar. . .

. . . .och här väljer jag "no comments" som svar! Dina kunskaper om "sjukdomen" AS
utifrån dina nära Aspergers - utredningar är din och endast din ensak!

Citat:
Dina analyser av andras arbete vet jag inte riktigt hur jag ska kommentera. Det är möjligt att du utifrån egna yrkeserfarenheter känner till att kriminalvårdens psykologer istället för att prata med den dömde brukar läsa förundersökningsprotokoll och utifrån någon enstaka skrivning i dem sätta etiketter som "våldsmättade tankemönster" på intagna. Berätta gärna om det är så. För så länge jag inte hör annat så förutsätter jag att bedömningen grundar sig på samtal med den intagne och läsning av tidigare journaler, snarare än rättegångsmaterial. Det känns faktiskt inte mer grundat än ditt påstående att KJ:s BUP-journaler inte kan ha innehållit någonting som pekade på en ökad risk för våldsbrott, utan bara åberopades av ren inkompetens av de dumma åklagarna som inte förstod hur irrelevant det var. Jag förstår faktiskt inte alls hur du så säkert kan påstå något sådant om du inte läst journalerna själv. Själv ser jag det som det logiskt mest troliga att journalerna gicks igenom därför att de faktiskt innehåller bedömningar som åtminstone indikerar att det kan finnas en ökad risk för våldshandlingar .

Hade du valt bort orden "istället för" hade jag kunnat bemöta detta stycke med ordning,
nu sätter du istället för låg nivån! Men bara för att jag är snäll får du ett kort svar:

Ja i så här "uppmärksammade fall" slukar kriminalvården allt. I "mindre fall" öppnar dom
knappast journalerna, tidsbrist/ingen medial bevakning, du vet. Det borde väl passa dig
jävligt fint att man just i detta fall slukar så gott som allt, för tänka sig hunden kanske
ändå fick en liten betydelse likväl i denna mordhistoria. Du minns väl Schönbecks provokation
på en sönder medinicerad KJ ?? Hans lilla utbott ifrån det patetiska spektaklet är ganska säkert "dokumenterat".

Citat:
Ett "våldsmättat tankemönster" kan väl f.ö. även vara en förklaringsfaktor till att någon tar till grovt våld inte som ett resultat av planering. Den vars tankar och känslor rör sig oftare kring våld och våldshandlingar kan väl antas ha en i genomsnitt förhöjd aggressivitet och därmed ökad benägenhet att begå våldsbrott som en följd av upplevd eller verklig provokation eller kränkning?

Allmänt stämmer detta, mer än så finns det inte att säga på din slutkläm i ditt
"lilla inlägg". Jag avslutar mitt inlägg på samma vis som du började ditt. Läs om mitt inlägg och fokusera!

Speciellt på min slutkläm.

Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vad som blir trist är att du med dina inlägg medvetet eller omedvetet ideligen skyller
mordet på hans diagnoser, det är ganska säkert inte asperger och ADD:n som ligger
bakom detta dåd. Jag menar hur många gånger har du inte malt om hans specialintresse,
"leksaksgevär", vad fan har det med brottets art att göra egentligen ??
Senast redigerad av LKVN 2014-11-04 kl. 18:30.
Citera
2014-11-04, 19:53
Bannlyst
Citat:
Varken dina kunskaper i psykologi eller dina allmänna intellektuella färdigheter befinner sig på en sådan nivå att jag finner minsta anledning att bemöta ännu ett inlägg som bara är ännu ett patetiskt försök att "sätta dit" mig och få någon slags hämnd för tidigare tillkortakommanden i trådarna. Helt oväsentligt för tråden.

Är du rädd att diskutera de 9 sista orden i ditt egna inlägg ?
Citat:
en följd av upplevd eller verklig provokation eller kränkning?
Skämt åt sido MrFold. Tänk nu på vad som mest sannolikt har hänt, du är inne på rätt spår.

Betänk VB, som provocerar, SMSar sin KK & retar. Bråk & skrik uppstår. Försök till 112.
VB kan göra motstånd, kan karate. Hon hinner få in ett par smällar, kanske en skrevspark ?

Det enda oväsentliga är dina sk. högst privata enmans psykologikunskaper eller softairgun-teorier. Va fan, jag kom ihåg när hårdrock och rollspel var farligt för psyket. Haha. Du låter gammal MrF!

För det spelar ingen roll om en person har vare sig ABB eller LKAB i läget när två träter.
Det gick åt helvete som så många gånger förr när svartsjuka, ett par öl & våld eskalerar.
Gå ut på stan en lördag vettja!

Thats it. Vågar du diskutera detta ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-11-04 kl. 20:12.
Citera
2014-11-05, 17:02
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Onödig diskussion kring övernattning eller ej då VB själv i nedanstående sms-konversation ger svaret:

Fup s. 591, 16/4 -13: "Men du har ju varit vaken sen imorse du hat svårt att vakna:-( jag vet jag har sovit hos dig flera gånger."

Naturligtvis har VB sovit hos KJ under den tid dom var tillsammans och kanske efteråt med för den delen. Nu diskuterade vi om orsaken till övernattningen vilket Q antyder starkt skulle vara för att ha sex, då man annars inte skulle sova över på hemorten. Jag har sovit hos min manliga granne efter ett jordskalv då jag var rädd. Vi låg inte heller med varandra.
Citera
2014-11-05, 17:08
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Och det är inte riktigt detsamma som du sa här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Du har väl sett att tiderna på sid 601 (615 i PDF) är UTC? Jag hoppas att följande SMS-konversation mellan S*nny och KJ på morgonen 22 januari bekräftar att SL hämtade VB hos KJ, och att hon alltså övernattade?
03:42:26 KJ: Blev du sen?
03:43:17 SL: Nej, borde vara klar före 5
03:43:40 KJ: Okej
05:43:27 SL: Är utanför huset hitta.se sa att du bodde i
06:18:20 SL: Är utanför om du inte märkt det
06:19:15 KJ: Ok hon kommer
06:24:17 KJ: Är nere på 5.0min

Tillägg: Advokat Forssberg nämner i förhör med VB:s mamma att i slasken berättar SL att han skjutsade VB från KJ i februari.

Hur väl känner SL och KJ varandra om SL måste gå på hitta.se för att ta reda på var KJs exakta adress är någonstans?
Citera
2014-11-05, 17:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Naturligtvis har VB sovit hos KJ under den tid dom var tillsammans och kanske efteråt med för den delen. Nu diskuterade vi om orsaken till övernattningen vilket Q antyder starkt skulle vara för att ha sex, då man annars inte skulle sova över på hemorten. Jag har sovit hos min manliga granne efter ett jordskalv då jag var rädd. Vi låg inte heller med varandra.
Nu finns det inget som talar för att det var jordbävning i Boden, eller att VB var rädd, och även om det vore så skulle hon ha varit tryggare hos föräldrarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Hur väl känner SL och KJ varandra om SL måste gå på hitta.se för att ta reda på var KJs exakta adress är någonstans?
Spelar det någon roll? Ifrågasätter du att SL hämtade VB?
Citera
2014-11-05, 17:28
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nu finns det inget som talar för att det var jordbävning i Boden, eller att VB var rädd, och även om det vore så skulle hon ha varit tryggare hos föräldrarna.

Spelar det någon roll? Ifrågasätter du att SL hämtade VB?

Jag uppgav ett skäl, av många fler jag kan uppge, till varför man kan sova kvar hos en manlig vän.

Spelar det någon roll varför jag jag frågar? Varför inte bara svara "Ja" "Nej" eller "det framgår inte/vet inte"?

"Hon" kan btw varit vem fan som helst om vi ska göra den nivån.
Citera
2014-11-05, 17:35
Medlem
Grandiosos avatar
Märker att man fortsätter utpeka en särskild person som troligare gärningsman än den
dömde styckdräparen. Och även dennes fru riktar man sig emellanåt in på.
Det ter sig onekligen ganska trist och framför allt otillständigt.

Det är en sak att uppehålla sig vid alternativa GM så länge ingen är häktad och föremål
för åtal. Men när detta sedan sker och en person döms inte bara i tingsrätten utan även
i hovrätten för att ha bragt en annan människa om livet, så blir det nog diskutabelt ur
etisk synvinkel att fortsätta hänga ut folk på det intensiva sätt som kunnat registreras
under den här tiden efter lagakraftvunnen dom. I synnerhet som dessa är avförda
en gång för alla ur utredningen. Det respekteras dock inte det minsta, kan noteras.
Man envisas med att dessa personer är ofullständigt utredda och ifrågasätter
deras alibin för kvällen ifråga.
De är utredda i själva verket på ett alldeles tillfredsställande sätt och deras alibin håller tätt.
Mycket märkligt att man ska behöva bli föranlåten om att påpeka dessa faktum gång
efter annan...

Nåväl, även om man förnekar ihärdigt att man gör sig skyldig till förtal och ärekränkning
så spelar det mindre roll; inläggen ifråga talar sitt tydliga språk.

Och det här vad som gäller:

Som ytterligare konkreta exempel beträffande förtal kan nämnas följande
situationer när åtal bör anses påkallat från allmän synpunkt

 Spridning av bilder eller filmer av sexuell och integritetskränkande art
på den utpekade
 Stor spridning av särskilt integritetskränkande uppgifter av sexuell art
om den utpekade
 Stor spridning av påståenden om att den utpekade gjort sig skyldig till
mycket allvarlig brottslighet och det är särskilt ägnat att utsätta
personen för andras missaktning
 Stor spridning av andra särskilt klandervärda uppgifter som drabbar en
målsägande mycket hårt
 Om gärningen bedöms som grovt förtal finns det större anledning att
överväga allmänt åtal än i de fall då förfarandet bedöms som förtal

2014:02 Förtal och ärekränkning
http://www.aklagare.se/Dokumentsamling/RattsPM1/201402-Fortal-och-arekrankning/ http://www.aklagare.se/PageFiles/13569/R%c3%a4ttsPM%202014-2.pdf
Senast redigerad av Grandioso 2014-11-05 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in